arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۱۸۷۶
تعداد نظرات: ۶۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۹ - ۰۸ آبان ۱۳۹۱

خاتمی: الحمدالله يك مدير بنده دزدي نكرد اما امروز صحبت از دزدي هاي چند ميلياردي است/ نشانه ای از فضای باز برای انتخابات نمی بینم/ وقتی نمی گذارند ، آمدن معنی ندارد/ دلم براي نظام، انقلاب و جامعه مي سوزد

محدود كردن آزادي هاي اساسي (نه آزادي به معنی ولنگاري و آنهايي كه ضد اخلاق و ضد مسلم شرع است) خلاف است. من مي خواهم نماينده ام و شغلم را خودم انتخاب كنم. و نيز حكومت موظف است امكاناتي كه به دستش سپرده اند را به صورت مساوي و عادلانه در اختيار تك تك افراد بگذارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جمعی از جوانان، فعالان سیاسی و نخبگان گرگان و سایر شهرهای استان گلستان با سید محمد خاتمی دیدار و دغدغه های خود را پیرامون مسائل روز و انتخابات پیش رو مطرح کردند.

به گزارش سرویس سیاسی «انتخاب» ؛ خاتمی در این دیدار گفت: حق هر شهروند است كه محروم نباشد و وظيفه حكومت است كه بيايد و رفع محروميت كند در جامعه. حق همه افراد است كه زندگي مناسبي در جامعه داشته باشند و از امنيت برخوردار باشند و زندگي آبرومند داشته باشند وظيفه دولت است که زمینه همه این ها را فراهم بكند هم فقر معنوي و هم مادي ظلم است اگر در جامعه باشد بايد از بين برود و مهترين حق اين است كه هر شهروند نظام جمهوري اسلامي ارباب حكومت است نه حكومت ارباب او و اين حق بايد تامين شود.

متن کامل سخنان رئیس جمهوری سابق ایران را در ادامه بخوانید:

بسم الله الرحمن الرحيم

براي من موجب كمال خوشبختي است كه در جمع عزيزاني هستم كه از استاني آمده اند كه يكي از کانون های تمدن ايراني – اسلامي ما در گذشته بوده و امروز هم جايگاه والايي در عرصه حيات اجتماعي و معنوي دارد و انشالله آن طور كه شايسته است برنامه هايي وجود داشته باشد كه این استان بتواند نقش ممتاز خودش را در عرصه اقتصادي كشور هم عمل كند. چون استعداد هايي كه در استان هست فوق العاده است.

البته به يك معنا استان هاي شمالي ما،مازندران،گيلان،گلستان محروميت هاي توام با مظلوميت هم داشته اند چون تلقي اين بوده كه مناطق سرسبز و برخوردار هستند و واقعا كمتر به توسعه همه جانبه آن ها توجه شده، ظاهر زيباي آن ها سبب شده است به مشكلات بنيادي اين 3 استان كمتر رسيده بشود.

هيچ كس باور نمي كند كه يكي از مشكلاتي كه اين استان ها دارند مشكل آب است. با اين بارندگي و كنار دريا بودن و... کمتر به ذهن می آید كه کمبود آب از جمله مشکلات است يا نحوه بهره برداري از اراضي كشاورزي و نيز محروميت هايي كه براي توسعه صنعت در آنجا وجود داشت كه البته اصل حرف به يك معنا درست است نبايد اكوسيستم آنجا و نيز وضعيت خاص كشاورزي آنجا بهم بخورد و لي اين بدان معنا نيست كه با حذف صنعت از آنجا زمينه توسعه سريع آنجا فراهم نیاید.

به هر حال محروميت ها بوده است و مردم هم با كمال بزرگواري آن ها را تحمل كرده اند، گرچه در هر دولتي كارهايي براي آنجا شده حالا من اين دولت را خيلي خبر ندارم در دوره ما مهمترين مساله اي كه مورد نظر بود، تغيير ديدگاه بود در مورد اين 3 استان که حقیقتاً از نظر معنوي بي همتا هستند در حفظ ارزشها و مفاهيم و معاني كه در تاريخ اسلامي – ايراني ما وجود دارد.

گلستان جايگاه خودش را دارد و خوشحالم كه در جمع شما هستم.

