arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۸۱۵۹
تعداد نظرات: ۳۰ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۴ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۱

متن کامل نامه مطهری: حداد می گوید اگر رهبری سخنی از وحدت مجلس و دولت گفتند، باید تمام وظایف نظارتی مجلس تعطیل شود و چشم بر همه قانون‌شکنی‌ها ببندیم

من از جناب آقای حداد خواهش می‌کنم که تلاش نکنند روحیه مسالمت‌جو و ملاحظه‌کار خودشان را به نام ولایتمداری بر مجلس تحمیل کنند. از ایشان سوال می‌کنم، فرضا قبول کردیم که چند ماه گذشته و آینده در شرایط ویژه بوده و خواهیم بود، شما قبل از آن، یعنی در بیش از 12 سال دوره نمایندگی‌تان چند اقدام نظارتی انجام داده‌اید؟ پس این روش حضرتعالی از روحیه شما ناشی می‌شود و ربطی به ولایتمداری ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :



علی مطهری امروز اقدام به توزیع نامه‌ای در مجلس کرد که محتوایش اعتراض به اقدامات اخیر حدادعادل بوده است.

به گزارش سرویس سیاسی انتخاب، در این نامه است: بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم

روز سه‌شنبه مورخ 1/12/91 بيانيه‌يي به قلم آقاي حداد عادل در صحن مجلس توزيع شد كه شامل نسبت‌هاي ناروا به نمايندگان امضا‌كننده استيضاح وزير كار بود و شايد بيشتر متوجه اينجانب بود. لذا لازم است توضيحي به عرض نمايندگان محترم برسد. بديهي است كه اين توضيح از طرف اينجانب است نه همه استيضاح‌كنندگان.

خلاصه حرف ايشان اين است كه اگر مقام معظم رهبري سخني از وحدت و همدلي مجلس و دولت گفتند، بايد تمام وظايف نظارتي موثر مجلس كه در قانون اساسي به آنها تصريح شده است تعطيل شود و چشم بر همه قانون‌شكني‌ها ببنديم و از حقوق مردم دفاع نكنيم و يا اين كارها را صرفا با دستور رهبري انجام دهيم. اين در حالي است كه رهبر انقلاب در سخنان سال گذشته خود در دانشگاه كرمانشاه ضمن رد سخن كساني كه مي‌گويند فلان مساله بدون نظر رهبري تصميم‌گيري نمي‌شود، فرمودند: «مسوولان قوه مجريه، نمايندگان مجلس، مسوولان قوه قضاييه با اختيارات كامل و قانوني، وظايف خود را انجام مي‌دهند و ممكن است تصميماتي بگيرند كه رهبري با آن مخالف باشد، اما رهبري نه حق دارد، نه مي‌تواند و نه قادر است كه در اين مسائل دخالت كند مگر در جايي كه اتخاذ سياستي به كج شدن راه انقلاب منجر شود.»

از نظر ما مجلسي كه وظيفه نظارتي خود را انجام دهد و احيانا در موردي اشتباه كند، بهتر از مجلسي است كه چشم بر قانون‌‌شكني‌ها ببندد و يك مجلس مرده و منفعل و بي‌تفاوت باشد. در استيضاح اخير اگر رييس‌جمهور آن پروژه سياسي را اجرا نمي‌كرد هيچ مساله خاصي نبود، چرا استيضاح‌كنندگان را محكوم مي‌كنيد؟ مثل اين است كه فردي از عرض خيابان در مسير عابر پياده رد مي‌شود و راننده متخلفي او را زير مي‌گيرد، بعد آن فرد را محكوم كنيم كه اصلا چرا از خيابان رد شدي؟

من از جناب آقاي حداد خواهش مي‌كنم كه تلاش نكنند روحيه مسالمت‌جو و ملاحظه‌كار خودشان را به نام ولايتمداري بر مجلس تحميل كنند. از ايشان سوال مي‌كنم: فرضا قبول كرديم كه چند ماه گذشته و آينده در شرايط ويژه بوده و خواهيم بود، شما قبل از آن، يعني در بيش از 12 سال دوره نمايندگي‌تان چند اقدام نظارتي انجام داده‌ايد؟ پس اين روش حضرتعالي از روحيه شما ناشي مي‌شود و ربطي به ولايتمداري ندارد.

