صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۲ فروردين ۱۴۰۳ - ساعت ۰۳:۴۸
کد خبر: ۱۶۵۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۴ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۳
اما قصه اصلی احمدی نژاد را این روزها برخی دوستان و وزرای دیروز او حکایت‌گر شده‌اند. روایت‌هایی که احمدی‌نژاد را بر صندلی متهم می‌نشاند و همراهان و وزرای دیروز در جایگاه شاکی لب به افشاگری و البته اعلام برائت از او گشوده و انتقادات را یکی پس از دیگری روانه او می‌کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک محمود احمدی‌نژاد است و کیفرخواست‌هایی که یکی پس از دیگری علیه او تنظیم می شود، شاکیان هم نه تنها رقبا و منتقدان او، که همان دوستان و وزرای دیروز او هستند که از خوش بش ها و دوستی به اعلام برائت و گاها افشاگری علیه او روی آورده‌اند. همین روزهایی که از قضا زمزمه های بازگشت مرد دیروز پاستور به سیاست بالا گرفته است.

به گزارش انتخاب، در سکوت نسبی محمود احمدی نژاد، نام او اما به کرات در رسانه‌ها مطرح و ورد زبان سیاسیون است. در یک سوی ماجرا این یاران نزدیک او چون جوانفکر، میرتاج الدینی، داوری، الهام و ...هستند که گاه و بیگاه با اظهارنظرهایی در خصوص رییس دولت محبوب شان پالس هایی از بازگشت او به صحنه سیاست را ارسال می کنند. سخنانی که در کنار فعالیت های چراغ خاموش سیاسی و رسانه ای گویای آن است که احمدی نژادی‌ها به کما نرفته اند و اتفاقا قصد بازگشت سریع به سیاست را دارند. و چه میدانی مناسب‌تر و فراهم تر از انتخابات مجلس دهم و در گامی بلندتر انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم.

اما قصه اصلی احمدی نژاد را این روزها برخی دوستان و وزرای دیروز او حکایت‌گر شده‌اند. روایت‌هایی که احمدی‌نژاد را بر صندلی متهم می‌نشاند و همراهان و وزرای دیروز در جایگاه شاکی لب به افشاگری و البته اعلام برائت از او گشوده و انتقادات را یکی پس از دیگری روانه او می‌کنند.

انتقادات از احمدی نژاد اما مسبوق به سابقه است، بعد از انتخابات سال 84 و 88 بسیاری از حامیان او لب به انتقاد و گلایه از مشی رییس دولت سابق باز کردند. افرادی چون محمد خوش چهره، محمدرضا باهنر، عماد افروغ و ... که از حامیان احمدی نژاد محسوب می‌شدند اما بعد از مدتی از رای خود به او ابراز پشیمانی کردند. پشیمانی‌ها از رای دادن به او بعدها جایگزین پشیمانی از وزیر یا مدیر ارشد بودن در دولت احمدی نژاد رسید و حال که دیگر مرد ارادانی سیاست ایران، پاستور را ترک کرده است باز هم اعلام برائت‌ها و پشیمانی‌ها از همکاری با او و افشاگری از شیوه و مشی دولت داری او ادامه دارد.

طی چند هفته اخیر برخی وزرای برکنار شده از سوی احمدی نژاد به بیان ناگفته‌هایی از دولت نهم و دهم پرداخته‌ و انگشت اشاره خود را به سوی رییس سابق‌شان نشانه گرفتند. آنگونه که پرویز کاظمی اولین وزیر برکنار شده از سوی احمدی نژاد، صراحتا او را دروغگو و فاقد شم و توان و سواد مدیریتی دانست و گفت«احمدی نژاد نمی دانست در جایگاه رییس جمهور چگونه رفتار کند.»

مرضیه وحید دستجردی تنها وزیر زن نظام جمهوری اسلامی که با جسارت احمدی نژاد بر صندلی ریاست، وزارتخانه بهداشت و درمان دولت دهم نشسته بود هم در مصاحبه ای پرده از دلایل عزل خود از این وزارت از سوی رییس جمهور سابق برداشت و گفت«در مورد بودجه سلامت و وقتی هدفمندی یارانه‌ها مطرح بود در مجلس لابی می‌کردیم چرا که مجلس جای لابی است و ما هم می‌خواستیم سهم سلامت را از هدفمندی بگیریم اما به خاطر دارم که رئیس جمهور با من تماس گرفتند و با صدای بلند پرخاش کردند که معاونان شما در مجلس چه می‌کنند و فلانی و فلانی که هستند و چرا آن‌جا هستند و بنده نیز آنقدر عصبانی شدم و پرخاشگرایانه گفتم که چطور افراد فلان وزارتخانه که فلانی وزیرش است می‌توانند بروند لابی کنند اما وزارت بهداشت که وظیفه‌اش تامین سلامت مردم است نمی‌تواند؟»

