arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۸۹۸۳۹
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۳ - ۱۱ دی ۱۳۹۱

هشدار نماینده سازمان ملل: سوریه در حال فروپاشی است، تجزیه نمی شود، سومالیزه می شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه، روز یکشنبه دهم دیماه هشدار داده است، در صورتی که حکومت بشار اسد و مخالفان مسلح وی  نتوانند به راه حلی سیاسی برای پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه دست یابند، درگیری ها  دراین کشور به فروپاشی دولت در این کشور منجر می شود و این تهدیدی برای امنیت جهانی خواهد بود.

به گزارش آسوشیتدپرس، اخضر ابراهیمی گفته است در صورت فروپاشی دولت  و «سومالیزه» شدن سوریه، این کشور در سال آینده شاهد تشدید خشونت ها خواهد بود و احتمالا شمار قربانیان به  ۱۰۰ هزار  کشته خواهد رسید.

 اخضر ابراهیمی گفته است: شرایط در سوریه خیلی،  خیلی بد است و دارد بدتر می شود و وضعیت  به سرعت در حال وخیم تر شدن است.

به گزارش رویترز، وی اضافه کرده است: مردم درباره تقسیم شدن سوریه به چند کشور کوچک صحبت می کنند، این اتفاق نخواهد افتاد. بلکه آنچه اتفاق خواهد افتاد سومالیزه شدن سوریه خواهد بود.

 از زمان آغاز جنگ داخلی در سومالی در سال ۱۹۹۱،‌این کشور فاقد دولت مرکزی مقتدر  است. 

طبق این گزارش حکومت بشار اسد و گروه های مسلح مخالف تا کنون علاقه چندانی به راه حلی سیاسی برای بحران سوریه نشان نداده اند.

اخضر ابراهیمی گفته است: «مشکل این است هیچ یک از طرفین حاضر به گفت وگوی مستقیم با طرف دیگر نیست.»

وی اضافه کرده است:«به همین خاطر به کمک های خارجی (برای حل مشکل)  نیاز داریم.»

 معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف ملی نیروهای اپوزیسیون سوریه، روز جمعه هشتم دیماه کناره‌گیری بشار اسد از قدرت را شرط اصلی برای شرکت در مذاکرات دانست.

اخضر ابراهیمی دوشنبه هفته گذشته با بشار اسد در دمشق دیدار کرد و سپس به روسیه رفته و با مقام های این کشور در خصوص طرحش برای پایان دادن به خشونت در سوریه مذاکره کرد. آقای ابراهیمی روز یکشنبه نیز با نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب  دیدار کرد.

احضر ابراهیمی که به همراه نبیل العربی در یک کنفرانس مطبوعاتی در قاهره صحبت می کرد، هشدار داد درصورت تداوم درگیری ها در سوریه در سال آینده شمار تلفات افزایش خواهد یافت.

اخضر ابراهیمی گفته است:«در صورت دست نیافتن به راه حلی  طی ماهها آینده، سوریه تهدیدی برای صلح و امنیت در جهان خواهد بود.»

وی اضافه کرده است :«گزینه های پیش روی : دستیابی به راه حل سیاسی یا فروپاشی کامل دولت در سوریه است.»

نا آرامی ها در سوریه از ماه مارس سال ۲۰۱۱ آغاز شده است و فعالان حقوق بشر سوریه  می گویند طی این مدت ۴۵ هزار نفر در این خشونت ها کشته شده اند.

در همین حال، رجب  طیب اردوغان، نخست وزیرترکیه،  روز یکشنبه از یک اردوگاه پناهندگان سوریه در مرز  ترکیه و سوریه بازدید کرد. رجب طیب اردوغان باردیگر خواهان کناره گیری بشار اسد از قدرت شده است.

نخست وزیر ترکیه تحولات سوریه را «تولد مقدس» خوانده است.

در همین حال، به گزارش رویترز، نیروهای دولتی پس از چند روز نبرد سنگین روز شنبه  توانسته اند، محله سنی نشین  دیر بعلبه در شهر حمص را به کنترل خود در آوردند.

فعالان سوری می گویند شمار زیادی پس تصرف محله  دیر بعلبه  توسط نیروهای دولتی کشته شده اند.گروه نظات بر حقوق بشر سوریه گفته است که ۱۷ نفر پس از تصرف این محله توسط نیروهای دولتی تیرباران شده اند.
نظرات بینندگان