arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۴۵۰۵
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۱ - ۳۰ آبان ۱۳۹۱

هشدار رئیس انجمن بیهوشی نسبت به استفاده از داروهای از رده خارج شده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس انجمن بیهوشی ایران، در مورد کمبود داروی بیهوشی در ایران هشدار داد و تأکید کرد که داروی بیهوشی یک بحث استراتژیک است و وقتی دچار کمبود شود عوارض شدیدی متوجه بیماران می‌شود، وضعیت  در حال حاضر به جایی رسیده که نه تنها نگران کیفیت خدمات هستیم بلکه نگران جان بیماران شده‌‌ایم.

به گزارش انتخاب ؛ محمدمهدی قیامت- رئیس انجمن بیهوشی ایران، در بخش دیگری از سخنانش افزود: «داروهای بیهوشی کمیاب شده‌‌اند و مجبور شده‌‌ایم از داروهای نسل قبل استفاده کنیم. نگران سلامت بیماران نیازمند عمل جراحی هستیم اما متأسفانه مسئولان در این زمینه پاسخگو نیستند.»

محمدمهدی قیامت، خاطر نشان ساخت که داروهای بیهوشی که در دو دهۀ گذشته به دلیل کیفیت پایین از فهرست دارویی حذف شده بودند، هم اکنون به دلیل کمیاب شدن داروها بار دیگر وارد بازار شده‌اند.

وی ادامه داد: داروی بیهوشی یک بحث استراتژیک است و وقتی دچار کمبود شود عوارض شدیدی متوجه بیماران می‌شود و وضعیت را به گونه‌ای کرده است که نه تنها نگران کیفیت خدمات هستیم بلکه نگران جان بیماران شده‌ایم.

گرچه رئیس انجمن بیهوشی ایران، از عنوان کردن نام داروهای از رده خارج شده امتناع کرد ولی در این زمینه تأکید کرد که: «این مجموعه داروها می‌توانند عوارض کبدی و تأخیر در شل شدن عضلات را در پی داشته باشند، بنابراین احساس خطر جدی می‌کنیم.»

وی در پایان افزوده است که: «درست است که عمل‌های جراحی متوقف نمی‌شوند اما شاهد استفاده از داروهایی هستیم که در گذشته استفاده می‌شدند و داروهای جدید بیهوشی کمیاب شده است؛ این مشکل هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی وجود دارد.»

نظرات بینندگان