arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۳۱۷۰
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۱ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۱

خباز: انتخابات آزاد یعنی اینکه شب انتخابات سهام عدالت ندهیم/ زاکانی: رییس جمهور خس و خاشاک را به تحریم کنندگان انتخابات نسبت دادند

خباز در پاسخ به زاکانی گفت: شما شرعاً با تلاش خود باعث رای آوردن این آقا شده اید و به همین اندازه در مقابل مردم و خدا مسول هستید. زاکانی در باره مناظره های انتخاباتی گفت: ماهم ادبیات مناظره انتخاباتی را قبول نداشتیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با بیان اینکه اساس مشکل خیلی از دوستان اصلاح طلب عدم وجود تقوای جمعی است، گفت: در بین دوستان کسانی هستند که خیلی هم مناسبند اما به خاطر تعارفی که باهم دارند جریان به بیراهه می رود و بقیه هم سکوت می کنند.

برنامه تلویزیونی دیروز، امروز، فردا این هفته هم طبق معمول پنج شنبه ها با اجرای محمد حسین رنجبران به صورت زنده از شبکه سه سیما روی آنتن رفت که محمد رضا خباز و علیرضا زاکانی حول محور باید ها و نباید های جریان های سیاسی به مناظره پرداختند.

در ابتدای برنامه، خباز در پاسخ به سوال رنجبران در مورد اینکه آخرین گردهمایی سیاسی که با همفکران خودتان برگزار کرده اید، چه زمانی بوده است و نتایجش چه بوده، گفت: جلسه امروز حزب مردم سالاری، فقط مختص به اعضای این حزب بود و اینطور نبود که بگوییم این جلسه، گردهمایی اصلاح طلبان بوده است.

وی افزود: آخرین نشستی که ما با دوستان مجلس هشتم و فراکسیون خط امام (ره) داشتیم بر می گردد به دو هفته پیش  که این جلسه به دلیل محدود بدون تعداد نفرات، در منزل ما برگزار شد. الان فضا خوب است اما معتقدم فضا را باید بهتر از الان در نظر بگیریم.

وی با بیان اینکه تعدادی از اعضای اصلاح طلب هنوز برای ورود به صحنه انتخابات مردد هستند، افزود: اخباری که از این به بعد از رسانه ها و مراجع تصمیم گیر و موثر کشور بیان می شود می تواند این حضور را پررنگ تر کند. هر چه امواج امیدوارکننده تر باشد تا همه تفکرات سیاسی برای حضور شرایطی یکسان داشته باشند اوضاع بهتر خواهد شد.

زاکانی هم در پاسخ به این سوال گفت:آخرین کنگره ما در مشهد بود و طی سه روز در کنار هم جمع شدیم و در مورد مسائل مختلف بحث و تبادل نظر کردیم. در این کنگره هم ما گفتمان پیشرفت اسلامی و مقاومت مدبرانه را مورد توجه و تاکید قرار دادیم.

وی با بیان اینکه گفتمان پیشرفت اسلامی راه اساسی برای رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی است،گفت: این گفتمان در مبانی نظری و عملی و حوزه منابع انسانی تفاوت جدی با گفتمان رقیب یعنی توسعه غربی دارد. از گذشته دو نگاه وجود داشته ؛ یکی اینکه مشکلات داخلی را معطوف به کرنش در مقابل دشمنان و نظام سلطه کنند و دیگر اینکه با توجه به داشته های ملی و سرمایه های ملی، مشکلات را پشت سر بگذاریم. توجه ما هم به رویکرد دوم است.

وی فضای کنونی برای انتخابات را مناسب دانست و ادامه داد:  به اعقتاد من مناسب است و البته می تواند بهتر از این هم باشد. بسته به شرایطی که آقای خباز به آن اشاره کردند از باب رعایت اخلاق در حوزه سیاسی و رسانه ای کشور و هم ایجاد شرایط لازم برای حضور جریان های سیاسی در حلقه سیاسی کشور فراهم شود. البته خاستگاه جریان های سیاسی هم مهم است که در خط انقلاب باشند.

