arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۷۵۹۸
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۸ - ۲۵ آذر ۱۳۹۱

"دکتر مرتضوی را با صد تا مثل کانادا عوض نمی‌کنیم؛ گور پدرشان/ خود اغتشاشگران به کهریزک نفوذ کرده و آدم کشتند"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

زمان همه‌چیز را حل می‌کند؛ این گزاره، هم برای به فراموشی سپردن خاطره‌های بد صحیح است هم اتفاق‌های خوب. مشمول همه هم می‌شود گویا. حالا می‌خواهد این خاطره‌ها عشقی باشد یا سیاسی. جنایی باشد یا اجتماعی. هرچه هست زمان زورش به همه کس و همه‌چیز می‌رسد؛ چنان که تا الان رسیده. اتفاق‌های سیاسی‌ای که مشمول این قاعده شده‌اند اگر بیشتر از رویدادهای عشقی نباشند کمتر هم نیستند. چه عاشقانی که بعدها درگذر زمان از هم متنفر شدند و چه تنفرهای سیاسی‌ای که به رفاقت و حمایت تبدیل نشد.
***
روزنامه بهار نوشت: داستان «سعید مرتضوی» هم از این داستان‌هاست. داستان گذر زمان و حل شدن مشکل. داستان انتصاب دادستان سابق تهران به سمت مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی. آخرین روز سال 1390 «محمود احمدی‌نژاد»، سعید مرتضوی را از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به تامین اجتماعی فرستاد. مرتضوی دو سال پیش از قوه‌قضاییه به دولت کوچ داده شده بود. درست در اوج ماجراهای مربوط به پرونده «جنایت کهریزک». نمایندگان هم شروع کردند به اعتراض که چنین می‌کنند و چنان. بعد از عید قرار شد اگر مرتضوی برکنار نشد، وزیر کار استیضاح شود. ماجرای «حکمیت» پیش آمد و نقل‌قول‌های عجیب و قول رفتن مرتضوی به «غلامعلی حدادعادل» و حضور وزیر در مجلس در روز استیضاح. سرانجام استیضاح منتفی شد اما مرتضوی برکنار نشد. استعفا هم نداد. بعد مجلس نهم تشکیل شد. دوباره بحث استیضاح مطرح شد اما وزیر کار استیضاح نشد. آنقدر این ماجرا کش آمد که سال به نیمه رسید و مرتضوی از جایگاه رییس «صندوق» تامین اجتماعی بخشنامه پشت بخشنامه داد و همه چیز را جلو برد. نمایندگان هم به دیوان عدالت اداری شکایت کردند و دیوان حکم داد که سعید مرتضوی نمی‌تواند مدیرعامل «صندوق» تامین اجتماعی باشد. دولت اما برای آن موضوع هم راهکار داشت. هیات وزیران تصویب کرد که کلمه« صندوق» به «سازمان» تغییر پیدا کند تا رای دیوان عدالت اداری بی‌اثر شود. همین هم شد. در آخرین روزهای شهریور امسال زمان اما همه‌چیز را از بیخ و بن حل کرد که هیچ، بازی برعکس هم شد. نامه‌ای تحت عنوان حمایت 164 نماینده از سعید مرتضوی توسط روابط عمومی تامین اجتماعی منتشر شد. برخی نمایندگان بعد از دیدن بازتاب‌های منفی و واکنش عمومی حمایت‌شان را تکذیب کردند و گفتند که امضایشان جعل شده یا نامه را نخوانده امضا کرده‌اند. در نهایت این نامه تحویل هیات‌رییسه مجلس نشد و لاریجانی اعلام کرد اگر جعلی شده باشد برخورد می‌شود. اما کسانی هم که گفتند امضایشان جعل شده پی ماجرا را نگرفتند. شاید چون به قول موافقان مرتضوی، امضای کسی جعل نشده بود.

«عبدالرضا عزیزی» رییس کمیسیون اجتماعی مجلس یکی از موافقان محکم مرتضوی است. او به دلیل ریاست بر این کمیسیون با مرتضوی در تماس مستقیم است و در این تماس‌ها گویا دادستان سابق تهران را چنان درک کرده که همه‌جوره از او حمایت می‌کند. عزیزی هیچ ابایی ندارد از اینکه بگوید نامه حمایت از مرتضوی را امضا کرده و به قول خودش لیدر هم بوده. نماینده شیروان، همکارانش در مجلس را خطاب قرار می‌دهد که همه می‌دانستند پای نامه حمایت از مرتضوی را امضا می‌کنند و اگر بگویند نامه‌ای را نخوانده امضا کرده‌اند «‌آی‌کیو»شان زیر سوال می‌رود. او می‌گوید مرتضوی به پزشکی می‌ماند که هزار عمل ختنه انجام داده و 999 نفر را درست ختنه کرده و یک نفر را نه. آن یک نفر را هم به قول خودش «فیلر» می‌داند و خطای طبیعی. البته برای کشته‌شدگان کهریزک هم خدابیامرز می‌فرستد. حالا آخر آذر است و مرتضوی جایی است که احمدی‌نژاد می‌خواهد. زمان همه‌چیز را حل کرده گویا؛ کهریزک و استیضاح و صندوق و سازمان را. دست‌کم برای نمایندگان.

فکر می‌کنید کار درستی انجام دادید؟
چه کاری؟


پرسر و صدا‌ترین کاری که از زمان ورود به مجلس انجام دادید، چیست؟
من روحیه پر‌انرژی‌ای دارم؛ هم در حوزه انتخابی و هم در مجلس؛ ما به شدت کار می‌کنیم.


در این چند ماهی که به مجلس ورود پیدا کردید چه کاری انجام دادید که باعث شده سوال‌های زیادی از شما بشود و مورد انتقاد قرار بگیرید؟
نمی‌دانم!


منظورم جمع‌آوری امضا برای حمایت از انتصاب «سعید مرتضوی» به عنوان مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی است.
بعضی‌ها فکر می‌کنند که ما با این کار مورد اتهام قرار گرفتیم اما این‌گونه نیست.


من نگفتم اتهام، گفتم سوال.
خب! حالا هرچه. فراکسیون رفاه اجتماعی مجلس این نامه را آماده کرده و ما هم امضا کردیم.


فراکسیون رفاه اجتماعی یعنی چه کسانی؟
نمایندگان مجلس.
چه کسانی عضوش هستند؟
عضو زیاد دارد.


شما هم عضو هستید؟
بله من هم عضو هستم.


خب البته شما باید بدانید فراکسیونی که عضو آن هستید چند عضو دارد و رییسش چه کسی است. نامه‌های حمایت از انتصاب‌ها را مانند همین نامه حمایت از مرتضوی هم این‌گونه بدون اطلاع دقیق امضا کردید؟
اگر در جریان باشید دیوان عدالت اداری کاری کرد که آقای مرتضوی از صندوق تامین‌اجتماعی عزل شود. در قبالش دولت راهی را انتخاب کرد تا مرتضوی در سمتش باقی بماند؛ دولت صندوق را تبدیل به سازمان کرد.


