arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۶۷۶۹
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۱ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۱

تایید حکم اعدام «مه آفرید خسروی»

رئیس دیوان عالی کشور در پاسخ به این سوال که بر اساس شنیده‌ها ظاهرا در بخش اول پرونده فساد سه هزار میلیاردی که به دیوان عالی کشور ارسال شده فقط متهم ردیف اول یعنی مه آفرید خسروی و یکی دیگر از متهمان، حکم اعدام شان تائید شده است، ضمن تائید این خبر گفت که این پرونده در یکی از شعب دیوان در حال رسیدگی است و بزودی نتایج آرا اعلام می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مشرق: رئیس دیوان عالی کشور گفت در هفته جاری رسیدگی به بخش اول پرونده فساد سه هزار میلیاردی در دیوان عالی کشور به پایان می‌رسد.

آیت‌الله احمد محسنی گرکانی رئیس دیوان عالی کشور در خصوص جزئیات پرونده فساد سه هزار میلیاردی گفت که در هفته جاری رسیدگی به بخش اول پرونده فساد سه هزار میلیاردی در دیوان عالی کشور به پایان می‌رسد. رئیس دیوان عالی کشور در پاسخ به این سوال که بر اساس شنیده‌ها ظاهرا در بخش اول پرونده فساد سه هزار میلیاردی که به دیوان عالی کشور ارسال شده فقط متهم ردیف اول یعنی مه آفرید خسروی و یکی دیگر از متهمان، حکم اعدام شان تائید شده است، ضمن تائید این خبر گفت که این پرونده در یکی از شعب دیوان در حال رسیدگی است و بزودی نتایج آرا اعلام می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که از افرادی که به حکم اعدام محکوم شده بودند فقط همین دو نفر حکم شان تائید شده و مابقی محکومین حکم شان نقض شده است، تاکید کرد که از احکام صادر در پرونده توسط قضات عالی رتبه دیوان نقص گرفته شده و احکام نقض ماهوی نشده است از این جهت که اصلاح شود و مجددا به دیوان عالی کشور باز گردد.

آیت‌الله محسنی گرکانی ضمن تائید سخنان خبرنگار ما مبنی بر اینکه با این اوصاف احکام دو متهم پرونده فساد سه هزار میلیاردی تائید و مابقی متهمان پرونده‌شان دارای نقص است، خاطر نشان کرد که پس از رفع نقص در دادگاه مربوطه، مجددا پرونده متهمان برای تائید نهایی به دیوان عالی کشور برگشت داده می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که پس از اعلام احکام تائید شده، پس از چه مدت حکم اعدام مه آفرید خسروی به مرحله اجرا گذاشته می‌شود، گفت که این موضوع بستگی به وضعیت شعبه‌ای که پرونده را رسیدگی می‌کند دارد زیرا گاهی به مشکلات و مسائلی بر می‌خورند که زمان بیشتری برای سیر تحقیقات لازم است.

رئیس دیوان عالی کشور در خصوص زمان قطعی اجرای حکم اعدام هم مجددا تاکید کرد که البته موضوع بستگی به این دارد که باز شعبه از نظر رسیدگی دقیق پرونده با مسائل و مشکلات دیگری برخورد نکند چون مساله اعدام است.

وی در پاسخ به این پرسش که بالاخره حکم اعدام چه زمانی حالت اجرایی پیدا می‌کند، گفت که پس از ابلاغ حکم اعدام مه آفرید خسروی در زمان خودش به مرحله اجرا گذاشته می‌شود.

آیت الله گرکانی در پاسخ به این سوال که توصیه شما به مابقی افرادی که از این پس در فکر سواستفاده اقتصادی در کشور و ایجاد مفسده هستند چیست، تصریح کرد که امیدواریم شاهد مسائل این چنینی نباشیم ولی پرونده‌های مفاسد اقتصادی را آنچه به دیوان عالی کشور ارسال شود با دقت مورد رسیدگی قرار می گیرد.

پیچ و خم‌های رسیدگی به پرونده فساد مالی بزرگ

رسیدگی به پرونده فساد مالی از اواسط مرداد ماه سال گذشته آغاز شد و پس از ماه‌ها تحقیقات گسترده پرونده متهمان در دی ماه سال گذشته تکمیل و 24 بهمن ماه سال 90 با صدور کیفرخواست برای 32 تن از متهمان به دادگاه رفت.

اولین جلسه دادگاه نیز 29 بهمن برگزار شد که بعد از آن رئیس دادگاه به خاطر وجود نواقصی در پرونده آن را به دادسرا بازگرداند.

در دادسرا نیز تلاش شد در کوتاهترین زمان ممکن نواقص اشاره شده رفع و پرونده دوباره به دادگاه فرستاده شود. پس از رفع نقایص پرونده به دادگاه ارسال و 21 اسفند دومین جلسه محاکمه برگزار شد.

در ابتدا پرونده 32 متهم به دادگاه فرستاده شده بود که در ادامه تعداد متهمان به 39 نفر رسید. پس از 5 ماه در تاریخ 25 تیر آخرین جلسه دادگاه برگزار شد.

سرانجام برای 39 متهم این پرونده حکمی 1660 برگی صادر شد که در آن گزارش کارشناسان سازمان بازرسی، کارشناسان دادگاه و اظهارات وکلا و متهمان مورد استناد قرار گرفته است.

در این رای، مه آفرید خسروی ، آقای (ب.ب) مشاور حقوقی مه آفرید، آقای (الف.ش) مدیر مالی شرکت سرمایه گذاری امیر منصور آریا و آقای (س. ک) رئیس شعبه بانک صادرات گروه ملی فولاد در پرونده فساد مالی بزرگ به اعدام ، رد مال و جزای نقدی محکوم شدند. همچنین مه آفرید متهم ردیف اول پرونده به پرداخت یک چهارم عواید حاصل از پولشویی به میزان 25 هزار و 729 میلیون و 800 هزار ریال و پرداخت 28 هزار میلیارد و 554 میلیون ریال به بانک ها - معادل کل ال سی های پرونده محکوم شده است.رئیس دادگاه همچنین آقای (س. م) رئیس سابق بانک ملی کیش و آقای (د. م) از متهمان پرونده را به حبس ابد، رد مال و جزای نقدی محکوم کرده است.
نظرات بینندگان