در ادامه این مناظره مجری برنامه از خباز در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی براینکه اگر یک جریان و گروه سیاسی در چارچوب نظام تلقی شود، باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ گفت:اولین گام این است که مجوز قانونی از کمیسیون ماده 10 احزاب بگیرند. خیلی از جریانات فعلی متاسفانه این مجوز را ندارند. چون مشروعیت یک جریان سیاسی و حزب سیاسی به این است که از دستگاه‌های رسمی مجوز بگیرد و دوم طبق اساسنامه و مرامنامه‌ای که به وزارت کشور و کمسیون ماده 10 احزاب داده، عمل کند. که اگر این اتفاق بیفتد مردم به آن اقبال و عنایت نشان خواهند داد.

وی افزود: احزاب سیاسی باید نسبت به چهار رکن اصلی نظام مسولیت داشته باشد. اول در مقابل اعتقادات و خدا، ما یک سری باور اسلامی داریم که باید این ها را رعایت کنید. دوم در مورد قانون اساسی که باید به آن ملتزم باشیم چون میثاق ملی ماست. سوم نسبت به مردم مسولیت داریم، مردم ولی نعمت ما هستند و در مرحله آخر مسولیتی است که نسبت به رقیب سیاسی داریم. ما باید بایدها و نباید های این ماجرا را بشناسیم که همه مشکلات از اینجا آغاز می شود.

عضو حزب اعتماد ملی، با طرح سوال که وظیفه یک جریان سیاسی نسبت به این چهار رکن نظام چیست؟ ادامه داد: به نظرم اگر این موضوع را واکاوی کنیم روز به روز به توده رای دهندگان افزوده خواهد شد و انتخابات پرشکوهی را تجربه خواهیم کرد. اما اگر هرکدام از این چهار رکن رعایت نشود، وضعیت دگرگون خواهد شد.

خباز یادآور شد:  ما با کشورهایی که اعتقادات دینی ندارند متفاوت هستیم. اسلام در زندگی فردی و اجتماعی ما باید نقش داشته باشیم. اگر ما به این موضوع با تمام وجود اعتقاد داشته باشیم، خیلی از مسائل حل خواهد شد. قبل از هر چیزی باید ببینیم مشکلات درون کشور به چه دلیلی به وجود آمده است و اجازه ندهیم این مشکلات دوباره تکرار شود. هشت سال است که سه قوه در اختیار اصولگرایان است که این دوستان باید در مقابل اسلام، مردم، قانون اساسی و جناح رقیب پاسخگو باشند تا ببینیم آیا در این هشت سال نمی توانستیم کشور را بهتر اداره کنیم؟ برای اینکه این گرفتاری ها مجدداً به سراغ ما نیاید باید با تعامل مشکلات را شناسایی کنیم و به راه حل هایی مشترک دست بیابیم.

زاکانی نیز در جواب جباز گفت: من هم معقتدم این چهار رکن مهم است اما موضوعات مهم دیگری هم وجود دارد. نسبت به انقلاب و مسولیت هایی که در جامعه بر عهده گروه های سیاسی است باید بگویم که تلاش برای ایجاد جامعه اسلامی از اصلی ترین وظایف احزاب و جریانات سیاسی است.

وی با بیان اینکه دو نگاه نسبت به جریانات سیاسی وجود دارد، خاطرنشان ساخت: گاهی نگاه غربی است که احزاب توجه‌شان به قدرت است و پیوستگی با ارباب ثروت و رسانه را به عنوان ابزار در دست می گیرند. قدرت را هم هدف دارند و این نگاه نسبتی با انقلاب اسلامی ندارد. در حالیکه انقلاب اسلامی برگرفته از همان مبانی نظری درست جریانات سیاسی است. احزاب توجه شان به ایجاد شرایطی است که با یک خودسازی مقدم و ساختن عناصری که مسئولیت ها را در جامعه بپذیرند با فکر و اندیشه درست و صحیح معرفت بخشی و بصریت افزایی را پیشه می کند.

زاکانی:از جنگ تا 18 تیر، افرادی که کار دستشان بود تیشه به ریشه انقلاب می زدند

زاکانی در ادامه گفت:جریانات اصیل اسلامی همین مسیر را طی کرده اند. متن مردم هم بیدار است و مسیر اسلام و انقلاب را طی کرده است. اصل انقلاب تحمیلی نبود، امام ملت را بیدار کرد و مردم هم به صحنه آمدند. بعد از پیروزی انقلاب هم در هر صحنه ای که نیاز بوده مردم در میدان حضور پیدا کردند. از جنگ بگیرید تا 18 تیر که افرادی که کار دستشان بود تیشه به ریشه انقلاب می زدند اما مردم با حضورشان سیاهی ها را زدودند.