در جریانم، یعنی تامین اجتماعی را به عنوان قبلی‌اش بازگرداند.
حالا هر چیزی؛ برگرداند و خودبه‌خود رای دیوان خنثی ‌شد چون دیگر صندوقی وجود ندارد. دیوان هم گفته مرتضوی نمی‌تواند رییس صندوق تامین شود، ولی نگفته نمی‌تواند رییس سازمان بشود.


می‌گویند شما نفر اصلی جمع‌آوری امضا برای حمایت از مرتضوی بودید؟
من در راس امضا‌های این نامه محکم، درشت و شیک نوشتم: دکتر عزیزی رییس کمیسیون اجتماعی.


می‌گویند شما نفر اصلی جمع‌آوری‌کننده امضاها بودید؛ درست است؟
من نفر اصلی نبودم، ولی به نفر اصلی تبدیل شدم که اشکالی هم ندارد. من همه امضاها را جمع نکردم، ولی لیدر و رهبر جمع‌آوری امضا برای حمایت از سعید مرتضوی به نظر می‌آیم که اشکالی ندارد و این را می‌پذیرم.


شما دقیقا می‌دانید سعید مرتضوی چه کسی است؟
بله! آقای دکتر مرتضوی یک جوان، انقلابی و مورد وثوق و اعتماد نظام است. زحمات زیادی برای نظام کشیده و ممکن است اشتباهاتی هم داشته باشد.


دقیقا چه زحماتی کشیده؟
کسی که دیکته ننویسد غلط هم ندارد. ایشان هم بالاخره معصوم نیستند، هیچ کدام از ما معصوم نیستیم. ممکن است اشتباهاتی داشته باشیم. متاسفانه بعضی‌ها، اشتباه‌های برخی را زیر لنز دوربین بزرگ‌نمایی می‌کنند و نور هم به آن می‌دهند تا آن اشتباه را خیلی بزرگ نشان دهند.


پس معتقدید مخالفان ادامه حضور سعید مرتضوی در تامین اجتماعی، به اشتباه‌های سعید مرتضوی نور تاباندند و بزرگ‌نمایی کردند وگرنه اتفاق خاصی نیفتاده است.
البته موضوعی که در مورد آقای دکتر مرتضوی به عنوان اشتباه او اعلام می‌شود، از نظر بعضی‌ها اشتباه است ولی از نظر بعضی‌ها اشتباهی هم اتفاق نیفتاده است.


منظورم مشخصا کهریزک است.
شما فرض کنید مثلا الان یک گروهبانی در دورترین نقطه کشور یک اشتباهی بکند، آیا ما این را به حساب فرمان‌نویسان کشور می‌گذاریم؟ نمی‌گذاریم.


اما مرتضوی دادستان پایتخت ایران بوده و نه گروهبانی در یکی از دورترین نقاط کشور.
فرق نمی‌کند، مرتضوی در زمان وقایع انتخابات ریاست‌جمهوری یک رایی صادر کرد. بالاخره در آن شرایط بسیار بحرانی تصمیم گرفتن کار سختی بود؛ همیشه با سرعت بالا تصمیم گرفتن آن هم در وضعیت قرمز کار سختی است. ایشان آن‌جا حتی اگر در اتخاذ بعضی از تصمیماتش اشتباه هم کرده باشد خیلی مهم نیست؛ از نظر مدیریتی ما می‌گوییم 20 تا 30 «فیلر» طبیعی است.


و فیلر یعنی چه؟
یعنی مثلا اگر 20 تا 30 نفر از دانشجوهای یک استاد نمره قبولی نگیرند، ایراد از استاد نیست، اگر بیش از این باشد ایراد از استاد است.


و شما می‌گویید مرتضوی فقط 20 تا 30درصد فیلر داشته؟
از نظر مدیریتی بله. مگر در کهریزک چند نفر مردند؟ سه نفر! آن شخصی هم که فوت شده خیلی آدم محترمی بوده، پسر روح‌الامینی آدم خیلی خوبی هم بوده.


دو نفر دیگر هم محترم بودند؛ اما به قتل رسیدن آدم‌ها ربطی به محترم بودن و محترم نبودن‌شان ندارد.
بله! آن‌ها هم محترم بودند ولی فرزند آقای روح‌الامینی شناخته‌شده‌ بود. حرف من این است که وقتی شما یک مانور انجام می‌دهید، باید بپذیرید که تعدادی کشته هم می‌دهید. ارتش و سپاه در مانورها دو‌ درصد کشته بدهند، می‌گویند اشکالی ندارد.


قرآن می‌خوانید؟
بله.
سوره بقره را چندبار خواندید؟
زیاد خواندم.


مگر در سوره بقره تاکید نشده که حرمت خون یک انسان برابر تمام انسان‌ها است و اگر یک نفر کشته شود، انگار همه کشته شدند.
الان وقتی بان‌کی‌مون به ایران آمد به مقام معظم رهبری گفت شما تنها رهبر ایران نیستی، بلکه رهبر جهان اسلام هستی؛ من خودم با رییس مجلس سنای الجزایر در حاشیه اجلاس غیرمتعهدها دیدار داشتم، می‌گفت حرف‌های مقام معظم رهبری برای غیرمتعهدها مرجع است. ضمن این‌که ما به همه احترام می‌گذاریم. اما خون سه نفر مهم است یا کل ایران و اسلام و جهان؟


این نقل‌قول‌ها چه ربطی به سوال من دارد؟
اتفاق است دیگر! در دعوا که حلوا پخش نمی‌کنند، بعید هم نیست همان آدم‌هایی که آمدند در خیابان و یک عده را به نام جمهوری ‌اسلامی کشتند، در زندان هم نفوذ کرده باشند و این کارها را در کهریزک انجام داده باشند.


این سناریویی که شما می‌گویید البته خیلی فضایی است. حتی اگر همین هم باشد باز هم مرجع رسمی مورد سوال قرار می‌گیرد که چطور کسانی به داخل بازداشتگاه‌ها نفوذ کرده‌اند و آدم کشته‌اند. هرچند گزارش پزشکی‌ قانونی و گزارش سازمان قضایی نیروی مسلح گواهی می‌دهد که به دلیل تصمیم غلط دادستان وقت تهران این اتفاقات افتاده است.
حتی اگر تصمیم آقای مرتضوی در مورد کهریزک غلط بوده، باز هم اشکالی ندارد.


شما قبول دارید تصمیم مرتضوی برای اعزام بازداشت‌شدگان 18 تیر سال 88 به کهریزک اشتباه بوده؟
من نمی‌دانم.


چطور هنوز در این مورد به نتیجه نرسیدید اما نامه حمایت از انتصاب او را امضا کردید؟
یک نفر وقتی اشتباهی می‌کند شما تمام خوبی‌های او را فراموش می‌کنید؟ من نامه حمایت از مرتضوی را امضا کردم و گفتم دکتر مرتضوی خیلی مرد است.


