arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۹۹۷۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۸ - ۲۳ مهر ۱۳۹۱

چمران: چرا بین میادین شهدا و امام حسین، تبدیل به پیاده راه شده؟/ قالیباف: این طرح پشتوانه یک دهه کار مطالعاتی را دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شهردار تهران با حضور در شورای شهر در خصوص پیاده راه سازی ۱۷ شهریور توضیحاتی داد و گفت: این طرح پشتوانه یک دهه کار مطالعاتی را دارد آنچه در اجرای این طرح اهمیت دارد حل ترافیک موجود است که در صدد رفع آن هستیم.

به گزارش ایلنا، مهدی چمران در چهارصد و نود و هشتمین جلسه شورای شهر تهران که بدون حضور مستمع برگزار شد و به بررسی مسائل و مشکلات به وجود آمده در اجرای طرح ساماندهی خیابان ۱۷ شهریور اختصاص داشت، با اشاره به روز استاندارد تصریح کرد: استفاده از روش‌های استاندارد در تولید و توزیع کالا و خدمات باید جزء برنامه‌های اصلی مسوولان و مردم باشد.

وی افزود: موضوع رعایت نکات استاندارد به خصوص در ساختمان سازی در شهر‌ها و روستا‌ها می‌تواند از هدر رفتن انرژی و سرمایه کشور جلوگیری کند.

چمران تاکید کرد: با توجه به پیشرفت علم و تعیین استانداردهای جدید در ساخت و ساز حتی در انتخاب رنگ ساختمان هم به موضوعاتی از جمله عمر ساختمان و اتلاف انرژی فکر می‌شود.

وی همچنین به روزجهانی نابینایان وعصای سفید اشاره کرد و گفت: حق این افراد درجامعه باید ادا شود و برنامه‌های شهری به گونه‌ای حساب شده باشد تا این افراد و سایر افراد جامعه که از ناتوانی جسمی رنج می‌برند از شرایط محیطی شهر و خدمات مناسب بهره‌مند شوند.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه به موضوع ساخت پیاده راه بین میدان امام حسین (ع) و میدان ۱۷ شهریور که اعتراضات شدید مردم را در خصوص ترافیک ناشی از اجرای پروژه در پی داشته است اشاره کرد و گفت: در این موضوع ۲ نکته قابل تامل است اول اینکه چرا بین این دو میدان که تنها طرح ساماندهی آن‌ها مطرح بوده است، پیاده راه ساخته می‌شود و دیگر اینکه مسائل ترافیکی و مشکلاتی که دراجرای این پروژه به وجود آمده است چگونه حل خواهد شد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: مسئله اصلی تردد شهروندان درخیابان‌های اطراف این پروژه است چرا که تا قبل از اجرای این طرح بار ترافیکی خیابان ۱۷ شهریور تا میدان امام حسین (ع) بالا بود با اجرای این طرح این بار ترافیکی به خیابان‌های اطراف که آنجا هم ترافیک داشته، افزوده شده است.

چمران در ادامه تاکید کرد: در مورد ساماندهی دو میدان امام حسین (ع) و شهدا، بحثی وجود ندارد و تازه گله‌مند از شهرداران قبلی هستیم که چرا برای ساماندهی این میادین کاری نکرده بودند ولی این دلیل نمی‌شود که بین این میادین، تبدیل به پیاده راه شود چرا که در این مسیر مردم تردد می‌کردند و این درست نیست که به اجبار مسیر تردد مردم را به جاهایی دیگر منتقل کنیم که این مسیرهای جایگزین بار ترافیکی زیادی داشته‌اند، که با این اقدام ترافیک دوچندان شده است.

حمزه شکیب رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران نیز تاکید کرد: کسی منکر ساخت پیاده راه نیست ولی ساخت پیاده راه باید توجیه فنی و کار‌شناسانه داشته باشد.

شوشتری مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران نیز، در خصوص اجرای پروژه مذکور گفت: در پروژه‌هایی که سازمان زیباسازی انجام می‌دهد شورای شهر تهران و کمیته‌های کاری شورا نظارت دارند درخصوص پروژه امام حسین (ع) و میدان شهدا نیز ۲ سال پیش بودجه‌ای تعیین شد تا این میادین ساماندهی شوند.

