arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۰۸۹
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۸ - ۲۴ مهر ۱۳۹۱

اژه ای: قرار بازداشت برای حسین هدایتی و آزادی زنوزی با وثیقه 500 میلیاردی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی قوه قضائیه در مورد درخواست بازدید رئیس جمهور از زندان اوین گفت: باید هماهنگی شود.

به گزارش خبرآنلاین؛ غلامحسین محسنی اژه ای در نشست خبر امروز خود گفت: سازمان زندانها ضوابط و مقررات دارد و زندان دارای بازداشتگاه موقت و دائمی دارد. آنهایی که بازداشت موقت هستند حتما باید با قاضی پرونده هماهنگ شود و حتی مقامات قوه قضائیه هم نمی توانند با این افراد ملاقات داشته باشند. در ضمن زندان ساعت خواب و بازدید و ملاقات دارد و باید هماهنگ شود.

او خاطره ای از بازداشت موقت غلامحسین کرباسچی تعریف کرد و گفت: موسوی لاری معاون وقت وزیرکشور برای ملاقات با متهم درخواست داشت و من به عنوان قاضی پرونده ممانعت کردم.

به گفته او اگر درخواست رئیس جمهور در فرصت مقتضی و با هماهنگی قاضی یا سازمان زندانها باشد امکان پذیر است: البته تقاضای کتبی نیامده است. ولی به طور کلی رفتن به زندان هماهنگی می خواهد.

 

قرار بازداشت برای حسین هدایتی و آزادی زنوزی با وثیقه 500 میلیاردی

در ادامه خبرنگاری درباره بازداشت زنوزی پرسید که سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال گفت: وی با قرار وثیقه 500 میلیارد تومانی آزاد شده است.

خبرنگار در ادامه سوال کرد که آیا بازداشت حسین هدایتی را تایید می‌کنید؟ سخنگوی دستگاه قضایی گفت: اینکه تحت تعقیب قرار گرفته را می‌دانم اما اینکه منجر به بازداشت وی شده یا خیر اطلاعی ندارم می‌دانم که پرونده‌ای تشکیل شده است.

اژه ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص اینکه وی مشکل بانکی داشته گفت: مشکل بانکی داشته ولی مابقی را نمی‌دانم.

سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با وضعیت پرونده امیر میرزایی حکمتی که به اتهام جاسوسی محکوم به اعدام شده بود نیز گفت: همان‌طور که گفته شد حکم این پرونده در دیوان عالی کشور نقض شد و در حال رسیدگی است اما هنوز منجر به صدور حکم قطعی نشده است.

اژه ای درپاسخ به سوال خبرنگاری با این مذمون که "اسنادی به دست آمده که مدیران یکی از ورازتخانه های اقتصادی خود را بازنشست کرده و پول کلانی گرفته و دوباره به همان وزارتخانه بازگشته و مشغول به کار شده اند" گفت: قوه قضائیه با جرم برخورد می کند. شاید تخلف از ساز و کار اداری باشد و جرم نباشد. سازمان بازرسی یا دیوان محاسبات باید برخورد کند و اگر به جرم رسید به قوه اعلام می کند. فرد بازنشسته با ترتیبات سختی می تواند بازگردد. طبق قانون نمی توان بازنشسته را دوباره به کار گرفت ولی اگر دستگاهی به این نتیجه رسید که این مدیر جایگزین ندارد باید هیئت دولت تشخیص دهد تا فرد دوباره برای مدت معینی برگشت به کار داشته باشد.

 

ممنوعیت تغییر حکم اعدام برای متهمان مواد مخدر


سخنگوی قوه قضائیه در مورد دستگیری سعید صدیقی به جرم مواد مخدر و تبدیل اعدام وی به حبس ابد و اینکه آیا این تصمیم تحت تاثیر فشار رسانه های غربی بوده است گفت: من این فرد را نمی شناسم ولی بر اساس قانون قاضی نمی تواند مجازات اعدام را تغییر دهد.

محسنی اژه ای در مورد تخریب پارک آهوان و باغ وحش کیش و مالک این زمین که فردی عرب و هتاک به ایران است گفت: این دو مورد در دستگاه قضا مطرح شد. اول نحوه چگونگی قرارداد با این شرکت بوده است که در حال بررسی است و بحث دوم تخریب محیط زیست است که آن هم در حال رسیدگی بوده و پرونده مفتوح است.

دادستان کل کشور در مورد موقوفه خواری امامزاده زید تهران گفت: زمینهای وقفی متولی دارد و آنها باید دنبال کنند و گاهی پیچیده است. البته مسئولان اوقاف پای کار هستند و ما از منافع وقف حتما دفاع می کنیم ولی باید بگویم گاهی برخی از وقفیات پیچیدگیهای خاصی دارد.

 

زمان آزادی مدیر مسئول روزنامه مغرب معلوم نیست


محسنی اژه ای در مورد بازداشت مدیرمسئول مغرب گفت: مشخص نیست پرونده مدیرمسئول مغرب کی به پایان می رسد و تا کی باید در بازداشت بماند. ولی در مورد برخورد ماموران نمی دانم به هر حال اتهام وی مطبوعاتی نیست و ماموران برای یافتن برخی اسناد و مدارک در محل کارش وارد روزنامه شدند.

سخنگوی دستگاه قضا در مورد آخرین وضعیت پرونده عوامل شهادت دانشمندان هسته ای گفت: برخی از پرونده ها نهایی شده ولی هر وقت این پرونده ها کارش تمام شد اطلاع رسنی می کنیم.