چرا مرتضوی خیلی مرد است؟
هیچ‌کس جگر این را نداشته که از دولت 35هزارمیلیارد تومان پول کارگران بدبخت را بگیرد. گفتیم دکتر مرتضوی 1200‌میلیارد تومان بدهی تامین اجتماعی به پزشکان، داروسازان و دندان‌پزشکان و بیمارستان‌ها پرداخت کرده، دستش درد نکند. در نتیجه پزشکان و بیمارستان‌ها به مستمری‌بگیران تامین اجتماعی خدمات خوبی ارایه می‌دهند. آن هم در حالی که دولت با کلی بگیر و ببند گفت 15درصد حقوق کارگران را اضافه می‌کنم که هنوز همان 15درصد را نداده ولی آقای مرتضوی گفت 18درصد اضافه می‌کنم و بلافاصله هم این کار را کرد.


این عملکرد ویژه از کجا آمده که توانسته در این نقش ظاهر شود و فراتر از دولت عمل ‌کند؟
اعتماد‌به‌نفس آقا؛ اعتمادبه‌نفس.


و این اعتماد به نفس از کجا می‌آید؟
مگر در همین سازمان تامین اجتماعی در دولت احمدی‌نژاد خیلی‌ها سر کار نیامدند؟ مگر آن‌ها مورد حمایت افراد قوی نبودند؟ آقای مرتضوی هم جزو آن‌هاست ولی قدرت تصمیم‌گیری، توانایی و جسارت در وجودش هست.


اگر حرف شما را بپذیریم که مرتضوی دارای قدرت اعتماد به نفس و جسارت است و شما از این موضوع حمایت کردید، چطور تغییر نظر نمایندگان از استیضاح وزیر کار به دلیل انتصاب سعید مرتضوی و بعد ماجرای حکمیت در مجلس هشتم و بعد ادامه اعتراض‌ها در مجلس نهم و سرانجام حمایت از انتصاب مرتضوی را بپذیریم. این تناقض مجلس شورای اسلامی را زیر سوال می‌برد.
همان نماینده‌هایی که متناقض تصمیم گرفتند 70درصدشان برای مجلس نهم رای نیاوردند.


یعنی می‌گویید نمایندگان مجلس نهم تکلیف‌شان بهتر از نمایندگان مجلس هشتم با خودشان مشخص است؟
ما تشخیص دادیم آقای دکتر مرتضوی در جایگاهی که الان هست خوب عمل می‌کند. بعد هم ما در نامه‌ای که برای حمایت از آقای دکتر مرتضوی نوشتیم به ایشان اشاره‌ای نکردیم.


مگر مشکلی در گذشته مرتضوی هست که اشاره‌ای به او نکردید؟
ما تشکر کردیم که دولت صندوق را تبدیل به سازمان کرد و آقای مرتضوی در جایگاهش باقی ماند که بتواند خدمات بیشتری به مردم بکند. کما این‌که شما دیدید در این مدت کوتاه آقای دکتر مرتضوی در تامین اجتماعی چه‌کار کردند.


یعنی اگر همین طیف نمایندگان در مجلس هشتم می‌بودند خواستار استیضاح وزیر کار به دلیل انتصاب مرتضوی نمی‌شدند؟
من نمی‌توانم برای دیگران تصمیم بگیرم. اما بیمه کارگزاران مخابرات از سال 86 مطرح است؛ یعنی در مجلس هفتم و هشتم. بنده به عنوان رییس کمیسیون اجتماعی مجلس نهم این موضوع را مشمول ماده 233‌ آیین‌نامه مجلس کردم و فرستادم دادگاه و گفتم مجلس نهم از آن مجلس‌هایی نیست که شما بخواهید دورش بزنید. ما فرق داریم؛ فرق من در این است که گفتم حتی اگر حق یک کارگر را هم در ایران پرداخت نکنید، شما را می‌فرستیم دادگاه و فرستادیم و این‌ها از زمانی‌که ما تحت فشار گذاشتیم‌شان، هفته‌ای سه‌میلیارد تا 9‌میلیارد تومان پرداخت کردند تا مشکلات کارگران حل شود.


پس می‌خواهید بگویید عملکرد ویژه سعید مرتضوی از زمان انتصابش به عنوان مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی و بعد سازمان تامین اجتماعی باعث شده که نماینده‌ها از آنچه شما «فیلر» و اشتباه طبیعی او می‌دانید، بگذرند چون دیدند که عملکردش خیلی بالاتر از این است که به خاطر یک پرونده کهریزک که سه، چهار نفری به قول شما در آن کشته شدند، بتوانند از خیر مرتضوی بگذرند.
تازه درهمان پرونده کهریزک شما اتفاق‌های مثبت را در نظر نمی‌گیرید؟


کدام اتفاق مثبت را در مورد کهریزک باید در نظر بگیرم؟
مثل این می‌ماند که یک پزشک‌ که عمل ختنه انجام دهد از هزار ختنه 999 تا را درست انجام دهد و در یک مورد اشتباه کند که شما الان همان یکی را می‌بینید. شما باید همه ختنه‌ها را با هم ببینید. آقای دکتر مرتضوی آن ماجراها را مدیریت کرد. تا آن‌جایی که من خبر دارم در جریان وقایع سال 88 کسانی بودند که 700‌هزارتومان برای هر 24ساعت می‌گرفتند که فتنه کنند.


از کجا می‌گرفتند؟
از منابع خارجی.


آن افراد از کجا می‌آمدند؟
این‌ها برای براندازی نظام آمده بودند.


و چطور این 700هزار تومان به آن‌ها پرداخت می‌شد؟
اگر پرداخت نمی‌شده پس علت این‌که گفتند این‌ها به خارج وصل هستند چه بوده.


پرداخت 700هزار تومان برای هر 24 ساعت به قول شما «فتنه‌گری» رقم خیلی زیادی است. یعنی اگر یک‌میلیون نفر بیایند می‌شود روزی 700‌میلیارد تومان.
لیدرهایشان این کار را می‌کردند. شاید هم آن‌قدر پول داشته باشند که به همه بدهند اما خیلی از فتنه‌گران رفتند خانه‌‌شان خوابیدند و جرات نکردند ابراز وجود کنند.


و این خوابیدن در خانه دلیلش قاطعیت مرتضوی بود؟
هر چیزی، آقای مرتضوی جلوی فتنه بزرگی را گرفته است. با قاطعیتی که به خرج داد جلوی فتنه بزرگ را گرفت، چه بسا که این‌ها آمده بودند نظام را ساقط کنند، شما این را نمی‌بینید؟ بعد هم این سه نفر که در کهریزک مردند را خدا رحمت کند؛ اصلا همه مرده‌ها را خدا رحمت کند. اگر این سه نفر در کهریزک به‌ ناحق کشته شدند، باید حق خون‌شان پرداخت شود، ولی حرف من این است که شما آن طرف را نمی‌بینید، ممکن است یک اشتباهی در زندان باشد...


اما کهریزک خیلی شرایطش ویژه‌ بوده؛ خود مقام معظم رهبری دستور دادند که با مسببانش برخورد شود. حالا سوال این است اگر سعید مرتضوی اشتباهاتش خیلی مهم نبوده و اگر در جمع کردن وقایع سال 88 قاطعیت داشته و مدیر است و مدبر و فلان و بهمان، چرا قوه‌قضاییه او را کنار گذاشت؟
متاسفانه مملکت ما همین‌طور است. یک نفر می‌آید خدمت می‌کند بعد خوب که رسش را ‌کشیدند می‌گویند بفرما برو بیرون. همین الان بعضی از این آقایان که‌ گیر داده‌اند به آقای مرتضوی، موضوع برایشان شخصی شده.


