arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۷۸۵
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۴ - ۲۲ مهر ۱۳۹۱

فاطمه هاشمی: قبل از نامه حمزه کرمی هم از فشارها خبر داشتیم / مهدی دادگاه علنی می خواهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خانم هاشمی؛ به سمت اتفاقات اخیربرای خانواده هاشمی برویم؛ تاجیک فردتوهین کننده به خانواده شما، نامه‌ای داده و گفته برای دفاع از ارکان نظام لب به توهین گشوده؛ از آن طرف خواهر شما به خاطر انچه یک گفت و گو با یک رسانه خارجی و دردفاع ازخانواده‌اش در مورد هتک حرمت در حرم شهر ری بوده، محکوم به شش ماه حبس شده است ؛ شما می‌گویید حکم عادلانه نیست. تاجیک هم می‌گوید چون توهینش ارزشی بوده، حکمش باید لغو شود.

ببینید یک موضوع راتلاش می‌کنند روشن نشود. باید بدانید که فائزه از آقای تاجیک هیچ شکایتی به خاطر توهین ها در حرم شاه عبدالعظیم نداشت . پس آقای تاجیک را به خاطر فائزه دستگیر نکردند. آقای تاجیک را به خاطر توهین‌هایی که به دستگاه قضایی کرد، بازداشت کردند. پس شاکی آقای تاجیک دستگاه قضایی است . الان هم اگر زندان است نه به خاطر شکایت و توهین به خانواده هاشمی، بلکه به خاطر شکایت دستگاه قضایی در آنجا به سر می‌برد. توهین هایی که در مصاحبه روزآنلاین به بخش‌های دیگر کشور داشت. اما واقعا حکمی که به فائزهدادند از نظر خانواده ناعادلانه است . چون فائزه از نظر خانواده هیچ کاری انجام نداد.

توهین کنندگان چندین نفر بودند و در حین آن توهین ها حتی به خانواده شما صدمه فیزیکی رسید. چرا شکایتی نکردید؟

بله توهین کنندگان چندین نفربودند. تنها هم فائزه مورد بی حرمتی قرار نگرفت. بلکه چند تن از اعضای خانواده ما بودند . حتی مورد ضرب و شتم فیزیکی هم قرار گرفتند.به بیمارستان رفتند. شکستگی دست پیدا کردند. بااین حال خانواده ما هیچ شکایتی نکرد. چون صلاح کشور را در این دید. اما در چنین شرایطی حکم ناعادلانه را برای فائزه صادر کردند. به عبارتی در آن برخورد ، ما هم فحش شنیدیم و هم کتک خوردیم و هم حکم زندان گرفتیم. طرف مقابل هم نه به خاطر توهین و ضرب و شتم خانواده ما، بلکه به خاطر توهین به دستگاه قضایی آن هم در مصاحبه با یک رسانه خارجی محکوم به زندان شده است.

دستگاه قضایی در جریان ضرب و شتم شکستگی دست در اثر این برخوردها بود؟

بله در جریان قرارشان دادیم. هرچند شکایتی نکردیم.هر چند توهین به ارکان نظام و اصلا توهین به شخص فرقی ندارد. توهین هیچ جا مقبول نیست.

