arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۳۸۹۷
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۰۹ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۱

برای میزبانی مذاکره با 1+5، تماس‌ها با مصر ادامه دارد

طبیعتا مکان مذاکرات یکی از مسائل مرتبط با مذاکرات است که کشور مصر برای میزبانی از سوی ایران پیشنهاد شده است و این پیشنهاد مورد استقبال مقامات مصری هم قرار گرفته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مسوول دفتر حافظ منافع ایران در مصر با بیان اینکه هنوز مکان مذاکرات ایران و 1+5 قطعی نشده است، تاکید کرد: تماس‌ها با مقامات مصر ادامه دارد و اظهارات منتشر شده از سوی منابع مصری مبنی بر اینکه هنوز تصمیمی برای انجام مذاکرات در مصر گرفته نشده به معنای پایان یافتن گفت‌وگوها و خاتمه این مساله نیست.

مجتبی امانی در گفت‌وگو با ایسنا، خاطرنشان کرد: طبیعتا مکان مذاکرات یکی از مسائل مرتبط با مذاکرات است که کشور مصر برای میزبانی از سوی ایران پیشنهاد شده است و این پیشنهاد مورد استقبال مقامات مصری هم قرار گرفته است.

وی افزود: مصری‌ها تماس‌های خوبی برای اجرایی کردن این موضوع با طرف‌های مربوط انجام دادند و البته از آنجا که مکان مذاکرات باید مورد توافق طرف‌های مذاکره کننده باشد ممکن است نظرات مختلفی در این باره وجود داشته باشد ضمن اینکه با توجه به اهمیت موضوع بسیاری از کشورها هم هستند که خواهان انجام مذاکره در خاک آنها هستند زیرا موضوعی است که نقش مکان مذاکرات اهمیت دارد.

امانی ادامه داد: مصری ها از برگزاری این اجلاس استقبال کرده اند و این موضوع از سوی رییس دفتر حافط منافع مصر در تهران مورد تاکید قرار گرفته است. یک منبع مطلع در وزارت خارجه مصر هم اعلام کرده است که مصر ار برگزاری این اجلاس در قاهره استقبال می کند و تاکید کرده است که تماس ها برای تحقق این موضوع ادامه دارد.

مسوول دفتر حافط منافع ایران در مصر با اشاره به انتشار برخی اخبار از سوی سایت عصر ایران در مورد مکان مذاکرات ایران و 1+5 اظهار کرد: متاسفانه مدتی است اخباری که مشخص نیست ترجمه غلط یا شاید عمدی از اظهارات یک مقام مسوول مصری است از سوی سایت عصر ایران منتشر می شود . در خبری که توسط خبرگزاری رسمی مصر به نقل از مقام مسوول وزارت خارجه مصر منتشر شده است ، هیچ اشاره‌ای به موافقت نکردن مصر نشده است بلکه ضمن تاکید بر استقبال مصر از برگزاری این جلسه در این کشور و اشاره به تماس های مقامات مصری برای تحقق موضوع آمده است که تاکنون تماس‌ها به نتیجه و توافقی منجر نشده است.

وی توضیح داد: طبیعی است برای تحقق برگزاری نشست ایران و 1+5 در هر کشوری باید ایران و 6 کشور مقابل و اتحادیه اروپا و کشور میزبان توافق داشته باشند. هیچ یک از این کشورها نمی‌توانند موافقت و یا مخالفت خود را به معنای تمام شدن موضوع تلقی کنند و معمولا مکان نشست به صورت اجماعی انتخاب شود.

امانی با بیان اینکه مصر آمادگی خود را اعلام کرده است، افزود: ممکن است که در گروه کشورهای 1+5 هم این موضوع مخالف و موافق داشته باشد و موضوع در حال بررسی است و تماس‌ها درباره برگزاری این جلسه ادامه دارد.

وی یادآور شد: اقدام غیرحرفه‌ای و تحریف خبر منبع مطلع مصری توسط سایت عصر ایران باعث شده است با کمال تعجب برخی افراد بدون توجه به اصل خبر و صرفا بر مینای اطلاعات نادرست منتشر شده به قضاوت غیر واقعی درباره توافق برای مکان مذاکرات بپردازند.

این دیپلمات کشورمان در پاسخ به پرسش ایسنا درباره شرایط داخلی مصر و امکان برگزاری این نشست در قاهره خاطرنشان کرد: مصر کشور مهمی است و اهمیت خود را در جهان عرب دارد. مسائل امروز گذرا است و ما پس از انقلاب مصر شاهد بودیم که از این موضوعات در این کشور رخ داده است و اکنون هم خود مصری ها درحال آمادگی برای برگزاری نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی هستند . بنابراین طرح موضوعاتی از جمله اتفاقات اخیر در مصر موضوعات فرعی هستند.
نظرات بینندگان