arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۱۹۷۲
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۱ - ۲۷ دی ۱۳۹۱

ناياب شدن 3 داروي مهم بيهوشي در كشور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:

رئيس انجمن بيهوشي كشور با اشاره به عدم ورود 3 داروي مهم بيهوشي به كشور و نايابي آنها گفت: متأسفانه اكنون داروهاي از رده خارج بيهوشي روي كار آمدند كه مي‌تواند خطرات جبران ناپذيري را ايجاد كند.

به گزارش خبرگزاري شفا آنلاين، دكتر محمدمهدي قيامت ضمن اعلام اين خبر با بيان اينكه تا به حال داروي بيهوشي چيني وارد كشور نشده است و گزارشي در اين زمينه نداشتيم اظهار داشت: داروهاي وارداتي موجود هندي هستند.

وي افزود: كمبود داروي بيهوشي متأسفانه هنوز چشمگير است و با وجود ادعاي موجود كه گفته مي‌شود ورود داروهاي وارداتي تعطيل شده است بايد بگويم كه دو تا سه قلم داروي بيهوشي ما ناياب است و كمبود جدي در اين زمينه داريم.

قيامت با بيان اينكه همكاران بيهوشي مجبور به تغيير پروتكل‌هاي بيهوشي مي‌شوند، تصريح كرد: اين پروتكل‌هاي بيهوشي با توجه به بيماريهاي زمينه‌اي و سن فرد بايد تغيير كند كه نبود داروهاي اصلي بيهوشي براي ما محدوديت‌هايي ايجاد كرده و هشدار جدي به مسئولان مي‌دهيم كه كمبود را هرچه سريعتر جبران كنند.

وي با بيان اينكه فقط سه قلم داروي بيهوشي ناياب شده است،‌خاطر نشان كرد: به همين دليل برخي داروهاي قديمي مانند پاولون كه از رده خارج شده بودند و داروهاي فلج‌كننده عضلات است، دوباره روي كار آمده است كه پيش‌بيني و از بين رفتن اثرش، مشكل است و مي‌تواند خطراتي را ايجاد كند كه البته با مراقبت‌هاي همكاران بيهوشي هنوز موردي گزارش نشده است اما هشدار مي‌دهيم كه امكان ايجاد اشكال وجود دارد لذا مسئولان اگر در واردات اين سه دارو ناتوان هستند واردات آن را به انجمن بسپارند.

قيامت با اشاره به ورود اين داروها از اروپا تصريح كرد: در اين زمينه بايد بگوييم كه ما در مورد اين سه دارو تحريم نيستيم بلكه مشكل اين جا است كه ال سي‌ها باز نشده است كه اين موضوع باعث شد اين داروها به موقع سفارش داده نشوند لذا كمبود به علت تأمين ارز دارو و نامديريتي بوده است نه تحريم.

وي با بيان اينكه بايد اين داروهاي اورژانسي وارد كشور شوند كيفيت داروهاي بيهوشي موجود را به غير از پاولون، استاندارد خواند و يادآور شد: دستي در عدم ورود اين داروها به كشور مي‌بينيم چرا كه ورود اين داروها كار سختي نيست و به علت كمبود اين داروها هر روز كه به اتاق عمل مي‌رويم مشكلات را احساس مي‌كنيم.

قيامت گفت: كمبود اين سه دارو ما را با مشكلات جدي مواجه كرده است و هر لحظه ممكن است براي هر كس اتفاقي بيافتد لذا مسئولان بايد توجه كنند به غير از مشكلاتي كه عدم ورود اين داروها براي مسئولان بيهوشي ايجاد مي‌كنند بيمار و خانواده‌اش به مشكلات حقوقي براي پزشك و استرس‌هاي مختلف را نيز در پي دارند.
نظرات بینندگان