اين جلسه مصادف شده با شهادت امام باقر(ع) كه ايشان و فرزند بزرگوارشان امام صادق (ع) در بسط و تعميق معارف اسلامي (فقط نگوئيم شيعي) واقعا نقش ممتازي داشتند به خاطر قرار گرفتنشان در موقعيت تاريخي لولائي، يعني وقتي جامعه اسلامي از يك مرحله كه دوران بني اميه است دارد مي گذرد و وارد مرحله ديگري مي شود طبعا در اين دوره ها فضائي ايجاد مي شود برای کارهای اساسی، خصوصاً در حوزه اندیشه و من همين جا عرض كنم امام باقر (ع) و بخصوص امام صادق (ع) علاوه بر جایگاه والایی که نزد شیعیان دارند، مورد احترام و توجه اهل تسنن بوده اند بخصوص اهل تسنن ايران. حتما مي دانيد كه امامان اهل تسنن به جرم علاقه مندي و طرفداري از اهل بيت دچار مشكل شده اند، زندان رفته اند شلاق خورده اند.

مي خواهم به اين نكته اشاره كنم كه همواره شيعه و سني در كنار هم بوده اند بخصوص در اين دوران ، بايد در كل جهان اسلام و منطقه اين وحدت را تبليغ بكنيم و كاري كه سبب شود جدايي احساس شود يا دشمنان از آن سوء استفاده كنند از آن بپرهیزیم.

ممكن است در ايران مشكلاتي در این زمینه باشد، ولي واقعا استان گلستان خود يك نمونه است كه چطور مي توان در كنار هم و با هم بود.

برای شيعيان و قاطبه مسلمانان اعم از شيعه و سني در پايگاه و مقام علمي و معرفتي امامان هيچ ترديدي نیست. آنها يكي از منابع اصلي فكر،فقه ومعرفت اسلامي به معناي عام كلمه بودند.

درهمين مساله اگر كار بكنيم مي توانيم زمينه هاي وحدت عملي را در دنيای اسلام تقویت بکنیم.

در این جا سؤالی را مطرح می کنم که چرا هم در اهل تسنن و هم در اهل تشيع بيشترين توجه به فقه شد؟ چرا فقه را كه در اصل يك آگاهي عمومي و وسيع و عميق نسبت به همه مسائل است خلاصه شد در استنباط احكام فرعي شرعي يا بيان آن احكام؟و چرا فقه به معني خاص كلمه که بسیار هم مهم است در صدر نشست و قدر ديد و اهتمام به ساير رشته ها ي معارف اسلامي اعتقادي يا اخلاقي و حتي مسائل عام سياسي اجتماعي کمتر بود. در اینجا از چرایی این امر صحبت نمی کنم. ولي خلاصه شدن دين اسلام به بيان احكام فرعي شرعي امر نامطلوب و ناتمام بود.

در حالی که معارف اسلام همه آفاق و حوزه های فکری، عملی، اخلاقی، سیاسی و... را در بر می گیرد و تفقه در دین توغل و غوررسی در همه این زمینه ها است،

اگر به قرآن رجوع كنيم محور كار يكي توحيد است كه خيلي روي آن تاكيد شده يكي معاد است كه زندگي پس از مرگ است و و در میانه این مبداء و مقصد نبوت خیلی مهم است و نبوت پل میان این دو سررشته ازلی و ابدی است و دین راهنمای سالکی که باید این مسیر را بپیماید. در این مسیر خيلي روي عدل تاكيد اساسی شده است. گويي توحيد و نبوت دو سر يك بستري هستند كه عبارت است از زندگي انسان در طول تاريخ و اين زندگي مطلوب بر اساس عدل بايد استوار باشد.

اولا اين عدالت چيست؟

مي خواهم در اين بحثم به مشكلي برسم كه ما امروز داريم كه حرف ما كجاست؟ وقتي مي گویيم اصلاح طلبيم چه مي خواهيم بگویيم؟ دعوايمان سر اين است كه وزيرانمان اصلاح طلب نيستند، وكيل هايمان اصلاح طلب نيستند، سخت گيري براي اصلاح طلبان مي شود اگر بخواهند كار اقتصادي بكنند يك كار فرهنگي بكنند؟ البته اينها مسائل مهمي است.

چرا بايد يك نفر به جرم اصلاح طلبي تسويه شود، محكوم شود، مورد بي احترامي قرار بگيرد؟ ولی حرف هاي ما اساسي تر از اينهاست تا نقطه تفاوتي كه وجود دارد را مشخص كنيم.

عدل يعني چه؟

ديگري مساله اخلاق است كه خيلي در اديان الهي به اخلاق توجه شده است.

احكام عدل و اخلاقي كجاي جامعه اسلامي ما و فقه ما قرار دارد؟

اولا عدالت چيست؟

عقل سالم بشري عدل را مي پسندد و ظلم را نمي پسندد.