شوشتری خاطر نشان کرد: در شروع کار و با وجود مطالعاتی که توسط ۵ مشاور در خصوص پیاده محور کردن مسیر دو میدان وجود داشت بحث پیاده راه سازی خیابان شهدا تا میدان امام حسین (ع) در دستور کار قرار گرفت.

همچنین دراین جلسه مشاور طرح که مطالعات ده ساله‌ای در مورد الگوی توسعه و ساماندهی تهران مرکزی به عنوان تهران تاریخی داشته است گزارشی ارائه کرد.

براساس این طرح بخش‌های مرکزی از شهر که بازار تهران، خیابان ارگ و خیابان شوش و نیز میدان امام حسین و میدان شهدا را شامل می‌شود مورد بازسازی و ساماندهی قرار خواهند گرفت.

چمران نیز تاکید کرد: در اجرای طرح ساماندهی تهران تاریخی بهتر است پیوستگی اجرای پروژه‌ها حفظ شود چرا که پراکنده کاری در بازسازی و احیا تهران تاریخی در شرایط فعلی، زندگی شهری و تردد شهروندان را مخاطره آمیز خواهد کرد.

محمدباقر قالیباف شهردار تهران نیز که درجلسه حضور داشت تاکید کرد: این طرح پشتوانه یک دهه کار مطالعاتی را دارد آنچه در اجرای این طرح اهمیت دارد حل ترافیک موجود است که در صدد رفع آن هستیم البته بهترین گزینه‌های ترافیکی در آنجا در حال پیاده شدن است و اگر راه حل‌های بهتری وجود داشته باشد از پیشنهاد این راه حل‌ها استقبال می‌کنیم.

وی تصریح کرد: یکی از راه حل‌های بهبود ترافیک منطقه بازگشایی مسیرهای جدید بوده است که تاکنون ۲۳ بن بست در مناطق ۱۳ و ۱۴ شهرداری باز شده است.

قالیباف تاکید کرد: این قول را به شهروندان می‌دهیم که در این مسیر حمل و نقل عمومی و به خصوص از اتوبوس‌های برقی استفاده خواهد شد.

شهردار تهران تاکید کرد طرح فوق منطبق با طرحهای جامع و تفصیلی، طرح مصوب ساماندهی میادین شهر و مطابق با خواسته‌های فرهنگی و ارزشی شهروندان است.

چمران در جمع‌بندی بحث فوق تصریح کرد: با استناد به توضیحات مشاور طرح و اهمیتی که میدان امام حسین و شهدا به دلیل تقدیس و بار ارزشی بالای که دارند و به این دلیل که کار فرهنگی آئینی به خوبی در این مسیر قابل اجرا نیست گزینه ساخت پیاده راه انتخاب شده است که باید روی این موضوع بیشتر کار شود.

همچنین براساس اظهارات معاونین شهرداری، قول داده شد که مشکلات ترافیکی را به تدریج اما هر چه زود‌تر حل کند.

وی تاکید کرد: بررسی چگونگی اجرای پیاده راه سازی ۱۷ شهریور صورت کامل پایان نپذیرفته است و حل مشکلات ناشی از اجرای این پروژه از سوی شورا و شهرداری تهران ادامه دارد.

احمد مسجدجامعی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در جریان بحث چگونگی پیاده راه خیابان ۱۷ شهریور تا میدان امام حسین (ع) تاکید کرد: یکی از آثار تاریخی گرانقدر در این محدوده تکیه دولت بود و تنها چیزی که در حال حاضر در این محدوده از لحاظ تاریخی دارای اهمیت است اداره برق تهران است.

وی تاکید کرد: راسته انتخاب شده برای پیاده راه سازی به لحاظ میراث آیینی و تاریخی پر بار نیست ولی می‌شود آثاری را در آنجا ایجاد کرد تا این مسیر هویت تعریف شده خود را باز یابد. چرا که برخی بنا‌ها که در شهر وجود دارند گذشته‌های خیلی دور نیست ولی چون به ثبت ملی رسیده‌اند ارزشی را در محله‌هایشان ایجاد کرده‌اند از جمله می‌توان به برج میلاد و یا تالار تئا‌تر شهر اشاره کرد.

رئیس ستاد شورایاری‌های شهر تهران پیشنهاد کرد: با توجه به اینکه برخی از آیین‌های عاشورایی در آستانه فراموشی هستند مانند نقاشی‌های خاص عاشورا، می‌توان از این آثار در مسیر این پیاده راه استفاده کرد.

معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در جریان توضیح بحث پیاده راه سازی مسیر میدان امام حسین (ع) تا شهدا با اشاره به اینکه کمیسیون عمران شورا شهر انتظار داشت قبل از اجرا در مورد این مسئله بیشتر بحث می‌شد خاطر نشان کرد: اینکه در شهر پیاده راهی داشته باشیم که در آن المانهای فرهنگی مذهبی آئینی و زیست محیطی بکار رود خیلی مهم است اما بهتر بود شورا و شهرداری دراین خصوص به یک جمع بندی مشترک می‌رسیدند بعد پروژه اجرا می‌شد.

علیرضا دبیر عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران نیز پیشنهاد داد: برای روان‌تر شدن ترافیک خیابان ۱۷ شهریور، اجرای اتوبان امام علی حد فاصل خیابان دماوند تا پیروزی هر چه سریع‌تر انجام شود تا قسمتی از بار ترافیکی به آنجا منتقل شود وهمچنین شهرداری در اطلاع رسانی و نصب بنر جهت مسیر یابی شهروندان اقدامات بیشتری انجام دهد.

در پایان جلسه، چمران نسبت به بحث استخدام تعدادی پرسنل در شهرداری تهران انتقاد کرد و گفت: استخدام پرسنل در شهرداری باید مصوبه رسمی شورای شهر تهران را داشته باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه تعداد زیادی از شرکت‌ها و سازمانهای شهرداری منحل شده و برخی پرسنل آن‌ها بلاتکلیف هستند آیا استخدام نیروی جدید ضروری است؟

حسین محمد پورزرندی معاون مالی و اداری شهرداری تهران در این خصوص گفت: بحث استخدام مطرح نیست بلکه بحث تغییر وضعیت افراد از شرکت خدمات اداری شهر به صورت رسمی است که لایحه آن تنظیم و به شورای شهر ارسال خواهد شد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
0
1
آیا باید در مهر ماه ماهی که گره های ترافیکی شدید میشود این طرح اجرا شود؟
محسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
0
3
بخدا ما اهالی منطقه خشکبارچی و اطراف بیچاره ترافیک شدیم . آقای قالیباف عزیز اگه هروقت در خونتو باز کنی و انبوهی از ماشینها رو با مسافران عصبی و چهره های درهم شون ببینی چه حالی میشی؟ این داستان هرساعت ماست نه هرروز ما
الف
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
0
2
سمت شرق وجنوب شرق يكي از قسمت هاي تهران است كه كمترين بزرگ راه را دارد و متاسفانه بزرگراه امام علي هم هنوز پس از سالها در قسمت پيروزي به بهره برداري نرسيده و دراين شرايط شهرداري بجاي ايجاد دسترسي هاي جديد در اين مناطق ( مناطق 12و 13 و14 ) در حالي كه هر روز بر تعداد خودروها افزوده ميشود همين خيابان هارا كه از 50 سال پيش توسعه نداشته اند را نيز مي بندد و معلوم نيست از كدام كارشناسان استفاده ميكند كه ميگويد ماحصل ده سال مطالعه است متاسفانه با بسته شدن اين مسير بايد از خيابانهاي فرعي اطرا ف براي تردد بين شهدا و امام حسين استفاده كنيم كه نه تنها يك مسير نيم ساعته را در بيشتر از يك ساعت طي كنيم بلكه براي اهالي ساكن در اين خيابان هاي فرعي نيز مشكلاتي رابوجود اورده است ودر اخر ايا بهتر نيست شهرداري از اهالي اين محدوده در اينباره نظر خواهي كند؟
متروکه پیروزی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
0
1
با سلام
خواهشمند است ، اعضای محترم شورای شهر از تقاطع اتوبان امام علی (ع) و خیابان پیروزی بازدید به عمل آورده و( ضمن احترام به حقوق و محدوده کارگاه پیمانکارسازنده اتوبان ) شاهد بی نظمی و در گیری مسافران مترو با موتورسواران همچنین عدم ایجاد پیاده راه ! برای عابران پیاده باشند . ضمنا چند عدد لامپ هم برای ساعات شب برای روشنائی همراه بیاورند .
نظرات بینندگان