یعنی چه شخصی است؟
من استنباطم این است که این‌ها با این شخص مشکل شخصی دارند، یعنی به خاطر منافع ملی نیست که دنبال برکناری آقای مرتضوی هستند. اگر دنبال منافع ملی هستند چرا از آن 99درصد عملکرد مثبت مرتضوی تشکر نمی‌کنند و آن یک‌درصد اشتباه را گنده و بزرگ می‌کنند؟ آن یک‌درصد اشتباه را نورپردازی می‌کنند و می‌آورند جلوی چشم و آن 99درصد کار مثبت را کوچک می‌کنند و می‌برند ته.


من جواب سوالم را نگرفتم. چرا سعید مرتضوی را که به قول شما تا این حد منشاء خیر بوده قوه‌قضاییه کنار گذاشته است؟
متاسفانه در جامعه ما یک مدیرکل می‌آید همه را عوض می‌کند، رییس قوه‌قضاییه هم عوض شد و خب دوست داشت با کسانی کار کند که با او هماهنگ‌تر هستند.


بحث هماهنگی نیست چون در حال حاضر سعید مرتضوی دست‌کم متهم است، پرونده باز دارد.
متهم هست، ولی مجرم که نیست.


پرونده باز دارد و تعلیق قضایی شده؟
تعلیق شده باشد؛ چه اشکالی دارد. همین دکتر مرتضوی که در نجات ایران موثر بوده آیا می‌تواند در خیابان تنهایی راه برود؟ نمی‌تواند! باید برای او محافظ بگذارند.


مرتضوی ناجی ایران بوده؟
در نجات ایران که شریک بوده.


ایران را از دست چه کسانی نجات داده؟
در سال 88 یک عده آمدند ایران را ساقط کنند، ولایت را ساقط کنند. ما همه ولایت‌مدار هستیم، مرد کسی است که ولایت‌پذیر باشد. یعنی وقتی امام گفت فرزندانم، اسلام در خطر است، بگوید چشم. الان در حکومت اسلامی آقای مرتضوی رییس‌ یک سازمان مهم شده، در راس حکومت هم ولایت قرار دارد؛ مگر ولایت خودش تشخیص نمی‌دهد. در مورد مشایی ولایت تشخیص داد و نامه نوشت که این را بگذارید کنار؛ ما ادعا می‌کنیم ولایت‌مدار هستیم، واقعا ولایت این را نمی‌بیند؟ مقام معظم رهبری این‌جا را نمی‌بیند؟ حتما می‌بیند. اگر معتقد بود که مرتضوی عنصر نامطلوبی است حتما می‌گفت: این فرد را این‌جا نگذارید.


دقیقا در آن نامه معروف چند نفر از مرتضوی حمایت کردند؟
164 نماینده مردم به رییس‌جمهوری نامه نوشتند و تشکر کردند از این‌که صندوق تامین اجتماعی را به سازمان تبدیل کرد. این یعنی این‌که آقای احمدی‌نژاد کاری کرد که آقای مرتضوی سر جایش بماند. حالا بعضی‌ها‌ گیر می‌دهند که ما از مرتضوی تشکر نکردیم که در مورد آنان باید بگویم یا خیلی آی‌کیوی آن‌ها پایین است یا خیلی زرنگ هستند که این حرف را می‌زنند. من سعی کردم 99‌درصد را کنار یک‌درصد ببینم. شما الان در جنبش وال‌استریت حق را به 99درصد می‌دهید یا به یک‌درصد؟


این قیاس عجیبی است که شما می‌کنید. آن‌ها معتقد نیستند عملکرد مرتضوی خیر و شرش 99 به یک است.
تمام بدبختی‌ و گرفتاری مرتضوی این است که سه نفر در کهریزک مردند.
فقط این نیست؛ مثلا ماجرای زهرا کاظمی هم وجود دارد. الان دولت کانادا رابطه‌اش را با جمهوری اسلامی قطع کرده. یا مثلا توقیف گسترده مطبوعات و موردهای دیگر.
گور پدر کانادا و اسراییل و آمریکا، اصلا ما یک فرد انقلابی مثل دکتر مرتضوی را با صد تا مثل کانادا و انگلیس عوض نمی‌کنیم؛ گور پدرشان.


ایده حمایت نمایندگان از مرتضوی از کجا آمد؟
فراکسیون رفاه اجتماعی مجلس بررسی کرد و به این نتیجه رسید این دکتر مرتضوی بی‌چاره مظلوم واقع شده، دید که کارهای منحصربه‌فردی کرده. 35هزار‌میلیارد تومان طلب کارگران بیچاره مستضعف را از تامین اجتماعی گرفته؛ آیا این کارها تقدیر و تشکر دارد یا خیر؟ 1200میلیارد تومان بدهی را پرداخت کرده، تقدیر و تشکر دارد یا ندارد؟ 18درصد به حقوق کارمندانش اضافه کرده، تقدیر و تشکر دارد یا ندارد؟ 190 تشکل کاری از ایشان تشکر و به دیوان عدالت اداری اعتراض کردند که چرا علیه انتصاب مرتضوی رای به برکناری صادر کردید که ما چنین کسی را از دست بدهیم؟ فراکسیون رفاه اجتماعی هم از دولت تشکر کرد به دلیل این کار مثبتش.


در فراکسیون رفاه جلسه بررسی کردید و به این نتیجه رسیدید که مرتضوی مظلوم واقع شده.
بله! به صورت پراکنده جلسات زیادی برگزار کردیم. من در اولین سخنرانی میان‌دستورم گفتم: «ای نمایندگانی که روی صندلی سبز نشسته‌اید، مدیون خون شهدا هستید. یعنی اگر شهدا نبودند ما این‌جا نبودیم.» البته من خودم افتخار این را دارم که جانباز هستم؛ مدیون کسانی هستیم که تلاش کردند نظام بماند.

حضرت عباسی آقای مرتضوی در سال 88 سهمی برای بقای نظام داشت یا نداشت؟

خب!
اگر این نظام باقی نمی‌ماند، منِ دکتر عزیزی و امثال من وارد مجلس می‌شدیم؟ نمی‌آمدیم. آدم باید انصاف داشته باشد، یک مقدار کج بنشیند ولی راست قضاوت کند. خب آدم اشتباه می‌کند باید تذکر داد، منفی‌‌ها و مثبت‌ها را باید با هم گفت.


بعد آن جلسه‌هایی که گفتید در مورد مرتضوی برگزار شده نماینده‌ها را به این نتیجه رساند که از مرتضوی حمایت کنند.
متن نامه این است؛ آقای رییس‌جمهوری از شما ممنون هستیم که لطف کردید و صندوق تامین اجتماعی را تبدیل به سازمان کردید. این مفهومش چیست؟ یعنی این‌که مرتضوی بماند سر جایش.


