arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۰۳۴
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۰۹ - ۱۰ آبان ۱۳۹۱
آخرین اخبار از سوریه

شصت حمله هوایی جنگنده های سوریه در یک روز/ ادامه درگیری نظامی ترکیه و سوریه/ قتل ژنرال ارشد نیروی هوایی سوریه

جت های جنگی سوریه در 60 مورد حمله هوایی، روز دوشنبه مناطق تحت کنترل مخالفان مسلح در دمشق و سایر نقاط کشور را هدف قرار دادند. مخالفان رژیم سوریه ضمن اعلام این خبر و انتشار ویدوی آن گفته اند 80 نفر در این حملات کشته شده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جت های جنگی سوریه در 60 مورد حمله هوایی، روز دوشنبه مناطق تحت کنترل مخالفان مسلح در دمشق و سایر نقاط کشور را هدف قرار دادند. مخالفان رژیم سوریه ضمن اعلام این خبر و انتشار ویدوی آن گفته اند 80 نفر در این حملات کشته شده اند.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه، تعداد کشته شدگان در طول آتش بس چهار روزه عید قربان به مرز 500 نفر رسانیده است. انفجار بمب در یک منطقه مسکونی در دمشق، روز دوشنبه باعث مرگ 10 نفر شد.

دوشنبه آخرین روز از آتش بس ابتکاری اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب، و مورد توافق دو طرف بود. با اینحال دمشق و مخالفان مسلح طرفین را مسئول نقض آتش بس می دانند.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد در مراسمی در کره جنوبی گفت از عدم موفقیت طرح آتش بس نگران است. طرح پیشنهادی کوفی عنان نماینده پیشین جامعه جهانی در بحران سوریه نیز، چند ماه پیش با عدم موفقیت همراه شد. بحرانی که به گفته مخالفان حکومت، در 19 ماه گذشته 35 هزار قربانی به جای گذاشته است.

ژنرال نیروی هوایی وفادار به اسد در دمشق به قتل رسید

مخالفان حکومت سوریه یک ژنرال نیروی هوایی این کشور را در دمشق ترور کردند. همزمان جنگنده‌های سوریه با بمباران مواضع شورشیان در حومه دمشق، حمص و معر‌ةالنعمان بیش از ۳۰ نفر را کشتند.

تلویزیون دولتی سوریه گزارش داد که "تروریست‌ها" در محله "رکن‌الدین" دمشق ژنرال عبدالله محمود ‌الخلیدی یکی از فرماندهان نیروی‌ هوایی را به قتل رسانده‌اند. رژیم سوریه مخالفان خود را همچنان "تروریست" می‌نامد.

خبرگزاری رویترز نوشته است که ژنرال الخلیدی از افسران‌عالیرتبه نزدیک به بشار اسد بوده است.

یک بریگاد مخالفان رژیم اسد از محله رکن‌الدین دمشق مسئولیت ترور ژنرال الخلیدی را برعهده گرفته است. الخلیدی رئیس مرکز آموزش در ستاد فرماندهی نیروی هوایی ارتش سوریه بوده است.

گفته می‌شود در همین عملیات ترور، یکی از افسران سرویس امنیتی نیروی هوایی نیز کشته شده است.

ترکیه: زیر بار گفت و گو با سوریه نمی رویم

در حالی که حملات هوایی سوریه علیه مخالفان تشدید شده است، روسیه از دولت ترکیه خواسته است که مذاکرات خود را با دمشق از سر گیرد. اما احمد داوداوغلو، وزیر امورخارجه ترکیه در آستانه سفر به برلین گفته است:«مذاکره با رژیمی که حتی در ایام عید مردمش را به خاک و خون می‌کشد، معنا ندارد.»

وزیرخارجه ترکیه همچنین گفته است که آنکارا از تشکیل سریع یک دولت انتقالی در سوریه پشتیبانی می‌کند. احمد داوداوغلو رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه را در سفر به آلمان همراهی می‌کند. این دو مقام امروز ساختمان جدید سفارت ترکیه در برلین را افتتاح کردند.

قرار است امروز نخست‌وزیر ترکیه با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان پیرامون بحران سوریه گفت‌وگو کند. ترکیه به نقض آتش‌بس از سوی دولت سوریه به‌شدت اعتراض کرده و خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع در نواحی نزدیک به مرز خود در خاک سوریه است.

ادامه درگیری نظامی ترکیه و سوریه

برای بارسوم در ماه جاری، ارتش سوریه مناطق مرزی ترکیه را بمباران و ترکیه نیز مقابله به مثل کرده است.

به گزارش انتخاب به نقل از خبرگزاری آنادول، ارتش سوریه روستای"بیساسلان" واقع در استان مرزی هاتای را توپباران کرده است. در واکنش بدین حمله، ارتش ترکیه مقابله به مثل و چندین پایگاه نظامی ارتش سوریه را مورد هدف توپخانه ی سنگین خود قرار داد.

این بار سوم است که ارتش سوریه مناطق مرزی ترکیه را مورد حمله قرار میدهد و در بار نخست این حملات توپخانه ای، هفت نفر از شهروندان ترکیه جان خود را از دست دادند.

نظرات بینندگان