arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۶۱۲۴
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۳ - ۱۳ آذر ۱۳۹۱

تشکر لاریجانی از تشبیه مجلس به زمان قاجار: مدرس در همان مجلس آزاد بود و گفته بود: مجلس باید در همه امور تصمیم‌گیر باشد/ جواب احمدی نژاد را نمی دهم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نشست خبری علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به مناسبت روز مجلس امروز برگزار شد که لاریجانی در این نشست به اصلاح قانون انتخابات ، تغییرات اخیر در کابینه دولت و ادغام وزارتخانه‌های راه و شهرسازی اشاره کرد.

طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری که در هفته اول آذرماه در مجلس شورای اسلامی مطرح شد و حواشی زیادی را در هفته های اخیر به همراه داشت که در نهایت کلیات این طرح روز گذشته به تصویب نمایندگان رسید.

تصویب این طرح با واکنش های متعددی همراه بود که یکی از این واکنش ها به سخنرانی دیروز محمود احمدی نژاد در همایش ملی جایگاه قوه مجریه درحقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران مربوط می شد.

محمود احمدی نژاد دیروز به تصویب طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری واکنش نشان داد و آن را محدود کردن مردم در سرنوشت کشور قلمداد کرد و گفت: به نظر من عقلاً و شرعاً چنین کاری درست نیست ، این اقدامات خلاف قانون اساسی است.

علی لاریجانی نیز امروز در نشست خبری خود پیرامون همین موضوع با بیان اینکه طرح اصلاح قانون انتخابات برای صیانت از آزادی‌ها تدبیر شده است نه برای محدود کردن آزادی‌ها، اظهار داشت: در مورد طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری بحث‌های حاشیه‌ای زیادی مطرح است که برخی از آنها مبنای حقوقی جدی ندارد اما نگرانی‌هایی را دامن زده است.



به گزارش مشرق،  اهم صحبت‌های رییس مجلس را در ادامه به نقل از ایسنا بخوانید؛

• برای حاکم شدن نظم در کشور و تشخیص خلاف قانون اساسی بودن چیزی، باید به نظرات شورای نگهبان قائل بود، البته باز هم ممکن است ماده مربوط به تعیین مصادیق رجل سیاسی و مذهبی کاندیداها در طرح اصلاح قانون انتخابات به تصویب مجلس نرسد و یا اینکه حذف شود.  بند دیگر مربوط به اصل 116 قانون اساسی در مورد نحوه اجرای انتخابات است که طبق قانون، هیچ اشکال قانون اساسی ندارد، اینکه کسی ادعا می‌کند که مجلس می‌خواهد قانونی تصویب کند که آزادی‌ها را محدود نماید خلاف است. ما این قانون را برای صیانت از آزادی‌ها تدبیر کرده‌ایم تا با آرامش انتخابات برگزار شود و از سلامت قوی برخوردار باشد.

• طرح اصلاح قانون انتخابات در اختیار تمامی رسانه‌ها قرار دارد، اینکه هیات اجرایی از معتمدین تشکیل شود، حسن قانون را نشان می‌دهد. چرا که در این طرح تاکید شده که وزارت کشور مسئول برگزاری انتخابات است و هیچ اختیاری از وزارت کشور سلب نشده است. البته گفته شده که با نظر هیات اجرایی و با مسئولیت وزارت کشور، انتخابات برگزار شود، رویه‌ای که در حال حاضر در شهرها نیز حاکم است و هیات‌های اجرایی در شهرستان‌ها از معتمدین محل تشکیل می‌شود. تمامی این اتفاقات گواهی بر این است که انتخابات در کشور ما توسط مردم برگزار می‌شود و این معتمدین هستند که هیات‌های اجرایی را انتخاب می‌کند. همین فکر می‌خواهد در راس کشور اجرایی شود و هیات اجرایی مرکزی انتخابات متشکل از معتمدین تشکیل شود، حسن این موضوع آن است که از آزادی‌ها و حقوق ملت صیانت می‌شود.

• در طرح اصلاح قانون انتخابات در مورد بررسی تخلفات و لزوم رسیدگی سریع قوه قضاییه تاکید شده است از این رو می‌توان که این طرح خوبی است ولی باز هم بستگی به نمایندگان مجلس دارد، ممکن است برخی مواد را نپذیرفتند ولی باز هم نگرانی وجود ندارد که بخواهند آن را دامن بزنند.

