arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۲۹۲
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۲۳ - ۱۲ آبان ۱۳۹۱

تصمیم انگلیس برای استقرار هواپیماهای جنگی در امارات

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حالی که دقیقاً یک هفته پیش گزارش رسانه ها از عدم تمایل دولت انگلیس برای وارد شدن به یک درگیری احتمالی در منطقه خاورمیانه حکایت داشتند، یک روزنامه انگلیسی امروز از تصمیم این کشور برای مستقر کردن بخشی از ناوگان نیروی هوایی خود در منطقه خلیج فارس پرده برداشته است.

به گزارش تابناک، روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» با انتشار گزارشی مدعی شده دولت انگلیس قصد دارد شماری از هواپیماهای جنگنده خود را در منطقه خلیج فارس مستقر کند.

به نوشته این روزنامه، این تصمیم در پی تقاضای امارات متحده عربی از انگلیس برای تقویت حضور انگلیس در منطقه انجام می شود تا از اثرات منازعه ایران و اسرائیل بر سر برنامه هسته ای و نیز تنش های ناشی از انقلاب های عربی و اوضاع سوریه مصون بماند.

به نوشته این روزنامه، تصمیم نهایی درباره اعزام یا عدم اعزام این جنگنده ها در این زمان حساس، توسط «دیوید کامرون»، نخست وزیر انگلیس و پس از مذاکره بیشتر با حاکمان دوبی و ابوظبی اتخاذ خواهد شد و اعلام رسمی آن نیز در آینده ای نزدیک خواهد بود.

در همین راستا، «فیلیپ هوماند»، وزیر دفاع انگلیس روز گذشته اعلام کرد دولت های اروپایی باید آماده باشند تا نقش مهمتری در رابطه با خاورمیانه و شمال آفریقا بر عهده بگیرند. در همین حال، ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرده به طور کامل از این تصمیم دولت انگلیس آگاه بوده و از آن حمایت می کند.

روزنامه ایندیپندنت اشاره می کند که دولت انگلیس تاکنون اسرائیل را به خویشتنداری درباره برنامه هسته ای ایران دعوت کرده؛ اما یکی از اهداف این دولت از اعزام نیروی هوایی خود به خلیج فارس، تدارک دیدن تدابیر احتیاطی برای شرایطی است که ایران اقدام به بستن تنگه هرمز کند.

با این حال، وزارت دفاع انگلیس در بیانیه ای رسمی اعزام این هواپیماها را صرفاٌ بخشی از تبادلات نظامی عادی با امارات و نشانگر تعهد انگلیس به امنیت این شیخ نشین دانسته و هرگونه ارتباط این موضوع با مسئله هسته ای ایران را رد کرده است.

در این بیانیه آمده است: «این تحولات به سبب نگرانی ما از برنامه هسته ای ایران انجام نمی پذیرد. ما همچنان آشکارا بیان می کنیم که دولت انگلیس اعتقاد ندارد اقدام نظامی علیه ایران، در این زمان مسیر مناسبی باشد. با این حال، هیچ گزینه ای از روی میز کنار نرفته است».

به هر حال، هدف از این اقدام هر چه که باشد، نشانگر این است که بر خلاف گزارش های هفته گذشته مبنی بر اینکه انگلیس دیگر تمایلی به وارد شدن به درگیری ها در منطقه خاورمیانه ندارد، این کشور همچنان به شیوه های مختلف در حال دنبال کردن برنامه های مداخله جویانه خویش است.

علاوه بر این، ذکر این نکته نیز ضروری است که از سال ها پیش تاکنون، دولت های غربی همواره از بزرگنمایی «تهدید ایران» به منظور متقاعد کردن دولت های عرب منطقه به پذیرش مداخلات خود استفاده کرده اند. این بار نیز به نظر می رسد دقیقاً در همین راستا، دولت انگلیس سعی دارد در زمانی حساس که منطقه پتانسیل تحولات متعددی را در خود دارد، بار دیگر نسبت به افزایش حضور در آن اقدام کند.
نظرات بینندگان