صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - ساعت ۲۲:۰۹
کد خبر: ۱۵۰۶۹۰
تعداد نظرات: ۲۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۷ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۲
تعلیق غنی سازی در سال های گذشته تجربه موفقی نبود، اما لازم بود؛
من در یکی از جلسات مذاکرات عنوان کردم که ممکن است ما از معاهده ان.پی . تی خارج شویم اما امکان ندارد فتوای رهبر کشورمان را نادیده بگیریم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجهبا تاکید بر این که تعلیق غنی سازی در سال های گذشته تجربه موفقی نبود اما لازم بود، گفت: قدرت ایران به تعداد سانتریفیوژها نیست بلکه به اراده اش برای ایستادگی و تحمیل آن به قدرت های جهان است.

به گزارش «انتخاب»، «سید عباس عراقچی» بعدازظهر سه شنبه در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشکده علم و فرهنگ دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: دلیل عدم موفقیت این برنامه، کامل نشدن روند غنی سازی بود و در حال حاضر همه فرآیندها کامل است.

وی یادآور شد: برای ارزیابی دستاورد توافق هسته ای ژنو باید مسیری که حدود 10 سال گذشته طی شده است، مورد توجه قرار گیرد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران خاطرنشان کرد: در این مدت تلاش ها و فداکاری های زیادی انجام شد تا امروز به این نقطه رسیدیم.

به نوشته ی ایرنا، عراقچی ادامه داد: در سال 1383 که با مخالفت برخی کشورها در موضوع هسته ای مواجه شدیم در شرایط خاصی قرارداشتیم زیرا جنگ آمریکا با عراق و افغانستان رخ داده بود و در همین زمان سر و صداها و ادعاها در موضوع هسته ای ایران مطرح شد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در آن زمان تلاش کرد با حُسن نیت وارد تعامل با سه کشور اروپایی شود تا موضوع هسته ای را حل و فصل و اشتباه بودن ادعای آنان مبنی بر غیرصلح آمیز بودن فعالیت های خود را به اثبات برساند.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: در آن زمان نیز همین تیم فعلی به طور تقریبی فعالیت داشت که مجموعه نظام به این نتیجه رسید، غنی سازی را برای اثبات حسن نیت ایران تعلیق کند.

عراقچی ادامه داد: در آن زمان هدف از تعلیق غنی سازی ایجاد اطمینان نسبت به برنامه هسته ای ایران بود تا بعد این مسیر ادامه یابد اما به دلایل مختلف تجربه تعلیق غنی سازی در آن زمان تجربه خوب و موفقی نبود اما به تعبیر رهبر معظم انقلاب تجربه لازمی بود.

وی همچنین گفت: ما باید این تجربه را به دست می آوردیم تا برای خود حجت داشته باشیم و اگر با تحریم مواجه شدیم، نگوییم اگر تعلیق غنی سازی اجرا می شد امروز با تحریم مواجه نبودیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران به تجارب به دست آمده از مذاکرات با سه کشور اروپایی اشاره کرد و اظهارداشت: ما دریافتیم که با این کار به خواسته خود که همان احقاق و تثبیت حقوق هسته ای ایران است، نمی رسیم.

عراقچی افزود: علت این ناکامی این بود که در آن زمان دست ما در مذاکره پُر نبود و برنامه هسته ای ایران در ابتدای راه قرارداشت که همان مقدار هم تعلیق انجام شد و به همین دلیل طبیعی بود که از آن مذاکره چیزی به دست نیاید.

وی با بیان این که در حال حاضر دست ایران در مذاکرات پُر است، گفت: برنامه صلح آمیز هسته ای ایران به پیشرفت های لازم رسیده است و جمهوری اسلامی ایران در بخش های مختلف اعم از فناوری، تجهیزات، مواد و نیروی انسانی دست پُر دارد و چرخه سوخت آن تکمیل است.

عراقچی با برشمردن دستاوردهای ایران اعم از تاسیسات غنی سازی، تجهیزات، تولید سوخت، یادآور شد: ما امروز دانشمندان مسلط و قوی در حوزه هسته ای داریم که دشمن اقدام به حذف فیزیکی برخی از آنها کرد.