آيا فقه ما را بي نياز از اخلاق و عدالت مي كند يا اينكه نه، خود فقه هم بايد اخلاقي و عادلانه باشد.

مرحوم شهيد مطهري مطلبي درباره عدل دارد كه من آن را بسط داده ام در مورد اخلاق. ايشان مي فرمايد عدالت در سلسله علل احكام اسلامي قرار دارد يعني وقتي يك مجتهد مي خواهد حكم بدهد همچنان كه مي رود سند و دلالت حدیث را مي بيند یا به ظاهر کتاب و سنت استناد می کند و رعايت مي كند اين را هم بايد متوجه باشد که آن چه از متن در می یابد و آنچه استنباط می کند مطابق عدل هست يا نه يعني بايد حكم اسلامي عادلانه باشد.

خود عدل مبنا است فقيه بايد بداند كه اين حكمي كه مي دهد عادلانه هست يا نه؟

مصاديق عدل در طول زمان تغيير مي كند. اخلاق هم همين طور است.

من عرض مي كنم كه آيا اين حكمي كه داده مي شود اخلاقي هست يا نه؟ یعنی اخلاق که تتمیم مکارم آن هدف بعثت پیامبر اکرم است، در سلسله علل احکام قرار می گیرد.

و نیز اصلاحات می گوید اجتهادي كه زمان و مكان دو عنصر تعيين كننده در آن هستند (كه امام هم فرمودند) بايد رعايت شود اگر نشود يا نشد بايد اصلاح شود به آن سو برود.

ملاك عدل چيست؟

همين حرف عام بديهي كه مورد توجه همه هست، در مورد عدل توجه کنیم: "اعطا كل ذيحق حقه – و دادن حق هر ذی حقی" صحبت اين است كه حق كجاست؟

بنده كه به اسلام و انقلاب اسلامي و حتي قانون اساسي رجوع مي كنم حقوق فقط حقوق اقتصادي نيست البته كه حقوق اقتصادي هم مهم است جامعه عادل جامعه اي است كه در آن فقر و نااميدي در زندگي نبايد باشد اما علاوه بر آن انسان در این جامعه صاحب كرامت هم هست خداوند او را آزاد آفريده است او حاكم بر سرنوشت خودش هم هست و عدل، رعایت همه این ها است اينجا دو دیدگاه پيدا مي شود؟ يكی مي گويد اصلا انسان جاي خدا را تنگ مي كند بايد توي سر او زد و محدودش كرد بايد به او از هر جهت فشار وارد کرد تا جای خدا باز شود در حاليكه ما مي گوئيم همين خدا اين انسان را آزاد و اندیشمند و صاحب کرامت آفریده و خواسته است.

مگر در قانون اساسي ما اصل طلائي 56 نيامده كه حاكم مطلق بر آسمان و زمان همه چيز خداست و هم او انسان را بر سرنوشت اجتماعي خود حاكم گردانيده است و هيچ كس نمي تواند اين حق را از او بگيرد اگر اين طور است آزادي به معني واقعي كلمه عين عدل است.

محدود كردن آزادي هاي اساسي (نه آزادي به معنی ولنگاري و آنهايي كه ضد اخلاق و ضد مسلم شرع است) خلاف است. من مي خواهم نماينده ام و شغلم را خودم انتخاب كنم. و نيز حكومت موظف است امكاناتي كه به دستش سپرده اند را به صورت مساوي و عادلانه در اختيار تك تك افراد بگذارد.

حق هر شهروند است كه محروم نباشد و وظيفه حكومت است كه بيايد و رفع محروميت كند در جامعه. حق همه افراد است كه زندگي مناسبي در جامعه داشته باشند و از امنيت برخوردار باشند و زندگي آبرومند داشته باشند وظيفه دولت است که زمینه همه این ها را فراهم بكند هم فقر معنوي و هم مادي ظلم است اگر در جامعه باشد بايد از بين برود و مهترين حق اين است كه هر شهروند نظام جمهوري اسلامي ارباب حكومت است نه حكومت ارباب او و اين حق بايد تامين شود.

اينكه اينقدر روي انتخابات آزاد و كاناليزه نشده صحبت می شود با توجه به همین دیدگاه است. ممكن است اصلا تقلبی هم نباشد، ولی انتخابات طوری كاناليزه شود كه بخش قابل توجهي از جامعه نتواند نظرش را ابراز كند و همه جريانات كانديدا نداشته باشند یا در معرفی و دفاع از نامزدها و برنامه های خود آزاد نباشند. اين تقلب نيست ولي محدود كردن حق انسانهاست.

