arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۶۱۶۱
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۲۱ - ۱۳ آذر ۱۳۹۱

زیباکلام: احمدی‌نژاد چرا درباره مرگ ستار بهشتی سکوت کرد؟/ او مثل هاشمی و خاتمی نیست که ساکت بماند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
صادق زیباکلام فعال سیاسی اصلاح طلب می گوید محمود احمدی نژاد مانند افرادی چون آیت الله هاشمی رفسنجانی و سیدمحمد خاتمی چندان دغدغه نظام ندارد و فردی نیست که در مقابل رفتار اصولگرایان سکوت کند.
صادق زیباکلام در گفتگو با نامه با اشاره به برخی موضع گیری‌ها و اصطلاحات بکار برده شده از سوی احمدی نژاد طی ماه‌های اخیر که رنگ و بوی اصلاح طلبی و دموکراتیک بودن دارد، گفت: اینکه احمدی نژاد واقعا معتقد به اصول و قواعد دموکراتیک است یا رفتارهای او شعاری است بستگی به 5، 6 ماه باقیمانده تا انتخابات دارد. اینکه او در این مدت در نقد و انتقاد اصولگرایان از یک سو و رفتن به سمت و سوی ادبیات و واژگان اصلاح طلبان چقدر جدی باشد و بر این حقیقت پای بفشارد.


احمدی‌نژاد باید ثابت می‌کرد بازدید از اوین تنها به خاطر جوانفکرنبوده


وی تصریح کرد: شاهد بودیم که رییس جمهور تقریبا یک ماه پیش مساله بازدید از زندان اوین را مطرح کرد، انتظار جامعه این بود که در راستای همین درخواست ایشان پافشاری بیشتری می کرد و نشان می‌داد درخواست بازدید تنها به این خاطر که جوانفکر در زندان بوده است مطرح نشده و هدفی عمیق‌تر و کلی‌تر داشته و به دنبال آن بوده که در جریان مسائل مربوط به زندانیان سیاسی قرار گیرد.


زیباکلام با انتقاد از عدم موضع گیری رییس جمهور درقبال مرگ ستار بهشتی، اظهار داشت: وقتی ستار بهشتی با آن شکل دلخراش در زندان فوت شد انتظار از ایشان که رییس جمهور و مسئول و متولی قانون اساسی حرف و سخنی بگوید، از قوه قضاییه درخواست بررسی سریعتر این موضوع را بکند، از نیروی انتظامی توضیح بخواهد اما متاسفانه با سکوت ایشان روبرو شدیم.


نشان دهد حرف‌های دموکراسی‌خواهانه‌اش شعار و نمایش نیست


استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد: یا در بخش فرهنگی خصوصا حوزه کتاب و مطبوعات مشکلات عدیده ای وجود دارد، دوکتاب خود من یکی نزدیک به 4 سال و دیگری یک سال از که اجازه چاپ و انتشار نگرفته است، ایشان یک روز به وزارت ارشاد برود ببیند که اینها چه می کنند، ممیزی ارشاد چه عملکردی دارد، یک جاهایی باید ایشان یک مقداری بیشتر از شعار و حرف حرکت کند و نشان دهد که این حرف ها این ژست‌ها فقط تبلیغات نیست، فقط نمایش و دکور نیست، مطبوعات، زندانیان سیاسی، آزادی و دموکراسی برایشان مهم و جدی است.


وی با تاکید بر اینکه شعارها باید با گام‌های عملی همراه شوند، خاطرنشان ساخت: اگر احمدی نژاد اینگونه عمل کند ممکن است حداقل این علامت سوال را برای اصلاح طلبان ایجاد کند که آیا واقعا احمدی نژاد تغییر کرده است؟ آیا احمدی نژاد طرفدار حقوق شهروندی و جامعه مدنی شده است؟ آیا وضعیت زندانیان سیاسی برایش مهم شده یا فقط شعاری و انتخاباتی است؟


این فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: اما اگر فقط در حد حرف باشد که بیاید بگوید می خواهم از اوین بازدید کنم یا من موافق بستن روزنامه شرق نبودم و از این قسم واکنش ها مطمئنا به جایی نمی‌رسد، این حرف‌های قشنگ باید در چارچوب قانون با گام‌های عملی همراه شوند تا بتواند بخشی از اصلاح طلبان را طرفدار خود کند.


زیباکلام در ادامه با بیان اینکه اصلاح طلبی تنها در انحصار عده‌ای خاص نیست، گفت: اصلاح طلبی یعنی دموکراسی خواهی، یعنی طرفدار آزادی بیان بودن، یعنی نداشتن زندانی سیاسی یعنی روزنامه با اشاره ارشاد بسته نشود، بنابراین اصلاح طلبی تنها تعلق به عده‌ای خاص ندارد و هرکس که چنین دیدگاهی داشته باشد اصلاح طلب است همانطور که آقای خاتمی اینها را خواسته و طرفدار این اصول بوده و به عنوان رهبر جنبش دموکراسی خواهی در ایران شناخته می شود.


وی در پیش بینی آینده احمدی نژاد رد ساختار قدرت، اظهار داشت: من قبلا گفته بودم که به دلیل مخالفت جدی اصولگرایان در آینده جایی برای احمدی نژاد در ساختار قدرت وجود نخواهد داشت. در عین حال من این نکته را بارها به اصولگرایان گفته‌ام که شما به سادگی نمی توانید احمدی نژاد را از قدرت کنار بگذارید.


احمدی نژاد؛ هاشمی و خاتمی نیست که هر رفتاری با او بکنند و سکوت کند


زیباکلام تاکید کرد: احمدی نژاد، اکبر هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی نیست که هرکاری با او بشود چیزی نگوید، اصولگرایان نمی توانند با احمدی نژاد هرطور خواستند رفتار کنند و به این سادگی او را از قطار قدرت پیاده کنند.

هاشمی نگران آسیب دیدن نظام و انقلاب است


وی با تاکید براینکه هاشمی رفسنجانی به خاطر حفظ نظام و انقلاب در برابر ناملایمات سکوت کرده است، خاطرنشان ساخت: سکوت افرادی چون آقای هاشمی و خاتمی در برابر ناملایمات هم به خاطر روحیات فردی این دو شخصیت هم نگرانی‌های آنها برای نظام است. آقای هاشمی در این سال‌ها خصوصا بعد از سال 88 بارها مورد توهین و بداخلاقی قرار گرفتند اما به شدت نگران بودند که اگر ایستادگی یا مقاومت کنند انقلاب و نظام آسیب ببیند، در واقع دغدغه اصلی ایشان نظام بود.


این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: من فکر نمی کنم این مسائل خیلی برای احمدی نژاد مهم باشد که بگوید اگر من مشکلاتی بیافرینم یا اگر به خاطر من برخوردهایی ایجاد شود نظام صدمه می بیند، این مسائل آنقدر که برای آقای خاتمی و هاشمی مهم است برای احمدی نژآد مهم نیست.
نظرات بینندگان