وی با اشاره به فتنه 88 و آگاهی و بصیرت مردم در آن مقطع زمانی گفت:  در ایام فتنه سال 88 دقیقا مسیری انتخاب شد که ماحصل این مسیر آب به آسیاب دشمن ریختن بود.امثال ریگی و جانیانی مثل منافقین از آن جریان دفاع کردند که در نهایت جفای بزرگی به انقلاب و اسلامی شد که به عنوان ویژگی اصلی در صحبت های آقای خباز بیان شد.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، افزود: اسلام کاملاً محل دقیق اتکا و اعتنای توجه برای ساختن جامعه است. رکن اصلی قانون اساسی، ولایت فقیه است. دوستان با ولایت فقیه چه کردند؟ هر برهه ای که مسولیت برعهده دوستان بوده، تلاشی برای کار بر خلاف جهت حرکت نظام بوده صورت گرفته است. امروز مشکلات جدی موجود است اما ریشه های آن مشخص است اما این کجا و این که در مجلس ششم نایب رئیس مجلس می گفت ما شعار غیر اقتصادی داده ایم و اقتصاد به ما مرتبط نیست. به نظر من توجه به مردم باید واقعی باشد نه شعاری!

زاکانی، صحبت هایش را اینطور ادامه داد:عدم همراهی با دشمن یک ملاک اساسی که امام برایمان به یادگار گذاشته اند. چند بار تا الان برخی از جریان های سیاسی در مسیر دشمن حرکت کرده اند؟ این یک خط قرمز جدی برای گروه های سیاسی است. هم نباید مردم را مایوس کنند و هم نباید دشمن را شاد کنند. ممکن است در این مسیر یک نوع غفلت صورت گرفته باشد که در این صورت باید با صداقت از مردم عذرخواهی کنیم.

خباز در واکنش به صحبت های زاکانی گفت: فکر می کنم باید به علت پرداخت نه به معلول! علت اصلی اتفاقات 88 چه بود؟ وقتی قبل از انتخابات اتفاقاتی میفتد و مردم ناراحت می شوندوقتی هتاکی و اهانت در مناظرات بوجود می آید و وقتی مردم می بینند رقیب کاملا دوپینگ شده و امکانات کشوری در اختیارش گذاشته شده است و مهمتر از همه وقتی بعد انتخابات در میدان ولیعصر مردم تهران را خار وخاشاک می خوانند، طبیعتا مردم عصبانی می شوند هرچند بازهم می گویم ما مسائل پس از انتخابات را تایید نمی کنیم، ولی اگر باز هم به معلول بپردازیم، یعنی قصدمان اصلاح امور نیست و باز هم قرار است در بر همان پاشنه بچرخد.

خباز: باید برای کاندیداها فرش قرمز پهن کنید

وی ادامه داد: بیاییم و از گذشته عبرت بگیریم! می خواهیم روش را تغییر دهیم یا قصد داریم همان اتفاقات گذشته را تکرار کنیم؟ وقتی از الان برخی آقایان پیشاپیش از طرف ملت حرف می زنند و می گویند اگر فلانی بیاید ما ردش می کنیم! شما چه کاره هستید که می گویید ما رد می کنیم؟، ما قانون داریم. رهبری می فرمایند قانون، قانون، قانون... باید از حضور افراد استقبال کرد. باید برای هر کس که می خواهد کاندیدا شود، فرش قرمز پهن کنید و بعد هرچه قانون گفت عمل شود.

خباز تصریح کرد:  می گویند در مجلس ششم نایب رییس مجلس این را گفته، من سوال می کنم که شرایط اقتصادی آن زمان بهتر بود یا الان؟ من از شما سوال می کنم شرایط اقتصادی آن زمان برای مردم بهتر بود یا الان؟ در طول تاریخ نود ساله کشور ما کلاً 600 میلیار دلار درآمد نفتی داشته ایم اما درهمین چند سال 750 میلیارد درآمد نفتی داشتیم. خب تولید به چه روزی افتاده است؟ عرض من این است که حرف یک شخص به حساب همه اصلاح طلبان کار درستی نیست. اگر قرار باشد حرف ها را تعمیم دهیم باید بگوییم همه اصولگرایان مسول شرایط فعلی است که این به دور از انصاف است.

