arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۶۱۲۰
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۲ - ۱۳ آذر ۱۳۹۱

آقای احمدی‌نژاد! پس 22 خرداد 88 کجا بودید؟‌

آیا واقعا آقای احمدی‌نژاد دچار یک تحول روحی و معرفتی شده؟ آیا این همان احمدی‌نژاد است که 13 میلیون اقشار و لایه‌های تحصیلکرده جامعه را مشتی خس و خاشاک خواند؟ یا اینکه ایشان در همان 22 خرداد 88 هم به همین ارزش‌ها و اعتقادات پایبند بود؟ من قبلا هم این بحث را مطرح کرده‌ام که به راستی با مواضع دموکراسی‌خواهی، مردم‌گرایانه و اصرار بر به رسمیت شناختن حقوق شهروندی انسان‌ها را چگونه باید تبیین و تفسیر کنیم؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صادق زیباکلام طی یادداشتی به بررسی اظهارات روز گذشته محمود احمدی نژاد پرداخته است.

به گزارش سرویس سیاسی «انتخاب» ، او می نویسد: آیا واقعا آقای احمدی‌نژاد دچار یک تحول روحی و معرفتی شده؟ آیا این همان احمدی‌نژاد است که 13 میلیون اقشار و لایه‌های تحصیلکرده جامعه را مشتی خس و خاشاک خواند؟ یا اینکه ایشان در همان 22 خرداد 88 هم به همین ارزش‌ها و اعتقادات پایبند بود؟ من قبلا هم این بحث را مطرح کرده‌ام که به راستی با مواضع دموکراسی‌خواهی، مردم‌گرایانه و اصرار بر به رسمیت شناختن حقوق شهروندی انسان‌ها را چگونه باید تبیین و تفسیر کنیم؟

او اضافه می کند: اینها را از ایشان قبول کنیم و نپرسیم که پس شما 22 خرداد 88 کجا بودید؟‌اینها را از ایشان نپذیریم و بگوییم که از دید ما شما همان احمدی‌نژاد قبل از اردیبهشت 90 هستید که حالا به دلیل تضاد منافع‌تان با شرکای اصولگرایان‌تان در قدرت، دموکراسی‌خواه شده‌اید؟ پاسخ من همان است که در جریان تقاضای رفتن ایشان به زندان اوین نوشتم.

متن کامل یادداشت او در اعتماد در پی می آید:

«یکی از دوستان می‌گفت که اسم رییس‌جمهور را در پای مصوبه مجلس بنویسید و خیال مردم را راحت کنید.»

«انتخابات آزاد حق مردم است و اینکه برخلاف قانون اساسی صلاحیت ‌بالاترین مقام اجرایی کشور به نظر عده‌یی که ملت هیچ رایی به آنها نداده است بند شود درست نیست.»

«مجموعه نمایندگان مجلس، نماینده اقلیتی از مردم هستند». «بعضی‌ها فکر می‌کنند زمان قاجار است و تمام حقوق مردم در مجلس است.» «در جای‌جای قانون اساسی بحث‌های فراوانی در خصوص آزادی،‌ از جمله آزادی مطبوعات، آزادی انتخابات و آزادی انسان‌ها انجام شده است.»

اینها بخشی از سخنان آقای احمدی‌نژاد در همایش ملی جایگاه قوه مجریه در حقوق اساسی جمهوری اسلام ایران که صبح دیروز در دانشگاه شهید بهشت برگزار شد،‌ است. البته این نه بار اولی است که ایشان چنین سخنان و نظراتی ابراز می‌دارند و نه علی‌الظاهر آخرین بار خواهد بود. اصل حرف ایشان کاملا درست است. می‌ماند اینکه انگیزه ایشان برای بیان این نظرات چیست؟ بگذارید با بخش اول شروع کنیم.