وی با تاکید بر این که دستاوردهای مذاکرات هسته ای را مدیون خون دانشمندان هسته ای هستیم، خاطرنشان کرد: اکنون ما با دست پُر مذاکره می کنیم در حالی که آن زمان با دست خالی به مذاکرات می رفتیم.

معاون وزیر امور خارجه در عین حال افزود: البته این که شرایط در آن زمان چگونه بود و اکنون چگونه است، جای خود را دارد اما به این نتیجه رسیدیم که با تعلیق و دست خالی نمی توان به نتیجه رسید بنابراین تعلیق ها شکسته شد و ایران تلاش کرد در عرصه عمل خود را تثبیت و فناوری خود را کامل کند.

عراقچی تاکید کرد: اکنون زمان آن رسیده است که دستاوردهای خود را در عرصه سیاسی نیز تثبیت کنیم و جلوی هزینه بیشتر را نیز بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: البته این طور نیست که تحریم ها ما را به زانو درآورده باشد، اما دستیابی به دستاوردهای هسته ای هزینه هایی را برای کشور داشت که ما در مقطعی این هزینه را پذیرفتیم زیرا هر خواسته ای هزینه ای دارد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران به مذاکرات اخیر ایران با گروه 1+5 اشاره کرد و گفت: مذاکرات ژنو بعد از انتخابات ریاست جمهوری و مشارکت 73 درصدی مردم در انتخابات که یک آرزو برای دمکراسی های دنیا به حساب می آید، شکل گرفت.

عراقچی افزود: بعد از انتخابات که از آن به عنوان حماسه سیاسی تعبیر می شود «پنجره فرصت» در مقابل جمهوری اسلامی ایران باز شد تا به پشتوانه این نیروی آزادشده وارد مذاکره شود و حقوق خود را تثبیت کند.

وی با بیان این که پرونده هسته ای ایران را تنها از طریق فعالیت های هسته ای نمی توان حل کرد، خاطرنشان کرد: باید توافق ایران با 1+5 را از زاویه استقلال و عزت کشور بررسی کنیم.

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: 10 سال است که ما درگیر موضوع هسته ای هستیم، طرف مقابل ما 6 کشور جهان و کاترین اشتون به نمایندگی از 28 کشور اروپایی است، در واقع در مذاکرات، ایران در یک سو و کل اتحادیه اروپا در سوی دیگر قرار دارد.

عراقچی تصریح کرد: ما در طی 10 سال گذشته با تهدیدهای نظامی، انواع فشارها و همینطور تحریم ها روبه رو بودیم حال باید بررسی شود که دعوای اصلی برسر چه بوده است ما تنها به دنبال حفظ غنی سازی نبودیم بلکه عزت و استقلال ما بیش از همه مهم بود.

وی، حق غنی سازی را مساله مهمی توصیف کرد و گفت: از آنجا که غربی ها تلاش می کردند اراده خود را به ما تحمیل کنند ایستادگی و مقاومت ما بر سر مواضع جمهوری اسلامی ایران مهم ترین دستاورد توافقات بود.

عراقچی با بیان این که ما زیربار سلطه نرفتیم، اظهارداشت: آنها از ما می خواستند از حق قانونی خود که غنی سازی بود دست بکشیم و ما آن را ناحق دانستیم و نپذیرفتیم.

وی تاکید کرد: قدرت ایران به تعداد سانتریفیوژهایش نیست بلکه به اراده اش برای ایستادگی و تحمیل آن به قدرت های جهان وابسته است.

عضو ارشد تیم مذاکرات هسته ای ایران با بیان این که غربی ها از اهداف و نیات ما باخبر هستند، اضافه کرد: آنها فتوای رهبر معظم انقلاب در زمینه حرمت استفاده از سلاح هسته ای را می دانند با این حال بر خواسته های ناحق خود پافشاری می کردند. البته من در یکی از جلسات مذاکرات عنوان کردم که ممکن است ما از معاهده ان.پی . تی خارج شویم اما امکان ندارد فتوای رهبر کشورمان را نادیده بگیریم.

