arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۴۶۶۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۰ - ۰۱ آذر ۱۳۹۱

دفاع رئیس مجلس از اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری: مگر رییس جمهور بی​سواد می‌تواند مدیر و مدبر باشد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :  تعدادی از نمایندگان مجلس طی اخطارهایی اصلاحیه قانون انتخابات ریاست جمهوری را مغایر قانون اساسی دانستند.

به گزارش خبرآنلاین، طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری اولین دستور کار امروز مجلس شورای اسلامی بود. پیش از ورود به بررسی کلیات این طرح تعدادی از نمایندگان طی اخطارهایی این اصلاحیه را مغایر قانون اساسی و تداخل در وظایف قوا دانستند.

مهدی موسوی نژاد نماینده بوشهر در اخطاری نسبت به این اصلاحیه، با بیان اینکه قوای حاکم در جمهوری اسلامی باید زیر نظر ولایت مطلقه امر و امامت امت به صورت مستقل باشد، گفت: روح این طرحی که تحت عنوان اصلاح آیین‌نامه قانون انتخابات مطرح شده، حقیقتا به منزله تداخل در وظایف قوا است.

وی تصریح کرد: قوه قضاییه باید دستگاه بی طرفی باشد. بارها دیده ایم که این قوه هر زمان وارد مباحث اجرایی شده به نفع کشور نبوده است. در این اصلاحیه آمده است که دادستان و مجموعه دستگاه قضایی به عنوان مجموعه اجرایی وارد عمل شود که تداخل بین قوا ایجاد می کند.

شکرخدا موسوی نیز در اخطاری با بیان اینکه قانون اساسی میثاق ملی کشور است، افزود: شرایط و نحوه انتخابات رییس جمهور به طور صریح در انتخابات مطرح شده است. اینکه در این طرح آمده است 25 نفر از خبرگان باید مذهبی بودن فردی را تایید کنند و 200 نفر از نمایندگان ادوار نیز رجل سیاسی بودنش را تایید کنند؛ کار دشواری است. اگر نماینده ای در ایران نباشد چه باید کرد؟

لاریجانی با وارد ندانستن این اخطارها اظهار داشت: شما چطور به فوق لیسانس بودن کاندیدای ریاست جمهوری ایراد می گیرید؟ یکی از ویژگی های رییس جمهور مدیر و مدبر بودن است، اگر رییس جمهور بی سواد باشد که نمی تواند مدیر و مدبر باشد!

وی افزود: ما برای نماینده شرط فوق لیسنانس بودن را می گذاریم، چطور این شرط برای رییس جمهور درست نیست؟ اگر مدیر و مدبر بودن را قبول داریم، باید بدانیم مدیر و مدبر بودن شاخصه هایی دارد. یکی از این شاخص‌ها هم تحصیلات است. رییس جمهور بی سواد که نمی تواند مدیر و مدبر باشد.

رییس مجلس گفت: نمی توان به شاخص ها بی توجه بود، اگر واقعا تحصیلات مهم نیست، پس بگویید رییس جمهور خواندن نوشتن بداند! و دیگر مدیر و مدبر بودن را مطرح نکنید.

مرتضی حاجی دلیگانی نماینده اصفهان نیز این اصلاحیه را مغایر قانون اساسی دانست و تاکید کرد: این قانون برداشتی از قانون انتخابات فرانسه است. وقتی می گویند رجل سیاسی، مذهبی بودن کاندیدا را باید عده ای از افراد تایید کنند با انتخاب مستقیم رییس جمهور از سوی مردم مغایرت دارد. چون پیش از مردم گروه خاصی رییس جمهور را انتخاب کرده اند.

رییس مجلس با وارد ندانستن این تذکر نیز اظهار داشت: جنس حرف های شما به مخالفت می خورد نه اخطار. اینکه می گویید تایید کاندیداها از سوی افراد مغایر با انتخاب مستقیم رییس جمهور از سوی مردم است، با همین استدلال می توانید به شورای نگهبان هم ایراد بگیرید. چون در حال حاضر کاندیداها اول به تایید شورای نگهبان می رسند.
تذکرات نمایندگان مجلس همچنان ادامه دارد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۵
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
9
30
مدیر و مدبر بودن به سواد ربطی ندارد آقای لاریجانی. همانگونه که بسیاری از گذشتگان از نظر سطح سواد آکادمیک هیچ بودند ولی از نظر مدیریت و تدبیر صحیح از برخی پروفسورهای امروزی سطح بالاتر.
ناشناس
|
FRANCE
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
1
9
مشکل جای دیگری است ما باید احزاب قوی در کشور داشته باشیم و اینکه این احزاب چه مقدار در جامعه به طور واقعی طرفدار دارند در ان صورت تمام مشکلات حل است به نظر من با این نوع قوانین فقط نظر واقعی مردم را در تعیین سرنوشت نادیده میگیریم
ali
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
1
6
باعث تاسف است که یک عده می خواهند قانونی را بگذرانند که در ان اکثریت ملت (افراد فاقد تحصیلات اکادمیک) از حق انتخاب شدن محروم شده اند ظاهرا یک عده قصدشان این است که دایره را بسیار محدو.د به چند نفر کنند ولی بهتر است به جای این بازیها توجه نمایند :

1- راحت ترین کار تصویب مصوبه توسط مجلس و تعیین صریح یکی از نمایندگاه به عنوان ریس جمهور بعدی است !!

2- اقای لاریجانی ملت ایران از اساس ملت بزرگ و فرهیخته ای است و ادم حساب نکردن افراد فاقد تحصیلات اکادمیک یک توهین یزرگ است هر چند خیلی ها شعور درک احترام به ملت بزرگ ایران را ندارند.
پاسخ ها
کامران
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
این استدلال های قوی و منطقی، آدم رو نابود میکنه!!
ناشناس
|
ARMENIA
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
2
5
اینکه گفته می شود 25 خبره مذهبی بودن و 200 نماینده رجل سیاسی بودن داوطلب ریاست جمهوری را باید تأیید کنند مغایر نص صریح قانون اساسی است. سواد را نفی نمی کنیم اما خیلی از کسانی که مدرک پایین تری دارند از بسیاری از آنها که دکتری را یدک می کشند هم با سوادترند هم متدین تر و مدیرتر و هم سیاسی تر و هم مذهبی تر
نظرات بینندگان