arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۶۸۳۳
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۷ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۱

افزايش ۵۰ درصدي قيمت مرغ در۴۳ روز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه خراسان: توزيع مرغ منجمد به قيمت ۵هزار و ۱۰۰تومان هم نتوانست مانع افزايش قيمت اين ماده پروتئيني در مشهد شود.

روز پنج شنبه هفته گذشته هر کيلو مرغ گرم به مبلغ ۶هزار و 55۰تومان عرضه شد که در مقايسه با ۴۵روز قبل ۲هزار و 150تومان يعني ۵۰درصد افزايش قيمت دارد.

 قيمت هر کيلوگرم مرغ گرم ۴۰روز پيش ۴هزار و ۴۰۰تومان بود و اين روند مدتي ادامه داشت. اما اولين جرقه هاي افزايش قيمت مرغ از ۲۸دي ماه زده شد و قيمت آن با افزايش ۹۰۰توماني به کيلويي ۵هزار و ۳۰۰تومان رسيد.

در آن زمان اعتراض هايي از سوي مردم بابت اين افزايش قيمت ها شنيده مي شد اما مردم خبر نداشتند که مرغ بناي ناسازگاري با آنان گذاشته است و قصد کوتاه آمدن هم ندارد.

 اين افزايش قيمت هاي مدتي ادامه داشت و مردم کم کم به قيمت جديد عادت کرده بودند که مسئولان تلفن هاي خود را روشن کردند و از مهار گراني و کنترل بازار سخن گفتند. اما اين موضوع سر دراز داشت و قيمت مرغ در اواسط بهمن ماه به بيش از ۶هزار تومان رسيد، در آن جا بود که مسئولان تصميم گرفتند کمي جدي تر به اين موضوع بپردازند بنابراين آستين ها را بالا زدند و وارد گود شدند تا هر جور که شده اين پرنده را به سفره هاي مردم بازگردانند.

مسئولان هر روز خبر از تشديد بازرسي ها و ارائه طرح هاي جديد مي دادند تا آن که ۱۶بهمن معاون بازرگاني داخلي سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي در گفت وگو با خراسان رضوي، خبر از توزيع مرغ منجمد به قيمت هر کيلو ۵۱۰۰تومان داد. قيمتي که خود اعتراضاتي را به همراه داشت و عده اي معتقد بودند سازمان صنعت، معدن و تجارت هم در اين آشفته بازار به دنبال کسب سود است.

در همين رابطه رئيس انجمن حمايت از حقوق مصرف کنندگان خراسان رضوي در گفت وگو با خراسان، اظهار داشت: سازمان صنعت، معدن و تجارت با عرضه مرغ منجمد به قيمت ۵هزار و ۱۰۰تومان به دنبال سود اقتصادي است يا جلوگيري از افزايش قيمت و حمايت از مصرف کنندگان؟دکترصاحبي افزود: در زماني که اين مرغ ها ذخيره سازي شد هر کيلو مرغ گرم ۴هزار و ۱۰۰تومان قيمت داشته است و از آن جا که شرکت پشتيباني امور دام به صورت کلي خريداري کرده قطعا مرغ با قيمت پايين تري ذخيره سازي شده است و اکنون توجيه ندارد که آن را به قيمت ۵۱۰۰تومان در مشهد توزيع کنند.

با تمام اين صحبت ها توزيع مرغ منجمد در شهر آغاز شد و مردم اميدوار بودند طبق وعده مسئولان قيمت کاذب به وجود آمده از بين برود. اما امروز با گذشت حدود ۱۵روز از توزيع مرغ منجمد در شهر قيمت مرغ گرم نه تنها کاهش نيافته بلکه به ۶55۰تومان رسيده است و اين يعني افزايش ۲15۰توماني مرغ از ۴۰روز پيش تاکنون.

 دستاوردي که در کنار افزايش قيمت بي رويه خودرو، مسکن، ارزاق عمومي و ... در حال تبديل شدن به يکي ديگر از نگراني هاي مردم با توجه به نزديک شدن به ايام پاياني سال است.

مدير روابط عمومي سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي در گفت وگو با خراسان گفت: با توجه به تصميمات کشور و کميسيون تنظيم بازار و تأکيد استاندار خراسان رضوي از نوزدهم ماه جاري توزيع مرغ منجمد به طور همزمان در سطح استان خراسان رضوي و کشور آغاز شد.محمدرضا تقوايي افزود: تاکنون ۱۰۰۰ تن مرغ منجمد در ۱۰۰ واحد صنفي منتخب و شرکت هاي تعاوني مصرف و کارمندي و کارگري در سطح استان با نظارت بازرسان سازمان توزيع شده است.

وي با اشاره به اين که نياز روزانه حدود ۲۵۰ تن مرغ مي باشد گفت: بحث توليد مرغ در حوزه جهاد کشاورزي و اتحاديه مربوطه مي باشد. وي به مسائل مطرح شده در کميسيون تنظيم بازار اشاره کرد و گفت: قيمت تمام شده هر کيلوگرم مرغ براي مصرف کننده ۵ هزار و ۶۰۰ تومان است.و به همين دليل اين سازمان پيگير بررسي علت تفاوت قيمت مي باشد.

وي با بيان اين که قيمت مرغ در سطح کشور بالاست، تاکيد کرد: عرضه مرغ منجمد همچنان ادامه دارد ضمن اين که دلايل افزايش قيمت نيز در دست بررسي است تا تدابير لازم اتخاذ شود.


تاريخ قيمت هر کيلو مرغ گرم

 91.10.17 = ۴۴۰۰ تومان

91.10.28 = ۵۳۰۰تومان

91.11.15 = ۵۶۰۰تومان

91.11.16 =۶۱۰۰تومان

91.11.28 = 6650 تومان
نظرات بینندگان