 

40 نفر در جریان نوسانات ارزی بازداشت شدند

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه این نشست از بازداشت حدود 40 نفر در جریان نوسانات اخیر بازار ارز خبر داد: بیش از 30 نفر در جریان نوسانات بازار ارز بازداشت شدند و شاید اکنون تعداد آنها از 40 نفر هم گذشته باشد اما این بدین معنا نیست که همه‌ آنها اخلال‌گر هستند. این افراد با یکدیگر متفاوتند.

اژه ای با بیان اینکه یکی از متهمان اخلال در بازار ارز زن است گفت: یکی دیگر از متهمان ظرف یکماه یک میلیارد تومان سود کرده است.
او گفت: اخلالگران بازار ارز با خرید و فروش صوری بازار را ملتهب کردند. شاید تعداد آنهایی که دستگیر شدند بیش از 40 نفر باشد و پای یک زن هم در میان است. هنوز در تحقیقات اثبات نشده که دستگاهی در این جرائم دخالت و یا قصد خیانت داشته است. ولی اینکه نظارت شده یا خیر در حال بررسی کارشناسی هستیم و درباره این موضوع شبانه روزی کار می کنیم..

 

پورمحمدی جرمی ندارد

سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود در مورد علت اطاله دادرسی پرونده شهردار تهران از سال 88 تا کنون مبنی بر توهین به اعضای دولت، پرونده پورمحمدی وزیر سابق کشور و مهدی هاشمی سخن گفت.

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای در مورد پرونده حجت الاسلام پورمحمدی گفت: وقتی از او شکایت شد به دادگاه ویژه روحانیت رفت، دادسرا وی را دعوت کرد که او بر خلاف برخی به جای هیاهو و فضا سازی در رسانه ها به دادسرا رفت. سرانجام قرار منع تعقیب صادر شد و بر اساس رای دادگاه وی جرمی مرتکب نشده است.سرانجام اعلام شد که برای وی قرار منع تعقیب صادر شده و بیگناه است اما دستگاه شاکی می‌تواند پیگیری کند.

وی درباره پرونده شهرداری گفت: وزارت اطلاعات آن زمان تحقیقی نکرده است.

از بیان جزئیات اتهامات مهدی هاشمی معذورم
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به پرسشی درباره تماس تلفنی مهدی هاشمی با خانواده و وکیلش گفت: تماس تلفنی و ملاقات متهم با خانواده یا وکیل وی در زمان انجام مراحل بازجویی به نظر بازپرس پرونده بستگی دارد.
وی در پاسخ به اینکه آیا اجازه تماس تلفنی مهدی هاشمی با خانواده مطابق قانون بوده است یا خیر؟ اظهار داشت: تبصره ماده 128 آئین دادرسی کیفری و قانون شهروندی درباره حضور وکیل در این زمان صحبت کرده است.

وی ادامه داد: بحث ارتباط تلفنی یا ملاقات متهم با وکیل یا خانواده و همچنین حضور وکیل در هنگام تحقیقات و بازجویی مسائلی است که همه آنها به نظر قاضی بستگی دارد. اگر قاضی یا بازپرس پرونده احساس کند در زمان تحقیقات محرمانه تماس متهم با وکیل یا خانواده مشکلی نداشته باشد اجازه ملاقات و حضور وکیل داده می‌شود اما اگر احساس کند که هر تماس متهم با هر فردی حتی وکیل موجب اخلال در تحقیقات شود اجازه این ارتباط داده نمی‌شود.
دادستان کل کشور با بیان اینکه این مورد از این جهت با سایر متهمان تفاوتی نمی‌کند درباره اینکه آیا اتهامات مهدی هاشمی صرفاً مربوط به فتنه 88 است یا سایر پرونده‌هایی که در دو دهه گذشته علیه وی تشکیل شده؟ گفت: اتهامات این فرد را نمی‌توانم عنوان کنم، از بیان جزئیات اتهامات هر متهمی در این بخش از رسیدگی‌ها معذور هستم.

دادستان کل کشور در مورد احتمال تبدیل بازداشت موقت به قرار آزادی مهدی هاشمی گفت: برای برخی از اتهامات بازداشت موقت وجود دارد مثلا گر ارتشا باشد بازداشت موقت برای اجرا الزامی است. یا به دلیل بیم فرار و امحای آثار جرم باشد قرار بازداشت پابرجاست مگر اینکه مشکل برطرف شود.
محسنی اژه ای اظهار داشت: اگر بیم فرار و تبانی و .. به مدت 2 ماه باقی ماند بازپرس نمی تواند قرار را تمدید کند و باید قرار مجدد بزند. و اگر دادگاه تمدید گرد متهم همچنان در بازداشت موقت باقی بماند و الا باید قرار تبدیل شود.

مشکل تعریف جرم امنیتی نداریم
دادستان کل کشور در مورد نبودن مصادیق مشخص جرایم امنیتی در قانون گفت: قانون ما مصادیق متعددی را از امنیت داخلی و خارجی دارد که می توان در قانون مجازات اسلامی مشاهده کرد. اما اگر کسی ابهامی دارد می تواند سوال کند. اگر برداشت از ماده قانونی دارد راه حل دارد. اینکه می گویید چرا برخی ها فضا سازی می کنند می گویم اجازه دهید دستگاه قضایی کار خود را در فضای بدون جار و جنجال مطرح کند. قانون ما مشکل تعریف جرم امنیتی ندارد.

نظرات بینندگان