arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۳۰۰۶
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۰ - ۱۸ آبان ۱۳۹۱

فلسطینی‌ها خواستار حمایت اوباما از استقرار یک دولت فلسطینی شدند/ اوباما می داند با نتانیاهو چه کند!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک رهبر فلسطینی به اوباما یاد آوری کرد که در سال ٢٠١٠ ، در نطقش در سازمان ملل متحد آرزو کرده است که «شاهد یک دولت مستقل فلسطینی باشد که در صلح با اسرائیل زندگی کند» و در سال‌های بعد عضو سازمان ملل متحد گردد.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ امروز هر دو طرف درگیری در خاورمیانه، هم فلسطینی‌ها و هم دولت اسرائیل، پیروزی مجدد اوباما را به ریاست جمهوری آمریکا تبریک گفتند.

در حالیکه مناسبت شخصی میان اوباما و نتانیاهو، بعلت جانبداری نخست وزیر اسرائیل از میت رامنی، قدری تنش آلود بنظر می‌رسد، با این حال نتانیاهو، امروز مدعی شد که مناسبات دو کشور از همیشه محکم‌تر است.

اهود باراک- وزیر دفاع اسرائیل، امروز ضمن تبریک انتخاب اوباما، اظهار اطمینان کرد که سیاست آمریکا نسبت به اسرائیل که بر اصل الویت امنیت اسرائیل استوار است، کمترین تغییری نخواهد کرد.

بعقیده خبر گزاری فرانسه ، علیرغم پشتیبانی وسیع نظامی دولت اوباما از اسرائیل، بویژه در عرصه دفاع ضدموشکی و نیز حمایت دیپلماتیک فعالانه آمریکا در سازمان ملل بقصد به شکست کشاندن پروژه فلسطینی‌ها، با این حال برخی تفاوت نظرها درباره پرونده اتمی ایران میان دو کشور، گاهی اوقات به درگیری‌های علنی میان دو دولت انجامید.

خبرگزاری فرانسه، از یک مفسر اسرائیلی رادیو نظامی اسرائیل نقل می کند، که اوباما با پیروزی جدیدش نتانیاهو را مجبور به پرداخت قیمت حمایت‌هایش از رقیب اوباما خواهد کرد. بعقیده این مفسر فشارهائی که از این ببعد به دولت اسرائیل از سوی آمریکا وارد خواهد آمد ، احتمال زیادی دارد که فشارهای میانه روانه‌ای نباشند.

امروز، نیروهای اپوزیسیون اسرائیل نیز نخست وزیر این کشور را بباد انتقاد گرفتند که چرا در امور داخلی آمریکا دخالت کرده و نسبت به دو کاندیدا بی طرف نبوده است. حتی رهبر یکی از احزاب میانه روی لائیک اسرائیل از دولت خواست که هرچه زودتر دست به اقداماتی بزند تا مناسبات را بحال عادی برگرداند.

امروز همچنین محمود عباس رهبر فلسطینی نیز به اوباما تبریک گفت و آرزو کرد که وی به کوشش‌هایش برای صلح ادامه دهد.

صائب اراکت- مذاکره کننده اصلی فلسطینی‌ها، اظهار امیدواری کرد که در دور جدید حکومت اوباما، یک دولت فلسطینی مستقر شود.

او به اوباما یاد آوری کرد که در سال ٢٠١٠ در نطقش در سازمان ملل متحد، آرزو کرده است که «شاهد یک دولت مستقل فلسطینی باشد که در صلح با اسرائیل زندگی کند». و در سال‌های بعد عضو سازمان ملل متحد گردد.

اراکت، آرزو کرد که که اوباما با کوشش‌های فلسطینی‌ها در سازمان ملل بقصد تبدیل شدن به یک دولت غیر عضو، مخالفت نکند .
نظرات بینندگان