برداشت درست از رابطه مجلس و اصل ولايت فقيه همان است كه استيضاح‌كنندگان عمل كردند، يعني مادام كه سخن صريحي از مقام رهبري درباره وظيفه‌يي از وظايف نمايندگان وجود ندارد، ما به تشخيص خود عمل مي‌كنيم و به هيچ وجه دنبال نيت‌خواني و كشف مكنون قبلي ايشان نيستيم اما اگر حكم كردند كه اين كار انجام نشود تمكين مي‌كنيم. خود ايشان هم فرمودند كه مرز التزام به ولايت فقيه احكام حكومتي است. در قضيه سوال از رييس‌جمهور، مجلس به وظيفه خود عمل كرد، رهبري هم به وظيفه خود عمل كردند و هر دو در مقابل خدا و مردم روسفيد و سربلند بودند.

استيضاح اخير نيز، منهاي اقدام نامتعارف آقاي رييس‌جمهور يك اقدام معمول نظارتي مجلس بود و در آن گناهي متوجه استيضاح‌كنندگان نيست. اين استدلال هم كه چون رييس‌جمهور آدم جسوري است و پروژه اجرا مي‌كند پس همه نظارت‌ها تعطيل، حرف بي‌اساسي است و اين سخن رهبري كه استيضاح در ماه‌هاي پاياني دولت كار درستي نيست قطعا بستگي به موضوع استيضاح دارد و شامل تخلفات بزرگ قانوني نمي‌شود و فقط شامل ضعف عملكرد وزير مي‌شود كه در چند ماه آخر بايد با آن ساخت، والا روشن است كه نمي‌شود وزرا در چند ماه آخر مسووليت‌شان خيال‌شان از هر گونه قانون‌شكني راحت باشد.

اين درست نيست كه جناب آقاي حداد عادل برداشت خودشان از بيانات ولي فقيه را ملاك عمل نمايندگان مي‌دانند. هر نماينده‌يي سخن رهبري را به دقت گوش مي‌كند و به تشخيص خود عمل مي‌كند و نياز به قيم ندارد. در موردي مانند استيضاح اخير هم اگر بعدا معلوم شود كه رهبري مخالف بوده‌اند هيچ ايرادي بر اقدام‌كنندگان وارد نيست چون به وظيفه خود عمل كرده‌اند.

تفكر آقاي حداد مبني بر اينكه مجلس براي اقدامات نظارتي خود بايد از رهبري سوال كند، ضربه‌يي است به اصل ولايت فقيه و مويد حرف مخالفان نظام است كه مجلس را نهادي فرمايشي معرفي مي‌كنند. در بيانيه جناب آقاي حداد، تنها چيزي كه به آن توجه نشده، وظايف و اختيارات نمايندگان مجلس در قانون اساسي و آيين‌نامه داخلي مجلس است. گويي تشريفاتي بودن مجلس را مفروض گرفته‌اند. اتفاقا روش امثال آقاي حداد كشور را به اين نقطه رسانده است و اگر از ابتداي مجلس هفتم به وظايف نظارتي عمل مي‌شد امروز پديده‌يي كه صريحا مي‌گويد فلان قانون را اجرا نمي‌كنم، وجود نداشت.

كلام آخر اينكه رهبر انقلاب توصيه كردند كه عده‌يي راه نيفتند افرادي را به ضديت با ولايت فقيه يا بي‌بصيرتي متهم كنند. اقدام جناب آقاي حداد، مصداق نقض اين توصيه رهبري است.

والسلام
اعتراض رسایی

یک عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی در تذکری گفت: امروز نامه‌ای بین نمایندگان توزیع شده است که در این نامه به صراحت به یکی از امضاکنندگان بیانیه فراکسیون اصولگرایان توهین شده است و علاوه بر آن استیضاح را کار خوبی دانسته است.

