arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۰۹۰۱
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۰۹ - ۰۱ آبان ۱۳۹۱

اسرائیل: از تماس‌های محرمانۀ ایران و آمریکا اطلاع داشتیم/ رویترز: موضوع داغ مناظره آینده اوباما و رامنی مشخص شد

به دنبال انتشار خبر نیویورک تایمز مبنی بر وجود تماس‌های محرمانه میان ایران و آمریکایی‌ در جهت برنامه‌ریزی برای مذاکرۀ مستقیم در بارۀ پروندۀ اتمی، مقامات اسرائیلی گفتند که در جریان این تماس‌ها بوده‌اند. این در حالی است که واشنگتن و تهران، این خبر را تکذیب کرده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به دنبال انتشار خبر نیویورک تایمز مبنی بر وجود تماس‌های محرمانه میان ایران و آمریکایی‌ در جهت برنامه‌ریزی برای مذاکرۀ مستقیم در بارۀ پروندۀ اتمی، مقامات اسرائیلی گفتند که در جریان این تماس‌ها بوده‌اند. این در حالی است که واشنگتن و تهران، این خبر را تکذیب کرده‌اند.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ موشه یعلون- وزیر امور استراتژیک، که نفر دوم دولت محسوب می‌شود به رادیو ارتش اسرائیل گفت: «این که ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها تماس‌های محرمانه‌ای داشته‌اند، موضوعی سرّی نیست. آمریکا برای تسهیل مذاکرات مستقیم تلاش‌هایی کرده است».

 موشه یعلون افزود: «اما ایران همیشه از مذاکرۀ مستقیم "با آمریکا" سر باز زده است».

شنبه بعدازظهر، چند ساعت پس از انتشار مطلب نیویورک تایمز، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، هر نوع قرار گفتگو با ایرانیان را نادرست دانست و در عین حال تأکید کرد که آمریکا همیشه برای مذاکرۀ مستقیم با ایران آماده است.

در اطلاعیۀ شورای امنیت آمریکا آمده است: «این واقعیت ندارد که ایران و آمریکا بر سر انجام مذاکره و یا هر نوع ملاقات دوجانبه توافق کرده‌اند»...

تامی ویتور- سخنگوی شورای امنیت ملی ادامه می‌دهد: «ما همچنان با گروه ١+٥ برای یافتن راه‌حل دیپلماتیک همکاری می‌کنیم و از همان آغاز هم گفته‌ایم که برای گفتگوهای دوجانبه حاضریم».

تامی ویتور تأکید کرد که «هدف ما اینست که با اعمال فشار از طریق تحریم‌ها، ایران را به رعایت تعهداتش واداریم».

مقالۀ روزنامۀ نیویورک تایمز با واکنش سریع دولت آمریکا مواجه شد، که از قول برخی اعضا دولت اوباما نوشت که ایران با واشنگتن محرمانه توافق کرده‌ که به طور مستقیم در بارۀ برنامۀ اتمی ایران گفتگو کنند.

البته نیویورک تایمز از «یک توافق اصولی» صحبت می‌کند، بدین معنا که قرار مذاکره هنوز قطعی نیست. 

روزنامۀ آمریکایی می‌افزاید که مسئولان ایرانی اصل مذاکره را پذیرفته‌اند، به شرطی که بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار شود. چرا که ایرانی‌ها می‌خواهند بدانند دقیقاً با چه کسی و با کدام جناح سیاسی آمریکا به گفتگو خواهند نشست.

نیویورک‌تایمز توضیح می‌دهد که مسئولان آمریکایی در عین حال نگرانند که ایرانی‌ها حتی از مذاکرۀ مستقیم با آمریکا، برای خریدن وقت بهره‌برداری کنند.

پس از تکذیب دولت آمریکا، ایران نیز به نوبۀ خود خبر نیویورک‌تایمز را تکذیب کرد. وزیر خارجۀ ایران، علی‌اکبر صالحی گفت: "ما مسئول پاسخگویی به اخبار منتشرۀ آنها نیستیم و چیزی هم به نام مذاکره با آمریکا نداریم".

خبرگزاری رویترز می گوید: دور سوم مناظرۀ انتخاباتی اوباما و میت رامنی که قاعدتاً به سیاست خارجی آمریکا اختصاص خواهد داشت، روز دوشنبه برگزار خواهد شد. به احتمال زیاد، ادعای تازۀ نیویورک تایمز، به یکی از موضوعات داغ این مناظره تبدیل خواهد شد. میت رامنی قبلاً اوباما را متهم کرده بود که در مقابل ایران به اندازۀ کافی قاطع و محکم نیست.
نظرات بینندگان