خباز صحبت هایش را اینطور ادامه داد:من هم معتقدم نیاز به صداقت است. من خواهش می کنم دوستان اصولگرا در مقابل ملت بگویند ما تمام توان خود را به کار بسته ایم تا این دولت به وجود آمد اما حالا دولت اشتباهاتی داشته و ما از شما مردم بابت شرایطی که به وجود آمده عذرخواهی می کنیم. بگویید که ما جریان اصولگرایی برای شما یک جریان سوء مدیریتی را فراهم آورده ایم و  از شما از این بابت عذرخواهی می کنیم. حداقل بر زخم مردم نمک نپاشیم و نگوییم اوضاع خوب است. وضعیت اقتصادی کشور اصلاً قابل دفاع نیست و حرف من این است که فرافکنی نکنیم و این موضوع را به خارج مرز تعمیم ندهیم و در داخل به دنبال دلیلش باشیم.

خباز تاکید کرد: مردم باید اطمینان پیدا کنند که اگر جریان سیاسی اشتباه کرد، حداقل از مردم عذرخواهی می کند. بنابراین ما باید درباره اشتباهات در مقابل مردم اعتراف کرده و عذرخواهی کنیم. این همه دیگر حمایت نکنیم و بر زخم مردم نمک نریزیم و دائما بگوییم اوضاع خوب است! وضعیت امروز اقتصاد مردم قابل درک است. اما قابل بحث نیست، این وضعیت قابل بحث نیست و نباید با فرافکنی به خارج از کشور و مرز مرتبط کرد.

رنجبران در این بخش از برنامه با ورود به صحبت های خباز با اشاره به اینکه بحث ما اقتصادی نیست ونباید از موضوع بحث خارج شد طرفین مناظره را به بحث و تبادل نظر در مورد موضوع اصلی برنامه دعوت کرد.

خباز:  به شخصیت های بزرگ هتاکی نکنیم

خباز در ادامه برنامه با اشاره به این که سیاست ما باید اسلامی باشد، خاطر نشان کرد:برای داشتن سیاست اسلامی باید ابزار اسلامی هم در اختیار داشته باشیم و از غیبت و تهمت و... دوری کنیم. چطور می توانیم با ابزاری حرام به مردم خدمت کنیم. هتاکی کردن به شخصیت های بزرگ نظام را نباید انجام دهیم. مردم هم فداکاران ترین ملت در طول تاریخ مردم ما هستند که شایسته خدمتی بیش از این هستند. مردم آنقدر با محبت هستند که اگر صداقت ببینند شرایط را می پذیرند و همراهی خواهند کرد.

وی ادامه داد:ما دو جریان رقیب هستیم. مثل قرمز و آبی! قرمز تا زمانی می تواند خودنمایی کند که آبی وجود داشته باشد و بالعکس و هیچکدام نباید آرزوی مرگ طرف مقابل را داشته باشد. دو جریان درون نظام باید به هم  کمک کند و هم افزایی داشته باشند نه اینکه با لغزش طرف مقابل خوشحال شویم. یکی از شخصیت های سیاسی چندی پیش گفته بود که اصلاحات مرد! این چه آرزویی است؟ بدون وجود رقیب بازی چه معنایی دارد؟ مگر می خواهیم انتخابات صدامی برگزار کنیم؟ ما می خواهیم انتخابات اسلامی داشته باشیم و به همین دلیل همه جریان ها باید به هم کمک کنند.

زاکانی در واکنش به صحبت های خباز گفت: بحث من کم و کیف فشار اقتصادی نبود، بحث من نوع توجه به مردم بود. در اواخر دوره اول ریاست جمهوری آقای هاشمی وقتی بحث از تعدیل و فشار اقتصادی بود رئیس کل بانک مرکزی وقت قائل به  اختصاص اعتبار برای خرید باتوم و سپر بود تا با شورش مردم مقابله شود. نوع نگاه را ببینید! می گفتند همانطور که هزاران شهید در جنگ داده ایم تا کشور حفظ شود، برای تغییر شرایط اقتصادی باید یک عده ای از بین بروند تا این تعدیل به وجود بیاید! وقتی تورم به 43 درصد رسید و مردم اعتراض کردند دوستان مجبور شدند شیوه خود را تغییر دهند. در ابتدای برنامه دوم رهبری فرمودند شیب اقتصادی را پایین بیاورید تا روی مردم فشار زیادی نباشد.

