arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۶۶۵
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۰۹ - ۲۹ مهر ۱۳۹۱

گزارش کیهان از اختلال دریوتل ست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کیهان نوشت:

برخی کانال های رادیو- تلویزیونی غربی روز پنج شنبه برای چند ساعت از دسترس خارج شدند.

بنابرگزارش های رسانه های منتشره، شبکه های سی ان ان، صدای آمریکا، بی بی سی انگلیس و دویچه وله از جمله این شبکه ها بودند که برای ساعت هایی در خاورمیانه از دسترس خارج شدند. سخنگوی شبکه «یوتل ست» به خبرگزاری فرانسه گفته است که برخی از کانال های رادیو و تلویزیون غربی برای مدتی به علت ارسال پارازیت از دسترس خارج شدند. مؤسسه «دویچه وله» به برخی از رسانه ها گفته است که در این خرابکاری دست جمهوری اسلامی را می بیند.

به گزارش دویچه وله آخرین بار برنامه های دویچه وله بامداد پنجشنبه (27 مهر) در معرض پارازیت قرار گرفت. اریک بترمان، مدیر عامل دویچه وله در گفت وگویی با روزنامه آلمانی فرانکفورتر الگماینه به نقض آزادی بیان از سوی جمهوری اسلامی اعتراض کرده است.

دویچه وله علت این اقدام را عملیات تلافی جویانه عنوان کرد و نوشت: «این احتمال وجود دارد که عملیات اخیر از سوی ایران، در واکنش به اقدام ماهواره هات برد صورت گرفته باشد. شبکه «یوتل ست» از روز دوشنبه 24 مهر پخش ماهواره ای 19 شبکه رادیو- تلویزیونی جمهوری اسلامی را از ماهواره هات برد قطع کرد. این شرکت دلیل این اقدام را تحریم های تازه اروپا علیه ایران دانست. به گفته شرکت فرانسوی یوتل ست که مدیریت ماهواره های یوتل ست و هات برد را بر عهده دارد، ایران از چهارشنبه روی شبکه های بی بی سی فارسی، صدای آمریکا و رادیو فردا عمداً اختلال ایجاد کرده بود».

بنگاه رسانه ای بی بی سی هم روز پنج شنبه خبر داد که برنامه های این شبکه از جمله: بی بی سی ورلد نیوز (شبکه خبر بین المللی بی بی سی)، تلویزیون عربی بی بی سی و کانال های رادیویی سرویس جهانی بی بی سی به دو زبان عربی و انگلیسی برای مخاطبان مناطق اروپا و خاورمیانه، در معرض پارازیت های عمدی و متناوب قرار گرفته اند.

رادیو اسرائیل نیز در گزارشی گفت: ایران در یک قدرت نمایی کم سابقه امواج برخی شبکه های غربی از جمله سی ان ان را هدف قرار داد و در طول ساعاتی از شبانه روز موفق شد مانع از پخش برنامه های شبکه های جهانی نظیر «سی ان ان ، بی بی سی ورلد، یورونیوز و دیگر شبکه های مشابه شود.

از سوی دیگر وبسایت بی بی سی فارسی در ارزیابی قدرت ایران در زمینه جنگ سایبری نوشت: ایران طی ماه های گذشته هم قربانی حملات سایبری بوده و هم براساس برخی گزارش ها در نقش حمله کننده در فضای سایبر و اینترنت عمل کرده است. مصلحی وزیر اطلاعات ایران در ماه ژوئن امسال گفت «ما تقریباً روزانه با این حمله ها مواجه هستیم.» وی این را هم گفت که کشورش قصد دارد از «لاک دفاعی» خارج و وارد حوزه «جنگ نرم» با آمریکا شود.

رسانه دولتی انگلیس هر چند مدعی شد «نحوه حملات سایبری ایران نشان می دهد فناوری ها و روش های به کار گرفته شده قدیمی و شناخته شده هستند» اما اذعان کرد: هرب لین دانشمند ارشد کامپیوتر در شورای پژوهش ملی در آمریکا می گوید براساس گزارش ها و مطالبی که مطالعه کرده، ایران از قدرت بالایی برای انجام حملات سایبری برخوردار است.

بی بی سی افزود: برخی برای نشان دادن توان تکنولوژیک ایران به ماجرای فرونشاندن یک هواپیمای بدون خلبان آمریکایی با شماره شناسه 170-RQ که به «هیولای قندهار» هم معروف شده بود اشاره می کنند که ظاهراً با هدف جمع آوری اطلاعات از تأسیسات هسته ای ایران به حریم هوایی ایران وارد شده بود. این هواپیمای جاسوسی تقریباً سالم در ایران به زمین نشانده شد و بعدها مشخص شد که به احتمال بسیار قوی این موفقیت بخاطر توانایی در بدست گرفتن سیستم جی پی اس (موقعیت یاب ماهواره ای) آن هواپیما بود.
نظرات بینندگان