arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۱۹۹۰
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۳ - ۲۷ دی ۱۳۹۱

مردم حاضرند یارانه‌های دولت را پس دهند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نماینده مردم کرمان در مجلس با بیان اینکه مردم معتقدند برای افزایش قدرت خرید خود باید یارانه‌های نقدی دولت را پس دهند‌،گفت: قدرت خرید مردم نسبت به دو سال قبل به 40 درصد کاهش یافته است.

به گزارش انتخاب به نقل از فارس، محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان که در جلسه علنی امروز پس از سخنان رییس جمهور سخن می‌گفت با بیان اینکه باید به دلیل پیامدهای مثبت هدفمندی یارانه‌ها از دولت تشکر کرد، و نظرات کارشناسی خود را به دولت در خصوص اشکالات ارائه کرد، اظهار داشت: پس از اجرای مرحله اول هدفمندی چند نکته اساسی در خصوص این موضوع وجود دارد.
 
پورابراهیمی بر این اساس ادامه داد: نکته اول این است که در بحث هدفمندی یارانه‌ها این موضوع را در قالب چند محور در حوزه تحولات کشور با هم دیده‌ایم و نمی‌توانیم فقط هدفمندی یارانه‌ها را مبنای تصمیم گیری اقتصادی قرار دهیم. دلیل آن این است که اگر در یک قدم بخواهیم جلو برویم اقدامات موازی با آن انجام نمی‌گیرد و پیامدهای منفی آن بیشتر خواهد بود.
 
نماینده مردم کرمان ادامه داد: در بحث مدیریت ارزی شاهد کاهش ارزش پول ملی هستیم، در حالی که در ابتدای اجرای مرحله اول اجرای هدفمندی یارانه‌ها اعلام شد که قرار است قیمت‌های حامل انرژی را به قیمت‌های مرجع نزدیک شود. یعنی قرار بود ما قیمت بنزین و گازوئیل را به قیمت‌های منطقه‌ای نزدیک کنیم؛ اگر آن روز قیمت بنزین را دو دلار در نظر می‌گرفتیم بر اساس دلار هزار تومان، در ابتدای قانون هدفمندی یارانه‌ها، دو هزار تومان مبنای ما بود.
 
وی تصریح کرد: بین مجلس و دولت صحبت این بود که این طرح سه ساله یا پنجساله اتفاق بیفتد اما دولت همواره نظرش این بود که یک دفعه اجرا شود. و نهایتا قیمت دو هزار تومان برسد. اما وقتی بررسی می‌کنیم می بینیم که مدیریت ارز همزمان با این موضوع اداره نشده است. لذا اگر امروز میانگین قیمت‌ها را همان دو دلار سابق در نظر بگیریم قیمت بنزین در منطقه با قیمت آزاد حدود 6 هزار تومان است. یعنی 700 تومانی که در مرحله اول اجرا کردیم نه تنها ما را به قیمت‌های منطقه‌ای نزدیک نکرده بلکه دور شده‌ایم.
 
پورابراهیمی خاطرنشان کرد: اگر ما این نکات را کنار یکدیگر نبینیم مسلما آثار کلی آن را در فرایند اقتصادی نمی‌توانیم مشاهده کنیم.
 
این نماینده مجلس با اشاره به نتایج ناشی از پرداخت یارانه نقدی افزود: پرداخت‌ها فقط در قالب نقدی نبوده بلکه در قالب حمایت‌های اجتماعی نیز صورت گرفته است. یکی از عواملی که در افزایش تورم موثر بوده میزان حجم نقدینگی در کشور است.
 
وی با بیان اینکه از سال 84 حجم نقدینگی از 93 هزار میلیارد به بالغ بر 430 هزار میلیارد تومان رسیده است، تصریح کرد: بخشی از این موضوع قطعا ناشی از پرداخت‌های نقدی در قالب هدفمندی یارانه‌ها است. لذا دولت محترم باید به تبعات منفی توجه کند.
 
پورابراهیمی با تاکید بر اینکه برای تبعات منفی این طرح راهکارهایی از سوی مجلس و دولت وجود دارد، اظهار داشت: دولت کارشناسان خوبی دارد و می‌تواند در این موضوع بحث کند؛ امروز مردم این مطلب را مطرح می‌کنند که آقای رئیس جمهور در طی مدت زمانی به ما یارانه نقدی داده و از طرف دیگر به واسطه کاهش ارزش پول ملی و افزایش حجم نقدینگی قدرت خرید ما را کاهش داده است. یعنی اگر دو سال قبل یک خانواده یک میلیون تومان منابع درآمدی داشته و با آن می‌توانست یک مقدار مشخص از خوراک و پوشاک تهیه کند امروز فقط 40 درصد آن را تهیه کند.
 
نماینده مردم کرمان ادامه داد: کاهش قدرت خرید مردم اگر به میزان هدفمندی یارانه‌ها حساب شود از کل پرداختی کمتر است و این امر تراز خانوارها را منفی کرده است.
 
وی به آثار ناشی از کاهش ارزش پول ملی اشاره و تصریح کرد: متاسفانه این امر اغنیا را غنی‌تر و فقرا را فقیرتر کرده است؛ لذا باید تجدید نظر کرد.
 
پورابراهیمی گفت: امروز صحبت مجلس سخنان رهبر معظم انقلاب است که باید با نظر کارشناسی تبعات منفی را کاهش داد تا برای مردم در بحث یارانه‌ها خروجی مثبتی داشته باشیم چرا که مردم معتقدند برای افزایش قدرت خرید خود  می‌توانند یارانه‌های نقدی دولت را پس دهند.
 
نماینده مردم کرمان در مجلس به بحث قانونی دولت در ارائه لایحه بودجه در 15 آذر ماه اشاره کرد و افزود: امروز صحبتی مهمتر از ارائه لایحه بودجه وجود ندارد لذا دولت با توجه به اینکه ما هم اکنون در آخر دی ماه قرار داریم باید بودجه را ارائه دهیم.
 
وی خطاب به احمدی‌نژاد گفت که وظیفه اصلی شما ارائه لایحه بودجه است؛ لذا از دولت خواهش می‌کنیم در  مدت زمان باقی مانده قانونی عمل کند.

نظرات بینندگان