arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۶۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۱ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۱

روحانی: امروز تجسس و ضبط مکالمات افتخار محسوب می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایلنا: رئیس مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام عملیاتی کردن قانون اساسی را مهم‌ترین وظیفه یک رئیس جمهور دانست و گفت: در همین رابطه کسی که سمت ریاست جمهوری یک کشور را برعهده می‌گیرد حداقل باید فصل سوم قانون اساسی را که حقوق ملت را بیان کرده است اجرایی کند.

وی با تاکید بر امنیت و برابری حقوق در کشور عنوان کرد: امنیت یعنی هر روز ما بدانیم که در کشور مصونیت وجود دارد. گروه خود سر،یک بار در کشور معنا دارد هر روز نمی‌توان گفت گروه‌های خودسر این کار را می‌کنند.

روحانی با تاکید بر آزادی مطبوعات عنوان کرد: امروز متاسفانه می‌بینیم که به راحتی تجسس و ضبط مکالمات یک افتخار محسوب می‌شود رئیس جمهور باید مجری و معتقد به قانون باشد نه اینکه صرفا قانون اساسی را از رو بخواند هرکس معتقد به اجرای قانون نباشد مشروعیت قانونی برای ادامه کار نیز نخواهد داشت.

حسن روحانی رئیس مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید براینکه امروز در شرایطی هستیم که رئیس جمهور آینده باید علاوه بر ویژگی‌های تعریف شده، مردم جامعه خود و جهان را نیز به خوبی بشناسد، گفت: سمت ریاست جمهوری کلاس کارآموزی نیست که فردی که آن را برعهده می‌گیرد قدم به قدم به فکر یادگیری و آموزش دیدن باشد. یک رئیس جمهور باید شجاع باشد اما این به معنای آن نیست که نسبت به یک ابرقدرت سخن درشتی بگوییم. بلکه به این معنا است که اگر اشتباهی شد به صراحت از مردم عذرخواهی کنیم.

وی ادامه داد: امروز کشور ما از لحاظ اقتصادی و بین المللی در شرایط ویژه‌ای قرار گرفته است من معتقدم در این شرایط علاوه بر ویژگی‌های تعریف شده در قانون اساسی یک رئیس جمهور باید سه مشخصه داشته باشد که قدرت اجماع سازی اولین مشخصه است.

روحانی افزود: شخصی که سمت ریاست جمهوری را دارد حداقل باید میان نهادهای مسئول قدرت اجماع سازی داشته باشد البته قوه مجریه می‌تواند تصمیم ساز هم باشد و با حضور در صحن و کمیسیون‌های مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام در تصمیم سازی نیز نقش آفرین باشد اما اگر کسی كه با مجمع و یا مجلس قهر کند نمی‌تواند کشور را اداره کند.

وی با تاکید براینکه هر کس در هر سمتی باید بداند نماینده مردم است و در غیر این صورت نامشروع خواهد بود، گفت: بنابراین این فرد باید خواست مردم را اجرایی کند و نظرات خود را به گونه‌ای تدوین کند که بتواند آرا مردم را جذب کند. در شرایط فعلی متاسفانه با اختلافات و شکاف‌هایی در میان نهاد‌ها مواجه هستیم که باید با تاسف از آن‌ها یاد کرد.

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: بنابراین در این شرایط به فردی نیاز است که قدرت اجماع سازی داشته و در کارنامه خود حداقل ۱۰ بار آن را تجربه کرده باشد وگرنه با مشکل روبرو خواهیم شد.
نظرات بینندگان