عراقچی با بیان این که تمام دعواهای 10 سال گذشته بر سر پرونده هسته ای به خاطر تحمیل اراده ها بود، گفت: ارزیابی ما این است که ایران زمانی موفق است که بتواند اراده خود را تحمیل کند و این اتفاق در توافق گام نخست رخ داد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران گفت: در هر دعوایی دو طرف جنگ روانی و تبلیغاتی به راه می اندازند و این کار را هم پیش از مذاکرات و هم بعد از آن انجام می دهند تا نشان دهند بیشترین امتیاز را در طول مذاکرات به دست آورده اند و این امری طبیعی است.

عراقچی ادامه داد: بعد از توافق ژنو، آمریکایی ها تبلیغات و سر و صدای بسیاری به راه انداختند و معمولا کسی به این ابزار دست می زند که کمترین دستاورد را داشته است اما متاسفانه بسیاری در داخل ایران با آنها همصدا شدند.

وی با بیان این که نباید تحت تاثیر جنگ روانی رسانه های غربی قرار گرفت، اظهارداشت: جان کری وزیر امور خارجه آمریکا بعد از مذاکرات اعلام کرد که ما حق غنی سازی ایران را به رسمیت نشناختیم برخی ها هم در داخل آن را پذیرفتند در صورتی که این گفته یک سفسطه بود.

به گفته این دیپلمات، بین حق و اجرای آن تفاوت وجود دارد و ما حق غنی سازی خود را از آمریکا نمی گیریم.

عراقچی توضیح داد: غنی سازی حق ذاتی ما است که وجود دارد و امری جداناپذیر است نه کسی می تواند آن را به رسمیت بشناسد و نه کسی می تواند آن را از ما بگیرد.

وی ادامه داد: حق غنی سازی مثل حق نفس کشیدن است، ممکن است مانع انجام آن شود اما نمی توانند آن حق را از ما بگیرند این امر براساس ماده 4 ان پی تی به رسمیت شناخته شده و ما نیز حق استفاده صلح آمیز از آن را داریم.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه گفت: ممکن است آمریکا بگوید حق غنی سازی جزو ماده 4 ان پی تی نیست اما این گفته برای ما مهم نیست، به رسمیت شناختن این حق از سوی آمریکا توهینی برای ما است چرا که ما منتظر پذیرش آنها نیستیم.

عراقچی تاکید کرد: آمریکا تلاش می کند با بازی رسانه ای فضا را در داخل کشور تحت تاثیر قراردهد اما ما نباید اجازه دهیم پرونده هسته ای از سطح ملی به سطح جناحی و گروهی تقلیل پیدا کند امری که تا امروز اتفاق افتاده است.

وی به گفته های اوباما در مرکز صهیونیستی سابان مبنی بر این که اگر می توانستم از برنامه هسته ای ایران پیچ و مهره ای هم باقی نمی گذاشتم، اشاره کرد و گفت: این جمله معروفی است و نشان دهنده حقانیت مردم ایران است چرا که آنها با وجود خواسته خود مبنی بر جلوگیری از حق ایران اما نتوانستند چنین کنند.

عضو ارشد تیم مذاکرات هسته ای ایران گفت: آمریکا معتقد است مقابل دستیابی ایران به بمب اتم را گرفته است در حالی که بمبی در کار نبود.

عراقچی در بخش دیگری از سخنانش درباره توافق گام نخست ژنو توضیح داد: این توافق دو گام دارد در گام نخست که 6 ماهه است اقداماتی مقدماتی برای فراهم کردن فضای مناسب جهت مذاکرات نهایی انجام می شود.

