arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۲۶۶۷
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۲ - ۱۶ آبان ۱۳۹۱
واکنش ها به راه اندازی پایگاه دریایی ایران برای حفاظت از جزایر سه‌گانه

اعزام جنگنده‌های پیشرفته انگلیس به خلیج‌فارس و "نگرانی شدید اعراب" به خاطر راه اندازی پایگاه دریایی ایران "برای حفاظت از جزایر سه‌گانه"

پس از آنکه سپاه پاسداران از راه اندازی پایگاه دریایی ایران برای حفاظت از جزایر سه‌گانه خبر داد، گزارش‌هایی نیز در مورد احتمال استقرار جنگنده "یوروفایتر تایفون" در ابوظبی انتشار یافته است. رهبران عربستان سعودی و امارات متحده عربی به شدت نگران بستن تنگه هرمز از سوی ایران هستند؛ حدود ۴۰ درصد از کل صادرات نفت خام جهان از تنگه هرمز می‌گذرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


پس از آنکه سپاه پاسداران از راه اندازی پایگاه دریایی ایران برای حفاظت از جزایر سه‌گانه خبر داد، گزارش‌هایی نیز در مورد احتمال استقرار جنگنده "یوروفایتر تایفون" در ابوظبی انتشار یافته است.

به گزارش سرویس بین الملل "انتخاب"، روزنامه "ایندیپندنت"  در گزارشی مدعی شد که دولت انگلیس سرگرم بررسی اعزام جنگنده‌های پیشرفته به خلیج‌فارس و استقرار آنها در امارات متحده عربی است.

بنا به این گزارش نمایندگان انگلیسی هم اکنون مشغول رایزنی با مقامات رسمی کشورهای عربی در حاشیه خلیج ‌فارس هستند تا درباره تهدیدات فزاینده‌‌ی ایران پاسخی مناسب بیابند.

همچنین روزنامه دیلی تلگراف در گزارش خود به نقل از «منابع دولتی» که با نام معرفی نشده‌اند می‌گوید که افزایش حضور نظامی بریتانیا در امارات متحده عربی بخشی از یک استراتژی تازه است تا این کشور «شبکه‌ای انعطاف‌پذیر از متحدان» خود را داشته باشد تا بتواند با «تهدیدهای مختلف» روبه‌رو شود.
 
کشورهای عربی بیم از آن دارند که در صورت بروز جنگ، ایران از صدور نفت این کشورها به بازار جهانی جلوگیری کند.

رهبران عربستان سعودی و امارات متحده عربی به شدت نگران بستن تنگه هرمز از سوی ایران هستند؛ حدود ۴۰ درصد از کل صادرات نفت خام جهان از تنگه هرمز می‌گذرد.

سفر فرمانده سپاه پاسداران به جزایر سه گانه، همزمان با رزمایش مشترک نیروهای مسلح قطر و امارات با عنوان "سپر صلح" انجام شده بود؛ رزمایشی که در آن تمام نیروهای زمینی، دریایی و هوایی دو کشور مشارکت داشتند و هدف آن نیز تقویت توانمندی نظامی قطر و امارات در انجام عملیات‌مشترک نظامی اعلام شده بود.

برای مقابله با ایران هر کاری می کنم

دیوید کمرون، نخست وزیر انگلستان، به امارات متحدۀ عربی رفته است و بعد از آن قرار است، با همین مقاصد، به عربستان سعودی برود.

در دوبی، کمرون با سید محمد بن راشد المختوم همتای اماراتی خود ملاقات کرد. او در حضور شیخ محمد بن زید النهیان شاهزاده و معاون رئیس کل ارتش این کشور، خواهان بازنگری روابط با کشور های عربی، متعاقب انقلاباتی که در این کشور ها صورت گرفت، و ضرورت توسعۀ روابط شد.

کامرون، که صبحانۀ خود را با سربازان انگلیسی که در امارات مستقر هستند، صرف کرده و با دانشجویان این کشور، در مورد حقوق بشر گفتگو کرده بود، همچنان خواستار ازدیاد سرمایه گذاری های مشترک، با امارات شد و اعلان کرد که هر دو کشور میخواهند ارتباطات تجاری خود را از حدود 15 ملیارد دلار در سال، به حدود 20 میلیارد ارتقا بدهند.

بعد از امارات کامرون به عربستان سعودی میرود. او در سالهای 2010 و 2012، هم به این دو کشور سفر کرده بود و این بار، نخست وزیر انگلستان میخواهد با این دو کشور، یک همکاری واقعی، بخصوص در ساحۀ دفاعی ایجاد کند و همچنان میخواهد به آنان هلیکوپنر های اروپایی اورو فایتر یا تیفون بفروشد.

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، در دبی تاکید کرده است که کشورش برای وادار ساختن ایران به دوری کردن از تسلیحات اتمی به «هر کاری» دست خواهد زد.

آقای کامرون که برای دیداری سه‌روزه در امارات متحده عربی به سر می‌برد روز دوشنبه در یک سخنرانی در ابوظبی گفته است که تلاش تهران برای ساخت تسلیحات اتمی و دستیابی‌اش به این نوع تسلیحات خاورمیانه را به «منطقه‌ای بی‌ثبات‌تر و خطرناک‌تر» بدل خواهد کرد.

نخست وزیر بریتانیا در ادامه تاکید کرده است که «ما باید هر کاری از دست‌مان برمی‌آید بکنیم تا از این اتفاق جلوگیری کنیم».

نظرات بینندگان