صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ساعت ۱۵:۵۲
کد خبر: ۱۰۳۴۹۴
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۰۹ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۲
وزارت جوانان در سالی که گذشت؛
توقف وام ازدواج به دلیل نبود اعتبار کافی در بانکها و سرگردانی جوانان در آستانه ازدواج، یکی ازمهمترین رویدادهای سال گذشته در حوزه جوانان بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مهر: زمزمه های عدم پرداخت وام ازدواج به جوانان از مهر و آبان  سال 1391 شنیده شد. بطوریکه بسیاری از جوانان با مراجعه به وزارت خانه ای که بنامشان ایجاد شده است، شکایت  خود را در خصوص عدم پرداخت وام ازدواج به مسوولان این وزارتخانه ارائه دادند.

براساس گزارشهای ارائه شده وزارت جوانان، تا پایان مهرماه یک میلیون و 385 هزار و 651 نفر درخواست وام ازدواج به بانکها داده شده بود که تنها 464 هزار و 662 نفر موفق به دریافت وام شده اند.

*** افزایش سن ازدواج 8 میلیون جوان ایرانی

مشکلات ایجاد شده بر سر راه جوانان برای ازدواج همچون عدم پرداخت وام ازدواج، افزایش اجاره بها، افزایش قیمت خرید لوازم خانگی و ... منجر به ترس آنها از ازدواج در سال های اخیر شده است. به گونه ای که وزارت جوانان اعلام کرده است که 80 درصد جوانان در سن ازدواج هستند اما هیچ کدام آنها اقدامی برای ازدواج نمی کنند.

محمد تقی حسن زاده  سرپرست مرکز مطالعات و پژوهش های راهبردی وزارت جوانان در این زمینه گفته بود:« از 23  میلیون نفر جمعیت جوان کشور، بیشترین جمعیت جوان کشور در سنین 25 تا 29 سال که بهترین سن ازدواج است قرار دارند.هشت میلیون و 672 هزار و 584 نفر از جوانان در رده سنی 25 تا 29 سال هستند که در این رده سنی جمعیت مردان بیشتر از زنان بوده و این خود هشداری به مسوولان و کارشناسان برای تاخیر در سن ازدواج است.

*** تشکیل کارگروهی ویژه برای وام ازدواج

مسوولان وزارت جوانان در ابتدا  تنها وعده حل مشکل را به آنها دادند. با جدی تر شدن مشکل در 6 آبان ماه مدیر کل دفتر ازدواج وزارت جوانان از مذاکره با بانک مرکزی برای حل مشکل پرداخت وام ازدواج خبر داده بود.

مسعود امینی به مهر گفته بود:« بسیاری از زوج ها در تماس  با وزارت جوانان از پرداخت نشدن وام ازدواج توسط بانکها خبر داده اند که در پی پیگیریهای این وزارتخانه مشخص شد بسیاری از بانکها بودجه لازم برای پرداخت این وام ندارند. به همین منظور درصدد برگزاری جلسه با مدیران بانک مرکزی برای حل این معضل جوانان هستیم.

به گفته امینی، سامانه ازدواج 6 بانک ملی ایران، سپه، مسکن، کشاورزی، رفاه کارگران و تجارت به‌دلیل اختصاص 100 درصدی منابع قرض‌الحسنه به‌مصارف دیگر و خالی شدن موجودی مسدود شده است.

پس از صحبت های ابتدایی بانک مرکزی و وزارت جوانان قرار شد که کارگروه حل مشکل وام ازدواج در وزارت جوانان تشکیل شود. اما در 24 بهمن ماه مدیرکل دفتر ساماندهی امور جوانان وزارت جوانان اعلام کرد که بانک مرکزی هنوز نماینده خود را برای حضور در کارگروه بررسی حل وام ازدواج جوانان به ما معرفی نکرده است.

به گفته حسین معتمدنیا در صورتیکه نماینده بانک مشخص شود، نسختین جلسه کارگروه چهارشنبه 25 بهمن ماه در وزارت جوانان تشکیل می شد. دلایل عدم پرداخت وام، نحوه تخصیص اعتبار، میزان اعتبار برای وام ازدواج و همچنین درنظر گرفتن تسهیلاتی برای پرداخت وام اشتغال از موضوعاتی بود که قرار بود در کارگروه مطرح شود.

*** پرداخت وام به جوانان از ابتدای سال جدید

اما بالاخره پس از مدت ها تعلل بانک مرکزی نخستین جلسه کارگروه  در ابتدای اسفند ماه تشکیل شد و براساس اظهارات سوی مسوولان وزارت جوانان، قرار شد که وام ازدواج جوانان از ابتدای سال جدید به جوانان متقاضی ازدواج پرداخت شود.

موضوعی که ابتدا از سوی معاون برنامه ریزی استانداری رد شد و نعمت الله ترکی در نشست خبری خود در 27 اسفند ماه اعلام کرد: وام ازدواج جوانان تهرانی تا خرداد ماه پرداخت نمی شود.

البته بلافاصله محمد صادق اکبری معاون ساماندهی امور جوانان وزارت جوانان در همان روز این موضوع را تکذیب کرد و گفت: براساس قول بانک مرکزی وام ازدواج جوانان از ماه نخست سال جدید پرداخت می شود و هیچ تعللی در پرداخت وام به جوانان تهرانی وجود ندارد.

هم اکنون با آغاز سال جدید باید منتظر ماند و دید که آیا وعده مسوولان بانک مرکزی و وزارت جوانان تحقق می یابد و یا آنکه باز هم جوانان در انتهای صف انتظارات خود باید بایستند تا شاید روزی نوبت به آنها نیز برسد.