arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۴۰۸۷
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۹ - ۲۶ آبان ۱۳۹۱

امیر قطر خطاب به هنیه: به ائتلاف با ایران پایان بده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

منابع فلسطینی گزارش دادند که امیر قطر در سفر اخیر خود به غزه پیشنهاد‌های اغواکننده‌ای به اسماعیل هنیه نخست وزیر منتخب فلسطین در صورت چشم پوشی از ائتلاف با ایران و نیز توقف مبارزات مسلحانه داده است.

به گزارش فارس، پایگاه خبری المنار در گزارشی به نقل از منابع فلسطینی که اواخر هفته گذشته از سفر به غزه بازگشته بودند، نوشت که دیداری بین اسماعیل هنیه نخست وزیر دولت منتخب فلسطین در غزه و شیخ «حمد بن خلیفه آل ثانی» امیر قطر در جریان سفر وی به عزه انجام شده که در این دیدار دو طرف به توافقی در زمینه موضوعات مطرح شده از سوی امیر قطر نرسیده‌اند.

منابع فلسطینی نزدیک به این نشست اعلام کردند که امیر قطر در این دیدار از هنیه خواسته است که اگر می خواهد کمک‌های مالی و اقتصادی دریافت کند، باید ائتلاف خود با ایران را که به زعم وی دشمن اسلام و مسلمین است، متوقف کند.

این منابع از زبان اسماعیل هنیه شرط هایی که امیر قطر در این دیدار قرار داده بود را به این صورت بر شمردند:

- توقف ائتلاف با ایران

- آغاز مذاکرات با اسرائیلی بدون پیش شرط

- به رسمیت شناختن اسرائیل

- به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و عدم اصرار به بازگرداندن بخش شرقی آن.

- اعلام توقف مبارزات مسلحانه و وارد شدن در مسیر مذاکرات.

بنا بر اعلام این منابع، هنیه به شیخ حمد گفته است: تو از من می خواهی که غزه را به اسرائیل تسلیم کنم، اگر این موضوع در دست من بود انجام می دادم، اما من عضوی از کمیته اجرایی جنبش حماس و نخست وزیر فلسطین هستم و نمی‌توانم تمام این شرطها را بپذیرم.

بنا بر اعلام این منابع، این جواب، امیر قطر را بر آن داشت تا مدت دیدار خود از غزه را از دو روز به چند ساعت تقلیل دهد و مبلغ وعده داده شده که بالغ بر 600 میلیون دلار بود را نیز به 350 میلیون دلار تقلیل دهد.

این منابع همچنین تاکید کردند که احمد الجعبری فرمانده نظامی حماس یکی از مدافعان ائتلاف با ایران، حزب الله لبنان و سوریه بود  آنها اعلام کردند که ترور وی به این سادگی نشان می دهد که طرحی برای رها شدن از دست شاخه نظامی حماس یا برخی تصمیم سازان این شاخه در دست اجرا است تا مانند شاخه نظامی فتح این شاخه نیز تحت کنترل درآید.

این در حالی است که قطر از تمامی سیاست‌های عربی و بین المللی خود یک هدف را دنبال می‌کند و آن همان براندازی دولت سوریه است، قطر می‌خواهد غرب را به ضرورت دخالت نظامی در سوریه قانع کند و این موضوع با دادن برگه فلسطین و مهار شاخه نظامی حماس صورت گرفته است.

نظرات بینندگان