• درباره صحبت‌های روز گذشته رییس‌جمهور در ارتباط با مجمع تشخیص مصلحت مبنی بر اینکه این مجمع فقط برای مسائل کلان تصمیم می‌گیرد که این مواردی نادر است، باید گفت وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام در قانون اساسی آمده است، اعضای این مجمع بر اساس تدبیر مقام معظم رهبری انتخاب می‌شوند که وظیفه‌شان تدوین سیاست‌های کلی نظام است، برخی موارد کاری مجمع تشخیص نیز رسیدگی به معضلات است که در صورت وجود معضلات، آن موارد در مجمع تشخیص مصلحت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.  ما نمی‌توانیم این حقوق را که در قانون اساسی به آن تصریح شده، نادیده بگیریم، وظایف مجمع تشخیص مشخص است و بحث‌های حقوقی آن نیز در قانون اساسی آمده است. در حال حاضر مناقشه موضوع کنونی کشور نیست، مسائل مهم‌تری در کشور بخصوص در موضوعات اقتصادی همچون معیشت و بیکاری جوانان داریم که باید وقت خود را صرف رسیدگی به این مسائل کنیم.

• جایگاه تمامی قوا در قانون مشخص شده است، ممکن است این بحث‌ها برای تغییر قانون اساسی در محیط‌های دانشگاهی مطرح شود که این چیز دیگری است اما اکنون انجام اصلاحات در قانون اساسی نیست؛ ممکن است این موضوع در برهه‌ای دیگر احساس شود که در آن موقع تصمیم نهایی نیز با شورای نگهبان است.

• طرح نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس هشتم به تصویب رسید و در مجلس نهم اجرایی شد و افراد عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان نیز مشخص شدند. هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، کارکرد درونی دارد، این هیات اگر لازم باشد تذکراتی از جنس درج در پرونده به نمایندگان می‌دهد ولی این موضوعات نمود بیرونی ندارد که در سطح رسانه‌ها مطرح شود و تنها کارکرد درونی مجلس است. هیات نظارت بر رفتار نمایندگان موارد بسیاری را بررسی کرده است.

• اگر دقت کرده باشید بیشتر مناقشات درباره اصلاحیه قوانون انتخابات ریاست جمهوری حول ماده 35 قانون انتخابات بود که روشی برای تشخیص صلاحیت کاندیداها مشخص کرده بود. شورای نگهبان ضمن این که می‌گوید مفاد این بخش خوب است، اما معتقد است چون خلاف قانون اساسی است جایگاه تصمیم‌گیری در مورد آن مجلس نیست. ما هم شورای نگهبان را مرجع تشخیص خلاف قانون اساسی بودن می‌دانیم. غیر از ماده 35 که در مورد صلاحیت کاندیداهاست و احتمالا نمایندگان با نظر شورای نگهبان هماهنگی می‌کنند و این قصه خاتمه پیدا می‌کند، بقیه مفادش اعتلابخش است و مشکل ندارد.

• محور اصلی مخالف شورای نگهبان این است که هرچند مفاد این طرح مطلوب است اما خلاف قانون اساسی است، لذا ما به نظر شورای نگهبان احترام می‌گذاریم. اگر نمایندگان در جریان بررسی این ماده اخطار بدهند که خلاف قانون اساسی است من به عنوان رئیس مجلس چون قائل به نظر شورای نگهبان هستم آن را به رای می‌گذارم و در صورت رای نمایندگان این ماده حذف خواهد شد.

• حدس من این است که نمایندگان علاقمند نیستند قانونی خلاف قانون اساسی تصویب کنند؛ البته ممکن است ما قانون تصویب کنیم که تشخیصمان این نباشد که خلاف قانون اساسی است، اما شورای نگهبان آن را خلاف بداند.

• من معتقدم حرف‌هایی که در بیرون زده شده با سوء تفاهم بوده است، تحلیل‌هایی مطرح می‌کنند یا این موضوع را به مجمع تشخیص وصل می‌کنند؛ در حالی که چنین چیزی نیست و ما قائل به این نیستیم که اصلاح قانون انتخابات به مجمع تشخیص برود. به نظر شورای نگهبان احترام می‌گذاریم و آن را قبول داریم.