زاکانی: ماهم ادبیات مناظره انتخاباتی را قبول نداشتیم و آنرا محکوم کردیم

وی تصریح کرد:همان عناصر اقتصادی در دوم خرداد مسولیت پذیری شان تداوم پیدا کرد و جالب اینجا بود که دوستان در مورد تورم و فشار اقتصادی پاسخگو نبودند. فشار اقتصادی امروز دلایلی قابل بحث دارد. نکته جدی که وجود دارد این است که ایشان گفتند باید به علت توجه کرد نه به معلول! ریشه کوی دانشگاه چه بود؟ یک عده ای تصمیم گرفتند جریانی  را سازماندهی کنند تا به خواسته های نامشروع خود برسند. کسانی که آن روزها مسولیت داشتند، امروز در رسانه های غربی بر ضد نظام اظهار نظر می کنند. درموضوع فتنه هم ریشه معلوم است. بحث مناظره ها را قبول نداشتیم و از آن ادبیات را قبول نداشتیم و بارها آن را محکوم کردیم. پیامبر مبعوث شده است تا اخلاق اسلامی رونق پیدا کند. نکته ای که وجود دارد این است که حرف طرف مقابل را هم قبول نداریم چون از شش ماه قبل از انقلاب مساله تقلب به مردم القا شد.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، صحبت هایش را با اشاره به مصاحبه میرحسین موسوی با مجله تایمز ادامه داد و گفت: چهارشنبه قبل از انتخابات، آقای موسوی با تایمز مصاحبه کرد و گفت بعد از پیروزی هم این اردوکشی خیابانی هم ادامه خواهد داشت! خب این یعنی چی؟ این اردوکشی های خیابانی می خواست به کجا ختم شود؟ 26 خرداد ما خدمت آقای موسوی رسیدیم. در طول این جلسه آقای موسوی یک جمله هم  در مورد علت اعتراضش بیان نکرد. من به او گفتم که ما خاطره خوشی از شما در دوره جنگ داریم، بگذارید این خاطارت خوش حفظ شود. شما رئیس جمهور نشدید ولی می توانید از این سبد رای خود جای دیگری استفاده کنید. اما او دلیلی برای ادعایش نداشت و فقط میگفت اگر من سکوت کنم، این 13 میلیون نفر از من عبور می کنند! این هم شد دلیل؟

وی ادامه داد:فردای آن روز خدمت آقای هاشمی رسیدیم و ایشان گفتند: آقای موسوی همه حرف هایش را به شما نزده است. صبح شنبه بعد از انتخابات آقای خاتمی با آقای موسوی و سید حسن خمینی به دیدار آقای هاشمی رفتند. بیان صریح آقای هاشمی این بود که موسوی به کمتر از ابطال راضی نیست و راه های قانونی را هم قبول ندارد و چیزهای دیگری را هم می خواهد. کسی که هنوز نتیجه انتخابات اعلام نشده، ابطال آن را می خواهد اگر پیروز میشد، چه می خواست بکند؟