رییس‌جمهور می‌گوید مجلس نمایندگی اقلیتی از رای‌دهندگان را بیشتر ندارد. بنابراین این اقلیت 30 درصدی نمی‌تواند برای نامزد ریاست جمهوری که قرار است نمایندگی قاطبه ملت را دربر داشته باشد، تصمیم‌گیری نماید. بگذارید استدلال ایشان را با اعداد و ارقام واقعی نشان دهیم. بسیاری از نمایندگان اصولگرای مجلس نهم که از حوزه انتخابیه تهران انتخاب شده‌اند، با کمتر از 300 هزار رای به مجلس راه یافته‌اند. یعنی در تهران (شامل شهرری، اسلامشهر و شمیرانات) که دست‌کم شش میلیون واجدین شرایط دارد بسیاری از نمایندگان تهران با 300 هزار رای به مجلس رفته‌اند. این یعنی کمتر از پنج درصد واجدین شرایط به آنها رای داده‌اند و آنان نمایندگی 95 درصد مردم تهران را ندارند. حال نمایندگانی که فقط پنج یا 10 درصد مردم به آنها رای داده‌اند قرار است که پای نامزدهای رییس‌جمهور را هم امضا کنند.


البته آقای احمدی‌نژاد وارد بحث شورای نگهبان نمی‌شوند. اما آن هم یک داستان غم‌انگیز و تکراری است. اساسا نفس اینکه یک نهادی بیاید به مردم بگوید که چه کسانی صلاحیت دارند و چه کسانی ندارند، در حقیقت مغایر با اصل و اساس دموکراسی است. احمدی‌نژاد درست می‌گوید که اساس دموکراسی بر روی این اصل استوار شده که مردم باید خودشان و با رای مستقیم‌شان حکومت را برگزینند. اینکه شورای نگهبان به مردم بگوید که چه کسی صلاحیت دارد و چه کسی صلاحیت ندارد، در حقیقت به معنای آن است که خود مردم قادر به تشخیص نیستند و شورای نگهبان به مثابه قیم، بزرگ‌تر، ولی و سرپرست آنان این وظیفه را برعهده دارد. درست مثل یک طفل صغیر یا یک فرد کبیر اما عقب‌افتاده از نظر فکری که برای آنان قیم و سرپرست ‌تعیین می‌کنیم. بنیان دموکراسی روی این اصل ساده قرار گرفته که مردم هر کسی، حتی اگر خواستند یک فرد عامی و بیسواد را می‌توانند برای ریاست و نمایندگی خود برگزینند. تجربه بشری نشان داده که همه آنان که مدعی هدایت مردمند، در وهله نخست به فکر مصالح و منافع خودشان هستند. در عمل هم شورای نگهبان خیل عظیمی از نامزدها را «ردصلاحیت» کنار گذاشته و هر قدر هم ردصلاحیت شده‌ها اصرار کرده‌اند که آن شورا دلیل یا دلایل ردصلاحیت‌شان را اعلام کند، شورای نگهبان خودداری کرده است.

بنابراین احمدی‌نژاد درست می‌گوید و به عنوان یک قاعده کلی نهادهای انتصابی که در عین حال پاسخگو هم نیستند نمی‌توانند نامزدهای نهادهای انتخابی را تعیین کنند. به بیان دیگر، دموکراسی را هر طور که تعریف کنیم، «نظارت استصوابی» در تضادی آشکار با اساس و بنیان دموکراسی قرار می‌گیرد.

هر قدر که صحت نظر احمدی‌نژاد را می‌توان به آسانی نشان داد، اینکه انگیزه یا انگیزه‌های ایشان برای این مسائل چه می‌باشد، دشوار و پیچیده است. آیا واقعا آقای احمدی‌نژاد دچار یک تحول روحی و معرفتی شده؟ آیا این همان احمدی‌نژاد است که 13 میلیون اقشار و لایه‌های تحصیلکرده جامعه را مشتی خس و خاشاک خواند؟ یا اینکه ایشان در همان 22 خرداد 88 هم به همین ارزش‌ها و اعتقادات پایبند بود؟ من قبلا هم این بحث را مطرح کرده‌ام که به راستی با مواضع دموکراسی‌خواهی، مردم‌گرایانه و اصرار بر به رسمیت شناختن حقوق شهروندی انسان‌ها را چگونه باید تبیین و تفسیر کنیم؟ اینها را از ایشان قبول کنیم و نپرسیم که پس شما 22 خرداد 88 کجا بودید؟‌اینها را از ایشان نپذیریم و بگوییم که از دید ما شما همان احمدی‌نژاد قبل از اردیبهشت 90 هستید که حالا به دلیل تضاد منافع‌تان با شرکای اصولگرایان‌تان در قدرت، دموکراسی‌خواه شده‌اید؟ پاسخ من همان است که در جریان تقاضای رفتن ایشان به زندان اوین نوشتم.

