arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۶۲۹۲
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۱ - ۱۵ آذر ۱۳۹۱

موافقت ناتو با استقرار موشک‌های پاتریوت در ترکیه / آیا غرب به دنبال ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه است؟

استقرار سامانه‌های پاتریوت درمرز سوریه، در حالی است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، روز دوشنبه، در دیدار با رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، مخالفت خود را با این طرح اعلام کرد.رئیس جمهوری روسیه گفته است: "سوریه کارهای مهم‌تری از حمله به همسایگان خود دارد"
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، روز گذشته اعلام کرد که سامانه‌های پدافندی پاتریوت خود را در مجاورت خاک سوریه مستقر می‌کند.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب Entekhab.Ir، این تصمیم، در جلسه وزرای امور خارجه ناتو در بروکسل و به موازات افزایش نگرانی در مورد احتمال استفاده سوریه از سلاح های شیمیایی در مقابله با مخالفان مسلح گرفته شده است.

نمایندگان ۲۸ کشور عضو ناتو به درخواست ترکیه برای استقرار این سامانه‌ در خاک این کشور پاسخ  مثبت دادند.

ترکیه می‌گوید این درخواست را تنها برای  دفاع از مرزهایش درمقابل تعرض احتمالی از داخل خاک سوریه انجام داده است.

اندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو، به خبرنگاران گفت که ناتو در کنار ترکیه است.وی اعلام کرده که درخواست ترکیه ، "بدون تاخیر" بررسی خواهد شد.

دبیرکل ناتو تصریح کرد: ما به هر کشوری که بخواهد به ترکیه حمله کند می گوییم "حتی فکرش را هم نکن!"

دبیرکل ناتو در بروکسل تاکید کرد که استقرار سامانه‌های پدافندی پاتریوت به هیچ عنوان با ایجاد مناطق پرواز ممنوع در سوریه یا هرگونه عملیاتی علیه نظام بشار اسد ارتباطی ندارد.

کشورهای ناتو در جریان نشست امروز، همچنین موافقت کرده اند که اقدامات لازم را برای افزایش توان دفاع هوایی ترکیه به منظور محافظت از شهروندان و قلمرو خود انجام دهند.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب Entekhab.Ir، ترکیه پیش از این پیشنهاد داده بود که یک دالان بشر دوستانه در داخل خاک سوریه ایجاد شود که به گفته تحلیگران ایجاد منطقه پرواز ممنوع لازمه آن است.

با این حال پس از آنکه چندی پیش از داخل خاک سوریه به ترکیه خمپاره شلیک شد و چند شهروند این کشور کشته و زخمی شدند، ترکیه مواضع ارتش سوریه را در چندین نوبت گلوله‌باران کرد.

پارلمان ترکیه هم به ارتش اجازه داده است که در صورت لزوم در داخل خاک سوریه دست به عملیات بزند.

مقام‌های غربی می‌گویند سامانه‌های پدافندی پاتریوت، به گونه‌ای تنظیم خواهند شد که موشک‌ها یا هواپیماهایی را که از سوریه به ترکیه می‌آیند، رهگیری کنند.

به گفته این مقام‌ها هدایت‌کنندگان این سامانه‌ها اجازه نخواهند داشت به حریم هوایی سوریه رخنه کنند.

دبیرکل ناتو می‌گوید استقرار این سامانه‌های پدافندی می‌تواند از تنش در مرز سوریه و ترکیه هم بکاهد.

هلند و آلمان از کشورهایی هستند که انتظار می‌رود واحدهای پدافندی خود را در ترکیه مستقر کنند. آمریکا نیز در صورت نیاز سامانه‌های خود را به ترکیه می‌آورد.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب Entekhab.Ir، استقرار سامانه‌های پاتریوت درمرز سوریه، در حالی است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، روز دوشنبه، در دیدار با رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، مخالفت خود را با این طرح اعلام کرد.

ولادیمیر پوتین گفت که این اقدام اوضاع بحرانی منطقه را پیچیده‌تر خواهد کرد. رئیس جمهوری روسیه با هشدار نسبت به تکرار سناریوی لیبی در مورد سوریه گفت، در شرایط کنونی چرا باید سامانه‌های پاتریوت در ترکیه گذاشت.

رئیس جمهوری روسیه گفت: "سوریه کارهای مهم‌تری از حمله به همسایگان خود دارد" و تاکید کرد گلوله‌هایی که به خاک ترکیه شلیک شده‌اند تصادفی بوده‌اند.

موشک پاتریوت نوعی موشک زمین به هواست که از قابلیت رهگیری و انهدام موشک‌های زمین به زمین برخوردار است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
محمدرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
119
90
هدف اين سامانه و سامانه های ضد موشکی اطراف ايران؛فقط فقط؛کشورمان ايران است؛من نميدانم چرا با اين همه پيشرفت در عرصه ی موشکی؛وزارت دفاع و قرارگاه پدافند هوايی ؛به دنبال ساخت يک سامانه ی ضد موشکی بومی قدرتمند ؛و گسترش آن در تمامی سطح کشور نيست؛با توجه به حضور اين سامانه ها در كشورهای منطقه؛بايد به سرعت به گسترش توان موشکی كشور به خصوص موشک های ضد موشک؛موشک دوربرد؛و موشک های بالستيک و ....اقدام کرد و بايد سريعا يک سامانه ی ضد موشکی بومی طراحی کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
ببخشيد اونايي كه منفي دادن واسه چيه ؟
سیامک
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
2
35
جناب محمد رضا در این موضوعی که شما گفتید شکی وجود نداره اما مسئولان اول قدرت اقتصادی کشور رو باید بالا ببرن بعد برن سراغ جنگ افزار نظامی ...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
1
12
چشم
ali
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
1
26
ضعف دیپلماسی ایران از سال 88 به بعد واضح است و متاسفانه روزبروز به خاطر عدم درک وضع داخلی و خارجی در موقعیت خطرناک تری قرار می گیریم.
حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
1
24
دیروز ناتو دو تصمیم گرفت یکی حمله به ارتش سوریه در صورت استفاده از سلاح های ش م ر دیگری موافقت با استقرار موشک ها در مرز با سوریه از این دو تا اتفاق بوهای خوبی به مشام نمیرسه
نظرات بینندگان