صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ساعت ۱۵:۲۸
کد خبر: ۱۱۹۲۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۴ - ۱۱ تير ۱۳۹۲
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه با استناد مدارك قرآني و روايي ثابت كردم كه زنان مي‌توانند در همه زمينه‌هاي جامعه حضور داشته باشند در پاسخ به تقاضاي تفسير واقعي از كلمه «رجل» در مباحث سياسي كشور، گفت: آيت‌الله شهيد دكتر بهشتي كه رئيس مجلس خبرگان بررسي قانون اساسي بود، بعدها اعلام كرد كه منظور از كلمه «رجال سياسي» اعم از زن و مرد است.

به گزارش انتخاب، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ديدار جمعي از بانوان نخبه و فعالان سياسي و اجتماعي زنان، با اشاره به فضاي اميدواركننده‌اي كه پس از انتخابات 24 خرداد در كشور ايجاد شده، گفت: تجربه رويگرداني مردم از تندروي‌ها و استقبال از عقلانيت سياسي ايجاب مي‌كند كه گروه‌ها و افراد در زمان قدرت و اقتدار نبايد انحصارگرائي داشته باشند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در ادامه به بيان منطق صبر در سياست پرداخت و گفت: صبوري و برنامه‌ريزي براي عبور از تنگناها از ضرورت‌هاي سياسي است و بردباري مردم و مسئولان در مواجهه با تنگ‌نظري‌هاي سياسي در مقدمات قبل از انتخابات باعث شد كه امروز سياست كشور در داخل و خارج به سوي اعتدال و تعامل پيش برود.

ايشان با ظالمانه خواندن تحريم‌هاي تحميلي عليه مردم ايران، گفت: تعامل واقعي و پرهيز از انفعال و كله‌شقّي، چاره كار در سياست خارجي است و الان كه شرايط از لحاظ افكار عمومي مهيا شده است، بايد گام‌هاي عملي در راه رسيدن به حقوق مردم برداشته شود.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در ادامه سخنان خود با برشمردن موانع و مشكلات پيش روي دولت آقاي دكتر روحاني گفت: سياست معقول و پرهيز از شتاب‌زدگي به دولت كمك خواهد كرد تا علي‌رغم كمبودها، هزينه‌هاي فراوان، انبارهاي خالي، بدهي‌هاي انباشته شده و تحريم‌ها، با همكاري همه قوا، كشور را از اين گردنه عبور دهد.

ایشان همچنین در ادامه با اشاره به نگاه كريمانه اسلام و گفتار و كردار شرافتمندانه پيامبر گرامي نسبت به زنان گفت: تكريم از زناني چون حضرت مريم، آسيه و ملكه سبا و تأكيد بر روحيه منطقي و مشورت‌پذيري آنان، درسي براي مردان و زنان است كه نبايد جنسيت، امتيازي براي انسان‌ها باشد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، بحث‌هاي عدالت اجتماعي و حقوق زنان در خطبه‌هاي نماز جمعه دهه اول انقلاب را گفتاري براساس مطالعات اسلامي خواند و گفت:با مدارك قرآني و روايي ثابت كردم كه زنان مي‌توانند در همه زمينه‌هاي جامعه حضور داشته باشند.

وی  با بيان نگاه اسلام به ارثيه زنان، گفت: الحمدلله در جمهوري اسلامي يك ظلم هميشگي نسبت به زنان برطرف شد كه ظهور حكم قرآني را در مقابل روايات غيرمتواتر نديده مي‌گرفتند.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در ادامه زنان را نيمي از جمعيت فعال كشور برشمرد كه با پيشرفت‌هاي تحصيلي سالهاي اخير، مي‌توانند در همه زمينه‌ها حضوري تأثيرگذار داشته باشند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام  با بيان نمونه‌هاي تاريخي از حضور دختران رسول اكرم و امام علي(ع) در جامعه گفت: وقتي حضرت زهرا(س) و حضرت زينب(س) در مسجد مدينه و بعدها در ماجراي عاشورا آن سخنراني‌هاي اعتقادي، مبارزاتي و سياسي را دارند، تحجر و دگم‌انديشي است كه زنان ايراني را از فعاليت‌هاي سياسي البته در چارچوب‌هاي ديني و ارزشي نهي كنيم.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در خاتمه افزود: اگرچه مكتب اهل بيت(ع) موانع منزوي‌كننده براي زنان ندارد، اما در جامعه ما گروه‌ها و افراد متعصبي هستند كه معمولاً به حقوق زنان نگاه سليقه‌اي دارند و اين هيچ تناسبي با نظام اسلامي ندارد.

گفتنی است در ابتداي اين ديدار سركار خانم دكتر زهرا شجاعي، به نمايندگي از مجمع زنان اصلاح‌طلب، خانم دكتر فاطمه راكعي، به نمايندگي از زنان دانشگاهي، خانم سهيلا جلودارزاده، به نمايندگي از زنان كارگر، خانم اخوان‌نسب، به نمايندگي از كانون زنان بازرگان، خانم طاهريان، به نمايندگي از زنان ورزشكار و خانم ولي‌مراد به نمايندگي از ائتلاف اسلامي زنان به بيان دغدغه‌ها، نگراني‌ها، ديدگاه‌ها و پيشنهادهاي خويش پرداختند كه محور سخنان آنان عبارت بود از:

- باور توانايي‌هاي مديريتي زنان در مسئوليت‌هاي مختلف

- ارائه چهره‌اي سنتي از زنان در كتاب‌هاي درسي و نگاه سرمايه‌اي به آنان در فيلم‌ها و سريال‌ها

- ستاره‌دار شدن دختران دانشجو و بازنشستگي اجباري استادان زن

- برخوردهاي تحقيرآميز با زنان به بهانه دفاع از ديدگاه‌هاي اسلامي

- ناديده گرفتن استعدادهاي بالقوه زنان در زمينه‌هاي مختلف و جلوگيري از به فعليت رسيدن آنها

- نگاه تحقيرآميز به زنان به عنوان وسيله‌اي براي توليدمثل

- برگشت جايگاه ورزشي زنان به دوران باشكوه حضور در ميادين بين‌المللي و برگزاري مسابقات ورزشي بانوان كشورهاي اسلامي

- ناديده گرفتن حقوق زنان كارگر در قوانين و مصوبات تقنيني و اجرايي

- برقراري حقوق اسلامي براي زنان در ارث و ديه و مسائل مختلف

- حضور زنان در مراكز تصميم‌سازي و تصميم‌گيري

- ترويج نگرش انساني به زنان و پرهيز از تقسيم‌بندي‌هاي جنسيتي و نگاه فرودستي به زنان

- توجه به تشكّل‌هاي بخش خصوصي زنان در ابعاد كشاورزي، اقتصادي و خدماتي

- توجه به ظرفيت‌هاي علمي و مالي زنان در جهت ارتقاي بهره‌وري و توسعه پايدار

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
خداوند این بانوان رو که از حقوق ما دفاع می کنند حفظ کند