ولی اسم مرتضوی در نامه نبود و همین شد که برخی نمایندگان می‌گویند از مرتضوی حمایت نکردند و امضایشان جعل شده.
نه نبود. من نماینده یا نخواندم و امضا کردم که به درد لای جرز دیوار می‌خورم اگر نامه‌ای را نخوانده امضا کرده باشم، یا خواندم و امضا کردم و باید پای امضایم بایستم. هدف از این‌که صندوق به سازمان تبدیل شود این بوده که مرتضوی بماند، اگر من نماینده این را تشخیص ندهم به چه درد می‌خورم؟


اما تبدیل صندوق تامین اجتماعی به سازمان و تغییر ساختار برای حفظ مرتضوی در سمتش یک جور دور زدن قانون توسط دولت نیست؟ دیوان عدالت اداری رای داد که مرتضوی نباید در جایگاه ریاست صندوق تامین اجتماعی باشد، بعد دولت قانون را با وضع کردن قانون دور زد.
کسی که می‌خواهد رییس سازمان تامین اجتماعی شود چند شرط مهم دارد. اول این‌که پنج سال سابقه مدیریتی داشته باشد. دوم این‌که مدیریتش مرتبط با تحصیلاتش باشد. سوم این‌که حداقل تحصیلاتش فوق‌لیسانس باشد. این جزو اساسنامه صندوق بوده. دو مدیرعامل پیش از آقای مرتضوی هیچ کدام شرایط کاملی نداشتند. یکی مهندس بوده که رشته‌اش نمی‌خورد به این قضایا، یکی هم دکترا داشته ولی سابقه مدیریت پنج‌ساله نداشته. کسانی که مستمری‌بگیر صندوق هستند طبق قانون و اساسنامه شکایت می‌کنند به دیوان عدالت اداری که رییسش هم آقای منتظری بوده. آقای منتظری می‌گوید در صلاحیت ما نیست این موضوع را بررسی کنیم اما الان دیوان عدالت اداری این رای را صادر می‌کند. این یعنی زمین زدن یک مدیر موفق قوی. آقای دکتر حافظی قبل از ایشان رییس صندوق بوده. ایشان دکترا داشت ولی پنج سال سابقه مدیریت نداشت. آقای مهندس ذبیحی هم که مدیر قبلی بود سابقه مدیریت داشت ولی رشته‌اش مرتبط با این کار نبود.


خب! مرتضوی هم نه رشته‌اش مرتبط با تامین اجتماعی است و نه حتما سابقه‌اش.
آقای مرتضوی دکترا دارد.


دکترا در چه رشته‌ای؟
حقوق.


مطمئنید.؟
شرط می‌بندم آقای مرتضوی دکترا دارد.


از کجا؟
نمی‌دانم، من از ایشان سوال کردم، گفت دکترا دارم.


مدرکش را دیدید؟
نه، به حرف خود ایشان اعتماد کردم. 20 سال هم سابقه مدیریت دارد.


می‌دانید مدرک لیسانس مرتضوی چیست؟
حقوق.


فوق‌لیسانس‌شان؟
حقوق، اصلا از خودشان بپرسید. من چه می‌دانم.


دوست دارم بپرسم اما به مرتضوی دسترسی ندارم.

چطور می‌شود آقای مرتضوی‌ای که شرایط احراز برای مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی را داشته محاکمه می‌شود، ولی دیگرانی که شرایط نداشتند محاکمه نمی‌شوند؟ این یعنی چه؟ نمایندگان هم دیدند ایشان که تمام شرایط را دارد محاکمه شده، از رییس‌جمهوری تشکر کردند که صندوق را تبدیل به سازمان کرد تا آقای دکتر مرتضوی بماند.


اگر به قول شما مرتضوی جزو ناجی‌های ایران بوده چرا امضا‌کنندگان نامه حمایت از مرتضوی مایل نیستند نام‌شان به عنوان حامی او با افتخار در تاریخ ثبت شود؟
مثلا چه کسانی؟


همان 164 نماینده‌ای که می‌گویید نامه حمایت از مرتضوی را امضا کردند؟
من هم یکی از آن‌ها هستم، در راس هم هستم و این را می‌گویم؛ بروید سراغ خودشان و از آن‌ها سوال کنید.


من از خیلی‌ها در مجلس پرسیدم اما هیچ‌کدام از نمایندگان حاضر نشدند بگویند در حمایت از مرتضوی نامه‌ای را امضا کردند. شما که آن نامه را دارید چرا اسامی را منتشر نمی‌کنید.
لزومی ندارد. مثلا آقای روح‌الله حسینیان آدمی نیست که دروغ بگوید و می‌گوید امضا کردم. حالا اگر مخالفان توانستند 164 امضا علیه مرتضوی جمع کنند حرف‌شان درست است. این‌هایی که مدعی هستند این نامه دروغ و امضا‌هایش جعلی است اگر دل و جگرش را دارند، علیه دکتر مرتضوی امضا جمع کنند.


پس چرا می‌گویند شما امضای نمایندگان را در حمایت از مرتضوی جعل کردید؟
چه کسی می‌گوید؟


نمایندگانی که اعلام کردند امضاهایشان پای نامه حمایت از مرتضوی جعلی است که تعدادشان هم کم نیست.
هرکس گفته اشتباه کرده همه امضا کردند.


یعنی امضا کردند اما یکدفعه می‌گویند چنین نامه‌ای را ندیدند؛ از چه ترس دارند که نمی‌گذارند اسم‌شان منتشر شود.
یک عده فکر می‌کنند خیلی زرنگ هستند و می‌گویند ما قسم می‌خوریم در حمایت از مرتضوی نامه امضا نکردیم و مخالف مرتضوی هستیم. نمایندگان می‌گویند از رییس‌جمهوری تشکر کردیم. ‌ای آی‌کیو تو! برای چه از رییس‌جمهوری تقدیر و تشکر کردی که صندوق تامین اجتماعی را سازمان کرد؟ از یک فرد با آی‌کیو 90 هم سوال کنید، می‌فهمد بعد چطور از یک نماینده مجلس که آی‌کیواش بالای 130 است می‌توانیم بپذیریم.


البته این نتیجه‌گیری در مورد آی‌کیو 130 خیلی هم علمی نیست. اما شما خودتان حاضر هستید اسامی تعدادی از آنان را بگویید؟
اگر اجازه دهند می‌گوییم.


این نامه تحویل هیات‌رییسه شده؟
نه نشده.


خب چرا با 164 امضا چرا تحویل نشده؟
صلاح ندانستند. ما همه رقم آدم داریم. یک خاطره‌ برایتان تعریف می‌کنم. من 10‌هزار بیمار مبتلا به اعتیاد درمان کردم.
بعد از این‌که این بیماران سم‌زدایی ‌شدند، کامل ترک نکردند. وقتی ترک کامل می‌شود که تو تا آخر عمرت با پزشک در ارتباط باشی؛ یکی از این بیماران مبتلا به اعتیاد به من گفت می‌شود هفته‌ای یک‌بار مصرف کنم؟ تا قبل از این‌که من جوابش را بدهم خودش جواب خودش را داد گفت مثل حاملگی است؛ یا باید حامله شوید یا اصلا حامله نشوید. در انتخابات هم همین‌طور است. بعضی‌ها می‌گویند ما به شما رای می‌دهیم ولی نمی‌توانیم به ستادت بیاییم، حالا نمایندگان هم می‌گویند ما نامه حمایت از مرتضوی را امضا می‌کنیم ولی اسم ما را منتشر نکنید.