اينها حرف هاي اصلاح طلبان است مي گويند اسلامی که در انقلاب ما بود، اسلامي كه امام گفت اين اسلام مي تواند نجات دهد و نه اسلامي كه مي گويد مردم هيچ حقي ندارند راي مردم تشريفاتي است و بسط يد يعني داشتن قوه نظامي امنيتي قضائي در جامعه. ما مي گوئيم در اسلامي كه ما مي گوییم بسط يد يعني رضايت مردم.

معتقدم جرياني در جامعه وجود دارد سعي هم مي كند كه همه امکانات را هم بدست بگيرد وگفتمان غالب شود كه اينها را قبول ندارد ببينيد اختلاف كجاست؟ حالا هم مي گوئيم انتخابات درست و با رعایت حقوقی که همه دارند باشد، هر كسي مي خواهد بيايد و هر چه مردم راي دادند همه آن را مي پذيرند.

انتخابات مطلوب ضوابط خاص خود را دارد. در تعيين صلاحيت ها بدون جهت گیری خاص، در برگزاري درست انتخابات، در عدم دخالت تشكيلاتي كه حق دخالت در انتخابات و حتی سیاست را ندارد، تشکیلاتی که قدرت دارند ولي مسئوليت ندارند و مي توانند جهت را عوض كنند اينها نباشد چنین انتخاباتی مصداق عدالت است.

بايد زمينه اي براي اعمال حق مردم فراهم آيد و راه برون رفت از مشكلات هم همين است اگر مردم بااشتياق باشند و در صحنه بودند خیلی از مشکلات حل می شود تعارف كه نداريم مردم بايد با دلشان بیایند بايد اعتماد داشته باشند اميد به آينده داشته باشند بايد احساس كنند برايشان خدمت مي شود آن وقت اشتیاق و حضور مشتاقانه هم خواهد بود و مملكت آسيب نمي بيند.

اگر واقعا شرایط فراهم شد که مردم با اشتياق بیایند اولا زمينه اي براي تهديدهاي عظيم و دشمني هاي كه مي شود و خطراتي كه هست از میان می رود يا اثر تهدید کم می شود اگر عاقلانه رفتار شود و منافع كل كشور در نظر گرفته شود تهدیدها رفع یا کم می شود. نمي خواهم بگويم در مدیریت سوء نيت بوده مي گويم عمل عمل غلطي بوده. در سياست خارجي و سياست اقتصادي و اجتماعي و...

اگر 600 ميليارد دلار را درست مصرف مي كرديم وارداتمان زيادتر نمي شد اتكاء بودجه مان به نفت بيشتر نمي شد امروز وقتي نفت ما را هدف قرار مي دهند براي اينكه منبع در آمدي ما را بزنند و نیز مبادلات ما را که روز به روز به واردات وابسته تر شده ایم. معلوم است اين تحريم در اين وضعيت اثر مخرب تري دارد.

دشمن خارجي قطعا هست و هر كاري هم بتواند مي كند وكرده است ولي مردم می گویند با تدبير و عقلانيت مي شد جلوي برخي از آنها را گرفت. مي شد تهديدها را كم اثر تر كرد.

اصلاحات يعني عقلانيت درست ،نيت خوب كافي نيست بايد عقلانيت باشد و بعد اتكاء به مردم و در نتیجه اعتماد متقابل که جلو پدید آمدن مشکلات را می گیرد و اگر پدید آمد آن را به هزینه کمتر حل می کند.

البته بی اعتمادی میان مردم و حکومت و میان مردم با یکدیگر یک مصیبت است، ولی آن چه خطرناک تر است احساس ناامنی و بی اعتمادی است که اگر پدید آمد حتی اگر امنیت هم باشد مشکل ایجاد می کند.

بخش قابل توجهي از مردم امروز گلايه دارند بايد آنها را رفع کرد. بارها گفته ام گذشته را مي توان نديد ولي بايد آينده را درست ديد. بايد بتوانيم انتخابات آزاد با حضور همه قشرها داشته باشيم و برگزار كنيم. براي برگزاري اين انتخابات بايد چيزهايي فراهم شود تداوم وضع فعلی نامطلوب است. وقتي همه راهها را بسته اند چگونه بخش هایی که راه را بر آن بسته اند می توانند شرکت کنند؟ وقتی نمی گذارند بیایید آمدن معنی ندارد.

امیدوارم وضع به گونه ای باشد که همه با اطمینان خاطر و اشتیاق بتوانند در انتخابات که عرصه مهم سرنوشت است حضور و شرکت داشته باشند. متأسفم که بگویم نشانه ای از پدیدآمدن این وضع را نمی بینم.

