arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۵۹۲۴
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۵ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۱

دستهای پنهان بازار خودرو

قیمت خودرو در هفته های پایانی سال وارد مرحله ی تازه ای شده و با این شرایط و در خوش بینانه ترین حالت نمیتوان به انتظار تعدیل بازار عرضه و تقاضا نشست و دلیلش هم برای تولیدکننده را باید در کمبود نقدینگی جستجو کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
میهن صنعت: قیمت خودرو در هفته های پایانی سال وارد مرحله ی تازه ای شده و با این شرایط و در خوش بینانه ترین حالت نمیتوان به انتظار تعدیل بازار عرضه و تقاضا نشست و دلیلش هم برای تولیدکننده را باید در کمبود نقدینگی جستجو کرد.

البته این اوضاع و احوال برای بعضی ها که خود را دایه ی مهربانتر از مادر این صنعت می دانند بد نشد و همچنان باید آنها را عنصر جدانشدنی از داستان قیمت گذاری دانست. نگاهی گذارا به قیمت خودرو پیش و پس از این مصوبه نشان از کافی نبودن برخی از فاکتورها در عقب نشینی بازار دارد.
به طوری که این مصوبه برای برخی از تولیدات داخلی قیمت آنها را تا مرز باور نکردنی بالا برده و تنها باید به انتظار نشست تا دید نسخه ی شفا بخش بازار این بار در دست چه کس یا کسانی است؟

به گزارش میهن صنعت، هرساله وقتی به  دهه ی خجسته ی فجر نزدیک میشدیم تولید کنندگان شروع به عرضه ی محصولات خود با شرایط ویژه ای می کردند ولی امسال این تولید کننده بود که به همین مناسبت  منتظر بود تا ببیند دولت چه خبر خوشی برایش دارد؟ نیازی به شرح دوباره ی ماجرا نیست! این اوضاع و احوال فقط حکایت از یک واقعیت دارد، ناتوانی در کنترل بازار.

سیاست تعیین قیمت خودرو به چه قیمتی می باید همه را راضی نگه می داشت؟ ایکاش قبل از همه ی این برنامه ها زمینه ای را برای یکسان کردن عرضه و تقاضا فراهم می کردیم تا هربار که تصمیم تازه ای برای قیمت خودرو می گرفتیم با بحران تازه ای روبرو نمی شدیم! با خودمان روراست باشیم مگر نه اینکه همه ی این حرفها فقط برای بهبود بازار و اسقبال مصرف کننده از آن بود؟ قیمت ها چقدر شکست که میزان بی میلی مردم برای خرید شکسته شود؟

سازمان حمایت برای خریدارانی که از قبل ثبت نام کرده اند چه برنامه ای دارد؟ آیا این دسته هم باید چوب بی برنامگی را بخورند؟ آیا سازمان حمایتی ها خبر ندارند که هیچیک از قراردادهای خریداران با نمایندگیهای فروش ثبت رسمی نمی شود و این یعنی امکان بالا رفتن قیمت در هر زمانی هست؟

در این میان تنها عده ای خاص هستند که در بازار خودرو جولان می دهند و انگار می دانند که حرکت بعدی برای پدیده ی خودرو چیست! قیمت های اعلام شده از سوی سازمان حمایت تفاوت چندانی با قیمت بازار نداشت هرچند که عده ای از دلالها را مجبور به عرضه ی خودروهای احتکار شده کرد ولی برای مصرف کننده سودی ندارد.

بر اساس تحقیقات خبرنگار میهن صنعت، بازار روی یک پای خودش ایستاده و اعلام قیمتهای جدید نام دلال و واسطه و... در خیلی از اذهان پاک کرد و کمی که با مردم همکلام میشوی از بازار گرمی بعضیها صحبت می کنند که دوست داشتند از آب گل آلود ماهی بگیرند.

بازار خراب است و دلالها در فهمیدن این اوضاع خیلی ماهرانه عمل می کنند اما چرا باید شرایط به گونه ای پیش برود که صنعت خودروسازی بدنام شود؟ سازمان حمایت چرا لیست جدید قیمتهای خودرو را که در سامانه ی 124 است رد می کند؟ و چرا عده ای از دور و نزدیک به بازار خودرو نخریدن را علاج این روزهای خودرو می دانند؟ گویا یکبار دیگر باید به این عزیزان باید سال حمایت از تولید ملی را توضیح داد.

همه ی تلاشها را معطوف به نحوه ی قیمت گذاری کردیم در حالیکه همچنان بازار تب دارد و سؤال اینجاست که واقعاً برخورد با عده ای که خود را قیّم بازار و خودرو می دانند اینقدر کار سختی است که برنامه ای برای آن در نظر گرفته نشده؟ و دیگر اینکه این دلالها بودند که بازی را پیش بردند و تا اینجای کار توانستند امتیاز جمع کنند و ما برای مقابله با آنها فقط نشست گذاشتیم و دست آخر قیمت بیرون آمده از دل نشستهایمان قیمتهایی است که دلالها را خوشنام کرد.

باید برای گرفتن نبض بازار از ابزار دیگری سود جست ابزاری که سوای همه ی تصمیمهایی که برای قیمت خودرو گرفته می شود  زمینه را برای تولید فراهم می کند. در شرایط فعلی نمی شود با اهرمهایی که در دست داریم به فکر افزایش تولید بود.

افزایش با تقاضا رابطه ی مستقیم دارد و در این شرایط که قشر متوسط جامعه که غالب طبقه ی اقتصادی را تشکیل می دهند زیاد تمایلی برای خرید خودرو ندارند نمیشود  از تولید کننده خواست فقط تولیدش را افزایش دهد. کاری که می بایست انجام شود قطع کردن دستهای پنهان بازار است که ذائقه ی بسیار خوبی دارد و نیز فراهم کردن شرایط برای خرید خودرو توسط مصرف کننده است. در غیر اینصورت باید به بازی تماشایی دلالها نگاه کنیم و درپایان نظر کارشناسانه بدهیم.
نظرات بینندگان