arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۶۶۱۴
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۰۸ - ۱۸ آذر ۱۳۹۱
رویترز ادعا کرد:

اقدامات گیچ کننده کشتی های ایرانی، پوششی برای رفت‌و‌آمدهای کشتی‌های سوریه

ایران با این اقدام گیچ کننده خود، در تلاش‌ است تا پوششی بر رفت‌و‌آمدهای دریایی کشتی‌های سوریه ایجاد کند. به نوشته این حبرگزاری، این اقدام برای پنهان کردن داد و ستدهای سوریه، کشوری که همانند ایران هدف تحریم‌های شدید است، صورت می‌گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رویترز مدعی شد: برخی تانکرهای ایرانی طی هفته های اخیر، سیگنال‌های اطلاعاتی غلط به سیستم ردیابی جهانی ارسال می کنند.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ این خبرگزاری ادامه می دهد که ایران با این اقدام گیچ کننده خود، در تلاش‌ است تا پوششی بر رفت‌و‌آمدهای دریایی کشتی‌های سوریه ایجاد کند.

به نوشته این حبرگزاری، این اقدام برای پنهان کردن داد و ستدهای سوریه، کشوری که همانند ایران هدف تحریم‌های شدید است، صورت می‌گیرد.

رویترز اضافه می کند: طبق این گزارش کشتی‌های ایرانی با این اقدام مسیر حرکت کشتی‌های سوری‌ای را که از جمله بین سوریه، لیبی و ترکیه در حرکت هستند پنهان می‌کنند.  یک مقام ارشد شرکت کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ارسال سیگنال نادرست از سوی کشتی‌های ایرانی را رد کرده است.

رویترز در ادامه به ذکر مثال هایی برای ادعای خود اشاره می کند: تانکر ایرانی «میلیونر» اخیرا با ارسال سیگنالی اعلام کرد که به سمت لیبی در حرکت است؛ دقیقا همان مسیری که کشتی سوری «لیدی راشا» در حرکت بود. پس از مدتی سیستم ردیابی نشان داد که «لیدی راشا» در لیبی لنگر انداخته، در حالی که کشتی «میلیونر» در اقیانوس هند به سمت ایران در حرکت بود.

کشتی «لیدی راشا» پس از آن از لیبی به سوریه بازگشته و به گفته مقام‌های بندر طرطوس در سوریه، احشام و چندین جعبه تخلیه کرده است. مشخص نیست که این جعبه‌ها حاوی چه کالاهایی بوده‌ است.

در نمونه‌ای دیگر مسیر حرکت تانکر ایرانی «پایونیر» با مسیر حرکت کشتی «چیف احمد» تداخل پیدا کرده است. در نهایت اما یکی از این کشتی‌‌ها از طریق کانال سوئز و دریای سرخ به سمت ایران رفته، در حالی که یکی دیگر از کشتی‌ها در حرکت به سمت بندری در چین ردیابی شده است.

شرکت «ویندوارد» که به ارائه فناوری تجزیه و تحلیل داده‌های دریایی می‌پردازد، می‌گوید با این اقدام، اگر یکی از این دو کشتی در حال دریانوردی قانونی‌ است، می‌تواند با استفاده از هویت خود، فعالیت غیرقانونی کشتی دیگر را پنهان کند.

در حالی که پیتر بلک‌هرست، از مدیران امنیت دریایی، می‌گوید تغییر سیگنال‌های اطلاعاتی کشتی از طریق دست‌کاری «جی‌پی‌اس» کشتی امکان‌پذیر است، یک مقام‌های ارشد کشتی‌رانی ایران می گوید ارسال سیگنال نادرست از سوی کشتی‌ها شدنی نیست،

از سوی دیگر، رویترز می افزاید: دست‌کاری کدها به این طریق تنها میان کشتی‌هایی امکان‌پذیر است که همگی با پرچم یک کشور در حرکت هستند. در مورد ایران و سوریه نیز، این تغییر کدهای گیج‌کننده میان کشتی‌هایی رخ داده است که با پرچم کشور تانزانیا در حرکت هستند.
نظرات بینندگان