صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ساعت ۲۲:۵۴
کد خبر: ۱۷۰۱۱۶
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۴ - ۱۱ تير ۱۳۹۳
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حجت الاسلام والمسلمینˈاحمد مبلغیˈ روز چهارشنبه در نشست علمی با عنوان ˈاهمیت حریم خصوصیˈ در قم گفت: وجود حیات اختصاصی دارای حریم محافظت شده برای انسان، پیش شرط وجود حیات عمومی سالم و پویاست.

استاد حوزه علمیه قم افزود: اگر حریم جدی و تضمین شده برای افراد وجود نداشته باشد، زندگی عمومی جامعه از نظر معنوی، اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی و ... بشدت دچار اختلال و اضطراب خواهد شد.

مبلغی گفت: نبود حریم خصوصی برای فرد به منزله نبود زمینه ها و فرصت های لازم برای تکامل معنوی و روحی است.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: اگر انسان از حریم خصوصی برخوردار نباشد وعیان و پنهان زندگی اش یکی باشد، همه رفتارهای او بر اساس جبر و اکراه اجتماعی شکل می گیرد و در این صورت فاقد زمینه لازم برای اعمال اراده در جهت تکامل خواهد بود.

وی افزود: یکی از مهمترین راه های تکامل، توبه است، انسانی که فاقد حریم خصوصی باشد، فاقد فرصت خلوت خواهد بود و انسان فاقد فرصت خلوت، فاقد فرصت بازاندیشی است و انسان فاقد بازاندیشی، دستخوش امیال مواج در وضعیت های اجتماعی است و چون امکان توبه بعنوان امر نهانی برای او فراهم نیست، نمی تواند از این فرصت استفاده کند.

وی ادامه داد: به بیان دیگر خلوت انسان با خدا عمدتا در شرایط داشتن حیات اختصاصی بدور از دخالت دیگران معنی و عینیت می یابد و گرفتن این حیات از فرد، محروم کردن او از فرصت خلوت کردن با خداوند و اندیشیدن برای بازگشت مدام او به سوی پروردگار است.

مبلغی یادآور شد: با حذف حریم خصوصی، انسان به موجود منفعل اجتماعی بدل می شود که تنها صورتی از اراده را با خود حمل می کند و از روحیه مستقل و اندیشه الهی مناسب برای شرکت در حیات عمومی بی بهره است.

وی خاطرنشان کرد: انسانهای فاقد حریم خصوصی در یک جامعه، رفتار میکانیکی دارند نه دینامیکی و پویا، در حالی که استقرار ارزشهای اسلامی و انسانی در جامعه از رهگذر حضور دینامیکی افراد و البته در چارچوب یک نظم اجتماعی قانون محور، امکانپذیر خواهد بود.

مبلغی گفت: انسانهایی که سطح رفتارشان به رفتار میکانیکی تنزل کند، پس از مدتی ارزشها را به سمت توخالی شدن به پیش می برند.

مبلغی یادآورشد: اصطلاح حریم خصوصی در فقه به کار نرفته و واژه جدیدی است که بتازگی در ادبیات حقوق بشری مطرح شده است و امروزه به مثابه یک حق مهم برای انسان تلقی می شود.

استاد حوزه علمیه در عین حال تاکید کرد: حکم حریم خصوصی در شرع قابل پیگیری است؛ چراکه واضح است اگر شارع در زمینه ای، ادبیات مربوط به آن را ارائه نکرده باشد، فقیه می تواند از احکام مرتبط به آن حوزه و مناطات (علل و فلسفه) آنها استفاده کرده و به حکم شرعی آن دست یابد.

این نشست علمی به هدف طرح مباحث نظری جدید و ارتباط آن با مسائل دینی و فقهی با حضور جمعی از پژوهشگران و طلاب و فضلای حوزه علمیه قم برگزار شد.
منبع: ایرنا