ما اصول و آرمان ها و شعارهايمان را كنار نمي گذاريم چون به آن اعتقاد داريم و راه بهبود اوضاع کشور و وضع و حال مردم را آن ها می دانیم و در برابر خدا و خلق خدا هم مسؤول هستیم. البته تأمین مصلحت کشور و مردم و گذر از بحران و هوشیاری در برابر تهدیدات بیگانه و رفتن به سوی انسجام هم از محورهای مورد اعتقاد و عمل ما است.

اصلاحات اصل نظام و قانون اساسي را قبول دارد بر حفظ تماميت ارضي كشور پا می فشارد با براندازی هم مخالف است و در عین حال حق، حرمت، کرامت و آزادی مردم و شهروندان را هم پاس می دارد و معتقد است که عقلانیت و تدبیر صحیح هم برای اداره کشور لازم است.

نبايد به خاطر بعضي رفتارها و سياست ها كاري كنيم جوانان ما از اسلام زده شوند.

بعد از دولت بنده تا سطوح چهارم و پنجم براي دوستان ما پرونده سازي كردند وزرا و استاانداران به كنار يك مورد بيايند بگويند چه شد؟ الحمدالله يك مدير عالی و عادي بنده دزدي و سوء استفاده نكرد اما امروز صحبت از دزدي هاي چند ميلياردي مي شود،آزادي هاي اساسي خود عامل مهم جلوگيري از فساد است. و مهمترين فساد فساد قدرت است که تحت کنترل و نظارت نباشد.

آزادي بيان، انديشه، نقد، حضور در عرصه انتخابات آزاد و رأي و... حرف هايي است كه ما مي زنيم و می خواهیم و راه عبور از مشکلات هم همین است.

واقعا دلم براي نظام و انقلاب و جامعه مي سوزد ان شاء الله خدا كمك كند آرمان هايي كه انقلاب ما داشت خواست هايی که مردم داشتند و دارند برآورده شود.

ما فضائي مي خواهيم كه بتوانيم حرف بزنيم و صحبت كنيم.

باران براي اين بود كه بحث كنيم و صحبت و حتي راه حل ها يي كه داريم به حكومت عرضه بداريم حالا باران هم ديگر ابري ندارد كه ببارد ثانيا همین فعالیت نزدیک به صفرش هم چندان مطلوب مسؤولان نیست. می خواستیم بخش رسمی پژوهشی داشته باشیم برای تفکر و تربیت نیرو که به ما اجازه ندادند و بسیاری از احزاب رسماً یا عملاً ممنوع شدند. تشکل های مستقل تعطیل یا با محدودیت مواجه شده اند. و بخش قابل توجهی از نیروهای کارآمد و امتحان داده هم در بند هستند.