حمیدرضا رسایی با استناد به تبصره ماده 118 آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: هفته قبل بیانیه‌ای توسط فراکسیون اصولگرایان قرائت شد که نامی از کسی در این بیانیه برده نشده است. امروز نامه‌ای در بین نمایندگان توزیع شد که این نامه به صراحت به یکی از همکاران امضاکننده این بیانیه توهین کرده است.
 
وی افزود:‌ در حالی که این بیانیه در فراکسیون 130، 140 نفری فراکسیون تهیه و به امضا رسیده است.
 
نماینده مردم تهران با اشاره به نکوهش مقام معظم رهبری نسبت به مسائل اتفاق افتاده در جلسه استیضاح وزیر کار، گفت: رهبری منطق غلط بودن استیضاح را بیان کردند ولی در این نامه دفاع جانانه‌ای از استیضاح شده است. پس از اظهارات مقام معظم رهبری، 240 نماینده نامه عذرخواهی نوشتند و ما و شما هم عذرخواهی کردیم و بنده از شما به دلیل استفاده از واژه "عذرخواهی" تشکر کردم، اما در نامه‌ای که امروز توزیع شده است علاوه بر توهین به همکارانمان، استیضاح را کار خوبی دانسته است، چرا چنین شده است؟
 
رسایی خاطرنشان کرد: بنده چندی قبل در نطق‌ مجلس بیانیاتی داشتم ولی دادستان 24 ساعت بعد سراغم آمد هر چند که پاسخ دادستان را به صورت مستدل دادم و کار هیات رییسه را در پاسخ به دادستان انجام دادم ولی این وظیفه هیات رییسه بود که چنین می‌کرد.
 
وی افزود: می‌خواستم پاسخم را به دادستان را منتشر کنم ولی هیات رییسه اجازه تکثیر این نامه را نداد.
 
لاریجانی در پاسخ به تذکر رسایی، گفت: قبول کنید که خودتان نظامات مجلس را رعایت نمی‌کنید. شما بیش از سه دقیقه است که صحبت می‌کنید در حالی که این موضوع تذکر ندارد.
 
رییس مجلس افزود: موضوع را پیگیری می‌کنم تا ببینم چه بوده است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۴
وكيل الرعايا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
23
406
آقاي حداد ! تفكر در مجلس را با تفكر در حريم خانه وخاتواده تان يكسان فرض كرده و راه را اشتباه پيموده ايد.
بسياري از مشكلات كنوني مملكت برگرفته از روحيه سازشكاري ومماشات و فقدان روحيه سياسي وپرسشگرانه سالم از اين قشر ميباشد.
درود بر خلف صالح شهيد مطهري
محمد علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
18
380
نماینده فقط علی مطهری
عاشق این مردم ، هرچند همیشه به کاندیداهای اصلاح طلب رأی دادم و هرچند دیدگاه های فرهنگی مطهری رو قبول ندارم ولی معتقدم انسان آزاده ، معتدل ، صادق ، شجاع و منصفیه خدا حفظش کنه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
22
364
اين مجلس يك نماينده مردمي و با اخلاق دارد انهم مطهري است بقيه پاچه خوارند
ناشناس
|
UNITED KINGDOM
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
23
330
درود بر مطهری که هربغضی که در گلوی مردم خفه شده میگه.درود برشرفت
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
12
319
خوب مگر عدم انطباق نظر کسی با رهبری گناه کبیره است؟! ایشان در آن مسئله نظر خود را دارند. متاسفانه این قضیه ولایت مداری وسیله سواستفاده خیلی ها شده. اگر همه ما فکر کردن وتصمیم گیری را فقط به عهده یک نفر بگذاریم آیا ناسپاسی در ازای نعمت بزرگ خدادای یعنی استفاده از قدرت تعقل و شعور انسانی نیست؟
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
15
247
تنها آزاد مرد مجلس ....
علیرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
12
245
جناب آقای حدادپس حق وحقوق مردم چی میشه ؟
منظورشمااین است که درکشورچه مقامات چه غیرمقامات هرکاری خواست بکنه وامثال شما به بهانه وحدت دم برنیاورید ؟پس برای چه نماینده مردم شده اید؟لطفابفرمائید جایگاه حق الناس دراین بین کجاست ؟جواب خون جوانانی راکه برای دفاع ازاین مرزوبوم ریخته شده راشمامی توانیدبدهید؟واقعا متاسفم متاسفم متاسفم ...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
17
218
درود بر نمایندگان آزاده, همچون مطهری
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
13
242
چه جالب رسایی توهین های خودش را با استدلالات منطقی وقانونی مطهری مقایسه می کنه وبعد هم به نفع خودش سوت می زنه