زاکانی: مشکل اصلاح طلبان نداشتن تقوای جمعی است

زاکانی با بیان اینکه اساس مشکل خیلی از دوستان عدم وجود تقوای جمعی است، ادامه داد:در بین دوستان کسانی هستند که خیلی هم مناسبند اما به خاطر تعارفی که باهم دارند جریان به بیراهه می رود و بقیه هم سکوت می کنند. من قبلا هم عرض کرده ام که معترضین، اکثریتی هستند که می گویند رای من کو؟ نظام در مقابل پاسخگویی به این افراد مسول است. اقلیتی هم وجود دارد که دارد دست به آشوب می زند و نظام باید با این افراد مقابله کند. روز شانزده آذر عکس امام را به آتش کشیدند اما کسانی که دم از خط امام می زدند کی محکوم کردند؟ ماجرای عاشورا را یک نفر از دوستان محکوم نکرد؟ چرا؟ خود رهبری با نمایندگان ستاد انتخاباتی کاندیداهای مختلفت جلسه ای برگزار کردند و همان جا فرمودند که دوربین ها و ضبط ها را خاموش کنید و هر مساله ای در ذهن دارید بیان کنید، من خودم پیگیر مسائل شما خواهم بود. در همان جلسه نماینده آقای موسوی گفته بودند که در صندوق ها اتفاقی نیفتاده است و هرچه بوده خارج از صندوق ها اتفاق افتاده است. یا در جلسه ای که ما با آقای کروبی داشتیم ایشان می گفتند برای اسلامیت و جمهوریت نظام دلم می سوزد چون رای من نسبت به دوره قبل کمتر شده است! خب مردم به ایشان رای نداده اند آیا باید به این دلیل جلوی مردم ایستاد؟

وی در پایان این بخش از صحبت هایش گفت: نسبت به مساله خس و خاشاک هم باید منصفانه نگاه کنیم. بنده خودم در میدان ولیعصر حضور داشتم، هم ایشان گفت نزدیک به 40 میلیون نفر رای دادند و خس و خاشاک را به افراد تحریم کننده انتخابات نسبت دادند گرچه فکر می کنم می شد با ادبیات بهتری هم صحبت کرد.

خباز در واکنش به صحبت های زاکانی گفت:  دوران سازندگی مصادف بود با ایام بعد از جنگ تحمیلی ، در آن ایام دولت یک میلیارد دلار در آمد و 12 میلیارد دلار بدهی سر رسید داشت! اما الان برعکس شده است. من هم تفاوت دلار الان و آن زمان را متوجه می شوم! آن موقع شرایط یک به دوازده بود اما مسائل پیش می رفت اما الان شما از 750 میلیارد دلار درآمد، چه کرده اید؟

وی ادامه داد:اصلا حرف باتوم و شلاق نبود! ایشان مطالبی را درباره برنامه اقتصادی دولت بیان کردند که برداشت ما از آن این بود که می خواهند به مردم محروم بی توجهی کنند. برای همین ما به اعتراض رفتیم به دولت خدمت آقای هاشمی و او گفت که آن نظر یک کارشناس بوده و حرف دولت نبوده است. ما هم گفتیم بیخود کرده که چنین حرفی زده! او عضوی از اعضای دولت بوده و به عنوان نماینده دولت به مجلس آمده و نباید اینگونه حرف می زده.

خباز همچنین گفت: اینکه برخی رفتهاند آن طرف آب حرف میزنند را که ما تایید نمیکنیم. هر کسی برخلاف نظام در رسانههای بیگانه حرفی میزند، کار بدی کرده است. اما این را به گردن جریان داخل نظام نیاندازید. ما هم می توانیم 3 هزار میلیارد اختلاس را به گردن اصولگرایان بیاندازیم! اما این بی انصافی است که خلاف 10-15 نفر را به گردن اصولگرایان بیاندازیم! هر کسی رفته آن طرف خودش باید پاسخگوی حرف هایش باشد.

وی ادامه داد:تقوای جمعی حرف بسیار درستی است. عرض ما این است، دولت سازندگی و دولت اصلاحات را که زیر سوال می برید و می گویید باید به موقع از آن ها انتقاد می کردید، این وظیفه الان بر گردن شماست. شما کدام رئیس دولت را سراغ دارید که تا این حد نسبت به فرمایشات رهبری بی توجه باشد!؟ تقوا این است که وقتی از کروبی و موسوی صحبت می کنید، آن ها بیایند و از خودشان دفاع کنند چون من در آن جلسات حضور نداشتم و نه می تواند این موارد را تایید کنم و نه تکذیب!