حکومت بيايد اين فضا را عوض كند بعد هركسي خواست حكومت كند واقعا براي ما مهم نيست.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶۵
در انتظار بررسی: ۴
غیر قابل انتشار: ۱۶
کاظم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
98
1307
سید خیلی دلتنگ اون سالهاییم........
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
پس چرا رای دادی سید...!!!!!!!
dideban1400
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
نمی دونم چرا همیشه انقدر حسرت گذشته رو می خوریم بابا هنوز طرح عبور از خاتمی از ذهنمون نرفته
مهدی
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
شما هنوز حکمت آن رای دادن را نفهمیده اید؟
تندروهای دوطرف ایشان را کوبیدند ولی سید کار درستی کرد و با این کار حسن نیت خود را به حاکمیت نشان داد البته برای ما هم خیلی غیرمنتظره بود ولی بعدها فهمیدم که سید با این کارش خواست روزنه های امید را نگاه دارد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
99
895
سید بیا ما با توییم...
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
برودلت خوشه بیاد که چی کار کنه مگه 8 سال نبود
مجتبی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
138
874
توی همون سالا یادمه نمک خوردیم و نمک دون شکستیم واین سزای ماست
خاتمی حلالمون کن.
ariu
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
76
684
زنده باد عشق... . .
پاسخ ها
Aras
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
زنده باد عقل ...
رها
|
UNITED STATES
|
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
96
735
ماهم دلمان میسوزد برای همه آن افتخاراتی که درآن سالهابدست آمد...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
112
755
نمی دونم کجای صحبت های این سید مظلوم مشکل داره که به ایشان و دوستانشان اجازه فعالیت نمی دهند؟
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
مشکل این است که سید در قلوب مردم مسلمان ایران موج می زند.
آرین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
110
699
از این سخنرانی و تفکر جناب آقای خاتمی بسیار سپاس گزاریم
مهدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
100
690
درود بر خاتمی
بهنام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
59
641
ای سیدجان وضع ازاین حرفهاخرابتره.چی بگم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
71
621
این اظهارات هوشمندانه و واقع بینانه را مقایسه کنید با.....................
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
101
496
بیا.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
97
644
سید نیا اینجا هوا خیلی گرفته، حیفی تو، میای باز خرابت می کنن، چی میشد جوونیه منم تو دوره اصلاحات میافتاد نه دوره تاریک اصول گرایی
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
اینکه ناامید بشیم وقافیه رو ببازیم خواست کسایی است که به دنبال مشارکت حداقلی هستند واز آن سود میبرند
محسن
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
خوش به حال من كه اوج جوونيم رو تو دوره اصلاحات گذروندم 17سالگي تا 24 سالگي البته دفعه اول اشتباه كردم و به توكلي راي دادم ولي دفعه بعدي با اون راي 21 ميليوني كه يكيش هم راي من بود تاريخ ساز شد. چه دوره اي بود با نفت 9 دلاري تورم 11 درصدي و بيكاري 12 درصدي داشتيم. كسي دنبال خريد سكه و دلار و احتكار برنج و پودر شوينده و ارز مسافرتي نبود. همه خوب بوديم و خوش اخلاق دروغ نمي گفتيم، با هم مذاكره و مباحثه ميكرديم و چماق و چماق كشي نبود، كسي به فكر خريد خونه و سود 100 درصدي ساخت و ساز نبود. دانشگاه محل مناظره و همان چيزي كه يكي ديگه افتخار مطرح كردنشو به خودش داد و عملي هم نشد(كرسيهاي آزاد انديشي)در جريان بود. اون موقع براي يكي از همين تخلفات پيش پا افتاده دولتيها عده اي كفن به تن ميكردن و آزاد بودن كه مشاور رييس جمهور رو ترور كنن اما حالا با اينهمه انحراف و تخلف و دروغ و بدبختيهاي توليدي توسط همين دولت هيچكس حق اعتراض نداره .... رييس جمهور تو اون دوران ميگفت درود بر مخالف من و قلبا اعتقاد داشت اما اين يكي ميگه "نوكر مردمم" و ....(پول ملي رو لجن مال كرده و تورم ماهانه بيش از 50 درصدي و افزايش نقدينگي 10 برابري رو توليد كرده). ياد باد آن روزگاران ياد باد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
50
604
سلام و درود خدا بر تو باد که حجتی بودی از جانب خدا و وقتی قدر تو را ندانستیم به مکافات عمل گرفتار شدیم
همایون
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
55
614
باید چراغ برداریم و دنبالت بگردیم سید جان
امید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
24
229
تازه داریم میفهمیم کی بودی سید باشخصیت....... خدا پشت و پناهت...
مجیدآریان پور
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
22
226
دوستت داریم خاتمی
maryam
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
21
188
سلام علی آل یاسین ....
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
19
171
سید جان این بیت از غزل خواجه شیراز رابه یاد داری؟
در عاشقی گزير نباشد ز ساز و سوز
استاده‌ام چو شمع مترسان ز آتشم

