arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۵۰۱۱
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۰۸ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۱
واکنش رسانه های غربی به حوادث اخیر ایران

بازداشت سعید مرتضوی ؛ ادامه ی "جنگهای چریکی سیاسی" دولت ایران!

لوموند می نویسد تحولات چند روز اخیر در ایران نشان میدهد که جناحهای درونی دولت ایران، هرگز، حتی در بدترین دوران نزاع میان اصلاح طلبان و اصولگرایان، با چنین خشونت و آنهم آشکارا، با هم به درگیری نپرداخته بودند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :



یک روزنامه فرانسوی بازداشت سعید مرتضوی، رئیس سازمان تامین اجتماعی ایران را بخشی از "جنگهای چریکی سیاسی" در درون دولت ایران، میان طرفداران و مخالفان رئیس جمهور این کشور توصیف می کند.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ "لوموند" نگاهی دارد به بازداشت سعید مرتضوی، رئیس سازمان تامین اجتماعی ایران و از نزدیکان محمود احمدی نژاد که روز گذشته به زندان اوین منتقل شد.

این روزنامه فرانسوی این بازداشت را بخشی از "جنگهای چریکی سیاسی" در درون دولت ایران، میان طرفداران و مخالفان رئیس جمهور این کشور توصیف می کند و می نویسد سعید مرتضوی کسی است مدتی سرپرستی بازداشتگاه کهریزک را بعهده داشت.

لوموند در ادامه می نویسد احتمال دارد سعید مرتضوی رسما بدلیل پرونده مربوط به این اتفاقات تاسفبار کهریزک بازداشت شده باشد .

این روزنامه در عین حال می نویسد: البته این هم غیر ممکن نیست که بازداشت او با درگیریهای لفظی روز یکشنبه گذشته در مجلس ایران میان محمود احمدی نژاد و علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران مربوط باشد.

لوموند می نویسد تحولات چند روز اخیر در ایران نشان میدهد که جناحهای درونی دولت ایران، هرگز، حتی در بدترین دوران نزاع میان اصلاح طلبان و اصولگرایان، با چنین خشونت و آنهم آشکارا، با هم به درگیری نپرداخته بودند.

چنین درگیری هایی در ایران بی سابقه است

یورو نیوز نوشت: محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران که در مصر است با انتقاد شدید از بازداشت سعید مرتضوی آن را حرکتی «زشت» توصیف کرد و گفت که پس از بازگشت از این سفر این موضوع را پیگیری می کند.
 
به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ سعید مرتضوی، رئیس سازمان تامین اجتماعی و از متحدان نزدیک محمود احمدی نژاد دوشنبه شب بازداشت شد.
 
خبرگزاریهای ایران دلیل احتمالی بازداشت مرتضوی را نقش او در آنچه «بازداشتگاه کهریزک» خوانده شده است، عنوان کرده اند، اما زمان این بازداشت از دید بسیاری از تحلیلگران حاکی از نشانه دیگری از درگیری های جناحی است که در روزهای اخیر به طور بی سابقه ای علنی شده است.
 
محمود احمدی نژاد پس از این که زیر بار فشارهای مجلس برای کنار گذاشتن سعید مرتضوی از ریاست سازمان تامین اجتماعی نرفت، روز یکشنبه در مجلس شورای اسلامی، برادر علی لاریجانی، رئیس مجلس را به فساد مالی متهم کرد.
 
به نوشته یورو نیوز، سعید مرتضوی، معروف به "قاضی مرتضوی” طی دهه هفتاد خورشیدی در مقام قاضی دادگاه مطبوعات دهها روزنامه و نشریه را تعطیل کرد. نقش او در مقام دادستان تهران، سمتی که تا سال ۱۳۸۸عهده دار آن بود، با پرونده کهریزک به اوج خود رسید. تکلیف این پرونده که آقای مرتضوی یکی از متهمان اصلی آن است، هنوز مشخص نشده است.
نظرات بینندگان