arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۳۲۸۶
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۱ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۱

سودمیلیاردی از فروش داروهای تقلبی از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فروش داروهای تقلبی به مردم از طریق آگهی‌های شبکه‌های ماهواره‌ای، این پدر و دختر را گرفتار کرده است. ماجرا از آنجا شروع شد که پس از شکایت تعدادی از شهروندان در مورد خرید داروهای تقلبی از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای، پرونده‌ای در این مورد در دادسرای ناحیه ۱۹ تهران تشکیل شد.

با تشکیل پرونده با موضوع جعل و کلاهبرداری، تعدادی از شکات که همه آن‌ها زن بودند، به کارآگاهان گفتند که از طریق آگهی‌های بازرگانی پخش شده در شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای و شماره تماس‌های ارائه شده در آن‌ها، داروهای مختلف حجم دهنده، افزایش‌دهنده قد، داروهای تقلبی، داروهای لاغری و... را خریده‌اند اما همگی آن‌ها پس از مصرف این دارو‌ها دچار عوارض سوء ناشی از مصرف دارو به‌ویژه عوارض روحی و روانی از قبیل توهم، ترس از اطرافیان و... شده‌اند.

یکی از شکات پرونده در سخنان خود به کارآگاهان گفت: «از طریق شبکه ماهواره‌ای... در جریان تبلیغ و فروش نوعی داروهای افزایش قد آن هم بدون محدودیت سنی قرار گرفتم؛ به همین علت با شماره تماس تلفن همراه آگهی تماس گرفته و درخواست ارسال دارو کردم و در ازای خرید، ابتدا مبلغ ۱۹۸‌هزار تومان به حساب بانکی شخصی به هویت آقای «حسن. خ» واریز کردم. در زمان خرید دارو، از من خواسته شد تا پس از دریافت دارو مجددا با آن‌ها تماس گرفته تا طریق مصرف دقیق دارو به من توضیح داده شود؛ به همین علت پس از تحویل بسته دارو که تصور می‌کردم از جزیره کیش ارسال شده، مجددا با شماره شرکت تماس گرفته و به بهانه ارائه مشاوره با پزشک متخصص مجددا مبلغ ۱۸۰‌هزار تومان دیگر به حساب آن‌ها واریز کردم اما پس از مصرف دارو‌ها، با عوارض شدید روحی روبه‌رو شدم، به گونه‌ای که در طول مصرف این دارو‌ها از اطرافیان خود می‌ترسیدم و... .»

کارآگاهان در ادامه رسیدگی به این پرونده، شماره حساب بانکی اعلام شده به هویت «حسن. خ» را بررسی کرده و متوجه شدند که تمامی نشانی‌های اعلام شده از سوی این شخص، جعلی و نادرست است؛ در ادامه و با شناسایی هویت دقیق این شخص و با انجام اقدامات تخصصی و پلیسی، او را در شهریورماه گذشته دستگیر کردند. با دستگیری «حسن. خ»، او در سخنان خود به کارآگاهان گفت که اطلاعی از تراکنش مالی حساب بانکی خود نداشته و این حساب در اختیار دخترش به هویت «سحر.‌خ» (۳۱ ساله) قرار دارد. در ادامه رسیدگی به پرونده، محل سکونت «سحر. خ» در منطقه سعادت‌آباد شناسایی و در حالی‌که او در طول این مدت از محل سکونت خود متواری شده بود، سرانجام دستگیر شد.

با دستگیری این متهم و در بازرسی از مخفیگاه او، کارآگاهان موفق به کشف تعداد زیادی سررسید و دفترچه‌های حاوی مشخصات افرادی شدند که بنا بر اعترافات اولیه متهم این افراد علاوه بر مناطق مختلف شهر تهران از دیگر شهر‌ها و استان‌های مختلف کشور هم اقدام به تهیه داروهای تقلبی کرده‌اند. با دستگیری سحر و در ادامه اعترافات به دست آمده از او مشخص شد افرادی که با عنوان پزشک متخصص اقدام به ارائه مشاوره به خریداران دارو کرده‌اند، همگی از افراد سابقه‌دار در زمینه مواد مخدرند و میانگین میزان تحصیلات آن‌ها هم در حدود سوم راهنمایی است که متهم پس از شناسایی آن‌ها و با وعده پرداخت پول زیاد ابتدا به آموزش آن‌ها پرداخته و در ادامه با مشخصات آن‌ها اقدام به افتتاح حساب‌های بانکی در شعبات مختلف کرده و با استفاده از این حساب‌ها، وجوه دریافتی از مالباختگان را جا به جا کرده است.

در ادامه تحقیقات، این خود به کارآگاهان گفت: «با اجاره یک واحد آپارتمان مسکونی در منطقه سعادت آباد- بلوار فرحزادی آن را تبدیل به دفتر شرکت کرده، پس از انتشار آگهی استخدام در روزنامه و جذب چند منشی و بازاریاب، با ارائه برگه‌های جذب مشتری اقدام به ارائه آموزش‌های لازم به آن‌ها کرده و در ادامه چند آگهی تبلیغاتی در چندین شبکه ماهواره‌ای برون‌مرزی دادم.» سرهنگ کارآگاه فریدون رهبریان، معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران بزرگ، در ادامه اعلام این خبر گفت: «در ادامه تحقیقات انجام شده درباره فعالیت‌های متهم و دیگر افراد مرتبط با او مشخص شد که هیچ پزشک یا متخصصی با این افراد در زمینه فروش داروهای تحت عناوین مختلف لاغری، افزایش قد و... همکاری نداشته و افرادی که به عنوان پزشک اقدام به ارائه مشاوره به مالباختگان و خریداران این دارو‌ها کرده‌اند، از افراد سابقه‌دار در زمینه مصرف و خرید و فروش موادمخدر و فاقد هرگونه تخصص درباره تهیه تولید داروهای پزشکی هستند.»
نظرات بینندگان