حالا عرض کنم باز هم ازخواجه عزیز وزاهدشکن شیراز که عمری را درمبارزه با خرافه وجهل و زهد دین سوز گذراند:
زان يار دلنوازم شکريست با شکايت
گر نکته دان عشقی بشنو تو اين حکايت
بی مزد بود و منت هر خدمتی که کردم
يا رب مباد کس را مخدوم بی عنايت
رندان تشنه لب را آبی نمی‌دهد کس
گويی ولی شناسان رفتند از اين ولايت
در اين شب سياهم گم گشت راه مقصود
از گوشه‌ای برون آی ای کوکب هدايت
ای آفتاب خوبان می‌جوشد اندرونم
يک ساعتم بگنجان در سايه عنايت
عشقت رسد به فرياد ار خود به سان حافظ
قرآن ز بر بخوانی در چارده روايت
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
22
186
درود بر خاتمی
mehdi
|
UNITED KINGDOM
|
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
21
183
سید ما همشهری ما
دلم برات تنگ شده تو نمونه بودی به خدا
مرد مظلوم و بی ادعا
یک شهروند
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
22
171
فدارکاری کن و بیا...
احسان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
19
146
iهرکس واقعا دلسوز ملت و اسلام است خدا اورا موفق بدارد
هموطن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
22
147
گذشت روزای خوب
غزل
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
27
212
سلام بر تو که عزیزترینی
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
26
229
درود بر خاتمي سيد و آزاده
هادی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
26
198
سیدجان تورابه جدت قسمت میدم بیادوباره .خوبی که زیادداری ولی خوبی که بیشترداری اینه که مثل بعضیهالجبازنیستی ویک دنده .پاشوبیا.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
31
196
خاتمي جان
فقط بيا در حاشيه نباش
بيا بيا بيا
نیما شهبازی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
23
229
به کجا چنين شتابان؟
گون از نسيم پرسيد.......................................
دل من گرفته زينجا........................................
هوس سفر نداري.................................
زغبار اين بيابان؟.......................
همه آرزويم اما.........................................
چه کنم گرفته پايم..................................
به کجا چنين شتابان؟......................
به هر آن کجا که باشد ......................
به جز اين سرا سرايم..................................
سفرت به خير اما.....................................................
تو و دوستي خدارا......................
چو از اين کوير وحشت........................
به سلامتي گذشتي....................................
به شکوفه ها به باران...................................................
برسان سلام مارا.......
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
27
196
سلام بر خاتمي...
كاوه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
22
252
خدا رحمت كنه پدرم رو، ميگفت هر وقت ميخاي بدوني كه يك دولت درست كار ميكنه يا نه ببين وقتي كه يك پروژه‌اي افتتاح ميكنه (مثلاً سد، راه و...) مردم مي‌تونن نفس راحت بكشن يا اينكه بازهم همه مينالن؟!
وقتي دوره‌ي خاتمي را با بعد از او مقايسه ميكنم مي‌بينم نسبتاً چقدر نفس كشيدن راحت‌تر بود اون موقع، چقدر اميد بود، حتي در صنعت هم مديران صنايع خيلي فرق ميكردن با الان، ملاك‌ها و معيارهاي صلاحيت و شايستگي چقدر بهتر و درست‌تر بود و حالا چي؟ همش دروغ، همش مافياگري، همش سياسي‌بازي
فضاي جامعه به شدت ملتهب، جوونا نااميد، تورم بيداد ميكنه، آمارهاي اقتصادي خيلي وقته كه منتشر نميشن و اگر هم منتشر بشن دستكاري شده هستن
مركز آمار، آمار نميده و به جاي اون قسمت‌هاي نامرتبط دولت آمار توليد مي‌كنن
يادش بخير خاتمي
رهنما
|
POLAND
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
28
201
آقای خاتمی با تکیه بر پشتوانه مردمی تان و بدون توجه به موضوع دیگری بیایید تا داستان ها عوض بشه
امید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
24
232
سيد به شما جفا کرديم قدر تفکر واخلاق نيکويت را ندانستيم با سختی کشور را اداره کردی با بشکه هشت دلار بازهم زبان ناروا داشتيم جرمت اين بود که تند رو نبودی بر عقلانيت حکم رانی ميکردی لعن ونفرين بر کسانی که اين جريانات را برای دنيا پرستی خود به پا ميکنند بعد ميگويند کار ما نبود ما از اول ميگفتيم .
احسان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
26
197
سلام سید بزرگوار به خدا خیلی دلم برات تنگ شده
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
26
226
كاش تو بودي تا لااقل وجهه جهاني داشتيم خراب شد ايران حيف حيف حيف
میرماسون
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
343
62
انتخاب این همه نظر بیخودی سید بیا و امثالهم رو گذاشتی
الان من بگم :
سید نیا! تدارکات چی لازم نداریم
درج میکنی؟!!! البته با اون افکار پوسیده فاشیستیت بعید میدونم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
27
165
دوست داریم.ای ولا
مهدي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
28
186
سيد عزيز ناخداي آرام و ميهن پرستي است كه توان عبور كشتي شكسته ما را از اين طوفان دارد.البته اگر ما مردم فراموشكار و بي روحيه وظايف خود را از ياد نبرده و با تمام وجود و تمام قد از او حمايت كنيم.همه به او خرده ميگرفتند كه چي كار هايي ميتوانست انجام دهد كه نكرد.ولي كرده هايش رانديديم وتازه مشخص شده كه به چه مجموعه انحصار طلب و خوفناكي رو در رو بوده و چه دستاوردهايي داشته.
خوزنين
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
16
164
راه سختي در پيش داريم ، ولي بايد رفت.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
25
208
سلام و صلوات خدا بر سید محمد خاتمی نماد آرامش کشور
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
16
160
من نمی خوام سیاسی به این موضوع نگاه کنم....فقط یک نکته یادمه زمان آقای خاتمی من به عنوان یک کارمند دولت با یک پنجم حقوقم مایحتاج یک ماه زندگیم فراهم بود اما الان با شغل دوم نمی تونم مخارج خودم رو تامین کنم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
14
152
من در جایی کار می کنم که با صنایع مختلف در ارتباطم. صاحبان صنعت اکثرا از وضعیتشان که یا تعطیلند یا در شرف تعطیلیند و یا می جنگند تا زنده بمانند، ناراضیند. همه از مشوقهای صادراتی زمان خاتمی می گویند هرچند با تاخیر پرداخت می شد.
نخبگان و کارآفرینان و افراد موثر در اقتصاد کشور با خاتمی اند اما حیف که نمی گذارند بیاید.
ابوالفضل از قم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
21
136
زنده باد خاتمي
سحر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
20
119
دوست داریم زیاد قدرتو ندونستیم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
16
134
نزدیک غروب آفتاب است ومن صبح رادوست دارم...
اردلان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
20
166
یادباد ان روزگاران یادباد....
یادش بخیر چه کیفی کردیم وقتی دیدیم پیشنهادگفتگوی تمدنها در سازمان ملل تصویب شد پیشنهادی که از طرف ایران بود
یادش بخیر چه کیفی کردیم وقتی به احترام رئیس جمهور ایران عزیزمان ژاک شیراک از پله های الیزه پائین اومد واستقبال کرد درصورتی که معمولا رسم بود بالا می ایستاد. یادش بخیر برای گفتگوی مسائل هسته ای تمام وزرای خارجه 5+1 به ایران اومدن نه مثل حالا که هر روز یه جا باشه. یادش بخیر یادش بخیر یادش بخیر(خداقدرنشناسی رو زودجواب میده)
مجید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
17
100
ما قدر دان هستیم هم این و هم آن .
چشم که باز شود راه نمایان تر است .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
16
140
قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی کرفتاراید
دوستار ایران
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
19
132
سید جان وقتی حرفهایت را خواندم وبه یاد آن سالهای پر از امید افتادم اشک گوشه چشمهایم جم شد. سید بیا . تو رو به خدا بیا.
امیر
|
GERMANY
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
17
131
عشقی سید ،کاریشم نمیشه کرد.
دوست دار حقيقت هميشه تابان خاتمي عزيز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
19
163
خاتمی: الحمدالله يك مدير بنده دزدي نكرد اما امروز صحبت از دزدي هاي چند ميلياردي است/ نشانه ای از فضای باز برای انتخابات نمی بینم/ وقتی نمی گذارند ، آمدن معنی ندارد/ دلم براي نظام، انقلاب و جامعه مي سوز