خباز:انتخابات آزاد یعنی اینکه شب انتخابات سهام عدالت ندهیم

خباز در مورد انتخابات آزاد هم گفت: با توجه به فرمایشات رهبری من عرض می کنم که وقتی کلمه انتخابات آزاد مطرح می شود گاهی افراد درون نظام این موضوع را مطرح می کند و گاهی استکبار! تکلیف استکبار مشخص است اما یک وقت است افراد درون نظام این موضوع را مطرح کند. رهبری می فرمایند افرادی ممکن است از روی غفلت این صحبت را بگوید اما نمی گویند الزاماً غفلت است. نباید با یک چشم همه را نگاه کرد. وقتی کسی می گوید انتخابات آزاد باید به گوینده توجه داشتیم، چه اصراری داریم به هر کسی که این حرف را زد مارک غیر نظام و ضد اسلام بزنیم. منظور از انتخابات آزاد این است که هیچ جناحی دوپینگ نکند، شب انتخابات سهام عدالت اعطا نشود. ما می گوییم شرایطی را فراهم کنیم که شاهد حضور حداکثری مردم باشیم. البته نباید با استکبار هم هم نوایی کرد و باید حد را نگه داشت.ازطرفی نباید همه را زیرسوال ببریم. دو رئیس جمهور و سه رئیس قوه قبلی را که زیر سوال برده ایم، رئیس جمهور فعلی را هم که زیر سوال برده اند، دیگر چه کسی باقی مانده است؟ این موضوع باعث بی اعتمادی نسل جوان می شود. من معتقدم هیچ کدام از این افراد معصوم نبوده اند حتما اشتباهاتی داشته اند اما باید در این مسیر اخلاق اسلامی را رعایت کنیم و در جهت رفع اشتباهات بربیاییم.

زاکانی با بیان اینکه ما هیچ وقت ساکت نبوده ایم، گفت:  نکته ای که وجود دارد این است که ما به نقد منصفانه کارشناسی و علمی معتقدیم. ما واقعاً ساکت نبوده ایم. در سال اول ورود به مجلس نسبت به عملکرد یکی از شرکت ها اعتراض داشتم. وزیر اطلاعات وقت در دفتر حداد عادل به من گفت که رئیس این شرکت از جناح راست است و من هم گفتم ما از خودمان شروع کردیم تا جناح چپ حساب کارش را بکند. بحث دانشگاه آزاد هم که به میان آمد ما سکوت نکردیم! بحث سه هزار میلیارد را ایشان اشاره داشتند. سال قبل از اینکه این موضوع رسانه ای شود ما در کمیسیون اصل 90 این ماجرا را پیگیری کردیم. در مورد اتفاقات کهریزک و جاهای دیگر هم ایستادیم و دادگاه آن در حال حاضر در جریان است. پس ما سکوت نکردیم. ما نسبت به معایب اعتراض داریم و خوبی ها را هم می بینیم.

خباز در پاسخ به زاکانی گفت: شما شرعاً با تلاش خود باعث رای آوردن این اقا شده اید و به همین اندازه در مقابل مردم و خدا مسول هستید.

زاکانی هم پاسخ داد: طرف مقابل ایشان چه کسی بوده است؟ کسی بوده که باخت و هشت ماه کشور را به آتش کشید، اگر پیروز می شد که دیگر چیزی از انقلاب باقی نمی ماند.

زاکانی در انتهاب برنامه در مورد ماجرای انتخابات آزاد و طرح این مساله گفت: من معتقدم انتخابات آزاد که از خارج از کشور کلید خورد و مطرح شد به این دلیل است که جریان استکباری به این نتیجه رسیده است که فرصت زیادی برای ضربه زدن به انقلاب ندارد و به همین دلیل به سراغ این کلید واژه رفته اند. ما تعجب می کنیم در داخل افراد با سابقه انقلاب هم همین صحبت ها را تکرار می کنند! بعد از فرمایش آقا در سایت های مربوط به این دوستان صحبت های مربوط به انتخابات آزاد تکرار شد! به نظر من این جریان سیاسی باید تجدید نظر کند و از مردم عذرخواهی کنند و نسبت به آن ها پاسخگو باشند.

خباز گفت: پاسخگو باشیم...

زاکانی: بله همه ما باید پاسخگوی امام و انقلاب باشیم.
 
