arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۶۶۵۵
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۵ - ۱۸ آذر ۱۳۹۱

مرعشی: موسوی و کروبی ظرفیت نظام هستند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه اعتماد در ویژه‌نامه جستجوی خود، گفت­گویی با سیدحسین مرعشی انجام داده­ است

به گزارش انتخاب ؛ بخش هایی از این مصاحبه در پی می آید:

***

* شما جزو آن كساني بوديد كه معتقد بوديد مهدي بايد بازگردد؟ يا اين بازگشت او را به صلاح نمي‌دانستيد؟

من معتقد بودم كه بايد برگردد. در مشورت‌هايي كه با من هم انجام گرفت نظرم اين بود كه بايد بازگردد.


* شما يك‌بار كارگزاران را حزب «ليبرال دموكرات مسلمان» دانستيد. اين تعبير هنوز هم درست است؟ قبولش داريد؟

بله درست است.


*از کی شما فکر کردید که سیاست‌های توسعه‌ای که دنبال می‌کنید، به مفهوم لیبرالیسم نزدیک‌تر است؟

از نظر من ليبرال دموكراسي اسلامي متن انقلاب اسلامي بوده، بحران‌هايي كه در سال‌هاي استقرار نظام از سوي گروه‌هاي تندرو ايجاد و نيز ضرورت‌هاي دوران جنگ سبب شد تا از متن اصلي فاصله بگيريم.


* از آقای هاشمی در آن سال‌ها یک مقدار دلخور نبودید؟ چون کابینه دولت دوم او به نسبت دولت اول یک پسروی به نظر می‌رسید؟

گلايه‌ها را داشتيم اما محدوديت‌هاي آقاي هاشمي را درك مي‌كرديم و البته نقطه اتكايي هم جز آقاي هاشمي نداشتيم. درباره آقاي هاشمي من ديدگاهي فراتر از ديدگاه معمول دارم؛ آقاي هاشمي در عرصه سياسي كشور نقش بالانس‌كننده قدرت در سطح كلي نظام را بر عهده داشت. چه جناح چپ كه اول شروع كرد، جناح راست كه ادامه داد و بعد كه جناح چپ، كار خودش را تكميل كرد همه آنچه كه مجموعا در چند رفت و برگشت جناح چپ و راست عليه آقاي هاشمي انجام دادند در حقيقت عليه خودشان انجام دادند. چون در نبود قدرتمند آقاي هاشمي در عرصه و ضعيف شده ايشان، فضا براي حركت جناح‌هاي چپ و راست محدود شد.


(سوال) چقدر این دیدگاه‌تان وابسته به علاقه‌های شخصی است؟
هيچي، ارتباطي ندارد. من يك وقتي به آقاي هاشمي گفتم كه من اگر خويشاوند شما نبودم راحت‌تر مي‌توانستم از شما دفاع كنم. تاكيد مي‌كنم كه در عرصه سياسي ايران لازم نيست كسي آقاي هاشمي را به شكل كامل قبول داشته يا از ايشان خوشش بيايد، اگر جناح‌هاي سياسي اصولگرا و اصلاح‌طلب خودشان را دوست داشته باشند كه البته دوست مي‌دارند بايد توجه مي‌داشتند كه حضور چنين كسي در عرصه قدرت، بالانس و توازن به وجود مي‌آورد. ما چه بخواهيم و چه نخواهيم تنها كسي كه در جغرافياي سياسي جمهوري اسلامي مي‌توانست و هنوز هم مي‌تواند بالانس قدرت باشد آقاي هاشمي است و با بالانس قدرت امكان حضور پررنگ و معني‌دار جناح‌هاي سياسي ممكن مي‌شود. لازم نبود مواضع آقاي هاشمي مورد قبول جناح‌هاي سياسي باشد فقط كافي بود به مفيد بودن و منحصر بودن نقش آقاي هاشمي توجه مي‌شد.


* امروز روز انتقاد از آقاي هاشمي نيست، امروز از نظر من روز جلب همكاري آقاي هاشمي است. به نظر من امروز در اين بحبوحه مشكلات داخلي و خارجي تنها كسي كه مي‌تواند به نظام، رهبري، مردم و جناح‌هاي سياسي كمك كند هاشمي است.


* در موضوع آقاي كرباسچي چرا آقاي هاشمي قدمي برنداشت يا اگر برداشت موثر نبود؟ آن زمان فكر نكرديد كه ممكن است همين اتفاق براي خودتان بيفتد؟

بالاخره اين گلايه در تاريخ از آقاي هاشمي مانده است ولی سهم بیشتر این گلایه از آقای خاتمی است.


* من روز اولي كه مجلس ششم تشكيل شد در مصاحبه‌يي گفتم: «چراغ گوشه‌نشينان مدام مي‌سوزد.» من در تمام دوران مجلس ششم گوشه‌نشين بودم و دليلش اين بود كه آنچنان گرايش‌هاي راديكال حاكم شده بود كه نه مي‌توانستم در مسابقه راديكاليسم شركت كنم و نه مخالفت با اين جريان ثمري دربرداشت.


*زندان به شما چگونه گذشت؟
به من خیلی خوش گذشت.


*فكر مي‌كنيد كه امروز آقاي هاشمي مي‌تواند به عنوان يك شخصيت سياسي كشور را از مشكلات بيرون بياورد؟

آقاي هاشمي از ظرفيت‌هاي بزرگ نظام و كشور است. نه تنها ايشان، من معتقدم كه نظام ظرفيت‌هاي زيادي دارد و بايد اين ظرفيت‌ها را به رسميت شناخته و آنها را باور كند. آقاي خاتمي، آقاي ناطق، آقاي موسوي، آقاي كروبي، جناح‌هاي سياسي، نهادهايي مثل روحانيون مبارز، روحانيت مبارز اينها همه ظرفيت‌هاي نظام هستند، نظام نبايد اين ظرفيت‌ها را ناديده بگيرد. كشور با اتكا به اين نهادها مي‌تواند مشكلات را پشت سر بگذارد.


*پيشنهاد پراگماتيك‌تان(عملگرایانه) براي انتخابات آتي چيست؟ چيزي كه عملي باشد؛ ورود آقاي هاشمي؟

خير، تصور من اين است كه نظام مي‌تواند با استفاده از فرصت انتخابات فضاي سياسي داخلي را باز‌سازي و مردم به معني وسيع كلمه را وارد صحنه كند و بر شاخص‌هاي روابط بين‌الملل هم اثر بگذارد، اما با اين هدف فاصله داريم و به نظر مي‌رسد كه انتخابات آينده، انتخاباتي مديريت شده باشد. براي همين هم من از دوستاني كه انتخابات را مديريت مي‌كنند، خواهش اكيد دارم كه دست‌كم عنصري را بياورند كه كشور را از خطرهاي واقعي دور كند.


*آقاي هاشمي از نظر من از ظرفيت‌هايي است كه مي‌تواند به حل مشكلات كشور كمك كند. هم به عزت رهبري و هم به عزت ملت.


*شما فكر مي‌كنيد صحنه سياسي كشور در چند ماه آتي به سمتي برود كه آقاي هاشمي مجاب شود در انتخابات كانديدا شود؟

نه، به نظر من آقاي هاشمي به اين موضوع فكر نمي‌كند، مجلس هم با قانوني كه در دست تصويب دارد با منظور كردن حداقل سن 45 سال، حسن آقاي خميني و با حداكثر 75 سال، آقاي هاشمي را از ورود به انتخابات منع مي‌كنند.
نظرات بینندگان