arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۳۳۶۰
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۶ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۱

پزشکیان: سید حسن خمینی جزء هیچ حزبی نبوده که بخواهد اصلاح طلبان را به اجماع برساند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
- به نظر شما آیا حسن خمینی برای به اجماع رساندن اصلاح طلبان گزینه مناسبی نیست؟
نمی دانم، چون من بین اصلاح طلبان نیستم که بدانم چه سلیقه ای دارند، در واقع اصلاح طلبان خودشان 72 ملت هستند. وقتی یک عده از این طیف گفتند از خاتمی عبور کنیم، قطعا از حسن خمینی هم عبور می کردند و این برای آنها کاری ندارد.

- یعنی اصلاح طلبان معتقد به عبور از حسن خمینی و خاتمی هستند؟
در زمان دولت اصلاحات برخی نمایندگان مجلس ششم می گفتند باید از خاتمی عبور کنیم. این موضوع را فراموش کردید؟

- من هم این موضوع را به خاطر دارم اما می خواهم شما توضیح بیشتری در این خصوص بدهید.
جزئیات بیشتری از آن به خاطر ندارم ، اما می خواهم بگویم این گونه نیست که گروه ها و جناح های سیاسی حاضر در یک کشور یک‌دست باشند و یک تفکر خاص داشته باشند.

- بین اصلاح طلبان افراد مستقلی چون آقای کواکبیان هم حضور دارند؛ آیا این چهره های مستقل با نامزدی حسن خمینی در انتخابات موافق بوده اند؟
موافق یا مخالف بودن اعضا تفاوتی در اصل موضوع ایجاد نمی کند. این موضوع بستگی دارد به دیدگاه های حسن خمینی در صورت کاندیدا شدن. به عبارت دیگر مواضعی که اتخاذ می کند. از این رو نمی توانیم در مورد فردی که هنوز مواضعش را نمی دانیم قضاوت کنیم.

- بار دیگر سوال خودم را تکرار می کنم، از نظر شما سیدحسن خمینی می تواند اصلاح طلبان را به اجماع برساند؟
نمی دانم، در واقع مشخص نیست اصلاح طلبان چه برنامه ای دارند و می خواهند چه کسانی را به عنوان کاندیدا معرفی کنند که سیدحسن خمینی بتواند این طیف را به اجماع برساند.

- یعنی اگر برنامه اصلاح طلبان مشخص بود ایشان می توانست این طیف را به اجماع برساند؟
خیر، بعید می دانم.

- چرا؟
زیرا درون جبهه اصلاحات یک نگاه روشن سیاسی وجود ندارد که اگر کسی آمد و از آن دیدگاه دفاع کرد همه پشت سر آن فرد قرار بگیرند، سلایق و نظرات مختلفی در این طیف وجود دارد، در نتیجه اگر کسی با سلیقه آنها جور در نیاید طبیعتا با او همراهی نمی کنند.

- یعنی سیدحسن خمینی به گونه ای هست که بتواند این طیف سیاسی را به اجماع برساند؟
حسن خمینی جزء هیچ حزب و گروهی نبوده که بخواهد اصلاح طلبان را به اجماع برساند.

- فکر نمی کنید همین تحلیلی که شما دارید از وضعیت اصلاح طلبان که به اجماع نمی رسند موجب شده است سیدحسن خمینی از کاندیداتوری انصراف دهد؟
جو اینگونه است که نشود اجماع کرد، یعنی افراد شاخص انگ خورده اند و افرادی که خیلی شاخص نیستند طبیعی است که کاندیدا شوند هر کس خود را از دیگری برتر می داند، بنابراین در این وضعیت سخت است افراد شاخص رفته باشند و غیر شاخص ها بخواهند اجماع کنند.

- سیدحسن خمینی را جزء افراد شاخص می دانید؟
ایشان جزء حزب ها نبوده است من سیدحسن خمینی را جزء گروه ها نمی شناسم. بنده می گویم درون خود این گروه ها افراد انگ خورده اند.

- ولی خیلی ها اعتقاد دارند سیدحسن خمینی جزء اصلاح طلبان است؟
از آنجایی که من معنای اصلاح طلبی و اصولگرایی را نمی دانم ، بنابراین نمی توانم در این خصوص نظر بدهم. در واقع بنده معتقدم امکان ندارد کسی بخواهد اصلاح کند ولی اصول نداشته باشد در واقع مگر می شود بدون اصول اصلاحات انجام داد. بالاخره اصلاح یعنی یک چارچوب مشخص سر جای خود قرار دارد و ما می خواهیم نحوه چینش را عوض کنیم بنابراین اصول را از قبل پذیرفته ایم. ما می گوییم اصولگراییم مگر می شود اصولگرا نبود.

* مثلث
نظرات بینندگان