arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۵۱۹۲
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۸ - ۰۶ آذر ۱۳۹۱

سفیر ایران:۳۰سال نفت مجانی به اردن در سوال مجری تلویزیون بود، نه جواب من!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در پی اعلام خبری از سوی سفیر ایران در اردن مبنی بر واگذاری 30 سال نفت مجانی از سوی ایران به این کشور و واکنش های مقامات اردنی؛ مصلح زاده انتشار چنین مصاحبه ای را تکذیب و متن اصلی مصاحبه را منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، در روزهای اخیر خبری به نقل از مصطفی مصلح زاده، سفیر جمهوری اسلامی ایران در امان در برخی از مطبوعات و رسانه های عربی منتشر شد مبنی بر اینکه " ایران آماده است در برابر صدور مجوز تبادل تجاری و گردشگری دینی میان دو کشور، تا 30 سال نفت مجانی در اختیار اردن قرار دهد".

در پی انتشار این خبر واکنش هایی از سوی برخی از مقامات اردنی منتشر شد و به طور مثال "سمیح معطایه"، سخنگوی دولت اردن در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی "سی. ان. ان" گفت: دولت موظف است تمام طرح هایی را که به پایان دادن بحران سوخت کشور کمک می کند، بررسی کند.

همچنین در سایت های خبری واکنش برخی چهره های مخالف دولت اردن نیز به سخنان مصلح زاده منتشر شد که این پیشنهاد را دارای اهدافی سیاسی و با هدف مداخله و نفوذ در اردن ارزیابی کردند و در نهایت امروز برخی مطبوعات منطقه از رد رسمی پیشنهاد مصلح زاده توسط دولت اردن خبر دادند.

اما همه این جنجال ها در حالی روی داد که امروز سفیر جمهوری اسلامی ایران متن مصاحبه خود را با تلویزیون محلی منتشر کرد.
مصلح زاده اعلام کرد: محورهایی که اینجانب در پاسخ به سوالات مجری برنامه مطرح کردم در مورد فلسطین، سوریه ، اردن، ایران و جهان اسلام بود.

وی افزود: در مورد فلسطین مسئله کمک همه جانبه ایران به مقاومت و لزوم حمایت کشورهای اسلامی از غزه (با توجه به جنایت اسرائیل) و همچنین طرح ایران برای رفراندوم جهت تشکیل حکومت فلسطینی مطرح شد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اردن با بیان اینکه در مورد سوریه به تشریح پروژه های مختلف که از طرف سلفی ها، آمریکا و اسرائیل که در سوریه دنبال می شود؛ پرداختم ، اظهار داشت: حمایت سوریه و ایران از طرح کوفی عنان و عدم پایبندی گروههای معارض به آتش بس پیشنهادی اخضر ابراهیمی، طرح پیشنهادی ایران برای حل بحران (خشونت نه دموکراسی آری) از موضوعات دیگری بود که مطرح شد.

وی تصریح کرد: در مورد اردن لزوم سفرهیئتهای ایرانی و اردنی جهت مذاکره برای گسترش روابط تجاری، سیاسی و فرهنگی و در مورد نفت پاسخ داده شد که می تواند فروش نفت ایران بصورت مبادلات پایاپای و تهاتر کالا صورت گیرد .

مصلح زاده گفت: تشریح نظام مردم سالاری دینی در ایران و نقش رهبر، رئیس جمهور، مجلس و دیگر نهادها طبق قانون اساسی و نقش مردم در انتخاب مسئولین ، حقوق اقلیتهای قومی و دینی در ایرانو وجود هزاران مسجد اهل سنت و همچنین در مورد جهان اسلام نیز لزوم وحدت جهان اسلام از اقوام مختلف فارس، عرب، ترک و کرد و مذاهب مختلف و احیاء مجدد تمدن مسلمانان در جهت خودکفایی علمی و تکنولوژیک و لزوم بهره گیری از ظرفیت همه کشورهای اسلامی در این زمینه و لزوم مقابله با توطئه های تفرقه افکنانه و اخبار کذب در مورد اسلام و مسلمین از نکاتی بود که مطرح شد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اردن همچنین در ادامه بیان این نکات درباره مصاحبه خود با این شبکه تلویزیونی خطاب به مدیر مسئول شبکه تلویزیونی «جوسات» نیز اصلاحیه ای را ارسال کرده است . در متن این اصلاحیه اعلام شده است:

"برخی سایتها به نقل از « شبکه جو سات»آورده اند که سفیر ایران در مصاحبه با جو سات اعلام کرده است که ایران 30سال نفت مجانی به اردن در قبال سیاحت دینی خواهد داد.

درحالیکه مطلب فوق در کلام مجری برنامه بود و پاسخ آقای سفیر با استناد به نوار مصاحبه چنین بوده است :

پیشنهاد می کنیم هیئتهای مسئول ایرانی و اردنی در مورد گسترش روابط تجاری، سیاسی و فرهنگی با هم مذاکره کنند و از جمله در مورد نفت در این مذاکرات مشخص خواهد شد که اردن در قبال نفت چه کالایی ارائه می دهد.

مطالب فوق در راستای راهبرد کلان جمهوری اسلامی ایران مبنی بر وحدت جهان اسلام و رفع نیازهای یکدیگر در جهت خودکفایی مسلمانان است."

نظرات بینندگان