درود برمرد آزاده مطهری بزرگ
راستگو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
49
41
رساااااایی ؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
334
24
حق با دکتر حداده. ایشون انسان فرهیخته و سیاستمدارین. (حرص بخورید منفی بدید :)))
رحیم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
20
213
درود بر علی مطهری نماینده واقعی مردم.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
10
185
خوب است آقای حداد عادل یا آقای رسایی با آقای مطهری یک مناظره ای در تلویزیون داشته باشند. در برنامه دیروز امروز فردا که اوج آزاد اندیشی سیما است.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
12
170
جناب اقای مطهری به حق خلف صالح پدر بزرگوارشان استاد مطهری است. ایشان جسارت شجاعت صداقت در عمل و گفتار تیز بینی و ذکاوت قدرت تحلیل صحیح وهمه ی خصوصیات متعالی را از پدر بزرگوارشان به ارث برده اندوهمواره به طریق عدالت ودرجهت مصالح دین انقلاب کشور و ملت موضع گرفته اند.چه در مقابل افراطی گری های مجلس ششم چه درمورد انتخابات 88 وچه درهرموقعیت دیگری ازجمله در ولبشوی کنونی کشور.امیدواریم خداوند ایشان را که به حق "مدرس"مجلس هستند حفظ کند وهمواره پیروز بدارد.......
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
16
176
مطهری مرد بسیار بزرگی است حق با ایشان است
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
13
176
درود به شرف مطهری.
مجید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
13
201
احسنت بر دکتر مطهری عزیز
کاش حداد یک هزارم جسارت احمدی نژاد را داشت. حقاً یک فرد خنثی است و فقط به درد آشتی کنان فامیلی و ماست مالی و لاپوشونی می خورد و واگر قرار است یکی مثل حداد رئیس جمهور ایران شود ما به همان احمدی نژاد قانعیم
ابوالفضل
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
273
23
اقای مطهری بجای اینکه به این مسائل بپردازی برو فکری به حال پروندت کن
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
14
159
درود بر فرزند خلف شهید بزرگوار دکتر مطهری
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
10
146
آقای مطهری، نماینده واقعی مردم!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
8
147
رسایی که خودش هر هفته توی هفته نامش هر چی میخواد مینویسه
عارف
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
10
143
درود و صد سلام بر مطهری عزیز
از جان و دل دوستت دارم
ننگ بر آنان که ذلت و قدرت را بر شرف ترجیح میدهند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
8
148
راستی جریان شکایت رفسنجانی از رسائئ به کجا رسید ؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
5
130
مطهری نمونه خوبی از آزاداندیش و آگاه از قانون اساسی است که توانسته خود را با محدودیتهای موجود در قانون سازگار کند. از این تیپ آدمها زیاد نیست و مطمئنم در موع مناسب میتوانند اصلاحاتی در امور بدهند
داوود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
3
162
نه استیضاحی در کار باشه نه تذکر و نه هیچ گونه نظارتی!!!لطفا در مجلسو تخته کنید بره
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
8
148
يكي نيست به اين آقاي حداد بگويد آخه آقاي حداد با اين وضع ووزنتان ديگر چقدر براي اين دنيا حرص ميورزي ديگر بس است جارا براي جوانترها وكاركشته ها خالي كن ديگر..............
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
9
190
رسایی جایی در میان ملت فهیم ندارد
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
12
161
شیر مادر حلالتان باد آقای مطهری.
علی
|
GERMANY
|
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
14
157
جناب مطهری حق باشماست.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
14
192
روح پدری شاد که باشد پسرش این
نظرات بینندگان