arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۶۲۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۱ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۱

حداد عادل: شایسته نیست «فرهنگ دهخدا» تنها فرهنگ جامع ما باشد

حداد عادل گفت: در دوره زندگی دهخدا و 70 سال پیش، دانش فرهنگ‌نگاری در ایران به پیشرفت امروز نرسیده بود. «فرهنگ دهخدا» تنها فرهنگ جامع ماست و این شایسته ملتی نیست که به زبان خود افتخار می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایسنا: غلامعلی حدادعادل گفت: شایسته نیست «فرهنگ دهخدا» تنها فرهنگ جامع ما باشد.
 
رییس فرهنگستان ادب و زبان فارسی اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های فرهنگستان برای پاسداری از زبان فارسی، تألیف یک فرهنگ جامع فارسی به فارسی است. آخرین نسخه موجود در این زمینه، «فرهنگ دهخدا»ست که گرچه ارزش آن محفوظ است، اما در دوره زندگی دهخدا و 70 سال پیش، دانش فرهنگ‌نگاری در ایران به پیشرفت امروز نرسیده بود. «فرهنگ دهخدا» تنها فرهنگ جامع ماست و این شایسته ملتی نیست که به زبان خود افتخار می‌کند.

او افزود:‌ ما تلاش کردیم با مدیریت دکتر صادقی «فرهنگ جامع زبان فارسی» را تألیف کنیم. جلد اول این فرهنگ که تنها شامل حرف «آ» می‌شود، در هزار صفحه زیر چاپ است و احتمالا تا فروردین‌ماه منتشر می‌شود.

حدادعادل که امروز (24 بهمن‌ماه) در آیین آغازین هشتمین همایش زبان‌شناسی در دانشکده زبان‌های خارجی و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی سخن می‌گفت، همچنین عنوان کرد: زبان فارسی در کنار دین اسلام، رکنی از ارکان هویت ملی ماست و هرچه ما به این زبان خدمت کنیم، به تحکیم مبانی ملی خودمان خدمت کرده‌ایم.

او افزود: فرهنگستان زبان و ادب فارسی به حکم وظیفه‌ای که در نگهبانی از زبان و ادب فارسی دارد، بیش از هر نهادی مسؤول آسیب‌شناسی و جلوگیری از آسیب‌های زبان است.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی همچنین گفت: منشا تلاش‌های ما در فرهنگستان، اصل پانزدهم قانون اساسی است که زبان و خط فارسی را زبان و خط رسمی کشور دانستند. امروز ما تنها کشور منطقه هستیم که زبان رسمی آموزشی و دانشگاهی ما در تمام مقاطع و سطوح تحصیلی، زبان فارسی است.

او اضافه کرد: گاهی بعضی از دانشگاهیان در دانشگاه‌هایی دور از مرکز مثلا قشم تلاش می‌کنند زبان غیرفارسی را به عنوان زبان رسمی علمی مورد استفاده قرار دهند. ما با این امر مخالف‌ایم و در شورای عالی انقلاب فرهنگی با آن مقابله می‌کنیم.

حدادعادل درباره بنیاد سعدی نیز گفت: در حال حاضر مشغول تهیه و تدوین آیین‌نامه و زیرساخت‌های این بنیاد هستیم و از ابتدای سال 92 بنیاد سعدی فعالیت گسترده خود را آغاز می‌کند.

او سپس از زنده‌یاد حسن حبیبی یاد کرد و درباره او گفت: دکتر حبیبی اخلاق و فرهنگ را در عرصه سیاست برد و از سیاست برای خدمت به فرهنگ استفاده کرد.

هشتمین همایش زبان‌شناسی ایران امروز و فردا (24 و 25 بهمن‌ماه) در محل دانشکده زبان‌های خارجی و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌شود.
نظرات بینندگان