arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۵۷۶۵
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۲ - ۱۱ آذر ۱۳۹۱

نرم‎افزار تبدیل گفتار فارسی به نوشتار جایگزین خبرنگاران!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یکی از مواردی که اکثر خبرنگاران، روزنامه نگاران، اساتید دانشگاه، دانشجویان و دیگر افراد و مشاغل مرتبط با تبدیل گفتار به نوشتار از سال‎ها پیش با آن مواجه بودند امکانی برای سهولت و سرعت تبدیل گفتار به متن بود. این تکنولوژی از سال‎ها پیش برای برخی زبان‎های زنده‎ی دنیا مهیا بود، ولی چند سالی است که این امکان توسط متخصصان داخلی برای فارسی زبانان نیز فراهم شده است.

در این راستا، "هادی ویسی" مدیرعامل شرکت تولیدکننده این نرم‎افزار در گفت‎وگو با خبرنگار سیتنا (citna.ir) با تشریح نحوه‎ی عملکرد این نرم افزار، اظهار داشت: در نمایشگاه تلکام امسال از نسخه‎ی جدید این نرم افزار رونمایی کردیم که حدود 5 سال است در کاربرد واقعی به بازار عرضه شده و بیش از 4 هزار نسخه از آن به فروش رفته است.

وی ادامه داد: در نسخه‎ی جدید تغییرات بنیادی صورت گرفته و حدود 20 درصد خطای سیستم را کاهش دادیم. همچنین قابلیت متن خوان را به سیستم اضافه کردیم؛ یعنی متنی را که فرد می‎خواند و تبدیل به نوشته می‎شود را می‎توان با کمک یک دکمه Reply کرد که این موضوع به تنهایی می‎تواند یک نرم افزار مجزا باشد.

مدیرعامل شرکت عصر گویش پردازش، در ادامه خاطرنشان کرد: در نسخه‎ی جدید قابلیت تشخیص هویت افراد از روی صوت اضافه شده است؛ یعنی اگر فردی قبلا با صدای خود دستوری را به نرم افزار داده باشد و یا متنی را به کمک نرم افزار تایپ کرده باشد صدای شخص به بانک نرم افزار اضافه شده و در استفاده‎ی بعدی قابل تشخیص است. در این رابطه، جنسیت و لهجه‎های مختلف نیز در نظر گرفته شده و می‎توان به نرم افزار چندین صدا را آموزش داد.

وی در ادامه توضیح داد: قابلیت فرمان صوتی در نسخه‎ی جدید تقویت شده است؛ یعنی فرد می‎تواند خیلی از فرامین مانند حذف کردن کلمه‎ی قبل، اصلاح، تغییر فونت، رنگ و سایز نوشته، دستور پرینت و سایر موارد مورد نیاز را با صوت انجام دهد.

وی در پایان افزود: با توجه به اینکه زبان مانند یک موجود زنده است و هر لحظه ممکن است کلمه‎ی جدیدی تولید شود، ما این قابلیت را اضافه کردیم که علاوه بر 65 هزار کلمه‎ای که در بانک موجود است، کلمات جدید و حتی کلمات انگلیسی نیز به آن اضافه شود.
نظرات بینندگان