arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۸۴۶۱
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۰۹ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۱

چه کسانی در «آلماتی» سر میز 1+5 می‌نشینند؟ +عکس

هشت ماه از آخرین دور مذاکرات میان ایران و کشورهای عضو 1+5 می‌گذرد و حالا دو طرف در حالی رو در روی هم قرار می‌گیرند که به جز انگلیس باقی کشورها تقریبا با ترکیب سابق خود به «آلماتی» آمده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هشت ماه از آخرین دور مذاکرات میان ایران و کشورهای عضو 1+5 می‌گذرد و حالا دو طرف در حالی رو در روی هم قرار می‌گیرند که به جز انگلیس باقی کشورها تقریبا با ترکیب سابق خود به «آلماتی» آمده‌اند.

به گزارش فارس، پس از وقفه‌ای 8 ماهه در مجموعه مذاکرات میان ایران و گروه 1+5، این مذاکرات قرار است از امروز سه‌شنبه در شهر «آلماتی» قزاقستان از سر گرفته شود.

در این دور از مذاکرات تیم مذاکره‌کننده ایرانی مشابه سابق به ریاست «سعید جلیلی» دبیر شورای امنیت ملی به آلماتی رفته و در مقابل ترکیب هیئت‌های کشورهای دیگر نیز تقریبا دست‌نخورده باقی مانده است، آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان 6 کشوری هستند که روز سه‌شنبه در قالب گروه 1+5 (پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان) رو در روی ایران قرار می‌گیرند.

آمریکا

هرچند که پیش از این صحبت‌هایی از احتمال اعمال برخی تغییرات در ترکیب تیم مذاکره‌کننده آمریکا مطرح شده بود، اما این بار هم «وندی شرمن» معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا بر سر میز مذاکره با ایران می‌رود. در ادوار قبلی مذاکرات هم این دیپلمات زن سرپرستی هیئت آمریکایی را بر عهده داشت.



تنها تغییر مهمی که در ترکیب هیئت مذاکره‌کننده آمریکایی به وجود آمده، حذف «گری سیمور» است. معاون خلع سلاح کاخ سفید که قصد دارد از دولت جدید «باراک اوباما» جدا شود، اعلام کرده است که در این دور از مذاکرات حضور ندارد.

روسیه

«سرگی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه هم سرپرستی هیئت روس را در این دور از مذاکرات بر عهده خواهد داشت. ریابکوف یکی از باتجربه‌ترین سیاستمداران روسیه به شمار می‌آید و سال‌هاست که در عرصه دیپلماتیک فعالیت دارد.



وی که فارغ‌التحصیل دانشگاه وزارت خارجه روسیه است، از سال 1995 تا 1999 رهبری سازمان امنیت و همکاری اروپا را بر عهده داشته است. ریابکوف از سال 2008 به معاونت وزارت خارجه روسیه دست یافت و در ادوار اخیر مذاکرات ایران و 1+5 نیز همواره ریاست تیم مذاکره‌کننده روسیه را بر عهده داشته است.

این دیپلمات تام‌الاختیار روس دوشنبه شب گفت که امکان کاهش تحریم‌های ایران وجود دارد، به شرطی که تهران اثبات کند برنامه هسته‌ای را با اهداف صلح‌آمیز ادامه می‌دهد.

چین

سرپرست تیم چینی هم در مذاکرات روز سه‌شنبه تغییر نکرده و همچنان «ما ژائوشو» در این مسند قرار دارد.

 

معاون وزیر خارجه چین که از سال 2011 به این سمت منصوب شده، سابقه طولانی در امور دیپلماتیک دارد.

وی مدت‌ها سفیر چین در چند کشور اروپایی از جمله انگلیس و بلژیک بوده و مدتی هم به عنوان نماینده پکن در اتحادیه اروپا فعالیت کرده است.

ژائوشو در سال 1987 به عنوان رایزن دپارتمان سازمان‌های بین‌المللی وزارت خارجه انتخاب شده و سه سال بعد به سازمان ملل رفته و به عنوان دبیر سوم نماینده چین در این سازمان فعالیت کرده است.

