arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۹۹۶۲۸
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۲۰ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۱

زمان نام نویسی انتخابات ریاست جمهوری

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیرکل انتخابات وزارت کشور گفت: ثبت نام انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری، 17 اردیبهشت 92 آغاز می شود.

نوری در گفتگو با واحد مرکزی خبر افزود: ثبت نام انتخابات میان دوره ای چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز از پانزدهم فروردین 92 آغاز می شود.

وی گفت: ثبت نام اولین میان دوره ای نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه های انتخابیه ایلام، ایوان، شیروان، چرداول، مهران و ملک شاهی در استان ایلام، فیروزکوه و دماوند در تهران، تویسرکان در همدان و تنکابن، رامسر و عباس آباد در استان مازندران، هفدهم فروردین 92 آغاز می شود.

مدیرکل انتخابات وزارت کشور گفت: ثبت نام انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا هم 26 فروردین 92 خواهد بود.

نوری افزود: در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری، همه متولدان 24 خرداد 1374 به قبل مشمول شرایط اخذ رأی خواهند بود و این افراد باید ضمن همراه داشتن شناسنامه، کارت ملی خود را نیز ارائه دهند.

وی گفت: چنانچه این افراد تاکنون به هر علتی کارت ملی خود را تحویل نگرفته اند می توانند با مراجعه به ادارات ثبت احوال استان ها و شهرستان ها، کارت ملی خود را دریافت کنند.

نوری درباره تغییرات قانون شوراهای شهر و روستا نیز افزود: یکی از تغییرات، مدرک تحصیلی داوطلبان است که در این باره در روستاهای تا 200 خانوار ملاک خواندن و نوشتن است و سطح سواد برای روستاهای بالای 200 خانوار، دیپلم پیش بینی شده است.

وی گفت: در حوزه شهرها هم در شهرهای تا 20 هزار نفر، ملاک عمل فوق دیپلم است و بالاتر از آن مدرک تحصیلی لیسانس و معادل لیسانس است که داوطلبان باید هنگام ثبت نام ارائه دهند.

نوری، تعداد اعضای شوراها را نیز شاخص تغییر یافته بعدی اعلام کرد و افزود: در روستاهای تا جمعیت 1500 نفر، سه عضو اصلی و دو عضو علی البدل و روستاهای بالاتر از آن پنج عضو اصلی و سه عضو علی البدل پیش بینی شده است.

وی گفت: همچنین در حوزه شهرهای تا 20 هزار نفر جمعیت، پنج عضو اصلی و دو عضو علی البدل، شهرهای تا 50 هزار نفر جمعیت هفت عضو اصلی و سه عضو علی البدل، شهرهای تا 100 هزار نفر جمعیت 9 عضو اصلی و چهار عضو علی البدل، شهرهای تا 200 هزار نفر جمعیت، 11 عضو اصلی و پنج عضو علی البدل پیش بینی شده است.

نوری ادامه داد: در شهرهای تا 500 هزار نفر جمعیت نیز 13 عضو اصلی و شش عضو علی البدل، شهرهای تا یک میلیون نفر جمعیت 15 عضو اصلی و هفت عضو علی البدل، شهرهای تا دو میلیون جمعیت 21 عضو اصلی و هشت عضو علی البدل و شهرهای بیش از دو میلیون جمعیت نیز 25 عضو اصلی و 10 عضو علی البدل پیش بینی شده است.

مدیرکل انتخابات وزارت کشور گفت: برای کلانشهر تهران نیز به طور ویژه و خاص 31 عضو اصلی و 12 عضو علی البدل پیش بینی شده است.

نظرات بینندگان