arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۵۱۹۳
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۸ - ۰۶ آذر ۱۳۹۱

باراک:استعفا می دهم واز سیاست کنار می روم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر دفاع اسرائیل روز دوشنبه، ۲۶ نوامبر، با تشکیل یک کنفرانس خبری اعلام کرد که تا سه ماه دیگر از سمت خود در وزارت دفاع و همچنین صحنه سیاست اسرائیل کناره گیری خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاریها باراک، ۷۱ ساله، بلافاصله اعلام کرد که آخرین روز کار وی در وزارت دفاع، سه ماه دیگر و زمانی خواهد بود که دولت بعدی، پس از انتخابات دو ماه دیگر، تشکیل شده باشد.

اقدام اهود باراک در کناره گیری از وزارت دفاع و صحنه سیاست کشور، بسیار ناگهانی بود و شگفتی محافل سیاسی این کشور را در پی آورد و رسانه های این کشور آن را «یک درام بزرگ» نام نهادند.

برخلاف ارزیابی های زیادی که در ساعات پیش از این کناره گیری در رسانه های اسرائیل مطرح شده بود، اهود باراک در این نشست خبری اعلام کرد که در صدد تلاش برای حفظ جایگاه سیاسی خود در آستانه انتخابات پارلمانی پیش روی کشور برنخواهد آمد و کناره گیری کلی از صحنه سیاست را ترجیح می دهد.

اهود باراک در هفت سال و نیم گذشته وزیر دفاع در دو دولت اهود اولمرت و بنیامین نتانیاهو بود.

رسانه های اسرائیل دوشنبه خبر داده بودند که نخست وزیر این کشور از آقای باراک خواسته بود که اگر بخواهد به احزابی بپیوندد که اکنون در جناح اپوزیسیون هستند، خوب است که از مقام وزارت دفاع کناره گیری کند.

در حالی که انتخابات اسرائیل روز سوم بهمن برگزار می شود، تازه ترین نظرسنجی ها که روز پنجشنبه گذشته از افکار عمومی اسرائیل به عمل آمده بود، نشان می داد که اهود باراک از لرزان ترین وضعیت در میان سیاستمداران کارکشته و جدید برخوردار است.

اهود باراک که یک دوره نیز نخست وزیر کشورش بود، اندک زمانی پس از چهل سال خدمت در ارتش، با ورود به عرصه سیاسی، رهبری حزب قدیمی و دیرپای کارگر را بر عهده گرفت.

اما نحوه رهبری وی سایر سیاستمداران این حزب را مرتب ناخرسند می کرد و انتقادهای شدید از آقای باراک که او را به تکروی متهم می کردند، موجب شد که وی چندی پیش این حزب را رها کند و به ناگهان تشکیل یک حزب جدید را اعلام دارد.

حزب «استقلال» با جدا شدن اهود باراک و چهار نفر دیگر از اعضای حزب کارگر از فراکسیون این حزب در کنست برپا شد.

اما نظرسنجی ها نشان می داد که این حزب در انتخابات پیش رو کمترین بختی برای موفقیت ندارد و حتی اطمینانی نیست که با کسب یک کرسی پارلمانی، خود اهود باراک نیز به کنست وارد شود.

اهود باراک در روزهای گذشته، در حالی که فرماندهی عملیات نظامی در بحران غزه را در دست داشت، به تقلاهای خود برای پیوستن به حزبی دیگر که بتواند او را درصحنه سیاست این کشور به نحوی حفظ کند، ادامه می داد.

این احتمال در روزهای گذشته به طور جدی مطرح بود که آقای باراک اعلام دارد که به فهرست سیاسی جدیدی که خانم تسیپی لیونی در آستانه انتخابات جدید تشکیل داده، می پیوندد.

خانم تسیپی لیونی وزیرخارجه پیشین و رهبر قبلی حزب کادیما، پس از افتادن رهبری این حزب به دست شائول موفاز، از این حزب کناره گیری کرد اما در هفته های گذشته تمایل خود را برای بازگشت به صحنه سیاست اعلام کرد.

خانم لیونی شماری از سیاستمداران، مقامات و ژنرال های پیشین را که حامی او هستند، در یک فهرست سیاسی، بدون آنکه نام حزب بر آن بگذارد، گردهم آورده است.

در همین حال در آستانه انتخابات، بنیامین نتانیاهو رهبر لیکود و آویگدور لیبرمن رهبر حزب راستگرای «ایسرائل بیتینو» به تازگی متحد شدند و نام اتحاد جدید را «لیکود بیتینو» گذاشتند.

نظرسنجی ها نشان می دهد که اتحاد نتانیاهو- لیبرمن می تواند تا ۳۷ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست را به دست آورد و به احتمال زیاد، تشکیل دهنده دولت بعدی باشد.

اعلام آمادگی باراک برای کناره گیری از وزارت دفاع در حالی مطرح شد که او در کنار نتانیاهو و لیبرمن سه تصمیم گیرنده اصلی در عملیات نظامی هشت روز گذشته در مقابله با تشکل های مسلح فلسطینی در غزه بود.

باراک رهبری عملیات نظامی ۲۲ روزه ژانویه ۲۰۰۸ و نیز عملیات ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ علیه حزب الله لبنان را بر عهده داشت.

اهود باراک در نشست خبری دوشنبه در تل آویو گفت که «قضیه (اتمی) ایران، همچنان مهم ترین مسئله برای اسرائیل باقی خواهد ماند».

او بیشترین تلاش خود را در هفت سال و نیم پست وزارت دفاع برای مقابله با برنامه هسته ای ایران به عمل آورده بود.

زمانی که از او پرسیده شد که آیا تا روز رفتن از وزارت دفاع در تصمیم گیری های مهم برای عرصه دفاعی کشور، در صورت ضرورت اتخاذ چنین تصمیم هایی، شرکت خواهد کرد، وی به گفتن «پاسخ شما مثبت است»، بسنده کرد.

نظرات بینندگان