arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۴۱۹۷
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۶ - ۲۷ آبان ۱۳۹۱

"شورای نگهبان نمی تواند مشایی را ردصلاحیت کند"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عبدالرضا داوری ،مشاور وزیر و رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آریا در حالی که بحث کاندیداتوری رحیم مشایی را شایعه ای از سوی مخالفان دولت می داند اما معتقد است:شورای نگهبان هیچ دلیل قانونی ندارد که بخواهد مشایی را رد صلاحیت کند.

وی تاکید می کند: در حال حاضر بر چسب زنی در کشور ما مباح است و متاسفانه بدترین اتهاماتی که هیچ پایه و اساسی ندارد به سمت حامیان دولت و دولتمردانی که حامی گفتمان آقای احمدی نژاد هستند سرازیر می شود .


مشروح این گفتگو را در ذیل بخوانید:

آقای داوری این اعتقاد وجود دارد که بحث کاندیداتوری آقای مشایی از سوی حامیان دولت مطرح می شود تا به نوعی افکار عمومی محک زده شوند نظر شما در این خصوص چیست؟
اگر شایعات مربوط به کاندیداتوری آقای مشایی را دنبال کنید اتفاقا خواهید دید مخالفان دولت این شایعات را مطرح می کنند  در واقع بنده بر اساس اطلاعاتی که دارم هیچگونه تصمیمی در خصوص کاندیداتوری آقای مشایی از سوی دولت اتخاذ نشده است زیرا دولت درگیر حل مشکلات مردم است اما متاسفانه مخالفان دولت همواره مشغول حاشیه سازی برای  دولت هستند  و حتی کسانی که در دوران مربوط به خودشان مدل پوتین-مدودف را دنبال می کردند امروز اتهاماتی به دولت می زنند تا به نوعی مطرح کنند که دولت بر روی کاندیداتوری چهرههای خاص کار می کند در حالی که اینگونه نیست و همانطور که اشاره کردم مهمترین دغدغه قوه مجریه رفع مشکلات مردم است.

به هر حال از آنجایی که این روزها بحث کاندیداتوری آقای مشایی مطرح است آیا در صورتی که ایشان وارد رقابت انتخاباتی شوند از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت می شوند؟

بر اساس شرایطی که در قانون اساسی آورده شده است آقای مشایی همه شرایط را برای تایید صلاحیت دارد بنابراین اگر شورای نگهبان بر اساس ضوابط قانونی عمل کند قاعدتا ایشان به لحاظ تایید صلاحیت مشکلی نخواهد داشت .

یعنی از نظر شما چون هیچ مدرک قانونی برای رد صلاحیت آقای مشایی در هیچ دادگاهی وجود ندارد بنابراین باید ایشان تایید صلاحیت شوند؟
بله ،دلیلی ندارد که ایشان رد صلاحیت شود در واقع شورای نگهبان بر اساس چه دلیل و برگه ای می خواهد مشایی را رد صلاحیت کند. اگر شورای نگهبان بر اساس معیار قانونی پیش رود باید صلاحیت مشایی احراز شود.

یکی از موارد اتهامی که برای آقای مشایی مطرح می شود منتسب کردن جریان انحرافی به ایشان است فکر نمی کنید همین موضوع دلیل کافی برای رد صلاحیت آقای مشایی باشد؟

یعنی شورای نگهبان می خواهد  بر اساس اخبار سایت ها تایید صلاحیت ها  را بررسی کند؟ البته در حال حاضر بر چسب زنی در کشور ما مباح است و متاسفانه بدترین اتهاماتی که هیچ پایه و اساسی ندارد به سمت حامیان دولت و دولتمردانی که حامی گفتمان آقای احمدی نژاد هستند سرازیر می شود و کسی هم معمولا با اینها برخورد نمی کند همانطور که اشاره کردم قاعدتا شورای نگهبان باید بر اساس مستندات قانونی با افراد برخورد کند نه بر اساس فضا سازی و عملیات روانی که متاسفانه هیچ پایه و اساس واقعی هم نداشت من فکر می کنم آقای مشایی نه تنها برای احراز صلاحیت هیچ مشکلی ندارد بلکه صلاحیت ایشان برای تصدی پست ریاست جمهوری از بسیاری افرادی که مطرح هستند بیشتر است .

