arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۹۵۸۳
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۲ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۱
تابش:

خاتمی در سال 88 خیلی منطقی برخورد کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دکتر محمدرضا تابش، از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس و خواهرزاده سیدمحمد خاتمی است. تابش، سال‌ها سمت نمایندگی مردم ارکان را بر عهده داشته است.
او به چند سؤال خبرنگار مشرق درباره کاندیداتوری هاشمی و خاتمی و البته احتمال رد یا تأیید صلاحیت خاتمی در شورای نگهبان  پاسخ داد.
 متن کامل گفتگوی خبرنگار مشرق با این نماینده اصلاح‌طلب مجلس را در ادامه می‌خوانید:
 
***
مشرق: جناب آقای تابش اصلاح‌طلبان به تازگی و همانطور که از یکسال قبل هم قابل تحلیل بود، از دوگانه کاندیداتوری "خاتمی یا هاشمی" نام می‌برند. شما نظرتان درباره این دوگانه چیست و فکر می‌کنید چه کسی در نهایت به عنوان منتخب اصلاح‌طلبان خواهد آمد؟

تابش: در ابتدا باید تأکید کنم من سخنگوی آقایان هاشمی و خاتمی نیستم.
اما برای پاسخ به سؤال شما باید بگویم که در شرایط فعلی کشور میزان مشارکت بالای مردم بسیار تعیین کننده است و هر دو بزرگوار (هاشمی و خاتمی) که دوستدار نظام نیز هستند، سعی اولیه‌شان بر مشارکت بالای مردم است و فراتر از اینکه خودشان بخواهند کاندیدا شوند مسئله این است که برگزاری انتخاباتی را داشته باشیم که در هر صورت در آن ان‌قلت نباشد.

مشرق: مگر تا حالا انتخاباتی داشته‌ایم که در آن ان‌قلت باشد؟ 

تابش: اگر نبود که این پیامدها را نداشت.

مشرق: چه پیامدهایی؟ 

تابش: یعنی در انتخابات‌هایی که برگزار شده هیچ حادثه سوئی نبوده؟

مشرق: بوده ولی به دلیل نحوه برگزاری انتخابات یا چالش قانونی نبوده است. عده‌ای مثلاً در سال 88 آمدند و چالش سیاسی و امنیتی درست کردند.

تابش: این نظر شماست. به هر حال انتخابات باید به نحوی باشد که این پیامدها را نداشته باشد و سعی همه هم بر همین مسئله باشد.

مشرق: نگفتید که نظرتان درباره اینکه آقای هاشمی کاندیدا می‌شوند یا آقای خاتمی چیست؟

تابش: به هر حال خود آقایان باید در این زمینه به تصمیم برسند. منظورم جبهه اصلاح طلبان است. اما خود آقایان(هاشمی و خاتمی) هم نظرشان تعیین کننده است. الان در طیف مدیران و دلسوزان نظام و انقلاب، هر دوی آقایان مقبولیت دارند. اما به هر حال باید نظر توده های مردم هم دیده شود.

مشرق: نظر توده‌های مردم را چطور می‌فهمند؟ 

تابش: شما که بهتر از من نظر توده‌های مردم را می‌دانید. نظرسنجی‌های زیادی در این زمینه شده. شما می دانید و ما هم می دانیم که نتیجه نظرسنجی ها چیست!

مشرق: ولی ما نظر مردم را نمی‌دانیم؟ معتقدیم که روز انتخابات خواهیم فهمید که نظر مردم با کیست؟!

تابش: اتفاقاً شما خیلی خوب می دانید.

مشرق: راستش را بخواهید، چیزهایی که ما از نتایج نظرسنجی‌ها می دانیم این است که رأی آقای خاتمی و آقای هاشمی به شدت پایین است.

تابش: نه . این دیگر نامش نظرسازی است. اما نظرسنجی‌ها چیز دیگری را می گوید.

مشرق: فکر می کنید اگر آقای خاتمی کاندیدا شود در شورای نگهبان تایید می‌شود؟

تابش: چرا نشود؟

مشرق: با توجه به حوادث سال 88.

تابش: خب چطور بوده؟ آقای خاتمی که خیلی منطقی و خوب برخورد کرد.

مشرق: چون ایشان، هم در برخی اغتشاشات خیابانی حضور یافتند و هم اینکه جماعت به خیابان آمده را به مقاومت فرا می‌خواندند و البته با موسوی و کروبی هم نشست و برخاست زیادی داشتند.

تابش: اگر از من می پرسید هیچکدام از آقایان هیچ مسئله و مشکلی که بخواهد ان قلتی در تایید صلاحیتشان بیاورد، ندارند. اما به هر حال من هم مرجع تصمیم گیری نیستم.
نظرات بینندگان