ما باید احمدی‌نژاد جدید را بپذیریم یا درست‌تر گفته باشیم، اینقدر کدر، بدبینانه، سیاه و منفی به انسان‌ها نگاه نکنیم. یک احتمال ضعیف و خیلی ضعیف بدهیم که واقعا ممکن است احمدی‌نژاد به روایت ناصرالملک معتقد بود، در عصر مشروطه «اصالتا و نه سیاستا» طرفدار مردم است، اصالتا به فکر دفاع از حقوق ملت افتاده باشد. اینکه گذشته را هی علم کنیم و بر سر وی بکوبیم یک واکنش در قبال احمدی‌نژاد جدید است. یک واکنش دیگر آن است که به وی خوشامد بگوییم و به وی یادآوری کنیم که یک گام برداشته و حالا منتظریم که گام‌های بلندتری در جهت تحقق دموکراسی در کشور بردارد. به هر حال اگر او «سیاستا» طرفدار حقوق مردم شده باشد، خیلی طول نخواهد کشید که بر جامعه‌ این امر مکشوف خواهد شد به تعبیر قدیمی‌ها: ماه همیشه زیر ابر پنهان نمی‌ماند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴۷
خواننده انتخاب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
944
275
احمدی نژاد همیشه حقیقت را گفته همین حرف زدن از حقایق دردسر برای خودش و کشور درست کرده میگه هلوکاست به اسراییل بر میخوره میگه انرژی هسته ای امریکا تحریم میکنه میگه مفسدین اقتصادی اینجا به خونش تشنن و......حرف حق تلخه
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
19
513
به نظرم که هیچ تغییری نکرده. این حرف ها همش برای اینه که به انتخابات داریم نزدیک میشیم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
14
522
آزموده را آزمودن خطاست.
سیوندی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
300
63
جالب است که ادغام وزارت راه و مسکن مصوبه خود مجلس بوده است و این نماینده و می گوید وضع راه ها بداست باید راه جدا شود؟؟؟ راستی وقتی دو وزارت مزبور جدا بودند وضع راه ها خوب بود؟؟ کسی چیزی یادش می اید از آن زمانها!!!!!! در آن زمانها سقوط هواپیما نداشتیم؟؟ تصادف مرگبار نداشتیم؟؟ در آن زمانها حوادث ریلی نداشتیم؟؟
سرعت اینترنت در تمام کشور در دو ماه اخیر بسیار کم شده است و قطعی اینترنت حتی برای کاربران پر سرعت زیاد اتفاق می افتد شاید فرد کار امد دیگری را برای این سمت انتخاب کنند.

دست احمدی نژاد درد نکنه با این احکام جدیدش
آرزوی موفقیت برای مشایی،نیکزاد،ملک زاده را از امام عصر (عج) خواستاریم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
60
267
سايت محترم انتخاب
باسلام واحترام
اولاً درود بر زيبا كلام واقعاً زيبا كلام !
ثانياً تاكنون اكثريت قريب به اتاق نظرات بنده را سانسور فرموده ايد در حالي كه نه توهيني به كسي كرده ام و نه از خطوط قرمز مد نظر حاكمان فراتر رفته ام اما نمي دانم چرا درج نمي كنيد . براي مثال در اين خصوص عرض كرده بودم كه : جناب آقاي رئيس جمهور شما كه در چند مورد اصلاح قوانين و يا قانون اساسي را مطابق با فرايند قانوني اش به عنوان راهكار پيشنهاد كرده ايد و از احترام به راي و نظر مردم و حق حاكميت مردم بر سرنوشت خويش و ... بسياري شعارهاي اصلاح طلبان سخن مي رانيد چرا در اين 7.5 سالغ با عملكرد مغايرخود اين همه منافع ملي و فرصت هاي ملت ايران را به هدر داديد.