انگلیس

در دور جدید مذاکرات ایران و 1+5، تیم انگلیسی با یک تغییر به میدان می‌آید. این بار انگلیسی‌ها «جفری آدامز» را کنار گذاشته و «سایمون گس» را در رأس تیم خود گمارده‌اند.

هم آدامز که چند دوره سرپرستی تیم مذاکره‌کننده انگلیس را بر عهده داشت، و هم گس از سفرای سابق انگلیس در تهران هستند.



گس در ژانویه 2013 به سمت مدیر کل سیاسی و نماینده ویژه وزارت خارجه انگلیس در افغانستان و پاکستان منصوب شد.

وی از سال 1977 به وزارت خارجه انگلیس پیوست و در دپارتمان سازمان ملل این وزارتخانه مشغول به فعالیت شد.

سفارت انگلیس در آتن، نماینده انگلیس در رم، معاونت و سپس ریاست دپارتمان اتحادیه اروپا و معاونت کمیسیونر ویژه در «پرتوریا» از جمله دیگر سمت‌هایی است که «سایمون گس» در آن‌ها فعالیت کرده است.

فرانسه


«ژاک او دیبر» مدیر کل امور سیاسی و امنیتی وزارت خارجه فرانسه در نشست آلماتی هم نظیر مذاکرات پیشین ریاست تیم فرانسوی را بر عهده دارد. وی که در زمان دولت «نیکلا سارکوزی» هم در این سمت قرار داشت، توانست این سمت را با روی کار آمدن «فرانسوا اولاند» نیز حفظ کند.



وی در سال 2009 به این سمت منصوب شده است. اودبیر از اواسط دهه 1990 میلادی فعالیت‌های دیپلماتیک خود در وزارت خارجه فرانسه آغاز کرده است.

ژاک اودیبر در سال 2001 به عنوان سرکنسول فرانسه به شهر کبک کانادا اعزام شد و در سال 2004 در سمت وزیر مشاور عازم لندن شد.

آلمان

آلمانی‌ها هم در مذاکرات فردا با ترکیبی مشابه ادوار سابق به میدان آمده‌اند. در این دور از گفت‌وگوها باز هم «هانس دیتر لوکاس» سرپرستی هیئت ژرمن‌ها و نمایندگی ویژه آلمان در مذاکرات را بر عهده دارد.



لوکاس در سال 1985 فعالیت دیپلماتیک خود را آغاز کرده و در این مدت نمایندگی آلمان در چندین کشور آسیایی و اروپایی را بر عهده داشته است. او مدتی هم در سفارتخانه‌های آلمان در روسیه و آمریکا مشغول به فعالیت بوده است.

وی بین سال‌های 2003 تا 2006 به عنوان رئیس بخش اروپای شرقی و مرکزی، قفقاز و آسیای میانه در بخش امنیت و سیاست خارجی دفتر صدراعظم مشغول بود. لوکاس پس از آن تا سال 2008 نماینده اروپای شرقی، قفقاز و آسیای مرکزی در وزارت خارجه آلمان بود.

این دیپلمات برجسته آلمانی سه سال قبل به عنوان نماینده آلمان در کمیته سیاسی و امنیتی اتحادیه اروپا و نیز نماینده دائمی آلمان در بروکسل منصوب شد.

ریاست مجموعه تیم 1+5 را نیز «کاترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر عهده دارد. وی در چند سال اخیر همواره این سمت را در اختیار داشته است.

 

ژنو، استانبول، بغداد، مسکو و حالا آلماتی شهرهایی هستند که تاکنون برای برگزاری مذاکرات میان ایران و 1+5 انتخاب شده‌اند.

تیر ماه 1387، مهر ماه 1388، آذر ماه 1389 به ترتیب مذاکرات ژنو یک، دو و سه برگزار شد. پس از آن استانبول در بهمن 1389 و همچنین در روز 26 فروردین ماه 1391 میزبان دو دور بعدی گفت‌وگوها بود. این مذاکرات سوم و چهارم خرداد در بغداد، و در 29 و 30 خرداد ماه سال جاری در مسکو برگزار شد. پیش‌بینی می‌شود دور جدید مذاکرات در آلماتی نیز تا روز چهارشنبه به طول بیانجامد.
نظرات بینندگان