صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۲ فروردين ۱۴۰۳ - ساعت ۱۴:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۵۲۲
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۴ - ۲۰ تير ۱۳۹۳
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حالي که نهادها و ارگان هاي مختلفي وجود دارند که خارج از بدنه دولتي و تقريبا 5 تا 6 برابر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بودجه مي گيرند با اين حال معمولا به دلايل قانوني تنها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مورد سوال قرار مي گيرد. به نظر مي رسد هيچگاه نهادهاي خارج از بدنه دولت، در مورد مسايل فرهنگي با توجه به بودجه اي که دريافت مي کنند پاسخگو نبوده اند.

مهدي رحمانيان مدير مسوول روزنامه شرق درباره پاسخگو نبودن ارگان ها و نهادهايي که خارج از بدنه دولتي تقريبا 6 برابر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بودجه دريافت مي کنند به آريا مي گويد:« بخشي از اين پاسخگو نبودن به مباحث قانوني و حقوقي مربوط است. وزارت ارشاد جزو قوه مجريه است و از لحاظ قانوني نيز مجلس ناظر بر قوه مجريه است. طبيعي است بر اساس قانون اين سوال و جواب ها در حوزه فرهنگ فقط از وزير وزارتخانه فرهنگ بشود.»

وي مي افزايد:« عده اي در مجلس همواره علاقمندند از وزير فرهنگ، سوال و جواب بکنند و به تبع آن اين پرسش هاي مجلس نيز رسانه اي مي شود.»

مدير مسوول روزنامه شرق درباره پاسخگويي نهادهاي خارج از بدنه دولت، مي گويد:«در مورد دستگاه ها و نهادهاي خارج از بدنه دولتي جنبه حقوقي وجود ندارد . عموما اين دستگاه ها علاقمندند بودجه بگيرند و هيچ مسووليتي براي پاسخگويي نداشته باشند.»

وي درباره راهکارهاي برون رفت از شرايط فعلي و پاسخگويي همه ارگان ها و نهادهايي که بودجه دريافت مي کنند معتقد است:« اين مساله نيازمند بازتعريفي در حوزه فرهنگ و پاسخگويي در اين حوزه مهم است.»

رحمانيان پاسخگو نبودن ارگان ها و سازمانهاي خارج از بدنه دولتي را مختص به حوزه فرهنگ نمي داند وي در اين رابطه مي افزايد:«در حوزه اقتصاد هم همين مساله وجود دارد که تمام اتفاقات در حوزه اقتصاد از وزير اقتصاد پرسش مي شود. در حاليکه بسياري از مراکز که فعاليت اقتصادي دارند و آثار زيادي نيز در زمينه اقتصاد از خود به جاي مي گذارند عموما مورد بازخواست نيستند.»
مدير مسوول روزنامه شرق معتقد است:« در زمينه پاسخگو نبودن ارگان ها و سازمان هاي بودجه گيرنده خارج از بدنه دولتي نيازمند بازنگري در قوانين موجود هستيم.»

وي همچنين درباره اظهارنظر همه طيف ها درباره مساله فرهنگ مي گويد:« حوزه فرهنگ، حوزه اي است که به عنوان حوزه اي باز شناخته مي شود و عموما تصور همه اين است که مي توانند راجع به آن اظهارنظر کنند. اما معتقدم کساني مي توانند مسايلي که در اين حوزه وجود دارد را بشکافند که در اين باره صاحبنظر باشند.»

رحمانيان تاکيد مي کند:«در درازاي تاريخ همواره اين مساله اتفاق افتاده است . اما زير ذره بين بودن وزارت فرهنگ و ارشاد بيشتر جنبه سياسي دارد. مباحث سياسي به مساله فرهنگ ورود پيدا کرده اند و همين مساله نيز فرهنگ را سياسي کرده است.»

وي همچنين با اشاره به ديدار فردي آقاي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با آقاي خاتمي، مي افزايد:« در دنياي بيرون از ايران چنين اتفاقاتي به ندرت پيش مي آيد. اما در ايران چون سياست در عرصه فرهنگ حضور فراگير دارد بنابراين هر اتفاقي هم که در حوزه فرهنگ مي افتد با نگاه سياسي دنبال و تحليل مي شود.»

رحمانيان ادامه مي دهد:« برخوردهايي که به مسايل فرهنگي مي شود نه برخوردي فرهنگي بلکه از جنس سياست است.»

مدير مسوول روزنامه شرق معتقد است:« بخش عمده اي از مسايل فرهنگي بايد به اهل فن واگذار شود. بايد اين مسايل به بطن زندگي مردم برود و براي رسيدن به اين مهم بايد متوليان فرهنگي بخش هاي غيردولتي باشند. در اينصورت خيلي از مسايل خود به خود حل مي شوند.»

وي ضمن اشاره به وارد کردن بخش هاي خصوصي در مسايل فرهنگي مي افزايد:« با وارد کردن بخش خصوصي در امور فرهنگ نگراني ها درباره نهادها و ارگان هايي که چندين برابر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بودجه مي گيرند و عموما برون دادشان نيز ممکن است قابل دفاع نباشد از بين مي رود.»

رحمانيان در پايان مي گويد:« وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بايد به سمتي برود که از تصدي گري خارج شود و مديريتي و حکومتي برخورد کند. در اين صورت نهادها و ارگان هاي بودجه گيرنده خود به خود خلع سلاح مي شوند.»