یعنی اگر مرتضوی 99درصد کار مثبت کرده و یک‌درصد کار اشتباه اینهایی که می‌گویند سابقه مرتضوی مناسب نیست ممکن است خودشان 80درصد کار مثبت کرده باشند و 20درصد اشتباه. من می‌توانم با مدرک بگویم اگر مرتضوی یک‌بار اشتباه کرده باشد این‌ها 20 بار اشتباه کرده‌اند.
اگر مرتضوی مورد وثوق نظام نیست چرا سه، چهار نفر اسکورت برای ایشان گذاشتند؟ حتی اگر رییس سازمان تامین اجتماعی هم نباشد سه، چهار نفر از ایشان محافظت می‌کنند و حقوق‌شان را هم نظام پرداخت می‌کند. شما بگویید چرا؟


شاید چون تعداد مخالفان مرتضوی زیاد است.
برای چه مخالف دارد؟ به خاطر نظام دشمن دارد. پس حتما مورد وثوق نظام است.
اگر الان وزیر کار به دلیل انتصاب مرتضوی استیضاح شود به نظر شما استیضاحش امضای لازم را دارد؟
اگر یک وزیر خوب باشد همین وزیر کار و رفاه اجتماعی است، با کدام عقل بیاییم استیضاحش کنیم؟


با همان عقلی که نمایندگان شش ماه دنبال استیضاح او به دلیل انتصاب مرتضوی بودند؟
من خودم در دفاع از وزیر کار سخنرانی خواهم کرد.


به نظر شما استیضاح وزیر کار رای می‌آورد؟
نه.
خب آن نماینده‌هایی که دنبال استیضاح هستند سنگ روی یخ می‌شوند.
بشوند.
مرتضوی تبدیل به پاشنه آشیل احمدی‌نژاد شده؟
نه، پاشنه آشیل یعنی چه؟


یعنی نقطه ضعف مرتضوی آن‌قدر زیاد است که از آن‌جا راحت به دولت انتقاد می‌کنند.
شما خودتان می‌دانید کسی که مدیرعامل شستا باشد خیلی آدم قوی‌ای است؛ مرتضوی زورش رسید و مدیرعامل شستا را گذاشت کنار.
مگر کنار نمی‌رفت؟


کدام رییس سازمان تامین اجتماعی تا به حال توانسته بود مدیرعامل شستا را مستقیم کنار بگذارد؟و چرا مدیرعامل شستا را هیچ‌کس نمی‌توانسته کنار بگذارد؟
چون به شدت از او حمایت می‌شده، حمایتی فراتر از سازمان تامین اجتماعی. وزیر کار هم توان کنار گذاشتن مدیر شستا را نداشت ولی آقای مرتضوی او را کنار گذاشت.


مگر مدیرعامل‌های شستا از کجا حمایت می‌شدند؟
من نمی‌دانم.


شاید چون شستا ثروتمندترین شرکت نیمه‌دولتی است. ‌میلیارد‌ها دلار سرمایه‌ دارد. حتی مجلس هشتم ماجرای اختلاس در شستا را هم بررسی کرد.
الان که مدیر شستا رفته این موضوع هم در حال بررسی است.


و برکناری مدیر شستا را هم یکی از قابلیت‌های مرتضوی می‌دانید؟
بله! شستا زیر نظر و مال سازمان تامین اجتماعی است.


آیا برای گرفتن امضای حمایت از نامه مرتضوی رایزنی‌هایی از بیرون مجلس با نمایندگان شد؟
نه.


این‌که می‌گویند مدیرکل حوزه ریاست و رابط پارلمانی صندوق تامین اجتماعی برای گرفتن امضای نمایندگان با آنان رایزنی کرده و وعده و وعیدهایی داده، درست است؟
نه، گفتند بیایید امضا کنید و آنان هم امضا کردند.


چه کسی گفت؟
اعضای فراکسیون.


نقش مدیرکل حوزه ریاست و رییس روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی برای امضا گرفتن از نمایندگان چه بود؟
نمی‌دانم. آقای بخشایش اردستانی نامه را آورد و من امضا کردم.


کسانی که اعلام کردند امضای آنان جعل شده و از مرتضوی حمایت نکردند ادعا کردند سربرگ نامه‌ای که آن را امضا کردند بعدا تغییر داده شده.
اولا سربرگ آن نامه تغییر نکرد. ثانیا نماینده مجلسی که می‌خواهد از این مملکت دفاع کند، چطور نامه‌ای را امضا می‌کند که سربرگ ندارد.


رییس مجلس هم گفت اگر چنین چیزی باشد، برخورد می‌شود.
نه چنین چیزی نیست.


پس می‌گویید در نامه حمایت نمایندگان از مرتضوی جعلی اتفاق نیفتاده است؟
اگر یک نماینده مجلس بخواهد امضا جعل کند باید فاتحه مجلس را خواند.


بعضی‌ها در انتقاد از مرتضوی می‌گویند این همه امکان مالی نباید در اختیار او قرار گیرد.
بی‌خود می‌گویند؛ مرتضوی تا زمانی که از نظام دفاع می‌کرد خطرناک نبود. دیگران در راس سازمان قرار گرفتند خطرناک نبودند. مرتضوی که رییس سازمان تامین اجتماعی شد تجمع این امکانات خطرناک شد؟


مرتضوی چه چیزی دارد که این همه از او حمایت می‌کنید؟
چه کسی حمایت می‌کند؟


شما و این 164 نماینده‌ای که می‌گویید امضا‌هایشان بی‌نقص است.
یکی از خصوصیات خوب دکتر احمدی‌نژاد این است که آدم نامردی نیست

.
من راجع به مرتضوی پرسیدم. شما البته جزو طرفداران احمدی‌نژاد نیستید؟
نه، من در انتخابات دوره نهم به هاشمی‌رفسنجانی رای دادم. در انتخابات دوره دهم هم مشاور محسن رضایی بودم و به محسن رضایی رای دادم، اما این را باید بگویم که احمدی‌نژاد کسی نیست که رس یک نفر را بکشد و بعد دورش بیندازد.


ولی خیلی‌ از وزیرانش را عوض کرد که الان هم مخالفش هستند.
تشخیصش این بوده؛ من تشخیصم این است که هرکسی قدمی برای نظام بردارد احمدی‌نژاد آن را می‌بیند. حالا ممکن است یک عده‌ای قسمت پر لیوان را نبینند و فقط بخش خالی آن را ببینند.


یعنی شما می‌گویید اگر الان احمدی‌نژاد اصرار دارد از مرتضوی حمایت کند، برای این است که احمدی‌نژاد خدمات مرتضوی را مد نظر داشته است.
بله.