لطفاًبفرماييد كجاي اين كامنت ايراد دارد
ناشناس
|
UNITED KINGDOM
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
5
125
احسنت حرف دلمونو رو زدی
مجید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
56
197
مگه موقع انتخابات 88 به همه 50 تومن سهام عدالت داد همه نگفتن "به تعبیر قدیمی‌ها: ماه همیشه زیر ابر پنهان نمی‌ماند."؟؟؟؟؟؟؟ دیدید که دیگه بعدش نداد، به این حرفها نمیشه اعتماد کرد، اینو بارها ثابت کرده
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
67
230
احسنت دکتر! عالی بود.کلامت زیبا بود ای زیبا کلام..
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
58
92
موافقم که تغییر کرده همه ما تغییر کردیم ولی امیدوارم تغییرات در جهت منافع مردم و جامعه باشه
هرشام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
307
210
بنده از همان سال 1384 مخالف رويه ها و مشي احمدي نژاد بودم و هستم ولي اين جمله كه ايشان 13 ميليون نفر را خس و خاشاك ناميد اصلا درست نيست ايشان نقلي بدين مضمون داشتند كه وقتي 40 ميليون نفر راي داده اند مشتي خس و خاشاك چكاره اند. ملاحظه مي فرماييد كه به هيچ وجه نمي توان خس و خاشاك را به 13 ميليون نفري نسبت داد كه به احمدي نژاد راي نداده اند.
سعید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
14
127
تحلیل بسیار زیبا و بر اصل نیکی و راستی است
و مورد قبول
اکبر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
56
55
گرچه دیدگاه مثبت نسبت به دیگران درست است .ولی در این جامعه خیلی ها فقط منتفع خودشان را مد نظر دارند. اگر در دفاع از آزادی و حقوق مردم منافع شان تامین شود اینگونه حرف میزنند و برعکس. لذا احمدی نژاد چونکه منافع اش به خطر افتاده است امروز برایش آزادی و دمکراسی اهمیت پیدا کرد است . فقط حسن خوبش اینست که ایشان حداقل میتوانند آزادانه حرف بزنند.
فرشید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
3
87
بازی کردن با افکار عمومی مردم جهان سوم که متاسفانه از گذشته درس نمیگیریم و برای آینده تصمیم عاقلانه نداریم کار بسیار ساده ای است .
reza
|
UNITED STATES
|
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
456
200
احمدی نژاد هیچوقت اون 13 میلیون رو خس و خاشاک نگفت آقای عزیز .. منظورش اون عده اوباش بودن ک همه میدونن قصد سوئ استفاده داشتن
اميدوار
|
UNITED STATES
|
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
6
105
اگر آقاي احمدي نژاد عضو يك حزب بود آنوقت براي تعبير سخنانش نيازي به حدس و گمان نبود و مي شد كه به مواضع حزب نگاه كرد و اين مواضع تابع عصبانيت و احساسات نبود و هر روز تغيير نمي كرد. بهر حال الان مجبوريم كه حدس و گمان بزنيم كه نيات رئيس جمهور از اين سخنان چيست.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
76
156
آقاي زيبا كلام
قلمتان پايدار
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
38
5
پیشنهاد در خور اندیشه ایست پذیرفتن آقای احمدی نژاد جدید. ولی باید توجه کنیم این پذیرش در همین حد باقی نخواهد ماند و تاثیرات عینی زیادی از جمله در انتخابات بعدی خواهد داشت.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
54
150
اساسا نفس اینکه یک نهادی بیاید به مردم بگوید که چه کسانی صلاحیت دارند و چه کسانی ندارند، در حقیقت مغایر با اصل و اساس دموکراسی است
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
470
260
اگر مدركي براي خس و خاشاك ذكر كردن داريد رو كنيد
فيلمش را ديده ام
نظرات بینندگان