arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۴۷۶۳
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۷ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۱

دبیر شورای عالی فضای مجازی: قرارگیری تصاویر مذهبی بر روی صفحه پیوند‌های فیلترینگ تبلیغی ضددین است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایکنا نوشت:

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه به زودی دسترسی به VPN با تعریف اولویت‌هایی به صورت قانونی انجام می‌شود، تأکید کرد: قرارگیری تصویر مسجدالنبی یا مشابه آن را بر روی صفحه پیوند فیلترینگ، تبلیغ ضد دین است.
مهدی اخوان‌بهابادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، شب‌ گذشته، 15 بهمن‌ماه، در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه اخبار 22:30 شبکه دوم سیما حضور یافت. در این برنامه مشکلات و ملزومات ارتقای فضای مجازی کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بخشی از این گفت‌‌وگو به موضوع فیلترینگ اختصاص یافت، وی وجود فیلترینگ را موضوعی تأیید شده در جهان دانست و نظر افرادی که با هرگونه فیلتر به مخالفت برمی‌خیزند، مردود برشمرد و تأکید کرد که شیوه فیلتر فعلی در کشورمان، روشی غلط است چرا که باید تنها محتوای مجرمانه‌ای که در یک وب‌سایت قرار گرفته است فیلتر شده و نباید این فیلتر شامل تمامی محتواهای ارائه شده در سایتی باشد.

وی قرارگیری تصویر مسجدالنبی و گنبد و بارگاه رسول اکرم‌(ص) و یا اسامی ائمه هدی‌(ع) را بر روی صفحه پیوند فیلترینگ را حرکتی غلط و تبلیغ ضد دین برشمرد و افزود: به هر حال این واقعیت دارد که فردی که نشانی سایتی را جستجو می‌کند و می‌خواهد به محتوای آن دسترسی یابد زمانی که با صفحه پیوندها روبرو می‌شود ناخودآگاه عصبانی خواهد شد و ما در این لحظه می‌خواهیم تبلیغ دین داشته باشیم که کار غلطی است.

اخوان در ادامه از آغاز ثبت نام متقاضیان دریافت خدمات قانونی VPN خبر داد و تصریح کرد: در اواخر هفته جاری با اعلام فراخوان و مشخص کردن اولویت‌ها و با بازشدن سایت ثبت نام، این خدمات به صورت قانونی ارائه می‌شود و در اولویت اول مؤسسات مالی، بانک‌ها و خبرگزاری‌ها قرار دارند. همچنین مرکز پاسخگویی به شکایات فیلترینگ را تقویت خواهیم کرد تا در صورت درخواست کاربر برای دانستن علل فیلتر شدن یک سایت به سرعت پاسخ خود را دریافت کند.

وی تأکید کرد که VPN که وجودش برای بانک‌ها و مراکز دولتی امری ضروری است به راه‌حلی برای دور زدن فیلترینگ کشور تبدیل شده است و وجود این موضوع درست نیست و ما می‌خواهیم دسترسی قانونی برای آن تعریف کنیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: سایت‌هایی هستند که فیلتر شده در حالی که خبرنگاران کشورمان به این سایت‌ها نیاز دارند که ما نیز برای خبرنگاران باید دسترسی‌هایی را تعریف کنیم.

اخوان‌بهابادی در بخش دیگری از این برنامه تلویزیونی، گفت: معنا اینترنت مستقل از جهان، مفهومی ندارد اما بسیاری از عبارت اینترنت ملی، چنین برداشتی داشتند که محدودیت‌هایی برای دسترسی به محتوای جهانی می‌خواهد، اعمال شود که به هیچ وجه اینگونه نیست. بلکه قصد ما براین است تا امتیازات خاصی برای دسترسی راحتتر و سریعتر به محتواهای داخلی ایجاد شود و هزینه‌ای برای ارتباط خارج از کشور پرداخته نشود.

اخوان بهابادی در ادامه به اینکه جهانیان بر قدرت ایران در جنگ سایبری اذعان کردند، افزود: این جنگ هر لحظه ادامه دارد اما مردم فقط از برخی از این حوادث مطلع می‌شوند و از بسیاری از آن بی‌اطلاع هستند. گاهی زمانی که این حملات بالا می‌گیرد ما پهنای باند را کاهش می‌دهیم که این باعث نارضایتی کاربران داخلی می‌شود. اما اگر سایت‌های ایرانی میزبانی را به داخل انتقال دهند در این مواقع بر روی دسترسی به آن سایت هیچ اثری نخواهد داشت و کاربر ایرانی به راحتی می‌تواند به سایت ایرانی دسترسی با سرعت بالا داشته باشد.

وی تصریح کرد: در حوزه دفاع سایبری اینگونه تبلیغ می‌شود که بالارفتن قدرت دفاع سایبری ایران در آتی به ضرر مردم ایران است و دسترسی اطلاعات را کاهس خواهد داد. اما اصلا اینگونه نیست. ما همیشه در حال جنگ سایبری هستیم و در دفاع سایبری صلحی وجود ندارد.
نظرات بینندگان