• در مجلس نهم محور اصلی تمرکز ذهنی نمایندگان روی مسائل اقتصادی و حل مشکلات اقتصادی فوری و فوتی مردم است و شاید برخی کارهای دیگر را به این دلیل پیگیری نمی‌کنند.

• وقتی بحث استیضاح وزیر ورزش مطرح شد نمایندگان آشفته شده بودند و می‌گفتند اولویت مسائل اقتصادی است. به نظر من هم نگاه داهیانه‌ای است که وقتی مشکل عمده مردم گرانی و اشتغال است، وقت اصلی مجلس باید صرف این امور شود.

• جلسات مختلف با وزرا برای حل مشکلات اقتصادی کشور برگزار شده است. در همین رابطه چندین جلسه با وزرای مربوطه تشکیل شد تا معلوم شود گرانی گندم و شیر و مرغ و همچنین گرانی ارز به چه علت بوده است. جلسات غیرعلنی چند ساعته‌ای هم در این رابطه گذاشته شد. کمیسیون‌ها هم جلساتی برگزار کردند و طرحی هم برای تسهیل فضای کسب و کار و رونق بخشی به تولیدات کشور آماده شده که احتمالا به زودی در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد. کمیسیون کشاورزی نیز طرحی برای منابع طبیعی آماده کرده که در حال بررسی است.

• اینها اولویت‌هایی است که در مجلس دنبال می‌شود؛ گاهی هم دوستان لازم می‌دانند سوال و استیضاح کنند که اگر راه دیگری نباشد جزو وظایف و حقوق آنهاست. چند قانون هم در مجلس در همین راستا تصویب شده که تاثیر زیادی در ایجاد آرامش در فضای اقتصادی داشته است.

• ما دولت را از اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی منع کردیم؛ زیرا در شرایط گرانی مصلحت نمی‌دانیم که حامل‌های انرژی چند برابر شود؛ لذا تنفسی دادیم که امسال قیمت‌ها افزایش نیابد. مجلس همچنین قانون دیگری وضع کرد که اگر ارز را به قیمت دیگری فروختند منابع باید صرف کسری بودجه شود.

• دولت و مجلس جلسات متعددی داشتند که قیمت ارزی که به تولید داده می‌شود از آرامش نسبی برخوردار شود. در همین زمینه تشکیل اتاق مبادلات ارزی مورد توجه قرار گرفت و مقرر شد غیر از وجود ارزی که برای خرید کالاهای اساسی اختصاص می‌یابد مابقی از ارز مبادلات استفاده کنند تا آرامش به بازار ارز بازگردد.

• با هیچ کسی هیچ صحبتی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری یا متقاعد کردن آنان نداشته‌ام.

•  افراد مطرح با بنده ملاقات‌هایی داشته‌اند چرا که این افراد از دوستان قدیمی بنده هستند.

• معتقدم نیروهای کارآمد باید مجتمع شوند و فضای کشور باید از حاشیه به متن بیاید به عبارت دیگر نیروهای توانمند باید برای حل مشکلات کشور وارد صحنه‌ی انتخابات شوند.

• در مورد صندوق توسعه ملی نیز قانونی مصوب شد و مقرر شد 10 درصد از منابع این صندوق برای صنعت و 10 درصد برای کشاورزی استفاده شود؛ لذا توجه مجلس بیشتر به این امور بوده و کمتر موارد و قوانینی خارج از حوزه مسائل اقتصادی در دستور کار مجلس قرار گرفته است که یکی از آنها قانون انتخابات است. اما مابقی آنچه مجلس درگیرش بود مسایل اقتصادی و روانسازی تولید بود.

• در خصوص اعلام آمادگی آمریکا برای مذاکره با ایران نیز اگر آنها در بیان‌شان پیگیر هدف باشند می‌توانند موضوع را در 1+5 دنبال کنند؛ اگر آنها صداقت دارند مسیر مذاکرات 1+5 باز است و جمهوری اسلامی هم پیشنهاد خوبی در این گروه ارائه کرده که متاسفانه آنها موضوع را به نحو درستی پیگیری نکردند و به سمت تحریم‌های دیگری رفتند، اما آنها می‌توانند در مذاکرات آ‌ینده با پیشنهادات خودشان مسیر را عوض کنند.
نظرات بینندگان