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۳۷
کسرا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۶
132
984
رفتار مجری بی طرف!!!!!!!! خیلی جالب بود ...
پاسخ ها
سیب
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۶
به خاطر رفتار این مجری اصلا نمی تونم این برنامه رو تحمل کنم!
علائی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۶
493
462
بنده در این 8 سال زجر فراوانی را متحمل شدم اما اگر قرار باشد که بین اصولگرایان و طیف دولت یکی را انتخاب کنم ، طیف دولت را ترجیح میدهم .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۶
22
805
اقای رنجبران در چند مناظره گذشته مرتب طرف اصولگراها رو میگیره....من دیشب نگاه میکردم حتی یک بار هم وسط صحبت های زاکانی نیومد اما چندین بار به خباز تذکر داد
پاسخ ها
لام
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۶
به خاطر همینه که مخاطب کمی دارن. برای نظر سنجی فقط درصد ها رو اعلام می کنه. ولی چرا نمیگه چند نفر شرکت کردند!؟
ناشناس
|
CANADA
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۶
315
1433
تقوا این است که وقتی از کروبی و موسوی صحبت می کنید، آن ها بیایند و از خودشان دفاع کنند....عالی بود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۶
59
590
مشکل اصلاح طلبان نداشتن تقوای جمعی است
...خباز در پاسخ به زاکانی گفت: شما شرعاً با تلاش خود باعث رای آوردن این اقا شده اید و به همین اندازه در مقابل مردم و خدا مسول هستید.
زاکانی هم پاسخ داد: طرف مقابل ایشان چه کسی بوده است؟ کسی بوده که باخت و هشت ماه کشور را به آتش کشید، اگر پیروز می شد که دیگر چیزی از انقلاب باقی نمی ماند.
به این میگند آخر تقوی از نوع اصول گرایی!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۶
57
667
به اقای زاکانی توصیه میکنم مصاحبه ی اقای دکتر مطهری در مورد حکم بازداشت گروهی از اصلاح طلبان چند روز قبل از انتخابات !!!!!!!!!!!!!را بخوانند برای تقوای ایشان خوب است می خواستند اصلاح طلبان تنبیه شوند عین حرف دکتر مطهری تنها نماینده ی حق گوی مجلس.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۶
5
253
اون یارو مجری میگم از خودش هیچ چیز نداشت و چیزی هم نگفت بنده خدا بوسیله گوشی که تو گوش شریفش بود یه چیزهای بهش میگفتند و اون هم مجبور بود حرفا را انتقال بده.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۶
912
185
الحق که دکتر خبازو تو بقچه کرد.
واسه خس و خاشاک هم اگه کمی انصاف داشته باشین میفهمین احمدی نژاد گفت 40 میلیون اومدن و حالا یه خس و خاشاک خرابکاری میکنن.زاکانی هم درست تفسیر کرد.گفت اوانییکه رای ندادن و اومدن اغتشاش کردن...
بسیجی
|
UNITED STATES
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۶
132
1050
سلام عرض میکنم خدمت آقای خباز
بیننده مناظره شما با آقای زاکانی بودم.
به اخلاقتون غبطه خوردم.جدا" اصلاح طلبها خیلی با اخلاقترند..
یا علی مدد
پاسخ ها
من
| UNITED STATES |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۶
دمت گرم داداش.
حیفه بسیجی که الوده به سیاست بشه.
یوسف
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۶
7
588
حرف های خباز عالی بود.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۶
149
41
فقط پزشکیان! باید پزشکیان و خاتمی کاندید بشن البته 100% خاتمی رد صلاحیت میشه!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۶
3
316
تو همین مناظره هم که اینقدر از اخلاق گفتند اخلاق سیاسی رعایت نشد و به چه راحتی دولت سازندگی و اصلاحات رو زیر سوال خواستن ببرن
مروارید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۶
4
275
من به نوبه خودم از متانت آقای خباز در ابراز احترام آمیز عقاید خودش تقدیر می کنم و مجری برنامه را به رعایت عدالت و تقوی و بی طرفی دعوت می کنم .
مروارید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۶
2
285
من به نوبه خودم از متانت آقای خباز در ابراز احترام آمیز عقاید خودش تقدیر می کنم و مجری برنامه را به رعایت عدالت و تقوی و بی طرفی دعوت می کنم .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۶
578
90
من مناظره رو دیدم زاکانی عالی بود ، خباز نشون داد که رفتارش به اصولگراها نزدیک تره ، حداقل در ظاهر این طور بود .
محمد
|
UNITED STATES
|
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۶
33
426
از اخلاق ومنش آقای خباز بسیار خرسند شدم.خدا رو شکر که هنوز انسان های شجاع وبا مرام داریم.
نظرات بینندگان