یک فرد می گوید توهین کردم چون می‌خواستم از ارکان نظام دفاع کنم؛ چه اتفاقی در حال رخ دادن هست که فردی حضار می شود به صراحت بگوید توهین برای کردم برای فلان کار؟ متاسفانه فضا برای بها دادن به این افراد فراهم شده است. اگر نظام به این افراد بها ندهد و فضا را در اختیارشان قرار ندهد چنین اتفاقی نمی افتد. چون ما در دین اسلام توهین را گناه می‌دانیم . رسانه‌های اصولگرا حرف‌هایی می‌زنند . اگر صلاح می‌دانید در موردشان حرف بزنیم. می‌گویند مهدی هاشمی با نقشه حساب شده به کشور آمده است. نقشه‌ای که آیت الله هاشمی رفسنجانی در آستانه یک انتخابات دیگر ریاست‌جمهوری کشیده تا به جریان غالب سیاسی دوباره تبدیل شود. نه مهدی با هیچ نقشه‌ای نیامده است. مهدی یک سال و نیم قبل که کارش در دانشگاه آزاد آکسفورد تمام شد و دیگر نیازی به ماندن دائم نداشت و می‌توانست با سفر به ایران و انگلیس کارهایش را انجام دهد، تصمیم به برگشت گرفت. و همان طور که گفته شد در داخل ایران مخالفت‌های شدیدی با برگشت مهدی صورت می‌گرفت و مسئولین در تماس با پدرم بر این موضوع تاکید می‌کردند و پدر هم همین پیغام را به مهدی می‌داد. حتی همین سفری که من و یاسر رفتیم، پیغام بردیم که سفرت را عقب بنداز؛ اما مهدی تصمیمش را برای برگشت گرفته بود و می‌گفت نبود من در ایران، این فرصت را به سیاسی‌کاران می‌دهد که علیه خانواده ما هجمه‌هایشان را ادامه دهند و من از آنجا که می‌دانم هیچ خطایی در این باره مرتکب نشده‌ام ، باید بیایم و جوابگو باشم. خوب یک تناقض وجود دارد. در برخی رسانه‌ها مدام گفته می‌شد که هاشمی باید به تهران بیاید؛ مصاحبه‌های متعددی با چهره‌های اصولگرا صورت می‌گرفت مبنی بر اینکه مهدی هاشمی چرا برنمی‌گردد. شما می‌گویید چهره های اصولگرا پیغام نیامدن می‌دادند.

این تناقض برای چه بود؟

این بازی سیاسی بود؛ یک سیاسی‌کاری؛ آن‌ها می‌گفتند اگر مهدی خارج از کشور باشد، همیشه می توانیم این حرف و حدیث‌ها و حاشیه‌ها را زنده نگه داریم؛ اما اگر بیاید یک بار برای همیشه این موضوعات مطرح و بعد هم تمام می‌شود.دلشان نمی‌خواست این حرف‌ها هیچ وقت تمام شود. مهدی هم خودش همین حدث و گمان را می زد. برخی هم می‌گفتند دستگیری فائزه هاشمی و اجرای حکمش برای این بود که از آمدن مهدی هاشمی جلوگیری شود. برعکس برخی ها تحلیل متفاوت داشتند.

نظر خانواده هاشمی در این باره چه بود؟

خود ما هم همین اعتقاد داشتیم؛مهدی هم همین‌طور فکر می‌کرد. اما دستگیری فائزه با آن شیوه بد، آن هم در حالی که فائزه آماده بود تا خودش را به اجرای احکام معرفی کند، تنها برای این بود که یک رعب و وحشت را در دل مهدی ایجاد کنند تا برنگردد. مهدی با برگه عبور در حال آمدن به تهران بود و وقتی من با نماینده وزارت اطلاعات در کنسولگری‌مان در دبی صحبت می‌کردم، ایشان می‌گفتند ما به پلیس دبی اعلام می کنیم که مهدی هاشمی با برگه عبور از دبی به سمت تهران نیاید. ما می‌گفتیم خوب مهدی می‌خواهد ایران بیاید و شما می‌گویید چرا بر نمی‌گردد حالا برای چه می‌خواهید آمدنش را تا آماده شدن پاسپورتش به تاخیر بیاندازید ؟

جوابشان چه بود؟

می‌گفتند که او نباید با برگه عبور بیاید. به عبارتی تلاش می کردند که او به تهران نیاید. در این مدت که فائزه برای اجرای حکم دستگیر شد تا زمانی که مهدی به تهران آمد، یک روز طول کشید؛

در این مدت پیغام جدیدی در این باره به خانواده هاشمی مخابره نشد؟

خیلی فاصله کمی بود ؛ به خانواده در تهران پیغامی منتقل نشد؛ البته تلفن‌های ناشناسی به من در دبی می‌شد. افرادی که هویتشان را اعلام نمی‌کردند اما می‌گفتند مهدی نیاید، صلاحش نیست؛ وضعیت خوب نیست؛ چهار تا تلفن از افراد ناشناس با این ابدیات مشترک داشتم.