آیا شخص آقای مشایی برای کاندیداتوری خود تصمیمی اتخاذ کرده است؟

تا جایی که بنده اطلاع دارم خود ایشان هنوز در این خصوص تصمیمی نگرفته است زیرا دولت درگیر کار و حل مشکلات مردم است بنابراین نیازی ندارد که در این مقطع به بحث انتخابات ورود پیدا کند.

 اگر آقای مشایی نخواهد در انتخابات کاندیدای دولت شود به نظر شما گزینه احتمالی دولت چه کسی خواهد بود؟

من خیلی به این گزینه یابی ها اعتقادی ندارم آقای احمدی نژاد از سال 84به بعد پایه گذار یک گفتمان و روش جدید در امر حکومت داری بوده اند و مردم هم نشان داده اند نسبت به این بینش و منش اقبال دارند بنابراین بنده متعقدم بیشتر از آنکه اهمیت داشته باشد چه کسی این گفتمان را نمایندگی می کند مهمتر این است که گفتمان احمدی نژاد در انتخابات حاضر باشد تا مردم به آن رای بدهند اما بنده در حال حاضر هیچ ذهنیتی ندارم که بینیم چه کسی در 24خرداد 92این گفتمان را دنبال کند و حتی دولت هم چنین دغدغه ای ندارد من فکر می کنم در زمان خودش چهره ای که بتواند این گفتمان را نمایندگی کند در صحنه حاضر می شود و مردم بین گفتمان های حاضر در انتخابات گزینه خود را انتخاب خواهند کرد.

بحث هایی پیرامون کاندیداتوری آقای الهام از سوی دولت مطرح است شما این موضوع را تایید می کنید؟

من  از سوی آقای الهام و دیگر افرادی که در دولت بحث کاندیداتوریشان مطرح شده است رفتار انتخاباتی ندیده ام به هر حال آقای الهام جز نیروهای هستند که همواره کنار دولت بوده اند اما همانطور که اشاره کردم تمایلی از سوی ایشان و دیگر دولتیان برای کاندیداتوری ندیده ام زیرا دولت به دنبال حل مشکلات معیشتی مردم ناشی از تحریم های خارجی است برخلاف دیگرگروههای سیاسی که کارهای خود را تعطیل کرده اند و در ستادهای انتخاباتی مشغول هستند دولت نه برنامه ریزی داشته و نه ستادی تشکیل داده است  به اعتقاد بنده برای دولت سال 91،92هیچ تفاوتی با سال 84ندارد و من هیچ کنش انتخاباتی در هیچ سطحی از بدنه دولت نمی بینم.

روز گذشته دفتر ریاست جمهوری تکذیبه ای در خصوص سخنان آقای مشایی در مجمع مازندارنی ها منتشر کرد این تکذیبه در خصوص کاندیداتوری آقای مشایی بود یا فقط مربوط به سخنانی بود که به نقل از ایشان در رسانه ها درج شده بود؟

مجموعه ای از صحبت های بی اساس به آقای مشایی نسبت داده شده بود که اگر شما ادبیات مهندس مشایی را ببینید متوجه می شوید این صحبت ها به هیچ وجه با ادبیات ایشان سنخیتی نداشته است و هر کس به مشایی نزدیک بود می دانست که این صحبتها فقط ساخته شده با این هدف که بتواند در این مقطع زمانی بر افکار عمومی اثر بگذارد تا حکمی که از سوی دادگاه برای مداحان صادر شد تحت الشعاع قرار گیرد و فضا سازی های جدیدی صورت گیرد بنابراین بنده فکر می کنم تکذیبه ای که صادر شد می خواست اصل صحبت ها را نفی کند که آقای مشایی در هیچ محفلی هیچگاه با چنین محتوایی نقل نکرده است و فقط شبه سازی است که متاسفانه  عادت شده است که رسانه ها بدون منبع سخنانی را مطرح کنند که این رفتارها موجب بی اعتمادی مردم به رسانه ها می شود متاسفانه ما به اندازه بی بی سی عمل نمی کنیم که به خاطر انتشار یک خبر در یک برنامه مدیر کل این شبکه ناچار به استعفاء می شود ما بی بندوباری خبری در کشور ما بیداد می کند و هر کس بخواهد به راحتی جریان سازی می کند.

نظرات بینندگان