راست ميگه .....

من كه قبولش دارم.....

همه قبولش دارن.....
شیرازی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
14
106
بايد زمينه اي براي اعمال حق مردم فراهم آيد و راه برون رفت از مشكلات هم همين است اگر مردم بااشتياق باشند و در صحنه بودند خیلی از مشکلات حل می شود تعارف كه نداريم مردم بايد با دلشان بیایند بايد اعتماد داشته باشند اميد به آينده داشته باشند بايد احساس كنند برايشان خدمت مي شود آن وقت اشتیاق و حضور مشتاقانه هم خواهد بود و مملكت آسيب نمي بيند.
دوست دار حقيقت هميشه تابان خاتمي عزيز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
19
147
سلام خدا بر سيد صادق وصبور ما سيد محمد خاتمي عزيز مهربان...

دوستت داريم آقاجان...

سيد به شما جفا کرديم قدر تفکر واخلاق نيکويت را ندانستيم با سختی کشور را اداره کردی با بشکه هشت دلار بازهم زبان ناروا داشتيم جرمت اين بود که تند رو نبودی بر عقلانيت حکم رانی ميکردی لعن ونفرين بر کسانی که اين جريانات را برای دنيا پرستی خود به پا ميکنند بعد ميگويند کار ما نبود ما از اول ميگفتيم .


وعجل فرجهم ....


واهلك اعدائهم...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
22
168
من معتقدم که ما زمان خاتمی ناشکری کردیم این مسائل پیش اومد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
209
47
اگر خاتمي اومد در خدمتش هستيم وگرنه قاليباف
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
23
175
سید عزیز دلمان برای صدایت هم خیلی تنگ شده است
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
19
224
من عاشق ادب اين مرد بزرگ هستم
نظرات بینندگان