دلیلش چه بود؟مهدی هاشمی قرار بود حرف از ناگفته‌هایی بزند؟

خیر؛ من فکر می‌کنم برخی ها در 30 سال انقلاب توانستند تنها با حرف و تهمت‌های زبانی که به خانواده هاشمی می‌زنند تا بتوانندخودشان را سرپا نگه دارند؛ یک روزی اگر بهاین شایعات خاتمه داده شود، این افراد دیگر چه حرفی برای گفتن دارند؟ روزی که آقای لاریجانی مسئولیت را برعهده گرفتند، تمام 5 فرزند آقای هاشمی نامه‌ای به ایشان دادیم و از ایشان خواستیم که با این روند تهمت زنی به ما برخورد کند و ما آمادگی پاسخگویی در هر جایی را داریم. که متاسفانه هیچ وقت به این موضوع رسیدگی نشد.

از زمانی که آقای مهدی هاشمی شب به منزل آمدند تا فردا صبحش که خودش را معرفی کرد؛ در خانه آیت الله هاشمی چه گذشت؟

وقتی مهدی به منزل رسید، ما هنوز نرسیده بودیم. وی را ابتدا بردند و ما تصورمان این بود که دستگیر شده و بعدا متوجه شدیم که راهی منزلش کردند. من و یاسر تصور می‌کردیم مهدی در فرودگاه بازداشت شده است؛ به همین دلیل نیم ساعت دیرتر از مهدی به منزل پدر رسیدیم.

در این فاصله مهدی هاشمی در خودرویی که بهمنزل آمدند با مقام ارشدی دیدار یا گفت و گویی تلفنی داشتند؟ نه، خودرو با دو سه نفر سرنشین بوده که شامل همان افرادی بودند که حکم دستگیری ایشان راداشتند. البته پدر در طول مسیر با تلفن پیگیر بود اما وقتی خانه رسیدیم ، برخی اقوام و فامیل جمع شده بودند و دیدیم پدر و مادر و اقوام و مهدی نشستند و وقتی ما وارد شدیم، وقایع فرودگاه راتعریف کردیم. چون پدر پرسیدند چرا دیر آمدی و با اینکه پشت تلفن به ایشان گفته بودیم، اما دوباره حضوری به طور کامل تعریف کردیم. مهدی هم در مورد اینکه در آنجا چه کار می‌کرد و درسش و تزش با پدر صحبت کرد و دکترای دانشگاه و ...؛ اما هیچ صحبتی از پرونده و موضوع قضایی و ...نشد و ساعت 4 همگی خوابیدیم؛ برای نماز صبح بیدار شدیم ؛ صبحانه و پدر آن دعا را درگوشش خواند و بعد هم راهی شدند.

در این 11 ساعت بازجویی آقای مهدی هاشمی، اتهامی که به ایشان وارد هست، بر چه مبنایی است ؟ تخلف اقتصادی یا سیاسی؟

ما هم نمی‌دانیم؛ هیچ اطلاعی نداریم. الان هم که فقط ایشان در این مدت بازداشت، فقط 11 ساعت بازجویی شدند و اصلا هم حرف از تفاهم و ...نیست؛ اگر قرار بر تفاهم بود که اصلا مهدی زندان نمی‌رفت. مهدی در تلفنی که به پدرم داشته، گفته در این مدت سئوال‌های جدی هم از من پرسیده نشده است و بیشتر توی یک اتاق انفرادی هستند. برخورد مناسبی با وی صورت گرفته ، به گفته خودش، در اتاقش سرویس بهداشتی وجود دارد و یک پتو دارد که می‌خوابد و خواستار کتاب ربای مطالعه بود. برادر شما در دبی گفتند حرف‌هایی برای گفتن در تهران دارند. اما اتفاقات آن قدر سریع شد که کسی وقت نکرد از ایشان بپرسد، آن‌حرف‌ها چهبود.