خب چه اصراری دارد که مرتضوی حتما رییس سازمان تامین اجتماعی باشد.
شرایط ایجاب کرده آقای دکتر این‌جا باشد. آقای احمدی‌نژاد اجازه نمی‌دهد کسی در کارش دخالت کند. تشخیص داده آقای مرتضوی این‌جا باشد و درست هم تشخیص داده. کدام رییس سازمان توانست شستا را عوض کند؟ مرد و مردانه آمد و گفت برو بیرون. کدام رییس سازمان توانست از دولت 35هزار‌میلیارد تومان پول سازمان را بگیرد؟ مرتضوی.


شما خیلی روی این موضوع مانور می‌دهید که مرتضوی توانسته بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی را وصول کند. یعنی دولت یک نفر را به تامین اجتماعی فرستاده تا حق مردم را از دولت بگیرد؟
بله، چه اشکالی دارد؟


خیلی عجیب است. دولت خودش کسی را فرستاده تا چک برگشتی تامین اجتماعی را نقد کند.
بعضی وقت‌ها باید این کار را کرد. خود آقای مرتضوی می‌گفت که مدیر قبل از او قانع شده بود مالیات پرداخت کند اما مرتضوی ثابت کرد پرداخت این مالیات اشتباه است و پنج‌هزار‌میلیارد تومان به دارایی‌های مستمری‌بگیران اضافه شد و مرتضوی توانست 18درصد به حقوق‌ مستمری‌بگیران اضافه کند.


این‌گونه که شما می‌گویید سعید مرتضوی در نقش «ناجی» وارد سازمان تامین اجتماعی شده؛ دولت نمی‌توانست خودش حق و حقوقی که شما می‌گویید را بدهد؟
دولت تشخیص داده یک آدم دل و جگردار را آن‌جا بگذارد.


مگر خط مقدم جبهه است که مثلا مثل شما سرتاپای هیکلش پر از ترکش شود؟
فرض کن پسرت حقش را از تو بگیرد. از او خوشت نمی‌آید؟ ماجرای آقای مرتضوی و دولت هم همین است.
من البته پسری ندارم؛ یعنی می‌خواهید بگویید مرتضوی پسر دولت است؟
حالا هرچه. ماجرا این است که یک عده نمی‌خواهند مثبت‌ها را ببینند و فقط منفی‌ها را می‌بینند. این‌ها ساخته شدند برای منفی‌گرایی. اگر لازم باشد من یک روزی اسم آنان را می‌برم. من این را مستند از زبان خود آقای مرتضوی می‌گویم که این‌ها می‌خواستند در زمان حکومت جاسبی در دانشگاه آزاد جاسبی را زمین بزنند. یک آقایی را علم کرده بودند که 50 هکتار دانشگاه علوم و تحقیقات مال شخصی او است و از این حرف‌ها اما بعدا معلوم شد آن آدم جاسوس انگلیس است و زندانی شد. مرتضوی گفت علیه جاسبی رای صادر نمی‌کنم. از آن موقع از این بیچاره کینه به دل گرفتند.
اما آنان می‌گویند ماجرای مرتضوی و دانشگاه آزاد این است که چون مرتضوی مدرکش را از دانشگاه آزاد گرفته...


چه کسی می‌گوید مدرک معتبری نبوده؟
آن شخصی که شما به او انتقاد دارید علیرضا زاکانی از نمایندگان اصولگرای مجلس و رییس ستاد انتخابات اصولگرایان در مجلس نهم و دبیر جمعیت ایثارگران است.
خب بیایند ایرادشان به مدرک مرتضوی را ثابت کنند. نمی‌خواهم مسائل را باز کنم. ماجرای این‌ها با مرتضوی شخصی شده.


یک تضادی وجود دارد. شما می‌گویید مرتضوی از نظام دفاع کرده، اما کسانی که منتقد مرتضوی هستند مثل توکلی، نادران و زاکانی خودشان را جزو فداییان نظام می‌دانند.
اگر این طور باشد، من از آن‌ها فدایی‌تر هستم.


این افرادی که خودشان را فدایی نظام می‌دانند و این همه فتنه فتنه می‌کنند، درک نمی‌کنند که مرتضوی کسی بوده که توانسته جلوی این وقایع بایستد به قول شما؟
عرض کردم بعضی‌ها نکات مثبت‌ را اصلا نمی‌بینند. منفی‌ها را نورپردازی می‌کنند و این دور از انصاف است که ما بیاییم 999 ختنه موفق را نبینیم و یک ختنه ناموفق را ببینیم.


قبول دارید که دولت برای حفظ سعید مرتضوی دست به تغییر قانون زده یعنی هیات دولت مصوب کرده صندوق تامین اجتماعی سازمان شود.قبلا هم سازمان بوده.
بله! اما بعد به صندوق تامین اجتماعی تغییر نام پیدا کرده است.


تامین اجتماعی نهاد مردم‌نهاد است و اساسنامه‌اش ربطی به دولت ندارد.
وقتی هیات دولت یک‌دفعه صندوق را به سازمان تبدیل می‌کند، چطور...
ان‌جی‌او است و هر کاری دلش می‌خواهد انجام می‌دهد.


مجلس همواره می‌گوید که در راس امور است و زیر بار بی‌قانونی نمی‌رود. آیا این تشکر از تغییر صندوق تامین اجتماعی به سازمان نوعی تقدیر از دور زدن قانون نیست؟
من خودم در برابر بی‌قانونی‌ها می‌ایستم اما بچه مسلمان باید زرنگ باشد و از ظرفیت‌های قانون استفاده کند؟ این را که نمی‌گویند بی‌قانونی، این عین قانون است.


پس دولت خیلی حرفه‌ای عمل کرده؟
از ظرفیت‌های قانونی استفاده کرده و به خاطر همین نماینده‌ها تشکر کردند.
ماجرای مرتضوی چه ماجرای پیچیده‌ای است.


اصلا هم پیچیده نیست، یک عده پیچیده‌اش می‌کنند. این همه در این مملکت پست و سازمان مهم‌تر از تامین اجتماعی وجود دارد آن وقت عده‌ای به این مرتضوی که در حال خدمت است ‌گیر داده‌اند.
خب ‌گیر را رفع کنند.


چطوری؟ پیشنهاد شما چیست.
مثلا شما موافقید به اتهام‌های مرتضوی در یک دادگاه علنی رسیدگی شود؟
بله، چه اشکالی دارد. اگر لازم باشد و اگر نظام صلاح بداند چه اشکالی دارد به این موضوع‌هایی که شما می‌گویید در یک دادگاه علنی رسیدگی شود.

به نظر شما صلاح است؟
من نمی‌دانم.


نظر خود مرتضوی چیست؟
من نمی‌دانم از خودش سوال کنید.


ما به او دسترسی نداریم؛ کلا دسترسی به مرتضوی مشکل است.
خب محافظ شخصی دارد، احتیاط می‌کنند چون از کجا معلوم ترورش نکنند.


حالا که شما مقابل من نشسته‌اید و خطر ترور را هم احساس نمی‌کنید پاسخ بدهید که چرا مرتضوی را به صورت علنی دادگاهی نمی‌کنند؟
من نمی‌دانم، از قوه‌قضاییه سوال کنید.


