arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۶۴۸۹
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۰۱ - ۱۷ آذر ۱۳۹۱

انجمن تالاسمی: بیماران همچنان با کمبود دارو و تجهیزات مواجه‌اند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حمیدرضا مشهدی، دبير انجمن تالاسمی ایران، ‌می‌گوید بیماران تالاسمی برای تهیه دارو و تجهیزات همچنان با مشکل مواجه‌اند و چند وقتی است که داروخانه‌ها هزينه اين تجهيزات را از بيماران دريافت می‌کنند و این در حالی  است که تجهيزات پزشکی بيماران تالاسمی بايد به طور رايگان در اختيار آنها قرار گيرد.

مشهدی گفته است: «هر بيمار تالاسمی بين ۱۰۰ تا ۱۲۰ ويال داروی دسفرال نياز دارد که تنها می‌تواند بين ۳۰ تا ۵۰ ويال دارو تهيه کند. مشکل اساسی ديگر اين بيماران، امتناع داروخانه‌ها از تحويل داروی تالاسمی است که انجمن در اين رابطه بارها با اداره پيوند و بنياد امور بيماری‌های خاص مکاتبه داشته است که تاکنون نتيجه مطلوبی نگرفته است.»

دبیر انجمن تالاسمی ایران همچنین گفته که اقلامی چون پمپ دارو، سرنگ، پنبه، چسب و الکل از جمله وسايلی هستند که در گذشته به صورت ماهيانه به بيماران تحويل داده می شد اما این اواخر هزینه آن ها از بیماران دریافت می شود.

حمیدرضا مشهدی گفته که مشکل کمبود دارو «در شهرستان‌ها بيشتر از تهران» است و افزوده که «کمبود دارو در درازمدت صدمات جبران‌ناپذيری به بيماران تالاسمی وارد کرده و به قلب و کبد آنها آسيب می‌رساند.»

گزارش‌های مختلفی در هفته‌های گذشته در خصوص کمبود دارو در ایران منتشر شده که طبق گزارش‌ها، به رغم معاف بودن دارو از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، این کمبود تحت تأثیر تحریم‌ها و همچنین کمبود ارز در ایران بوده است.

مشهدی، دبیر انجمن تالاسمی ایران پیشتر و در تاریخ ۳۰ آبان‌ماه در گفت‌وگو با ایسنا از کمبود داروی تزریقی بیماران تالاسمی خبرداده و گفته بود: «اگرچه داروها مشمول تحریم نیستند ولی عواملی همچون مشکلات ارزی ورود دارو به کشور را دشوار کرده است.»

پیشتر هم گزارش‌هایی در مورد کمبود داروهای مختلف در ایران منتشر شده بود. موید علویان، رئیس شبکه هپاتیت ایران از کمبود داروی بیماران «هپاتیت ب» در خبر داده و گفته بود تهیه داروهای تولید داخل هم برای مردم دشوار شده است.

موید علویان، روز نهم آذرماه، کمبود داروی بیماران هپاتیت ب را «جدی» دانسته و گفته بود: «پروتکل‌های درمانی و داروها در کشور فراهم شده است، ولی در حال حاضر تهیه داروها حتی داروهای تولد داخل نیز برای مردم مشکل شده است و علت آن ناهماهنگی در تامین مواد اولیه توسط کارخانه‌های داخلی است.»

رئیس انجمن بیهوشی ایران نیز ۲۹ آبان‌ماه اظهار کرد که به دلیل کمیابی داروهای بیهوشی، اجبارا از «داروهای نسل قبل» استفاده می‌شود.
نظرات بینندگان