شما که با ایشان در دبی بودید و همراهی‌اش کردید، آیا قرار بود در تهران کار خاصی بکند؟ به ما که چیز خاصی نگفت؛ احتمالا همان حرف‌هایی است که در دادگاه مطرح می‌کند و بازجویی ها و بعد از دادگاهش ؛ من نمی‌دانم. ایشان تصور برگزاری دادگاه علنی دارد؟ خودش دوست دارد دادگاهش علنی باشد. تا مردم بیشتر در جریان قرار بگیرند .

پیش از این نامه آقای حمزه کرمی را شاهد بودیم؛ با وجود آن نامه، برداشت پدر شما از آن چه بود و با این پیش زمینه، چه پیش‌بینی را در مورد نتیجه حکم مهدی می‌کنید؟ قبل از اینکه نامه حمزه کرمی بیرون بیاید، ما می‌دانستیم، چه فشاری بر آنها حاکم است؛‌ از طرفی طبق فرمایش ایشان(مقام معظم رهبری) در نماز جمعه صحبت کسی علیه دیگری، اتهامی را برای فرد دوم ایجاد نمی کند. مگر سندی باشد یا فرد خودش آن راتایید کند؛ به همین دلیل بر اساس فشاری که به آقای کرمی آمده و حرف‌هایی که زده سندی علیه مهدی و جرمی علیه وی ایجاد شود. مگر اینکه خلافی بخواهد رخ بدهد.

این سئوال را کمی صریح می‌پرسم.شبی که فائزه هاشمی خواهر شما دستگیر شد؛ یا وقتی مهدی خودش را معرفی کرد و بر نگشت، بسیاری از افرادی که از قضا نسل جوان بودند و از لحاظ طیف سیاسی هم باادبیات احمدی نژاد هم‌خوانی نداشتند، اما در محیط‌های مجازی ماننند فیس بوک به نوعی کنایه وار به موضوع دستگیری می‌پرداختند. حتی با ادبیات طنزآلود؛ مثل اینکه پست می‌گذاشتند که خوب خدا را شکر، که فرزندان هاشمی هم بعد این مدت زندان رفتند؛ یا یعنی آیت الله هاشمی از هفته بعد پشت کابین با فائزه دیدار می‌کند؟ یعنی مهدی هاشمی را انفرادی می‌برند.صادقانه صحبت کنیم، این طرز تلقی‌هاو رفتارها از چیست که حتی در چنین شرایطی بعضا چنی نگاه‌هایی وجود دارد؟

(خنده) باید از خود مردم پرسید که چرا چنین نگاهی دارند؟ این طور فکر می‌کنند. ما این‌ها را می‌شنیدیم و فقط می‌خندیدیم خانواده ما نسبت به بسیاری از مسئولین خیلی هم به مردم نزدیک بوده است. آقای هاشمی صحبتی که در نماز جمعه کرد را کدام یک از اصلاح‌طلبان کردند؟ کدام یک از اصلاح طلبانو برخی چهره‌های خاص مواضع هاشمی را داشتند. ایشان اصلا سکوت نکرد. اما بنا نداردکه کشور به هم بریزد. ایشان می‌خواهند اصلاحات تدریجی و آرام آرام صورت بگیرد و مشکلی برای کشور پیش نیاید.

پس بااین تلقی به انتخابات ریاست‌جمهوری ورود پیدا می‌کنند تا کشور روی ثبات بیشتر ببیند؟

خوب شاید ایشان فکر می‌کنند باید افراد جوان‌تر و کاراتری بیایند و بهتر از ایشان توانند کشور را اداره کنند. افرادی که توانایی های اداره کشور را داشته باشند.


منبع: تجارت فردا

نظرات بینندگان