حیدر مصلحی، همو که احمدی نژاد بخاطر برکنار کردن او تا پای خانه نشینی هم پیش رفته بود، هم از جمله مدیران ارشد دولت سابق است که به زبان خود ماجرای خانه نشینی احمدی نژاد را روایت کرده است« هر کس در ایام خانه‌نشینی با احمدی‌نژاد صحبت می‌کرد او مانند یک نوار توضیح می‌داد که چه اتفاقاتی افتاده است، شکی نیست که او نسبت به آقای جلیلی و بنده اِن‌قلت داشت و درباره معاون اولی مشایی و اینکه دست او باز شود حساسیت نشان می‌داد. آقای احمدی‌نژاد می‌خواست به نوعی حرکت کند که تشکیلات اطلاعاتی را آرام آرام کنار بگذارد.»

محمد جهرمی، وزیر کار دولت نهم نیز  از حضور در دولت احمدی نژاد ابراز پشیمانی کرده و می گوید« از این جهت که با آقای احمدی‌نژاد کار کردم پشیمانم اما از این جهت که توانستم گامی در خصوص توسعه اشتغال بردارم پشیمان نیستم.»

محمود فرشیدی اولین وزیر آموزش و پرورش او نیز مدیریت احمدی نژاد را سرهنگی می داند و معتقد است احمدی نژاد می‌است کاپیتان سیاسی دولتش باشد. او که دل خوشی از اطرافیان رییس دولت نهم ندارد می گوید«اطرافیان رییس جمهور تلاش می کردند که افراد مورد نظر خودشان را برای پست و سمت به من معرفی کنند.» بیشترین انتقادات او نیز به مثابه دیگر مخالفان احمدی نژاد با مشایی و نقش او در تصمیم گیری های رییس دولت سابق است.

در کنار این افراد هستند افرادی چون علیرضا علی احمدی، محسنی اژه ای، مصطفی پورمحمدی، صفارهرندی و ... که در میانه عمر دولت راهشان از احمدی نژاد جدا شد و نتوانستند ساز خود را با ساز رییس دولت و مشایی همیشه همراهش کوک کنند و رفتن را بر ماندن ترجیح دادند.

سکوت احمدی نژاد در مقابل یاران دیروزش!

محمود احمدی نژاد گرچه تاکنون پاسخی به این قسم اظهارات نداده است، اما مردان نزدیک به وی همچنان تمام قد از او دفاع می کنند. آنگونه که عبدالرضا داوری که مدتی است مسئولیت تیم رسانه ای جدید احمدی نژادی ها را برعهده گرفته است و اخیرا نیز با حکم قضایی روانه زندان شد،در نوشتاری به سخنان مصلحی پاسخ داد و او فردی که با نگاه مکانیکی به تحولات اجتماعی می نگرد و شناختی از ماهیت فرآیندهای جاری در مناسبات انسانی ندارد دانست. برخی دیگر از نزدیکان به وی نیز تلویحا هشدارهایی درباره بیان ناگفته ها از پشت پرده اخراج ها و برکناری ها از دولت داده اند تا شاید اینگونه خط و نشان قبل از افشاگری شان را کشیده باشند.

سخنان انتقادی وزرا و همراهان دیروز احمدی نژاد علیه وی گرچه با استقبال از سوی جریانات و طیف های سیاسی مخالف وی روبرو شده است، اما هستند سیاسیونی که این گونه سخن راندن درمورد مردی که دیگر در قدرت نیست را سیاست ورزی نمی دانند. آنگونه امیر محبیان از تئوری پردازان راست سنتی که خود نیز زمانی از حامیان احمدی نژاد بود و بعدها در جرگه منتقدانش قرار گرفت معتقد است«یک فرهنگ سیاسی غلط معمولا در زمان قدرت مسوول از او دفاع و حتی چاپلوسی کرده و او را معصوم می‌کند ولی پس از رفتن او گناه‌های نکرده را هم پای او می‌نویسد. این نهایت نامردمی و دوری از جوانمردی است. من راجع‌به اشخاص و نیت‌های آنها نمی‌خواهم قضاوت کنم احمدی‌نژاد هم مثل هر انسان دیگری دارای نکات مثبت و منفی است. شجاعت آن است که در زمان در قدرت‌بودن فرد او را نقد کنیم والا سنگ‌زدن به فرد فاقد قدرت را هر کودکی بلد است.»

در سویی دیگر برخی نیز براین اعتقادند افشاگری ها علیه احمدی نژاد برای تنگ تر کردن فضا علیه وی و جلوگیری از بازگشت مجدد وی به سیاست و قدرت است. احمدی نژاد اما بی توجه به این انتقادات و هشدارها روانه مشهد می شود و از امام و انقلاب برای مردم سخن می گوید، او هنوز هم با هیجان خاص خود با مردم رودرو می شود و برای آنها دست تکان می دهد. احمدی نژاد کم کم در حال بیرون آمدن از پیله سکوت سیاسی اش است.

منبع: نامه نیوز