وی افزود: در واقع مذاکره اصلی برای راه حل جامع آن چیزی است که به زودی انجام خواهد شد. براساس توافق در گام نخست ما غنی سازی 20 درصد را متوقف می کنیم چون نیازی به آن نداریم و نیازهای خود را در چندین سال در این بخش تامین کردیم اما غنی سازی در اندازه کمتر ادامه پیدا می کند.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه با بیان این که گام نهایی متضمن حق غنی سازی است، اظهارداشت: این که ابعاد غنی سازی در گام نهایی چگونه خواهد بود، مورد بررسی قرار می گیرد اما قطعا چنین خواهد بود و این در تضاد با قطعنامه های شورای امنیت است که خواهان توقف فوری غنی سازی ایران بودند همه این ها ناشی از پیروزی ایران و تحمیل اراده اش است.

عراقچی ادامه داد : گام اول مذاکرات مقدمه ای برای توافق جامع به شمار می رود که اکنون در حال انجام است و دور اول آن در وین انجام شده است.

وی گفت: دور دوم این مذاکرات اواخر اسفندماه برگزار می شود تا به توافق جامع برسیم و تکلیف پرونده هسته ای ایران مشخص شود.

عضو ارشد تیم مذاکرات هسته ای ایران یادآور شد: به رسمیت شناختن حق غنی سازی ایران، رفع همه تحریم ها و نیز مشخص بودن دوره های هر توافق و این که پرونده ایران مانند هر عضو عادی ان پی تی باشد ،خواسته های ایران به شمار می رود.

عراقچی تاکید کرد: قرار است در توافق نهایی تحریم ها با برنامه زمانبندی شده از میان برداشته شود و این موضوع ربطی به دوره اعتمادسازی ندارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره خنده های وزیر امور خارجه در مقابل دوربین ها در جریان مذاکرات بیان کرد: خندیدن حداقل در جلوی دوربین ها از لوازم است اگر جلوی دوربین بخندی یک مفهوم و اگر عصبانی باشی مفهوم دیگری دارد. مردم از چهره قضاوت می کنند و بعد از جمع شدن دوربین ها، قیافه ها عوض و همه جدی می شوند، چون بعضا به خنده های آقای ظریف ایراد گرفته می شود باید بگویم که کس دیگری اندازه ایشان در طول مذاکرات با عصبانیت و تحکم صحبت نمی کند، اما جلوی دوربین ها فرق دارد.

جلسه پرسش و پاسخ عراقچی معاون وزیر امور خارجه با دانشجویان به همت بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگ و هنر برگزار شده است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۵
غیر قابل انتشار: ۱۷
حسن
|
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
چرا نظر مردم را نمیخواهید.امور مهم بایستی به همه پرسی گذاشته شود.
هالو قنبر
|
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
قیافه ظریف را تو جلسه در حالیکه عصبانی بود دیدم وحشت کردم و گزینه های روی میز را زیر فرش قایم کردم
دفترچه خاطرات حسین اوباما
ناشناس
|
۰۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
آقای ظریف عزیز ممنون که خود را فداکارانه در خدمت ملت قرار داده اید اما به دستیارتان بگویید خطای مقامات 8 سال گذشته را به حساب مردم مگذارند لطفا از طرف مردم حرف نزنید دوره آن گذشته می دانم قصدتان لا این حرفها ساکت کردن افراطیون است! ما قربانیان سیاست های غلط گذشته هستیم و تحریم ناشی از برنامه های بی منطق اینان کمرمان را شکسته. فقط یادتان باشد با دروغ نمی توان حق و راستی را ترویج کرد. شما اشتباه کیهانیان را نکنید!
ناشناس
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
قابل توجه کیهان و وطن امروز و پایداری ها:....

عراقچی : بعد از توافق ژنو، آمریکایی ها تبلیغات و سر و صدای بسیاری به راه انداختند و معمولا کسی به این ابزار دست می زند که کمترین دستاورد را داشته است اما متاسفانه بسیاری در ""داخل ایران"" با آنها همصدا شدند.