حالا اگر یک روز دادگاهی برگزار شد و برای سعید مرتضوی حکم صادر شد شما باز هم موافقید که در صدر سازمان تامین اجتماعی بماند؟
خیر. اما الان که مجرم نیست متهم است. اما کسی که محکوم شد باید برود محکومیتش را بگذراند.


آن موقع از دولت نمی‌پرسید که چرا برای کسی که محکوم شده قانون را تغییر دادید تا سمتش حفظ شود؟
نباید قصاص قبل از جنایت کرد.


شما به عنوان یک نماینده وظیفه‌تان احقاق حقوق مردم است. اگر به این نتیجه می‌رسیدید که مرتضوی مجرم است بازهم از او حمایت می‌کردید.
اولا که ثابت نشده که مجرم است، اگر هم ایشان مجرم باشد هنوز حکمی صادر نشده.
شاید هیچ‌وقت صادر نشود.
اگر صادر نشد که هیچ.


شما می‌خواهید بگویید اگر مرتضوی متهم به نقش‌آفرینی در کهریزک هم شده چون نظام را حفظ کرده باید بماند.
بله!


پس قانون تکلیفش چیست؟
اگر قانون تشخیص داد که ایشان مجرم است مجازاتش را باید تحمل کند. اگر جرم آقای مرتضوی ثابت شود از او حمایت نمی‌کنم.


ولی می‌گویید براساس ادله کنونی نمی‌شود مرتضوی را در کهریزک متهم دانست.
ولی در عین حال نمی‌توانید 99‌درصد زحمات مرتضوی را نادیده بگیرید.


نظر مرتضوی راجع به حمایت 164 نماینده چیست؟
تشکر می‌کند.


با شما در این مورد صحبت کرده؟
تشکر می‌کند.


الان با هم ارتباط‌تان خوب است، چون شما رییس کمیسیون اجتماعی هستید.
تامین اجتماعی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مستقیما زیر نظر کمیسیون اجتماعی هستند.


از مرتضوی در مورد ماجرای حکمیت توکلی بین او و زاکانی پرسیدید؟
نه! هرچه بوده گذشته.


یعنی برایتان مهم نبوده که از او سوال نکردید؟
آدم زرنگ کسی است که از مخمصه رد شود.


و مرتضوی آدم زرنگی بوده که توانسته به قول شما از مخمصه رد شود.
رفتارش قانونی بوده.


شما به خاطر این‌که سعید مرتضوی، سعید مرتضوی است از او حمایت می‌کنید؟
نه.


شما می‌خواهید بگویید اگر نگاه کنیم و با مرتضوی این‌طور برخورد کنند خیلی از کسانی که باید مرتضوی‌های آینده شوند، می‌ترسند و پا جای پای او نمی‌گذارند.
این طبیعی است؛ وقتی کسی برای نظام از خودش مایه می‌گذارد و بعد 99درصد رفتار مثبت او را نبینند و یک‌درصدش را ببینند دیگر سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.


مرتضوی‌های آینده هم نسبت به این موضوع واکنش نشان می‌دهند.
یک چیزی طبیعی است، فرض کنید به کسانی که جنگ رفتند بی‌توجهی شود آیا بعدا کسی به جنگ می‌رود؟


و مرتضوی هم از آن جنگ برگشته؟
کدام جنگ؟


شما می‌گویید جنگ؟
نمی‌دانم.


مثل شما که جانباز نیست؟
جانباز یک ارزشی برای خودش دارد، جانباز در میدان جنگ در مقابل دشمن و کفار جنگیده و در آن‌جا ترکش و تیر خورده و جانباز شده. اما این‌ها ترکش سیاسی است.


ماجرای مرتضوی را باید تمام‌شده بدانیم؟
بله! ماجرای مرتضوی تمام شده است.


پس مرتضوی تا پایان دولت در همین سمت می‌ماند؟
شاید مرتضوی در دولت بعدی هم بماند، اگر خوب عمل کند و دولت بعدی خوشش باید ممکن است او را نگه دارد.


شما معتقدید اگر هم در کهریزک اشتباهی شده جامعه به گل روی پتانسیلی که مرتضوی برای نظام دارد او را ببخشد.
جامعه باید خسارتش را پرداخت کند؛ مرتضوی برای خودش که این کارها را نکرده است.


جامعه باید خسارت چه چیزی را بدهد؟
اگر در کهریزک خسارتی به کسی وارد شده و مثلا آن سه نفر فوت کردند، خسارت این اتفاق را باید جامعه پرداخت کند.


جامعه چطور خسارتش را پرداخت کند؟
خون‌بهایش را پرداخت و از آن‌ها عذرخواهی کند.


همین؟
غیر از این باید چه‌کار کرد؟


با کسی که متهم به قتل است چه کار می‌کنند؟
فرض کنید که کسی در جبهه ‌هزار تا صدامی را کشته و حالا اشتباهی چهار نفر خودی را هم کشته آیا او را قاتل حساب می‌کنید.


رهبری نظام گفتند که کهریزک جنایت بوده. درست است؟
بله. هر نظری که نظر مقام معظم رهبری باشد ما تابعش هستیم.


فکر نمی‌کنید این نوع حمایت شما برای‌تان هزینه ایجاد می‌کند؟
منظورتان چه هزینه‌ای است؟ ما اعتبارمان را از خدا و مردم می‌گیریم. مردم می‌توانند قضاوت کنند که ما به چه دلیل از مرتضوی حمایت کردیم.


پس مرتضوی پیچ کهریزک و تامین اجتماعی را رد کرده؟
این پیچ که چه عرض کنم، دکتر مرتضوی صد تا پیچ دیگر را هم رد می‌کند.


یعنی تا این حد به او ایمان دارید؟
دکتر مرتضوی آدم قوی‌ای است.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۵
1
48
این همه حرف زدید؟؟؟!
موسوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۵
1
58
واقعا جالب بود تا تهش خوندم !!!!!

بندرت پیش میاد تا ته مقاله یا گفتگوی بلندی رو بخونم ایول دادا خوشم اومد

حرفی واسه گفتن نداشت
ناشناس
|
Spain
|
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۵
0
48
یاد اون بازی افتادم که توش یه حلقه نازک رو باید از یه مسیر فلزی رد کنیم جوری که بهش نخوره وگرنه آژیر می کشه (تست اعصاب)
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۵
0
123
خداوند با مرتضوی ها محشورتان کند.امین!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۵
0
94
براش متاسفم همین
فرهاد
|
United States
|
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۵
0
114
واقعا خجالت آوره؛چه صحبت هايی می شنويم ؛واقعا بايد با تعجب پرسيد اين افراد را چه کسانی انتخاب ميکنند؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۵
4
36
حوصله خوندنشو ندارم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۵
0
127
انتخاب لطفا منتشر کن
آقای عزیزی اگر خدایی ناکرده پسر شما یکی از کشته شدگان کهریزک بود دنبال امضا تشکر و قدر دانی بودید یا در دادگاه دنبال محکوم کردن و عزل آقای مرتضوی ؟؟؟؟؟؟؟
ناشناسناشنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۵
0
116
خداوند عادل است و قیامت نزدیک! خدا
نظرات بینندگان