arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۵۵۰۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۱ - ۰۹ آذر ۱۳۹۱

امروز، روز تاریخی فلسطینیان در سازمان ملل متحد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمود عباس، رئیس «تشکیلات خودگردان فلسطینی» در نیویورک آماده می شود تا روز پنجشنبه،۲۹ نوامبر، در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، درخواست ارتقاء جایگاه فلسطین به «کشور ناظر غیرعضو» را تسلیم این سازمان کند.
 
به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ اسرائیل و آمریکا بی‌شک از مخالفان چنین درخواستی هستند. اما فرانسه بطور کامل و بریتانیا بطور مشروط از آن استقبال کرده‌اند.
 
ویلیام هیگ وزیر امور خارجه بریتانیا می‌گوید کشورش با قید دو شرط و در صورت ضمانت مقامات فلسطین، به درخواست آنان رای مثبت خواهد داد؛ اول اینکه آنان بدون پیش شرط به پای میز مذاکره بازگردند و دوم اینکه درصدد عضویت در دیوان بین‌المللی کیفری بر نیایند.
 
لوران فابیوس، وزیر امور خارجۀ فرانسه اما می‌گوید فرانسه عضویت فلسطین در یونسکو را به رسمیت شناخت و به در خواست فلسطینی‌ها جهت پذیرفته شدن به عنوان «کشور ناظر غیرعضو» در سازمان ملل متحد نیز رای مثبت خواهد داد.
 
فلسطینی‌ها امیدوارند رای اکثریت لازم در مجمع عمومی سازمان ملل متحد را بدست آورند، امری که از دید بسیاری روز پنجشنبه محقق خواهد شد.
 
حنان عشراوی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین می‌گوید«ما پیش می‌رویم؛ اسرائیل و آمریکا و چند کشور دیگر، خود را در سوی نادرست عرصه‌های اخلاق و عدالت و قانون خواهند یافت.»
 
فلسطینیان برای رسیدن به خواست خود نیاز به دو سوم آراء یا ۱۲۸ رای ۱۹۳ عضو سازمان ملل متحد دارند.
 
جایگاه فعلی تشکیلات خودگردان فلسطینی در سازمان ملل متحد «ناظر دائمی» است.
نظرات بینندگان