...
حسام
|
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
از چهره خندان تمام مذاکرات واقعا عصبانیت دیده میشود
ناشناس
|
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
یکی از جذااااااااااااااااااابترین مردان دنیاست این عراقچی
ناشناس
|
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
درود برظریف
پاسخ ها
ظریف
| |
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
یعنی چی؟! درود بر خودت
فعال کاری
|
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
بابا تو رو خدا بذارین کار تا اخرش پیش بره اگه نتیجه نداد به قول امریکاییها که میگن ظرف دو ساعت تحریما رو بر میگردونیم ما هم ظرف دو ماه غنی سازی 30% رو فعال میکنیم.(ضرری که نکردیم)
پاسخ ها
مجتبی
| |
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
ایول خوب گفتی
محمد
|
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
از صحبتهای امروز جان کری مشخص شد که چقدر ظریف با عصبانیت صحبت کرده؟ چطور مذکراه کردن که گزینه ی نظامی روی میز. آقای عراقچی با مردم با صداقت صحبت کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
من فکر میکنم تعصب جلوی چشمان شما رو گرفته شما یا متن رو نخوندید یا نمیخواید بفهمید که آقای عراقچی چی میگن .
حالا هی برو ببین اوباما و نتانیاهو و کری چی میگن .
فرق ما با شما اینه که ما به حرفهای منطقی وزیر امور خارجه و رئیس جمهور خودمون توجه میکنیم و شما به حرفهای پوچ و بی منطق غربیها .
یه فرق دیگه ما با شما هم اینه که وقتی به مذاکرات نگاه میکنیم وضعیت خودمون و طرفهامون رو در گذشته و حال و آینده و منافع ملیمون و خطرات ، تهدیدات ، فرصتها و خلاصه تا پله آخر رو مورد توجه قرار میدیم ولی شما خودتون هم نمیدونید که دنبال چی هستید و فقط شعار میدید .
البته نتایج شعار خالی رو هم که همه به وضوح دیدن .
محمد
|
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
حرف درستی زدن آقای عراقچی: بسیاری در داخل با آمریکا هم صدا شدن
پاسخ ها
ناشناس
| |
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
با امریکا که نه با منافع رانتیشان که صد البته بسود امریکا و در جهت ان است .
علی عسک
| |
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
بعضیها از امریکا هم داغترند چون از کنار تحریمها ارتزاق می نمودند
ناشناس
| |
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
احسنت! شما یکی از مخاطبین اصلی دکتر عراقچی هستید که مسئله ی هسته ای دست آویز اختلافات جناحی شده.
مواظب باشیم مردم رو همصدا کنیم؛ نه این که از آب گل آلود ماهی بگیریم و اگه فرصتی شد یه تیکه ای با طرف مقابل بندازیم.
سجاد
|
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
من امروز تو جلسه بودم . فرد بسیار موقر و متینی هستند ایشون
پاسخ ها
اميرسرخسي
| |
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
شما از روماني پيام داديد
چطور در تهران و در جلسه حاضر بوديد؟!!!
جل الخالق
مجتبی
| |
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
امیر بعضی اوقات اشتباه پیش میاد یبار نظر من رو از برزیل گذاشته بودن
سجاد
| |
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
امیر جان سروره فیلترشکنم ماله رومانیه
ناشناس
| |
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
پدر جان ايشون بروزرش مال اونجاست احتمالا از فيلترشكن استفاده كرده
ناشناس
| |
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
پرچم ساير كشورها بخاطر استفاده از فيلتر شكن ميباشد امير سرخسي و ساير دوستان
ناشناس
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
کاش تیم دیپلماسی تدبیر وامید هرچه سریعتر به توافق درباره ی برنامه ی هسته ای با آمریکا دست یابد.توافقی که برد برد باشد تا هرچه سریعترعقب ماندگی ناشی از تحریم ها جبران گردد
مصطفي
|
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
خدا نگهدارتان باشد آقاي عراقچي، در ميان اين همه ناجوانمردي‌ها، دفاع شما و دوستانتان از منافع ملت، نقطه اميد ما شده است. مطمئن باشيد كه ملت ايران، ملتي قدردانند.
محمد
|
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
اميدوارم كه در توافق نهايي حقوق ايران كامل حفظ شه.
آمين
پاسخ ها
ناشناس
| |
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
با تیم قوی، قابل و عاقلی که داریم همینطور خواهد بود.